Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf annellaII » 8. jan 2019, 16:00

https://amtsavisen.dk/randers/Randers-galleri-gider-ikke-mere-vroevl-Udstiller-100-negerdukker/artikel/420351

De sorte dukker er negerdukker, og der serveres negerboller til ferniseringen, siger initativtageren. Alt sammen som reaktion på den politiske korrekthed og en opfordring til at modstå krænkelseskulturen og få sat tingene i rette perspektiv.
Randers: - Vi er nogle stykker, der er så dødtrætte af det meningsdiktatur, som har præget debatten i 2018, at nu må det stoppe.

Siger Claus Ørsted, der driver cykelværksted og galleri i samme rum.

- I forbindelse med åbningen serverer jeg negerboller, lyder det frejdigt fra Claus Ørsted, der ikke er bange for at lægge sig ud med politisk korrekte meningsdannere og det selvbestaltede ord-politi.

- Nej. Tvært imod synes jeg, det er på tide, at vi vender skuden og begynder at beskæftige os med noget mere væsentligt end at skændes over, hvad vi må sige og ikke må sige. Jeg er ved at brække mig over det tyranni, der har præget debatten, hvor mennesker tager patent på, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert, siger den garvede cykel- og gallerimand.



Artiklen taler for sig selv, i kan gerne komme med jeres mening om Claus Ørsteds udstilling.


Jeg kan kun sige - Sådan - thumbs up Claus Ørsted !!

Billede
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf KIM K » 8. jan 2019, 16:08

Jeg har ikke læst artiklen men synes ikke det er ok at benytte udtrykket neger i 2018.
Det er mit klare indtryk at hovedparten af sorte føler sig forulempet af sprogbruget, hvorfor dog så benytte det. Jeg ved godt det ikke var nedladende for få årtier siden, men man må også accepterer sprog udvikler sig over tid.
2
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf landsbytossen » 8. jan 2019, 16:16

Jeg kan godt forstå, der kommer modreaktioner mod sprogpolitiet. Hans udstilling af morianere er ok. Vil man ikke se den, kan man blive væk.
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf Brok » 8. jan 2019, 16:59

Jeg er skide træt af, at jeg hvergang jeg personlig skal omtale folkmed meget mørk pigment,
Så kan jeg ikke huske om det er neger eller sort jeg må sige.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. jan 2019, 17:47

Cali skrev:
Brok skrev:Jeg er skide træt af, at jeg hvergang jeg personlig skal omtale folkmed meget mørk pigment,
Så kan jeg ikke huske om det er neger eller sort jeg må sige.



Det tror jeg faktisk godt du er i stand til at huske.


Jeg bliver altid i tvivl om jeg nu også må sige sort, eller jeg så skal undskylde personligt til en stor del af verdensbefolkningen.

Det resulterede i at jeg skulle forklare noget til en af mine spillere, der er sort og blev fuldkommen befippet fordi jeg ikke vidste hvordan jeg kunne sige tingene.
Det nemmeste havde været “sådanne skader forekommer oftere hos sorte”, men hvad så hvis jeg mistede mit job på at være racistisk?
Så det blev til “denne type skader forekommer oftest hos afroamerican etnicitet” og hvad skete der? Knægten skraldgrinede af mig. Det føltes også skide dumt at kalde ham afroamerikaner når nu han er født og opvokset i England :rulle: . Så hvad kan man så sige?

Jeg synes der skal være grænser for hvad man skal censurere under politisk korrekthed, men at kalde folk neger bare for at være på tværs synes jeg er latterligt. Vi skal ikke være berøringsangste, men en smule gensidig respekt skader vidst ingen.
4
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. jan 2019, 17:49

uhhh, nogen bliver krænket igen,igen...

Er det bare negere eller er der blegfjæs imellem dem som brokker sig, eller er det igen bare andre blegfjæs som råber og ingen negere som brokker sig?
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. jan 2019, 18:00

Cali skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Cali skrev:
Brok skrev:Jeg er skide træt af, at jeg hvergang jeg personlig skal omtale folkmed meget mørk pigment,
Så kan jeg ikke huske om det er neger eller sort jeg må sige.



