Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf annellaII » 16. jan 2019, 06:09

https://ekstrabladet.dk/opinionen/pernillevermund/hvorfor-hylder-samfundet-de-kraenkede-og-straffer-de-svigtede/7474064

Hvis man er #MeToo´er, så kan man tillade sig at hænge personer ud for udokumenterede hændelser år tilbage.

Man kan uden risiko ødelægge tilværelsen for et andet menneske med påstande, som ikke har været vurderet af politi, anklagemyndighed og domstole.

Ikke nok med det; man kan iføre sig krænkelseskåben og få sympati, medlidenhed, opmærksomhed og ros for at turde stå frem. Og verden jubler!

Men hvis man som Rikke Louise Andersen, der i går gæstede Aftenshowet på DR1, er mor til en lille pige, der sammen med sin veninde er blevet forulempet af en blotter, så er situationen en helt anden.

Så skal man finde sig i, at politiet ikke umiddelbart har tid til at tage sig af sagen.

Man skal bare lade tiden gå og krydse fingre for, at forbryderen ikke når at forulempe andre børn, og at eventuelle vidners hukommelse ikke bliver sløret af tidens gang, før politi, anklagemyndighed og domstole når frem til sagen.

Og skulle man komme i besiddelse af videodokumentation, som viser manden med sit lem trukket frem foran ansigtet på de to små piger, så skal man for guds skyld ikke efterlyse ham på sociale medier for at få ham stoppet og forhindre andre piger i at blive forulempet.

Gør man det, så er man en endnu værre forbryder end forbryderen selv.


Det mener i hvert fald anklagemyndigheden, som i første omgang tabte i byretten mod Rikke Louise Andersen, men efterfølgende prioriterede sagen så højt, at de valgte at anklage hende efter en ny paragraf.

Moderen, som satte hensynet til børnenes beskyttelse først og efterlyste blotteren, da politiet ikke havde tid, blev idømt en bøde, der var dobbelt så høj som seksualforbryderens.


Føles det retfærdigt? (Højesteret tager stilling til det på mandag.)


Det er ulovligt at hænge uskyldige mennesker ud som forbrydere. Og sådan skal det naturligvis være. Men Rikke Louise Andersen hængte ikke en uskyldig mand ud. Tværtimod.

Rikke Louise Andersens efterlysning førte til en civil anholdelse af den formodede gerningsmand. Han blev sigtet og kendt skyldig for sin forbrydelse mod de to 10-årige piger.

Takket være Rikke Louise Andersens efterlysning blev forbryderen stoppet. Men verden jublede ikke.



Jeg har fuld ud forståelse for Rikke Louise Andersens handling og hun hængte nu engang ikke en uskyldig mand ud for en udokumenteret hændelse, manden blev jo også sigtet og kendt skyldig, efter min retsopfattelse synes jeg ikke, den bøde hun er dømt er retfærdig, da politiet ikke havde tid tog hun sagen i egen hånd og fik i tide stoppet gerningsmanden, inden han måske havde blottet sig over for andre børn.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46288

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf LadyFox » 16. jan 2019, 06:20

Jeg er imod selvtægt, uanset om det er med #metoo, blotteri eller butikstyveri som undskyldning.
Alligevel kan jeg godt forstå lysten, og et eller andet sted også hvorfor man vælger at handle på det, jeg kan godt se hvorfor man nogen gange bevidst vælger at bryde loven, men altså, så må man jo også være villig til at tage konsekvenserne. Det der med bevidst at bryde loven, og så synes det er så uretfærdigt at det har konsekvenser, den holder ikke.
7
...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf Sophies-mor » 16. jan 2019, 06:53

LadyFox skrev:Jeg er imod selvtægt, uanset om det er med #metoo, blotteri eller butikstyveri som undskyldning.
Alligevel kan jeg godt forstå lysten, og et eller andet sted også hvorfor man vælger at handle på det, jeg kan godt se hvorfor man nogen gange bevidst vælger at bryde loven, men altså, så må man jo også være villig til at tage konsekvenserne. Det der med bevidst at bryde loven, og så synes det er så uretfærdigt at det har konsekvenser, den holder ikke.

Enig
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf annellaII » 16. jan 2019, 07:14

LadyFox skrev:Jeg er imod selvtægt, uanset om det er med #metoo, blotteri eller butikstyveri som undskyldning.
Alligevel kan jeg godt forstå lysten, og et eller andet sted også hvorfor man vælger at handle på det, jeg kan godt se hvorfor man nogen gange bevidst vælger at bryde loven, men altså, så må man jo også være villig til at tage konsekvenserne. Det der med bevidst at bryde loven, og så synes det er så uretfærdigt at det har konsekvenser, den holder ikke.


