Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4864

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kaffe » 24. jan 2019, 15:30

Jeg har lige kigget lidt på Katrine Gisingers profil. Jeg kan godt se, at der er relativt mange kvinder der skriver om underlige oplevelser med ham :gruble: Altså.....så mange kvinder vurderer ham nok ikke forkert på een gang.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Aima » 24. jan 2019, 16:41

Kaffe skrev:
Aima skrev:Katrine Gisiger beskæftiger sig med sagen på sine sociale medier, jeg fandt i forbindelse med hendes opslag denne kronik:
https://www.bt.dk/blogs/det-er-som-om-m ... at-faa-sex

Jeg er ikke tilstrækkeligt inde i jura til at gennemskue, hvad der kan bruges og ikke bruges mod manden i retten, men hvis bare et fåtal af nogle af alle de udsagn fra kvinder der har følt sig krænket eller fået deres grænser overskredet af manden, kan bruges som underbyggende indicier i retten, og hvis den artikel ovenover, som immervæk er mandens egen fremlægning af sin virkelighedsopfattelse, også får lov at gøre sig gældende somehow, så tror jeg, det er sandsynligt, han kan dømmes.

Den kronik er btw så langt ude læsning, at jeg undres over, jeg ikke er stødt på den før.


Jeg ser det som om, han tager fat i et stort tabu omkring nogle mænds seksualitet. Samtidig synes han jo ikke, at denne måde at fungere på er i orden. Og han giver gode råd om, hvordan man (ham selv og andre) kan undgå det.

Jeg tror ikke, han mener at overgreb er i orden? Det skriver han ikke.

Det, du ikke bryder dig om, er det at artiklen måske kunne få nogle af disse mænd til at føle det mere legitimt at have dette syn på kvinder og seksualitet? Det kunne nok godt tænkes. Men det kunne vel omvendt få dem til at se på sig selv, tænke sig om og ændre synet. Fordi det jo fremstilles som noget forkert og ødelæggende at være såkaldt sexpsykotisk.


Nej, jeg har slet ikke forholdt mig til, hvorvidt artiklen får andre mænd til at føle det mere legitimt at have et ærgerligt syn på kvinder og sex. Jeg nøjes so far lige med at holde forfatter og afsender ansvarlig.

Jeg ærgrer mig over artiklen, fordi jeg tolker hans udsagn og påstande i den som en rationalisering af noget, der for det første ikke fortjener at blive efterrationaliseret med en kronik i BT som incitament. Dernæst finder jeg det problematisk, at han i kronikken beskæftiger sig med overgreb på en måde, der, synes jeg, negligerer alvoren. Jeg hilser af åbenlyse årsager al saglig snak om ‘hvorfor’ velkommen, men det er med en stor, fed streg under ‘saglig’. Jeg synes ikke, en eller anden selvbestaltet terapeut-type der efter eget forgodtbefindende opfinder et begreb som ‘sexpsykose’, forklarer det med vrangforestillinger og får spalteplads at boltre sig på, er særlig sagligt. Jeg synes derimod det virker ret kontraproduktivt ift. hvordan jeg, ud fra egen overbevisning naturligvis, synes debatten skal belyses.
5
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf FormerlyKnownAs » 24. jan 2019, 16:53

Kaffe skrev:Jeg har lige kigget lidt på Katrine Gisingers profil. Jeg kan godt se, at der er relativt mange kvinder der skriver om underlige oplevelser med ham :gruble: Altså.....så mange kvinder vurderer ham nok ikke forkert på een gang.


Der er flere på hans egen fb side der skriver det samme, til ham. Han affejer dem “psykisk ustabile kvinder”
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5070
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Tilly » 24. jan 2019, 17:23

Kaffe skrev:
Aima skrev:Katrine Gisiger beskæftiger sig med sagen på sine sociale medier, jeg fandt i forbindelse med hendes opslag denne kronik:
https://www.bt.dk/blogs/det-er-som-om-m ... at-faa-sex

Jeg er ikke tilstrækkeligt inde i jura til at gennemskue, hvad der kan bruges og ikke bruges mod manden i retten, men hvis bare et fåtal af nogle af alle de udsagn fra kvinder der har følt sig krænket eller fået deres grænser overskredet af manden, kan bruges som underbyggende indicier i retten, og hvis den artikel ovenover, som immervæk er mandens egen fremlægning af sin virkelighedsopfattelse, også får lov at gøre sig gældende somehow, så tror jeg, det er sandsynligt, han kan dømmes.

