Red Barnet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Red Barnet

Indlægaf annellaII » 11. jan 2019, 05:53

https://www.bt.dk/udland/red-barnet-vandmasser-truer-11.000-boern-i-syriske-lejre

Fra Wikipedia:

Efter schweizisk forbillede blev der i årene 1919-1925 formidlet, organiseret og afviklet ca. 25.000 ophold for børn fra Wien, wienerbørn, i Danmark. Dette skete på privat grundlag som en humanitær håndsrækning til fattige og sultne børn, præget af den alvorlige krise, som ramte Østrig og specielt Wien efter nederlaget i 1. verdenskrig og opløsningen af det østrig-ungarske monarki. Efter ophold af 3-12 måneders varighed vendte børnene tilbage til Wien, solbrændte, velnærede, velklædte og raske.

Hvad mener du om efter denne model i en periode i EU at kunne fordele de 11.000 børn, der er tale om i artiklen?


Jeg mener, det burde ikke være et problem, børnene fortjener en chance, jeg selv ville være villig til at optage 2 børn i en periode.
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4926
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7914

Re: Red Barnet

Indlægaf Nicolait » 11. jan 2019, 06:12

Jeg synes, det lyder som en dårlig ide.

I stedet burde vi hjælpe de børn, vi allerede har i landet, som har behov for hjælp bedre.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
fisken80
Indlæg: 22310
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52481

Re: Red Barnet

Indlægaf fisken80 » 11. jan 2019, 06:34

annellaII skrev:https://www.bt.dk/udland/red-barnet-vandmasser-truer-11.000-boern-i-syriske-lejre

Fra Wikipedia:

Efter schweizisk forbillede blev der i årene 1919-1925 formidlet, organiseret og afviklet ca. 25.000 ophold for børn fra Wien, wienerbørn, i Danmark. Dette skete på privat grundlag som en humanitær håndsrækning til fattige og sultne børn, præget af den alvorlige krise, som ramte Østrig og specielt Wien efter nederlaget i 1. verdenskrig og opløsningen af det østrig-ungarske monarki. Efter ophold af 3-12 måneders varighed vendte børnene tilbage til Wien, solbrændte, velnærede, velklædte og raske.

Hvad mener du om efter denne model i en periode i EU at kunne fordele de 11.000 børn, der er tale om i artiklen?


Jeg mener, det burde ikke være et problem, børnene fortjener en chance, jeg selv ville være villig til at optage 2 børn i en periode.


Vi kunne starte med at flytte børnefamilier ud af Sjælsmark, hvor børn over en bestemt alder ikke må få broccoli og kartofler...
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Bergen
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11924

Re: Red Barnet

Indlægaf Bergen » 11. jan 2019, 06:56

Dengang gik mange kvinder hjemme. Derfor kunne man gøre det - hvem skulle have ansvaret i arbejdstiden, der er de flestes lod i dag?
Tillige så man stort på barnets behov på det tidspunkt. Børn bør hjælpes i deres nærmiljø og i deres vante relationer.
5
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Red Barnet

Indlægaf annellaII » 11. jan 2019, 07:06

Nicolait skrev:Jeg synes, det lyder som en dårlig ide.

I stedet burde vi hjælpe de børn, vi allerede har i landet, som har behov for hjælp bedre.



De børn du mener, deres liv er ikke i fare, som de 11.000 børns liv i flygtningelejren.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Red Barnet

Indlægaf annellaII » 11. jan 2019, 07:08

fisken80 skrev:
annellaII skrev:https://www.bt.dk/udland/red-barnet-vandmasser-truer-11.000-boern-i-syriske-lejre

Fra Wikipedia:

Efter schweizisk forbillede blev der i årene 1919-1925 formidlet, organiseret og afviklet ca. 25.000 ophold for børn fra Wien, wienerbørn, i Danmark. Dette skete på privat grundlag som en humanitær håndsrækning til fattige og sultne børn, præget af den alvorlige krise, som ramte Østrig og specielt Wien efter nederlaget i 1. verdenskrig og opløsningen af det østrig-ungarske monarki. Efter ophold af 3-12 måneders varighed vendte børnene tilbage til Wien, solbrændte, velnærede, velklædte og raske.

Hvad mener du om efter denne model i en periode i EU at kunne fordele de 11.000 børn, der er tale om i artiklen?


Jeg mener, det burde ikke være et problem, børnene fortjener en chance, jeg selv ville være villig til at optage 2 børn i en periode.


Vi kunne starte med at flytte børnefamilier ud af Sjælsmark, hvor børn over en bestemt alder ikke må få broccoli og kartofler...


De børn lider helt sikkert ingen nød i Sjælsmark, kan de ikke få broccoli og kartofler, må de spise det, der tilbydes dem, når 'jeg' er anvist på hjælp, må jeg være taknemmelig for den hjælp, jeg får, og ikke komme med krav om, hvad jeg gerne vil have.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Red Barnet

Indlægaf annellaII » 11. jan 2019, 07:10

Bergen skrev:Dengang gik mange kvinder hjemme. Derfor kunne man gøre det - hvem skulle have ansvaret i arbejdstiden, der er de flestes lod i dag?
Tillige så man stort på barnets behov på det tidspunkt. Børn bør hjælpes i deres nærmiljø og i deres vante relationer.


Nu er det jo ikke alle kvinder, der er udearbejdende, jeg er det f.eks. ikke, og det ville jo også være på frivillig basis at modtage flygtningebørn i et stykke tid.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Red Barnet

Indlægaf landsbytossen » 11. jan 2019, 07:20

Det vil give en masse ballade, når de skal sendes retur. Der er ingen grund til at fodre venstrefløjen, venligboere og lignende.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Red Barnet

Indlægaf Misantropen » 11. jan 2019, 07:25

Man kan ikke redde hele verden.

