Vi er kommet langt ud i DK...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf Madam » 15. jan 2019, 07:46

når en 92-årig næsten blind mand ikke kan få en plejehjemsplads.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-1 ... -siger-nej

"Han er 92 år gammel, næsten blind, kan dårligt gå, og så er han både utryg og ensom i sit eget hjem. Derfor vil han gerne på plejehjem, så han kan få et par gode år, inden han skal herfra.

Men Helsingør Kommune har afvist hans ønske, fordi man har vurderet, at han ikke opfylder kriterierne for at komme i betragtning til en plejebolig.

Det skriver Helsingør Dagblad.

Den 92-årige mand havde håbet, at en plads på et af kommunens plejehjem kunne give ham den tryghed og det sociale liv, som han savner i sit hjem i Ålsgårde."


Føler I jer trygge ved at blive ældre i Danmark?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf thomassneum » 15. jan 2019, 09:24

Næ!. Ærlig talt ikke.

Min far har lige været igennem 3 store operationer. Han lå på hospitalet i måneder, men alligevel bliver han sendt hjem med operationssår med væskedræn, slanger med smertestillende i ryggen osv. - og ikke bare bliver han sendt hjem, han skal også selv finde ud af kørsel. Basalt set fik han at vide, at han bare måtte tage bussen.

Jeg er pissed! :sur:

Vi måtte også selv sørge for hjælpemidler hjemme, som forhøjet seng, siddestol i bad, greb for balancen osv. - og ingen vejledning omkring hvordan. Og så heller ingen oplysning om at hospitalet skal stille de nødvendige hjælpemidler til rådighed.

Det var også far selv som skulle sørge for rengøring og madlavning i hjemmet. - Intet blev der hjulpet med. Man fik indtrykket, at jo mere de kunne spare, jo bedre var det, og det havde/har INTET med behandling at gøre.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf Madam » 15. jan 2019, 09:38

thomassneum skrev:Næ!. Ærlig talt ikke.

Min far har lige været igennem 3 store operationer. Han lå på hospitalet i måneder, men alligevel bliver han sendt hjem med operationssår med væskedræn, slanger med smertestillende i ryggen osv. - og ikke bare bliver han sendt hjem, han skal også selv finde ud af kørsel. Basalt set fik han at vide, at han bare måtte tage bussen.

Jeg er pissed! :sur:

Vi måtte også selv sørge for hjælpemidler hjemme, som forhøjet seng, siddestol i bad, greb for balancen osv. - og ingen vejledning omkring hvordan. Og så heller ingen oplysning om at hospitalet skal stille de nødvendige hjælpemidler til rådighed.

Det var også far selv som skulle sørge for rengøring og madlavning i hjemmet. - Intet blev der hjulpet med. Man fik indtrykket, at jo mere de kunne spare, jo bedre var det, og det havde/har INTET med behandling at gøre.


Helt skandaløst, hvad din far har været udsat for.

En bekendt af mig over 80 år blev sendt hjem i en taxa kl 2 om natten med lungebetædelse, uden familie eller omgangskreds fik besked, til trods for, at hun er tilknyttet onkologisk afd. på samme hospital.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43977

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf paint » 15. jan 2019, 09:41

Hvis man ser på udviklingen fra 2001 og til 2014, er indkomstskatten i forhold til den skattepligtige indkomst, faldet med ca. 30 mia kr. Man kan ikke hive 30 mia ud af Statskassen, uden at det får konsekvenser. Nogle af konsekvenserne, er dem vi ser i sundhedsvæsnet og i ældresektoren.

Der er endda danske politikere og politiske partier, som vil skære endnu mere i skatten.
Måske skal den gamle mand fra Helsingør, være glad for at han ikke er kommet på plejehjem. Det kunne meget vel tænkes, at han der, havnede i et skyllerum med en potte i skødet.
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf fisken80 » 15. jan 2019, 09:58

Tjah, ja egentlig. Men jeg har også kun oplevet at det har fungeret. Min mormor på 87, der får rigtig god pasning og pleje i eget hjem. Hendes ene ben er amputeret så hun er heller ikke i stand til at klare ret meget selv, men hun får en fin hjælp fra hjemmeplejen.
Min mormor kommer desuden på dagcenteret på det lokale plejehjem, så hun har fin social kontakt med andre ældre.