Det tror jeg faktisk godt du er i stand til at huske.


Jeg bliver altid i tvivl om jeg nu også må sige sort, eller jeg så skal undskylde personligt til en stor del af verdensbefolkningen.

Det resulterede i at jeg skulle forklare noget til en af mine spillere, der er sort og blev fuldkommen befippet fordi jeg ikke vidste hvordan jeg kunne sige tingene.
Det nemmeste havde været “sådanne skader forekommer oftere hos sorte”, men hvad så hvis jeg mistede mit job på at være racistisk?
Så det blev til “denne type skader forekommer oftest hos afroamerican etnicitet” og hvad skete der? Knægten skraldgrinede af mig. Det føltes også skide dumt at kalde ham afroamerikaner når nu han er født og opvokset i England :rulle: . Så hvad kan man så sige?

Jeg synes der skal være grænser for hvad man skal censurere under politisk korrekthed, men at kalde folk neger bare for at være på tværs synes jeg er latterligt. Vi skal ikke være berøringsangste, men en smule gensidig respekt skader vidst ingen.



Men hvorfor også gå til afro-amerikaner? Du kunne vel være gået med afrikansk afstamning. Men nu var det ikke så meget det mit indlæg handlede om.

Jeg er helt sikker på at man som gennemsnitlig dansker godt kan huske at man ikke skal bruge ordet neger.


Fordi han (og hans familie) ikke nødvendigvis er fra Afrika bare fordi de er mørkere i huden?
Det er en antagelse jeg ikke ville have det godt med på et personligt plan. Hvis jeg havde boet i et land hele mit liv, ligesåvel som mine forældre før mig, så ville jeg blive ret muggen hvis der var en der kastede ét blik på mig og definerede mig udfra at afrikanere normalt er sorte.
2
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf ExCoastal » 8. jan 2019, 18:00

Ordet neger (eller negro på amerikansk/engelsk) er i sig selv vel ikke racistisk, men det er håbløst gammeldags og stammer fra en tid, hvor et andet ord, der starter med n, også blev brugt.

African American virker konstrueret og politisk korrekt, jeg kender ingen sorte, der bruger det ord.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf DenBruneMunk » 8. jan 2019, 18:02

Cali skrev:
DenBruneMunk skrev:uhhh, nogen bliver krænket igen,igen...

Er det bare negere eller er der blegfjæs imellem dem som brokker sig, eller er det igen bare andre blegfjæs som råber og ingen negere som brokker sig?



Er du ikke sød at lade være med at kalde folk krænkede når ingen giver udtryk for at være blevet krænket?

Nej, for der er masser som føler manden gør det, så hvorfor skal man ikke sige det? Er det nu et fy ord...
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. jan 2019, 18:33

Cali skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Cali skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Cali skrev:
Brok skrev:Jeg er skide træt af, at jeg hvergang jeg personlig skal omtale folkmed meget mørk pigment,
Så kan jeg ikke huske om det er neger eller sort jeg må sige.



Det tror jeg faktisk godt du er i stand til at huske.


Jeg bliver altid i tvivl om jeg nu også må sige sort, eller jeg så skal undskylde personligt til en stor del af verdensbefolkningen.

Det resulterede i at jeg skulle forklare noget til en af mine spillere, der er sort og blev fuldkommen befippet fordi jeg ikke vidste hvordan jeg kunne sige tingene.
Det nemmeste havde været “sådanne skader forekommer oftere hos sorte”, men hvad så hvis jeg mistede mit job på at være racistisk?
Så det blev til “denne type skader forekommer oftest hos afroamerican etnicitet” og hvad skete der? Knægten skraldgrinede af mig. Det føltes også skide dumt at kalde ham afroamerikaner når nu han er født og opvokset i England :rulle: . Så hvad kan man så sige?

Jeg synes der skal være grænser for hvad man skal censurere under politisk korrekthed, men at kalde folk neger bare for at være på tværs synes jeg er latterligt. Vi skal ikke være berøringsangste, men en smule gensidig respekt skader vidst ingen.



