Ekstreme veganere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Ekstreme veganere

Indlægaf Wizzze » 31. jan 2019, 07:36

Måske er der bare mig, men jeg synes at veganere er begyndt at fylde meget i medierne, og ikke så meget for at fremme en vegetarisk/vegansk kost, men mere ektremsk, for at fortælle os andre at vi er forkerte / umoralske. Skader disse ekstreme veganere deres egen sag? :gruble:

https://www.bt.dk/debat/forbyd-skolemae ... re-bevares

https://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadli ... %3A14%3A55

https://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadli ... %3A14%3A55

https://www.information.dk/indland/2017 ... ndling-dyr

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... lv/6320916

Tror de fleste af os har svært ved at omlægge hele vores kost fra dag til dag. Men tror mange gerne vil prøve mere plantebaseret kost, og godt kan få plads til en eller to kødfrie dage om ugen, men skræmmer ekstremer som ovenstående ikke folk fra at begynde at lege med vegansk/vegetarisk kost? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf JoyNips » 31. jan 2019, 08:13

Nej, det tror jeg ikke. De skræmmer sikkert nogen, men inspirerer andre. Selv er jeg i hvert fald de seneste år blevet inspireret af fx NeoHippie til at ændre mange af mine vaner.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf Fru Sunshine » 31. jan 2019, 08:20

Jeg synes bare, de er skingre, og de giver på ingen måde mig lyst til at forsøge mig med noget vegansk.
Hvis nogen løfter en pegefinger af mig, er der en pænt stor risiko for, at jeg bider i den. Hårdt.
7
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf LaScrooge » 31. jan 2019, 08:28

Det er jo en god historie - de hellige veganere der synes kødspisere er forkerte, se hvor ekstreme de er. Men grundlæggende er afsmagen for aktivistiske veganere en dårlig undskyldning for at fralægge sig ansvaret. Jeg synes, at man selv bør kunne se fornuften i at begrænse kødindtaget. Mængden af kød (og andre animalske produkter) der indtages er absolut overdrevet ifht næringsbehov og det er absolut dårligt for vores klode.
15
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf paint » 31. jan 2019, 08:33

Det mener jeg, de gør. Deres ekstreme adfærd, overdøver kernen i budskabet.

Vil man overbevise andre mennesker om noget, skal man først og fremmest, skabe sympati omkring det man gør. Når sympatien er der, skal man informere, på lytternes præmisser.
Man skal være realistisk og ikke sætte urealistiske mål op, og man skal i dén grad slet ikke være aggressiv og prøve at diktere andre noget.

Og sidst, men ikke mindst, skal man være klar over, at det langt fra vil være alle man kan overbevise (og kunne leve med det)
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf Wizzze » 31. jan 2019, 08:39

LaScrooge skrev:Det er jo en god historie - de hellige veganere der synes kødspisere er forkerte, se hvor ekstreme de er. Men grundlæggende er afsmagen for aktivistiske veganere en dårlig undskyldning for at fralægge sig ansvaret. Jeg synes, at man selv bør kunne se fornuften i at begrænse kødindtaget. Mængden af kød (og andre animalske produkter) der indtages er absolut overdrevet ifht næringsbehov og det er absolut dårligt for vores klode.


Men drukner det budskab ikke i “den gode historie” som de aktivistiske veganere og deres happenings udgør? :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf LaScrooge » 31. jan 2019, 08:51

Wizzze skrev:
LaScrooge skrev:Det er jo en god historie - de hellige veganere der synes kødspisere er forkerte, se hvor ekstreme de er. Men grundlæggende er afsmagen for aktivistiske veganere en dårlig undskyldning for at fralægge sig ansvaret. Jeg synes, at man selv bør kunne se fornuften i at begrænse kødindtaget. Mængden af kød (og andre animalske produkter) der indtages er absolut overdrevet ifht næringsbehov og det er absolut dårligt for vores klode.


Men drukner det budskab ikke i “den gode historie” som de aktivistiske veganere og deres happenings udgør? :gruble:


Kun hvis man lader det. Det er jo ikke er nyt budskab at kødproduktion tærer på klodens ressourcer.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4636
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 678
Likede indlæg: 21210

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf catnip » 31. jan 2019, 09:03

Jeg tror vi må læse forskellige nyhedsmedier, for jeg ser slet ikke nyheder om militante veganere...og jeg læser rigtig mange nyheder.

Jeg læser derimod mange velskrevne artikler om hvordan og hvorfor vores (over)forbrug af kød er dybt problematisk. En tendens jeg derimod ser er vegansk madinspiration med opskrifter osv i de nyhedsmedier jeg læser (fx The Guardian).