Den kronik er btw så langt ude læsning, at jeg undres over, jeg ikke er stødt på den før.


Jeg ser det som om, han tager fat i et stort tabu omkring nogle mænds seksualitet. Samtidig synes han jo ikke, at denne måde at fungere på er i orden. Og han giver gode råd om, hvordan man (ham selv og andre) kan undgå det.

Jeg tror ikke, han mener at overgreb er i orden? Det skriver han ikke.

Det, du ikke bryder dig om, er det at artiklen måske kunne få nogle af disse mænd til at føle det mere legitimt at have dette syn på kvinder og seksualitet? Det kunne nok godt tænkes. Men det kunne vel omvendt få dem til at se på sig selv, tænke sig om og ændre synet. Fordi det jo fremstilles som noget forkert og ødelæggende at være såkaldt sexpsykotisk.


Nogle af hans udsagn gør mig da godt nok ret overbevist om at han ikke er i stand til at identificere kvinders grænser, og hvornår hans handlinger kan opleves som overgreb. Og jeg tror absolut ikke han er i stand til at rådgive andre mænd.

8DB1F9BF-4437-409E-89FB-11428433C727.png


A69B4196-3FB5-4EC2-8AA8-6718D4ABE73D.png


B70B4D12-3CA4-4725-99AE-DB80EBEF96EB.png


1B8F7E84-DAF0-429D-8696-214A269776A4.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Aima » 24. jan 2019, 17:36

FormerlyKnownAs skrev:
Kaffe skrev:Jeg har lige kigget lidt på Katrine Gisingers profil. Jeg kan godt se, at der er relativt mange kvinder der skriver om underlige oplevelser med ham :gruble: Altså.....så mange kvinder vurderer ham nok ikke forkert på een gang.


Der er flere på hans egen fb side der skriver det samme, til ham. Han affejer dem “psykisk ustabile kvinder”


Det er jo netop dét... Altså, jeg kan godt føle, at jeg overskrider en personlig grænse, når jeg åbent forholder mig til strafferetssager eller andre kriminelle handlinger, hvori der endnu ikke er faldet dom. Jeg er vitterligt ikke modstander af de gældende retsprincipper og man er, også i mine øjne, by default uskyldig til det modsatte er bevist. Når det er sagt, så synes jeg, som jeg skrev i mit første indlæg, at de gældende lovbestemmelser om voldtægt trænger gevaldigt til at blive efterset i sømmene. Det bliver de jo så også, aktuelt har Justitsministeriet sammensat et panel der i skrivende stund diskuterer hvorvidt en lovændring skal på bordet. Det glæder mig!

Derudover så er der i mine øjne bare sager, hvor det med at ‘holde sig for god til’ at undgå at tage stilling før et dommerpanel har gjort det, ikke nødvendigvis giver mening. Da Operation X exposede Rudy Frederiksen i 2006, tror jeg ikke der var mange danskere der af princip undlod at forholde sig til sagen, før manden var dømt. Og trods dét, at han efter dommen kunne forlade retten som en fri mand og juridisk kun blev dømt for en forsvindende lille del af, hvad han var tiltalt for, tror jeg det er de færreste der, bygget på den viden de fik fra medierne, syntes at straffen var passende. Jeg synes, ‘folkedomstol’ er vigtigt at have in mente, altid, men jeg synes også, at det, bl.a. i tilfælde med en relativ offentlig bevågenhed, skal anerkendes at der kan komme et punkt, hvor det, uagtet at man ikke er hverken læg- eller juridisk dommer, bliver urimeligt svært ikke at tage stilling, bevidst eller ubevidst.