Jeg er, må jeg indrømme, overhovedet ikke sikker på, at det rette ville være at komme på plejehjem for manden i artiklen. Dem der er på plejehjem i dag er ofte meget dårlige og tit demente, og det ville ikke være meget social kontakt han kunne have med dem. Jeg tror der kunne være andre og bedre løsninger for ham i hans sidste år.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf annellaII » 15. jan 2019, 10:01

Hvor er ældreministeren Thyra Frank blevet af?

Nej jeg ville ikke føle mig tryg ved at skulle tilbringe min alderdom i Danmark og være anvist på hjælp.

Det er mange år siden, jeg ændrede mening om, at jeg ville flytte til min danske bopæl i Danmark, hvis jeg skulle overleve min mand, jeg forbliver i Tyskland, hvor vi har en ældrepleje, der er at foretrække from for den danske.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf Madam » 15. jan 2019, 10:07

annellaII skrev:Hvor er ældreministeren Thyra Frank blevet af?

Nej jeg ville ikke føle mig tryg ved at skulle tilbringe min alderdom i Danmark og være anvist på hjælp.

Det er mange år siden, jeg ændrede mening om, at jeg ville flytte til min danske bopæl i Danmark, hvis jeg skulle overleve min mand, jeg forbliver i Tyskland, hvor vi har en ældrepleje, der er at foretrække from for den danske.


Selvom man skal være forsikret i udlandet, herunder Schweiz, så blev min svoger der diagnosticeret, bypass opereret og på rekreation indenfor 1 måned, dernede.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf Madam » 15. jan 2019, 10:25

fisken80 skrev:Tjah, ja egentlig. Men jeg har også kun oplevet at det har fungeret. Min mormor på 87, der får rigtig god pasning og pleje i eget hjem. Hendes ene ben er amputeret så hun er heller ikke i stand til at klare ret meget selv, men hun får en fin hjælp fra hjemmeplejen.
Min mormor kommer desuden på dagcenteret på det lokale plejehjem, så hun har fin social kontakt med andre ældre.

Jeg er, må jeg indrømme, overhovedet ikke sikker på, at det rette ville være at komme på plejehjem for manden i artiklen. Dem der er på plejehjem i dag er ofte meget dårlige og tit demente, og det ville ikke være meget social kontakt han kunne have med dem. Jeg tror der kunne være andre og bedre løsninger for ham i hans sidste år.


Det er jeg derimod sikker på, når han selv ønsker, at ha' nogen omkring sig, og føler sig utryg hjemme.

At plejecentrene så har for små normeringer af medarbejdere pga. de mange demente, som snart er betingelsen for at komme på plejehjem, er en anden sag.

Har de senere år besøgt en helt åndsfrisk dame i 8oerne der, som på trods af, at de demente styrter ind på hendes domæne, og det mange gange er en ulækker affære, når de spiser sammen med alle de demente, men alligevel har hun fundet samtalepartnere blandt de øvrige mentalt friske.

Men det KUNNE klares med flere medarbejdere...
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf Bergen » 15. jan 2019, 10:33

Madam skrev:
fisken80 skrev:Tjah, ja egentlig. Men jeg har også kun oplevet at det har fungeret. Min mormor på 87, der får rigtig god pasning og pleje i eget hjem. Hendes ene ben er amputeret så hun er heller ikke i stand til at klare ret meget selv, men hun får en fin hjælp fra hjemmeplejen.
Min mormor kommer desuden på dagcenteret på det lokale plejehjem, så hun har fin social kontakt med andre ældre.