Jeg giver dig da ret, og alligevel har jeg forståelse for moren, der handlede mod loven, hvilket andet valg, havde hun, når politiet ikke har tid til at tage sig af sagen?
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf fisken80 » 16. jan 2019, 10:29

Selvtægt er bare aldrig en løsning. Hvorfor? Fordi det er en glidebane.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20486
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43976

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf paint » 16. jan 2019, 10:41

Jeg er naturligvis ikke tilhænger af selvtægt. Men jeg mener at begrebet 'selvtægt', måske bliver brugt noget ukritisk også i sammenhænge, hvor der ikke er tale om, at man bare tager loven i egen hånd.

I dette tilfælde, hvor manden angiveligt står med sit lem fremme og oppe i ansigtet på pigerne, er der jo ingen tvivl, overhovedet, om at manden begår en ulovlighed. Uanset hvordan man end vender og drejer hans handling, kan der her ikke være tale om en situation, hvor man måske kan rejse en vis tvivl om, identitet eller motiv og billedmanipulation.

Måske burde der justeres på reglerne omkring selvtægt, med nogle klare retningslinjer for, hvad man kan/må og ikke må :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf Jedi » 16. jan 2019, 10:46

Folk begår selvtægt, når det etablerede system fejler. Hensynet til retsfølelsen modvirker selvtægt. Hvis politiet ikke har tid til at tage sig af visse typer klager, og, hvis gerningsmanden fanges, så gives der latterligt lave bøder, jamen så griber folk til selvtægt.

Jeg har meget svært ved at se, hvad #metoo har med det at gøre?
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf Kattefjæs » 16. jan 2019, 11:14

Mistermor skrev:Jeg undrer mig over, hvordan Rikke har fået adgang til butikkens overvågningskamera. Er det virkelig lovligt for butikken side at vise hende det?


Hvor står det henne? Min telefon vil ikke vise mig andet end teksten på siden så jeg kan ikke se om klippet vises i artiklen. Men anyway, iflg. de nye GDPR-regler er videooptagelser også privat data og derfor må et firma ikke dele den slags med nogen, andre end politiet selvfølgelig, hvis de kræver det i forbindelse med fx en retssag eller lignende. Så hvis en butik har udleveret klip fra videoovervågning til en random person, og klippene viser andre personer, så er de i hvert fald ude på et skråplan ifht. GDPR.
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2950
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8318

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf Fru Himmelblå » 16. jan 2019, 11:41

De kører jo tydeligvis rundt i tingene i den artikel. Det er primært i USA, at man offentligt har skrevet navnene på folk der angiveligt skulle have krænket andre i filmindustrien. De sager kan man ikke blande ind i de danske forhold. Hvis man offentligt må anklage folk i USA, er det noget de må deale med.
Det må vi heldigvis ikke i Danmark. Vi har magtens tredeling og Rikke har forsøgt at leje domsmand. Det er heldigvis ulovligt. Jeg håber på, og tror også det kommer til at ske, at hendes dom bliver stadfæstet.

Hun har fået sin pointe igennem og straffen for at blotte sig, er blevet hævet. Men at en person har blottet sig foran hendes datter, giver hende ikke ret til, at hænge personen ud offentligt. Det er noget ordensmagten må sørge for at få styr på. Er det korrekt, at hun har gjort det inden for få timer, har hun jo ikke engang givet politiet en menneskelig chance for at tage affære.

Det er utroligt hvad folk mener de kan tillade sig på nettet. Det er som om vi har mistet hjernen!
Det er voldsomt intimiderende og skadeligt på personen det går ud over, at blive anklaget offentligt af en privatperson. Tænk engang hvis anklagen ikke var korrekt? Det kan skade personens liv for evigt.

Jeg har nul forståelse for hende Rikke! Hvis hun fortsat nægter at betale bøden efter dommen forhåbentlig bliver stadfæstet, må hun jo tage et par dage bag tremmer.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf Jedi » 16. jan 2019, 12:55

Mon ikke hun er ganske villig til at tage den straf, der måtte være? Ellers havde hun forhåbentligt ikke gjort det. Ligesom blotteren også har taget eventuel straf med i beregningen af sin handling.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2950
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8318

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf Fru Himmelblå » 16. jan 2019, 13:13

Jedi skrev:Mon ikke hun er ganske villig til at tage den straf, der måtte være? Ellers havde hun forhåbentligt ikke gjort det. Ligesom blotteren også har taget eventuel straf med i beregningen af sin handling.