Men hvorfor også gå til afro-amerikaner? Du kunne vel være gået med afrikansk afstamning. Men nu var det ikke så meget det mit indlæg handlede om.

Jeg er helt sikker på at man som gennemsnitlig dansker godt kan huske at man ikke skal bruge ordet neger.


Fordi han (og hans familie) ikke nødvendigvis er fra Afrika bare fordi de er mørkere i huden?
Det er en antagelse jeg ikke ville have det godt med på et personligt plan. Hvis jeg havde boet i et land hele mit liv, ligesåvel som mine forældre før mig, så ville jeg blive ret muggen hvis der var en der kastede ét blik på mig og definerede mig udfra at afrikanere normalt er sorte.


Okay - jeg tænker bare at hvis den type skader er typisk hos folk fra Afrika så kan du sige det, hvis den er typisk hos folk med en mørkere hud så kan du sige det.


Den er typisk hos sorte, da de anatomisk er disponerede for et anterior pelvic tilt. Men så er jeg jo tilbage til at nogle bliver krænket over at man kalder dem sort - på trods af at de er sorte.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 8. jan 2019, 19:05

Cali skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Cali skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Cali skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Cali skrev:
Brok skrev:Jeg er skide træt af, at jeg hvergang jeg personlig skal omtale folkmed meget mørk pigment,
Så kan jeg ikke huske om det er neger eller sort jeg må sige.



Det tror jeg faktisk godt du er i stand til at huske.


Jeg bliver altid i tvivl om jeg nu også må sige sort, eller jeg så skal undskylde personligt til en stor del af verdensbefolkningen.

Det resulterede i at jeg skulle forklare noget til en af mine spillere, der er sort og blev fuldkommen befippet fordi jeg ikke vidste hvordan jeg kunne sige tingene.
Det nemmeste havde været “sådanne skader forekommer oftere hos sorte”, men hvad så hvis jeg mistede mit job på at være racistisk?
Så det blev til “denne type skader forekommer oftest hos afroamerican etnicitet” og hvad skete der? Knægten skraldgrinede af mig. Det føltes også skide dumt at kalde ham afroamerikaner når nu han er født og opvokset i England :rulle: . Så hvad kan man så sige?

Jeg synes der skal være grænser for hvad man skal censurere under politisk korrekthed, men at kalde folk neger bare for at være på tværs synes jeg er latterligt. Vi skal ikke være berøringsangste, men en smule gensidig respekt skader vidst ingen.



Men hvorfor også gå til afro-amerikaner? Du kunne vel være gået med afrikansk afstamning. Men nu var det ikke så meget det mit indlæg handlede om.

Jeg er helt sikker på at man som gennemsnitlig dansker godt kan huske at man ikke skal bruge ordet neger.


Fordi han (og hans familie) ikke nødvendigvis er fra Afrika bare fordi de er mørkere i huden?
Det er en antagelse jeg ikke ville have det godt med på et personligt plan. Hvis jeg havde boet i et land hele mit liv, ligesåvel som mine forældre før mig, så ville jeg blive ret muggen hvis der var en der kastede ét blik på mig og definerede mig udfra at afrikanere normalt er sorte.


Okay - jeg tænker bare at hvis den type skader er typisk hos folk fra Afrika så kan du sige det, hvis den er typisk hos folk med en mørkere hud så kan du sige det.


Den er typisk hos sorte, da de anatomisk er disponerede for et anterior pelvic tilt. Men så er jeg jo tilbage til at nogle bliver krænket over at man kalder dem sort - på trods af at de er sorte.


Jeg er ganske sikker på at du har indføling nok til at vide hvad du kan tillade dig at sige - om det så er sort eller mørkere hud eller whatever. Ellers så spørg.


Det har jeg jo så tydeligvis ikke, for ellers havde jeg jo nok ikke været så befippet over hvordan jeg skulle sige hvad jeg ville.

Mit default ville nok være sort, men jeg har også en gang sagt sort (om en jeg kendte, som var 100% okay med det) om en ven, i en gruppe af hvide og så fået at vide at det kan man simpelthen ikke og det er sgu racistisk.