Jeg tænker, det er både menneskeligt og uundgåeligt, og i mine øjne er det væsentlige egentlig, at man sørger for at forholde sig både kildekritisk, nuanceret og nogenlunde ydmygt ift. at der jo bare altid er flere sider af en sag, samt det faktum, at man, når alt kommer til alt, i sine observationer og betragtninger reelt er relativt udenforstående.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4864

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kaffe » 24. jan 2019, 18:19

Tilly: Jeg mener nu altså stadig ikke, at han anerkender overgreb. Det er jo en fortolkning af det, han skriver. MEN jeg kan bestemt godt se, at han maler sig selv op i et hjørne med den måde, han toner frem på. Han virker ret febrilsk og ikke-forstående overfor de pointer, der lægges frem for ham.
Hvis man antager, at det er sandt, at Katrine Gisinger føler sig krænket af at have modtaget hans visitkort, så forstår jeg godt han føler det helt håbløst at forsvare sig. Her er det ord mod ord og svært at sige, hvad der er op og ned. Hun refererer desuden til nogle andre kvinder, som har oplevet nogle ting med ham, men også dette er noget uklart. Men altså, hvorfor skulle hun finde på ting.
Jeg kender ikke Katrine Gisinger, men det ser ud til, at hun går meget op i, hvordan hun ser ud ? og vil gerne vise hvad hun spiser osv. Mere ved jeg ikke.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kattefjæs » 24. jan 2019, 18:27

Jeg aner ikke hvem manden er og jeg kan ikke forholde mig til om han er skyldig eller ej. Mit creep-o-meter bonger dog helt ud når jeg læser de ting han skriver - jeg skulle ikke nyde noget af nogen form for terapi hos ham, det er da helt sikkert.
7
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Modesty Blame » 24. jan 2019, 18:30

Kaffe skrev:Tilly: Jeg mener nu altså stadig ikke, at han anerkender overgreb. Det er jo en fortolkning af det, han skriver. MEN jeg kan bestemt godt se, at han maler sig selv op i et hjørne med den måde, han toner frem på. Han virker ret febrilsk og ikke-forstående overfor de pointer, der lægges frem for ham.
Hvis man antager, at det er sandt, at Katrine Gisinger føler sig krænket af at have modtaget hans visitkort, så forstår jeg godt han føler det helt håbløst at forsvare sig. Her er det ord mod ord og svært at sige, hvad der er op og ned. Hun refererer desuden til nogle andre kvinder, som har oplevet nogle ting med ham, men også dette er noget uklart. Men altså, hvorfor skulle hun finde på ting.
Jeg kender ikke Katrine Gisinger, men det ser ud til, at hun går meget op i, hvordan hun ser ud ? og vil gerne vise hvad hun spiser osv. Mere ved jeg ikke.

Det skriver Tilly jo heller ikke, at han gør.

Hvis man læser Katrine Gisigers indlæg, vil man opdage, at den eneste, der tror, at hun føler sig krænket over at have modtaget et visitkort er Per Brændgaard.
8
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf fisken80 » 24. jan 2019, 18:38

Kattefjæs skrev:Jeg aner ikke hvem manden er og jeg kan ikke forholde mig til om han er skyldig eller ej. Mit creep-o-meter bonger dog helt ud når jeg læser de ting han skriver - jeg skulle ikke nyde noget af nogen form for terapi hos ham, det er da helt sikkert.


Også mit. Jeg synes virkelig det er uhyggeligt så lidt han forstår i forhold til folks grænser. At sige nej til et kram er simpelthen fordi samfundet er forskruet... det er rystende læsning, og meget meget dumt af ham, for det underbygger da om ikke andet, at han har et problem med at anerkende og respektere grænser.
Og jeg ved godt hvem han er. S vidt jeg husker er han tidligere blevet brugt en del i forskellige livsstilsmedier når det har handlet om ernæring. Men jeg var ikke klar over, at han var krammeterapeut. Det vidste jeg slet ikke fandtes.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf fisken80 » 24. jan 2019, 18:42

Kaffe skrev:Tilly: Jeg mener nu altså stadig ikke, at han anerkender overgreb. Det er jo en fortolkning af det, han skriver. MEN jeg kan bestemt godt se, at han maler sig selv op i et hjørne med den måde, han toner frem på. Han virker ret febrilsk og ikke-forstående overfor de pointer, der lægges frem for ham.
Hvis man antager, at det er sandt, at Katrine Gisinger føler sig krænket af at have modtaget hans visitkort, så forstår jeg godt han føler det helt håbløst at forsvare sig. Her er det ord mod ord og svært at sige, hvad der er op og ned. Hun refererer desuden til nogle andre kvinder, som har oplevet nogle ting med ham, men også dette er noget uklart. Men altså, hvorfor skulle hun finde på ting.
Jeg kender ikke Katrine Gisinger, men det ser ud til, at hun går meget op i, hvordan hun ser ud ? og vil gerne vise hvad hun spiser osv. Mere ved jeg ikke.