Men til dit spørgsmål. Militante veganere afholder ikke mig fra at være en concious consumer (vi spiser overvejende vegetarisk, men vi har en dag eller to om ugen som er vegansk), ligesom militante feminister ikke afholder mig fra at synes at ligestilling er en god idé. Ekstremisters meninger har generelt meget lille indflydelse på mine valg i livet.
13
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf Raenil » 31. jan 2019, 09:05

Jeg må indrømme, at hvor røvirriterende de radikale veganere er, så påvirker det mig. Ikke så jeg selv bliver veganer, men så jeg i det mindste tænker over hvor meget kød jeg spiser og hvordan det er produceret.
Jeg ser ikke noget principielt forkert ved at udnytte dyr for kød eller pels, men dyrene skal ikke lide undervejs og der er også et klimapåvirkningsproblem.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf LaScrooge » 31. jan 2019, 09:06

Her er i øvrigt en artikel som formidler en forskningsartikel fra Nature Sustainability om fremtidens fødevarer: http://maritimenyttehaver.dk/1045-2/?fb ... CIIw2PcZEA Der er gode nyheder for skaldyrselskerne :)
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf paint » 31. jan 2019, 09:09

LaScrooge skrev:Det er jo en god historie - de hellige veganere der synes kødspisere er forkerte, se hvor ekstreme de er. Men grundlæggende er afsmagen for aktivistiske veganere en dårlig undskyldning for at fralægge sig ansvaret. Jeg synes, at man selv bør kunne se fornuften i at begrænse kødindtaget. Mængden af kød (og andre animalske produkter) der indtages er absolut overdrevet ifht næringsbehov og det er absolut dårligt for vores klode.


Det er bare ikke dét budskab, veganerne rejser rundt med. De kræver totalt fravær af kød og animalske produkter. Et synspunkt, der på ingen måde er dækning for hos forskere og andre miljøfolk.
En nedsættelse af kødforbruget, ja. Mere vegetarisk mad, ja. Større udnyttelse af vegetabilske produkter og grøntsager, ja.

Men at vi alle skal leve vegansk, om vi vil det eller ej, er en slags religion, som ydermere savner ethvert sagligt grundlag. Det gør religioner i øvrigt ofte.
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf Fru Sunshine » 31. jan 2019, 09:09

Jeg synes, det er problematisk, at nogen vil forsøge at diktere andre, hvornår man er miljøbevidst.
Pas jeres egen butik, så passer jeg min.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4636
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 678
Likede indlæg: 21210

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf catnip » 31. jan 2019, 09:12

paint skrev:
LaScrooge skrev:Det er jo en god historie - de hellige veganere der synes kødspisere er forkerte, se hvor ekstreme de er. Men grundlæggende er afsmagen for aktivistiske veganere en dårlig undskyldning for at fralægge sig ansvaret. Jeg synes, at man selv bør kunne se fornuften i at begrænse kødindtaget. Mængden af kød (og andre animalske produkter) der indtages er absolut overdrevet ifht næringsbehov og det er absolut dårligt for vores klode.


Det er bare ikke dét budskab, veganerne rejser rundt med. De kræver totalt fravær af kød og animalske produkter. Et synspunkt, der på ingen måde er dækning for hos forskere og andre miljøfolk.
En nedsættelse af kødforbruget, ja. Mere vegetarisk mad, ja. Større udnyttelse af vegetabilske produkter og grøntsager, ja.

Men at vi alle skal leve vegansk, om vi vil det eller ej, er en slags religion, som ydermere savner ethvert sagligt grundlag. Det gør religioner i øvrigt ofte.


Jeg synes måske du propper alle veganere lige lovlig meget ned i en kasse. Der er virkelig mange forskellige motivationer bag valget at leve som veganer.
6
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf Sangius » 31. jan 2019, 09:14

Folk elsker at zoome ind på ekstremisterne, og så rigtig sidde og forarge sig over deres ekstreme holdninger og vende øjne.
På den måde kan de bilde sig selv ind, at det kun er ekstreme, småskøre mennesker som bliver veganere eller vegetarer, og at det slet ikke er noget som giver mening.
De bliver sat i gruppe med flatearthers og antivaxxere.

Men veganere og vegetarer har fat i den lange ende - om end det ikke behøver være så ekstremt, for at det hjælper.
Men det kødforbrug vi har nu, resulterer i dyremishandling, sult, fedme, livstilssygdomme og belastning af miljøet.
8
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Ekstreme veganere

Indlægaf icelady » 31. jan 2019, 09:16

Når jeg hører/læser/ser hvordan de udtaler sig/opfører sig, så må jeg ærligt indrømme, at der går *ice 7 år* i mig, og jeg får lyst til at købe kød i store mængder, af ren og skær trods.

Sikkert ikke en moden opførsel, men jeg bakker simpelthen, når der går fanatisme i ting.


En gang sidste år var jeg i den lokale Fakta, hvor jeg smed kød i indkøbskurven. Der gik en forbi mig som sagde noget i stil med "Miljøet har bedre af at droppe kødet."

Jeg tog altså et par ekstra pakker kød med :genert:




Deres ellers fornuftige mål drukner ganske enkelt i deres hadske og personlige retorik.


Edit: I den lokale FB-gruppe har vi et par veganere, som virkelig går folk på klingen. Når folk beder dem stoppe, så fortsætter de. I flere tilfælde har folk fået op mod 20 PBer fra dem, også selvom de ikke svarer dem.

Jeg har også selv oplevet at få en del PBer fra samme, og selvom jeg flere gange skrev, at jeg ikke ville debattere mit kødforbrug/syn på miljøet med dem, så fortsatte de da alligevel med at sende PBer, i håb om at fremkalde en reaktion fra mig.
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"