Deraf, sagt igen fra mit første indlæg, slap af med den politiske korrekthed, men lad da være med at kalde folk negere når nu det er almen kendt at det er negativt.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf FruitFly » 8. jan 2019, 19:31

Cali skrev:Jeg er ganske sikker på at du har indføling nok til at vide hvad du kan tillade dig at sige - om det så er sort eller mørkere hud eller whatever. Ellers så spørg.

Altså... jeg ville ikke vide hvilket ord jeg skulle bruge i dén situation, så ville nok vælge slet ikke at sige noget :(
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf FruitFly » 8. jan 2019, 19:46

Cali skrev:
FruitFly skrev:
Cali skrev:Jeg er ganske sikker på at du har indføling nok til at vide hvad du kan tillade dig at sige - om det så er sort eller mørkere hud eller whatever. Ellers så spørg.

Altså... jeg ville ikke vide hvilket ord jeg skulle bruge i dén situation, så ville nok vælge slet ikke at sige noget :(



Jeg tænker der er et fagsprog men kan læne sig op af - i Danmark er brun/sort/hudfarve fint at bruge - fagtermerne kender jeg ikke. Og jeg ved ikke hvad man siger i UK. Jeg har meget sjældent brug for at snakke om andres hudfarve.

Hvis du taler til et barn med mørk/sort hud (eller forældrene) og vil sige at den skade han/hun har fået er typisk hos.... ja, hvilket ord vil du så bruge? Var det ikke noget med at hvis bare man havde indføling nok, så ville man vide hvad man skulle sige?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf BlueBunny » 8. jan 2019, 19:51

Jeg har brugt ordet neger uden negativ bagtanke som barn og ung.

Tiderne ændrer sig. Ords betydning ændrer sig.
Jeg forstår at nogen føler sig stødt af brugen.
I starten var det da svært at huske.

Af respekt og forståelse bruger jeg ikke ordet. Hvorfor skulle jeg når der findes så mange andre som dækker det samme.

Jeg synes provokationskunst er latterlig. Der er så rigeligt at lade sig provokere af generelt, hvorfor fremelske den følelse. En gammel mand der finder negerdukker frem og og serverer negerboller til. Djesus Krajst hvor plat.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Randers-galleri gider ikke mere vrøvl: Udstiller 100 "negerdukker"

Indlægaf FruitFly » 8. jan 2019, 20:01

Cali skrev:
FruitFly skrev:
Cali skrev:
FruitFly skrev:
Cali skrev:Jeg er ganske sikker på at du har indføling nok til at vide hvad du kan tillade dig at sige - om det så er sort eller mørkere hud eller whatever. Ellers så spørg.

Altså... jeg ville ikke vide hvilket ord jeg skulle bruge i dén situation, så ville nok vælge slet ikke at sige noget :(



Jeg tænker der er et fagsprog men kan læne sig op af - i Danmark er brun/sort/hudfarve fint at bruge - fagtermerne kender jeg ikke. Og jeg ved ikke hvad man siger i UK. Jeg har meget sjældent brug for at snakke om andres hudfarve.

Hvis du taler til et barn med mørk/sort hud (eller forældrene) og vil sige at den skade han/hun har fået er typisk hos.... ja, hvilket ord vil du så bruge? Var det ikke noget med at hvis bare man havde indføling nok, så ville man vide hvad man skulle sige?



Vi er enige om at Take er fagperson ikke? Og jeg går ud fra at hun har sin faglige viden et sted fra og der indgik der en faglig term er mit gæt.

Jeg har ikke læst tråden tæt nok til at vide om Take er fagperson. Men det er egentlig heller ikke relevant. Og selvom der skulle være en "fagterm" for "folk med mørl hud og måske af afrikansk afstamning" (hvilket jeg tvivler på), så kan den næppe bruges i samtale med barnet eller forældre.

Cali skrev:Selv ville jeg bare sige at der er en skade der kan opstå hos folk med en mørk/brun hud og forklare hvorfor måske - hvis det var relevant.

"Folk med mørk hud". Er det ok at sige i dén sammenhæng?
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"