Hun har jo indtilvidere nægtet at betale bøden.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf Jedi » 16. jan 2019, 13:21

Frøken Himmelblå skrev:
Jedi skrev:Mon ikke hun er ganske villig til at tage den straf, der måtte være? Ellers havde hun forhåbentligt ikke gjort det. Ligesom blotteren også har taget eventuel straf med i beregningen af sin handling.


Hun har jo indtilvidere nægtet at betale bøden.


Det er hun også i sin gode ret til.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32470

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf icelady » 16. jan 2019, 14:07

Jeg har forståelse for handlingen, og det er så det. Ikke på vilkår om selvtægt skal være tilladt.


Når hun offentliggør et billed, ved hun ikke hvem der ser det, og hvordan de folk vil reagere, hvis de ser manden. DVs manden kunne være blevet banket til pindebrænde, fordi hun havde offentliggjort billedet.


Hun mener politiet ikke tog sig tid; så vidt jeg husker gik der under et døgn, fra hun fik overvågningsbilled og til hun offentliggjorde det.

Dvs under 24 timer, og politiet fik først videoovervågningen EFTER hun havde offentliggjort det. Hun har ikke givet politiet en chance for at gøre noget.


Desuden vil jeg da håbe, butikken også har fået en bøde, for mig bekendt må de IKKE hverken vise eller udlevere til andre end politiet.


Heldigvis stadfæstede Landsretten dommen. https://www.tveast.dk/artikel/mor-der-delte-foto-af-blotter-paa-facebook-er-doemt-skyldig



Edit: Og det har ikke en dyt at gøre med at "hylde" hverken den ene eller den anden part; det handler om at selvtægt aldrig skal være en mulighed.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46288

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf LadyFox » 16. jan 2019, 15:33

annellaII skrev:
LadyFox skrev:Jeg er imod selvtægt, uanset om det er med #metoo, blotteri eller butikstyveri som undskyldning.
Alligevel kan jeg godt forstå lysten, og et eller andet sted også hvorfor man vælger at handle på det, jeg kan godt se hvorfor man nogen gange bevidst vælger at bryde loven, men altså, så må man jo også være villig til at tage konsekvenserne. Det der med bevidst at bryde loven, og så synes det er så uretfærdigt at det har konsekvenser, den holder ikke.


Jeg giver dig da ret, og alligevel har jeg forståelse for moren, der handlede mod loven, hvilket andet valg, havde hun, når politiet ikke har tid til at tage sig af sagen?


Jeg har forståelse for rigtig mange kriminelle handlinger, hvis jeg høre på historierne bag. Folk har jo ofte en grund til at gøre som de gør, og altså, jeg besidder da selv mange de følelser der gør at man handler på noget hvor man måske ikke burde. Derfor et jeg egentlig også et ret tilgivende menneske, men det betyder ikke jeg synes handlingen er okay, eller burde være det. Lovgivningen gælder os alle sammen, og altså, jo man har jo et valg, at man så vælger at gå med det ulovlige valg der synes jeg at man burde tage sin straf med rank ryg. I de omstændigheder var det vel det værd.
1
...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvorfor hylder samfundet de krænkede og straffer de svigtede?

Indlægaf vibbsen » 17. jan 2019, 03:42

Jeg mener at man skal straffes for de overtrædelser af lovene som man begår. Punktum.

Hvilket er præcis hvad der er sket i denne her sag.

Blotteren er blevet straffet for at blotte sig. Det sker i henhold til straffelovens §232 om blufærdighedskrænkelse.

Rikke er blevet straffet for at overtræde § 8 i persondataloven.

Det ser jeg ingen problemer i.

At jeg så mener at der er en skævhed i størrelsesforholdet. Det er noget andet. Men jeg kan under ingen omstændigheder accepterer et samfund hvor selvtægt er OK. Og tilsyneladende så er der andre der har det på samme måde (Incl retssystemet) når bifaldet og hyldesten til Rikke udebliver.

Og så håber jeg i den grad at Dagli' Brugsen i Nyråd og coop som organisation får sådan en over nakken for at bryde GDPR lovgivningen ved at give en kunde adgang til optagelser fra deres overvågning. Der er vist lige nogen procedurer der skal tjekkes efter og strammes lidt op...
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"