Jeg er, må jeg indrømme, overhovedet ikke sikker på, at det rette ville være at komme på plejehjem for manden i artiklen. Dem der er på plejehjem i dag er ofte meget dårlige og tit demente, og det ville ikke være meget social kontakt han kunne have med dem. Jeg tror der kunne være andre og bedre løsninger for ham i hans sidste år.


Det er jeg derimod sikker på, når han selv ønsker, at ha' nogen omkring sig, og føler sig utryg hjemme.

At plejecentrene så har for små normeringer af medarbejdere pga. de mange demente, som snart er betingelsen for at komme på plejehjem, er en anden sag.

Har de senere år besøgt en helt åndsfrisk dame i 8oerne der, som på trods af, at de demente styrter ind på hendes domæne, og det mange gange er en ulækker affære, når de spiser sammen med alle de demente, men alligevel har hun fundet samtalepartnere blandt de øvrige mentalt friske.

Men det KUNNE klares med flere medarbejdere...



Ork ja, men ingen vil jo længere arbejde indenfor pleje og omsorg med de vilkår, der er efter talrige besparelser.

Der kommer til.at mangle så mange hænder i fremtiden, at området sikkert endnu markedsføres som løsning på at afskaffe arbejdsløsheden hos mennesker uden for mange ressourcer.
1
hyben
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf hyben » 15. jan 2019, 10:50

Jeg har oplevet et skræk-forløb med min mor. Hun blev pludseligt meget syg og det haltede i den grad med at få hjælp til noget som helst. Alt sejlede. Min mor boede i et velhaverkvarter og havde haft indbrud 2 gange og var bange for igen at skulle vågne ved indbrud i hjemmet - især fordi hun i forbindelse med sin sygdom ikke kunne komme rundt ved egen hjælp. Eneste måde hjemmeplejen kunne finde ud af at komme på besøg i hjemmet var at lade hoveddøren være ulåst - dag og nat. Min mor var vanvittig utryg. Der gik næsten 4 uger med daglige klager fra mine søskende og jeg, før det kom på plads med installation af et eller andet, så døren kunne låses. Og sådan var det med ALT. Det var simpelthen rædselsfuldt.

For mig betød det, at jeg fik det sidste argument for at skifte kommune. Ikke om jeg vil blive gammel i en stor kommune. Nu bor jeg i en lille kommune, hvor det fungerer langt mere personligt og hvor de ældre ikke bliver ladt i stikken. Min mands mor har fået fyrstelig behandling af hjemmeplejen i forbindelse med sygdom - de har købt ind, lavet mad, kommet 7 gange om dagen (og kunne finde ud af det med låst dør), vasket tøj, gjort rent, snakket om løst og fast og hun har fået nødkald uden videre. Det er en kæmpe forskel.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf vibbsen » 15. jan 2019, 12:33

Jeg føler mig absolut ikke tryg ved at skulle blive gammel i DK.

Men jeg føler mig så absolut endnu mere utryg ved at have forældre som på nuværende tidspunkt er nået en alder hvor de indenfor en overskuelig årrække kan få brug for systemet....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf fisken80 » 15. jan 2019, 13:47

Husk lige, hvilke sager, det er der rammer medierne. Det er ikke der, hvor tingene fungerer.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Vi er kommet langt ud i DK...

Indlægaf ajnaM » 15. jan 2019, 13:58

Vi er kun i begyndelsen af en kurve, der topper omkring 2040. Indtil da vil der komme flere ældre.

Vores politikere har ikke nogen løsninger. Ingen er villige til at prioritere i sundheds- og ældrepleje - eller til at investere i velfærden. Fortsætter vi nuværende niveau, vil serviceniveauet falde - det vil kræve betydelige ressourcer bare at opretholde det nuværende serviceniveau. Og så har vi politikere, der taler om skattelettelser og udlændinge.

DF's vælgere burde være på denne dagsorden som en flue på en lort - men de lader sig spise af med dyrepoliti og grænsebomme. Populistiske ligegyldigheder, der fjerner fokus fra de virkelige problemer.

Udklip.JPG
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"