Det er jo ikke det hun skriver, at hun er blevet krænket over. Det er hans fortolkning af hendes opslag. Og jeg synes det fremgår temmelig tydeligt, at han ikke anerkender, at han har problemer med kvinders grænser. Så kan man diskutere om det er et overgreb, at blive ved med at insistere på at kramme folk, der har takket nej flere gange, det er det ikke i mine øjne. Men jeg synes den adfærd viser, at han også i andre situationer kan have svært ved at forstå et nej, og så er det, at det kan blive til et overgreb. Og det lader til, at det er sket mere end én gang,
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4864

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kaffe » 24. jan 2019, 18:45

Ja, det er også det jeg mener med, at han er ikke-forstående overfor de pointer der gives til ham.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Aima » 24. jan 2019, 19:15

Kaffe skrev:Hvis man antager, at det er sandt, at Katrine Gisinger føler sig krænket af at have modtaget hans visitkort


Hvis man antager dét, er man simpelthen for langt ude i sine overtolkninger til, at man bør tages seriøs i nogetsomhelst af det man bidrager til debatten med. Har man brugt mere end bare er halvt minut på at skimme Gisigers udsagn igennem, og det går jeg ud fra, man har, når man forholder sig aktivt, læser man jo med røven, hvis man konkluderer eller tror eller antager, at dét, hun gør, er at føle sig krænket over et visitkort. Hun fortæller om sine egne oplevelser med manden, hun lægger heller ikke skjul på, han gjorde hende utilpas, men intet sted skriver hun, at hun blev krænket. Tværtimod slår hun flere steder fast, at hun ikke blev det, men taler sagen på andre kvinders vegne, fordi hun, bl.a. grundet egne oplevelser med manden, finder dem troværdige og ønsker at benytte sin platform og sit ret store reach til at række ud.

Det er udsagn som at “Gisiger føler sig krænket over at have modtaget et visitkort”, der er med til at polarisere debatten fuldstændigt, og jeg tvivler ærligt talt på, at de folk der antager den slags crap reelt er interesseret i andet end at obstruere og få ‘feministtyperne’ til at fremstå latterlige.
11
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Aima » 24. jan 2019, 19:19

Btw, så er det ikke dig, mit indlæg ovenover er møntet på, Kaffe. Når du skriver “hvis man antager”, går jeg ikke udfra, det er dig selv du refererer til.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4864

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kaffe » 24. jan 2019, 20:14

Aima skrev:Btw, så er det ikke dig, mit indlæg ovenover er møntet på, Kaffe. Når du skriver “hvis man antager”, går jeg ikke udfra, det er dig selv du refererer til.


Det er nemlig helt fuldkommen rigtigt læst. Jeg lægger en personlig distance ved at skrive det sådan. Ellers skriver jeg ‘Jeg antager’, hvis det er noget, jeg selv tror. Jeg sætter stor pris på, at du bemærker forskellen.
2
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2700

Re: Kendt terapeut tiltalt for voldtægt

Indlægaf Kisser » 24. jan 2019, 20:36

Thomas31 skrev:Det er ikke 7% falske anmeldelser. Det ligger langt højere. De 7% er alene dem, hvor der er grundlag for sigtelse for falsk anmeldelse, men politiet henlægger mange flere sager, de vurderer som falske uden at kunne bevise det, og andre hvor det er er en mulighed.

Med så mange falske og tvivlsomme anmeldelser virker det vildt at ville dømme på et løsere grundlag, som jo er hvad det her handler om. Jeg kan ikke se hvordan det vil gavne kvinder. I praksis vil der formentlig kun ske en begrænset stigning i antallet af dømte, mens der samtidig givetvis vil opstå nogle spektakulære justitsmord, der vil fylde meget i medier osv og underminere al troværdighed


Dét passer ikke. De 7% inkluderer alle sager, hvor der mistænkes falsk anmeldelse - også dem, der ikke fører til dom. Samtidig erkender det kriminalpræventive råd, at der kan være sager imellem, hvor en kvinde erklærer at en anmeldelse er falsk, fordi hun bliver truet. Ud af 100 sager om falsk anmeldelse er der mindst 7, hvor der ikke var tale om falsk anmeldelse alligevel.

Kilde: https://www.dkr.dk/media/8187/voldtaegt ... -falsk.pdf
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"