Det er en fin tanke, men det lyder uholdbart i længden.
2
Bergen
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11924

Re: Red Barnet

Indlægaf Bergen » 11. jan 2019, 07:28

annellaII skrev:
Bergen skrev:Dengang gik mange kvinder hjemme. Derfor kunne man gøre det - hvem skulle have ansvaret i arbejdstiden, der er de flestes lod i dag?
Tillige så man stort på barnets behov på det tidspunkt. Børn bør hjælpes i deres nærmiljø og i deres vante relationer.


Nu er det jo ikke alle kvinder, der er udearbejdende, jeg er det f.eks. ikke, og det ville jo også være på frivillig basis at modtage flygtningebørn i et stykke tid.


Min påstand er at de færreste danskere har de fornødne ressourcer til at tage et barn fra Syrien på "ferieophold" - der er undtagelser, men overordnet set ville det være langt bedre at give et bidrag til humanitær hjælp i lokalområdet.
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Red Barnet

Indlægaf annellaII » 11. jan 2019, 07:51

Bergen skrev:
annellaII skrev:
Bergen skrev:Dengang gik mange kvinder hjemme. Derfor kunne man gøre det - hvem skulle have ansvaret i arbejdstiden, der er de flestes lod i dag?
Tillige så man stort på barnets behov på det tidspunkt. Børn bør hjælpes i deres nærmiljø og i deres vante relationer.


Nu er det jo ikke alle kvinder, der er udearbejdende, jeg er det f.eks. ikke, og det ville jo også være på frivillig basis at modtage flygtningebørn i et stykke tid.


Min påstand er at de færreste danskere har de fornødne ressourcer til at tage et barn fra Syrien på "ferieophold" - der er undtagelser, men overordnet set ville det være langt bedre at give et bidrag til humanitær hjælp i lokalområdet.


Hvis du ser billedet i det indsatte link af flygtningelejren, tror jeg ingen gang, at selv endnu mere humanitær hjælp kan forbedre forholdene.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8936
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25598

Re: Red Barnet

Indlægaf Madam Pomfrey » 11. jan 2019, 08:30

din tanke er fin...
Og de her børn bor under nogle ekstreme og kummerlige forhold, og de fortjener helt klart bedre, de fortjener at kunne leve en fri og lykkelig barndom uden bekymringer, frygt og angst. Det fortjener alle børn.

Omend din model ville betyde væsentligt bedre vilkår for børnene, så tror jeg heller ikke det er den rette løsning. Jeg er ret overbevis om at det trods gode hensigter, varme, omsorg osv. alligevel vil være stærk traumatiserende for børn på den måde at blive placeret hos fremmede mennesker, i et land og en kultur så anderledes, at de ikke forstår sproget m.m.
Jeg tror de har brug for at være med hinanden, blandt ligesindede, og at det så er grundvilkårene der vi på en eller anden måde skal få ændret til det markant bedre.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Red Barnet

Indlægaf Madam » 11. jan 2019, 08:45

Jeg har besøgt Røde Kors (SOS?) børnebyen uden for Wien, det er et fint system med en mutti og en gruppe børn i hvert hus.

Kunne man ikke lave noget lignende, f.eks. en containerby med nogle ansvarlige mennesker forskellige steder i Europa, så børnene kunne være sammen med nogen de kendte?!

https://da.wikipedia.org/wiki/SOS_B%C3%B8rnebyerne
Senest rettet af Madam 11. jan 2019, 08:59, rettet i alt 1 gang.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Red Barnet

Indlægaf DenBruneMunk » 11. jan 2019, 08:58

annellaII skrev:
Nicolait skrev:Jeg synes, det lyder som en dårlig ide.

I stedet burde vi hjælpe de børn, vi allerede har i landet, som har behov for hjælp bedre.



De børn du mener, deres liv er ikke i fare, som de 11.000 børns liv i flygtningelejren.

Det er meget flot du udtaler dig sådan om danske børn men faktum er man hjælper sine egne før man hjælper andre, det er svært at gøre det anderledes, hvis man har sine brikker det rette sted, så måske er problemet dine ligger i et andet land, og så kan du dårligt forstå hvorfor Danmark skal hjælpe danskere først.

Jeg tror slet ikke du ved om danske børn er i "fare" og definitionen du forsøger at gøre drabelig. Der er så mange grader af dårlig behandling, så vores egne har dårligere vilkår end dem du føler du vil hjælpe i et andet land. Man tag dog afsted og gør en forskel derude, det stopper ingen dig for at gøre.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7088
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13308

Re: Red Barnet

Indlægaf Rapfisk » 11. jan 2019, 09:00

Madam Pomfrey skrev:din tanke er fin...
Og de her børn bor under nogle ekstreme og kummerlige forhold, og de fortjener helt klart bedre, de fortjener at kunne leve en fri og lykkelig barndom uden bekymringer, frygt og angst. Det fortjener alle børn.

Omend din model ville betyde væsentligt bedre vilkår for børnene, så tror jeg heller ikke det er den rette løsning. Jeg er ret overbevis om at det trods gode hensigter, varme, omsorg osv. alligevel vil være stærk traumatiserende for børn på den måde at blive placeret hos fremmede mennesker, i et land og en kultur så anderledes, at de ikke forstår sproget m.m.
Jeg tror de har brug for at være med hinanden, blandt ligesindede, og at det så er grundvilkårene der vi på en eller anden måde skal få ændret til det markant bedre.

Jeg er fuldstændig enig.

Historien om wienerbørnene kender jeg ikke, men man lavede en lignende indsats for børn fra Finland efter krigen. Der er mange "finnebørns" skæbner, der ikke tåler en gentagelse.
2
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"