For meget gøgl i gadebilledet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf annellaII » 8. feb 2019, 06:47

https://www.kristeligt-dagblad.dk/bagsiden/meget-goegl-i-gadebilledet?utm_source=rss_eniro

Gaderne i alle danske byer møbleres mere og mere med udstyr fra det offentlige. Det fylder og er ikke lige klædeligt alt sammen, mener Peter Olesen.

Vi vil og skal helst cykle i byerne, men cyklerne fylder, ikke kun på cykelstierne, men også når vi sætter dem fra os. Det kan jo ikke nytte med for mange ”Cykler fjernes uden ansvar”-skilte. Ved metrostationer, S-togsstationer og på torve og pladser er der ofte ufremkommeligt for parkerede cykler, i hvert fald i København. Og ikke alle løsninger med cykelstativer er skjønne at skue. Men der skal være plads til dem, når vi nu også forståeligt nok jager bilerne ud af byen. Bycykler, elcykler og nu også ganske farlige el-løbehjul fylder også med deres mange stativer. I øvrigt er der også flere steder i hovedstaden monteret cykelpumper ved de steder, hvor der er flest cykler, nyttigt, men fylder.

De gammeldags plakatsøjler er som regel nydeligt designet, men efterhånden er der ligeså mange store lysreklameskilte, ikke kun ved busstoppestederne men også frit placeret rundt omkring i gadebilledet – og på hustagene.

Vi har flaskecontainere, parkeringsautomater, parkerings-oplysnings-standere, parkeringsskilte, skilteskove af enhver slags, lygtepæle, lysamaturer og blomsterkummer i mange afskygninger. Og vi har i København lysstandere, der tæller, hvor mange cyklister, der passerer gennem døgnet.

Elbilerne har opladerstandere flere og flere steder, ude i gadebilledet forstås, og vi har flere steder skove af pullerter til at spærre for trafikken. Og så har vi ikke at forglemme papirkurve. Så mange som muligt for at undgå, at folk bare smider alskens affald fra sig. Papirkurvene fås i mange udgaver. København har for nylig indført nogle, som blot er et stativ med en grøn plasticpose hængende og daske i vinden, som i Paris. Andre er mere stationære, men i øjeblikket beklædt med voldsomt skriggule ”hold byen ren” – skilte.

Måske hjælper det bare lidt, men pynter?



Hvordan opfatter du gaebilledet i din by?

Jeg opfatter billedet i min by som det rene kaos at se på netop pga alt det opstillede, som beskrevet i artiklen, og så har skribenten endda ikke nævnt de utallige trafikskilte, der tillige står overalt, kønt er det hele ikke at se på, men om der findes andre muligheder for mindre gøgl i gaderne måske enkelte men sikkert ikke mange muligheder.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf LaScrooge » 8. feb 2019, 07:12

Jeg oplever det ikke som et problem. Alle de ting der nævnes er praktiske ting og jeg foretrækker klart mange skraldespande fremfor skrald på gaderne.
6
And we both know: I will be delicious
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf Bergen » 8. feb 2019, 07:27

Forkerte ben ud af sengen?
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf HappyPaww » 8. feb 2019, 07:44

Åh Gud, en sur gammel stodder :rulle:
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf dykkersild » 8. feb 2019, 12:12

Peter Olesen har i de mange sidste år, opført sig som en gl. sur prut der ikke kan accepterer forandringer i bybilledet - bogstavligt talt. Han skal ties ihjel - og ellers blot bruges som click bait. Han er byernes Thomas Treo.
3
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf Thomas31 » 8. feb 2019, 13:13

Jeg synes i vidt omfang, han har ret. Der er da meget bras, og det er da tydeligt, at der ofte ikke er tænkt det mindste over, hvordan tingene ser ud.
Det er da sært, at man kan bruge store ressourcer på at vurdere og kontrollere fx et fredet gammelt byhus, hvorefter ejeren bruger formuer på de rette materialer og håndværk. Og så kan kommunen sætte selvlysende plasticspande eller lignende lige foran.

Det behøver ikke betyde andet, end at man lige tænker en smule over det. Fx den store cykeltæller-klods på et af billederne. Kunne den ikke lige så vel hænge på bagsiden af skiltet, der henvender sig til modkørende bilister 10 meter længere fremme?
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf paint » 8. feb 2019, 13:44

Gadebilledet i København, var vel ikke meget bedre i gamle dage. Sådan så Strøget i de 'gode gamle dage' (for 50-60 år siden) før der blev gågade. Nu har jeg ganske vist ikke selv oplevet det, men det ser da mildest talt også en smule 'spraglet' ud.

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf Thomas31 » 8. feb 2019, 14:21

paint skrev:Gadebilledet i København, var vel ikke meget bedre i gamle dage. Sådan så Strøget i de 'gode gamle dage' (for 50-60 år siden) før der blev gågade. Nu har jeg ganske vist ikke selv oplevet det, men det ser da mildest talt også en smule 'spraglet' ud.

Billede


Det synes jeg ikke. Skiltningen virker mindre og var formentlig knap så hidsig i farverne. Og i gåhøjde virker der jo til at være... Ingenting.

For mig at se er hele ideen i udviklingen af byers centrum, at hver centimeter betyder noget. Materialer betyder noget. Udseende betyder noget. I modsætning til den grænseløse grimhed langs indfaldsveje med shell, drive-in og Bilka bygget i de billigst mulige materialer, hvor flest muligt kan købe mest muligt bras
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf Kerrigan » 8. feb 2019, 15:44

LaScrooge skrev:Jeg oplever det ikke som et problem. Alle de ting der nævnes er praktiske ting og jeg foretrækker klart mange skraldespande fremfor skrald på gaderne.


I Japan kan du gå næsten flere kilometer uden at se en skraldespand. Eller se skrald på gaden.

Det er ikke antallet af skraldespande der afgør hvor meget skrald der flyder over det hele. Det er folks opførsel og indstilling til ting.
2
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: For meget gøgl i gadebilledet

Indlægaf LaScrooge » 8. feb 2019, 16:05

Kerrigan skrev:
LaScrooge skrev:Jeg oplever det ikke som et problem. Alle de ting der nævnes er praktiske ting og jeg foretrækker klart mange skraldespande fremfor skrald på gaderne.


I Japan kan du gå næsten flere kilometer uden at se en skraldespand. Eller se skrald på gaden.

Det er ikke antallet af skraldespande der afgør hvor meget skrald der flyder over det hele. Det er folks opførsel og indstilling til ting.


Der er jeg ikke uenig i.
1
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"