Eksperiment med borgerløn i Finland

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Madam » 8. feb 2019, 12:42

http://nyheder.tv2.dk/udland/2019-02-08 ... erne-glade

"Højere velbefindende

Modtagerne af borgerløn oplyste i det hele taget, at de havde et højere velbefindende end personerne i kontrolgruppen.

Og det har også en værdi for samfundet, mener en af forskerne bag undersøgelsen.

- Borgerløn kan have en positiv effekt på folks velbefindende, selv om det ikke giver øget beskæftigelse på kort sigt, siger Minna Ylikännö til YLE.

Forsøgspersonerne oplevede endda, at de kunne få mere for de samme penge end personerne i kontrolgruppen gjorde.

- De personer, der har fået borgerløn, oplevede, at pengene rakte bedre til de daglige fornødenheder, selv om begge grupper havde adgang til lige store summer, siger Minna Ylikännö."

Hvis folk får bedre livskvalitet af borgerløn i stedet for kontanthjælpen, er det måske en idé, der også kan bruges i DK, selvom 4.200 kr. ikke lyder voldsomt?

Forsøget forlænges ikke, men mon ikke det er besparende, såfremt folk undgår stress, lægebesøg og indlæggelser.

Hvad mener DU?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Tobywan » 8. feb 2019, 12:48

Jeg er sådan set ligeglad med om det virker eller ej. Som borger og skatteyder, er det på ingen måde noget jeg har lyst til at betale for.
2
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Bergen » 8. feb 2019, 12:59

Det er et tåbeligt eksperiment for de færreste i Danmark kan leve på 4200 kr. Dermed retter det sig mod ganske få. Og nej jeg kan hellere ikke se at det skal være en skatteyderbetalt ret.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Madam » 8. feb 2019, 13:04

Bergen skrev:Det er et tåbeligt eksperiment for de færreste i Danmark kan leve på 4200 kr. Dermed retter det sig mod ganske få. Og nej jeg kan hellere ikke se at det skal være en skatteyderbetalt ret.


P.t. hvor ledigheden ikke er stor, giver det sikkert ikke mening, men hvis man tænker på, at mange af dem på kontanthjælp, har jo forgæves forsøgt at få en førtidspension i årevis, gi'r det måske mere mening?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Bergen » 8. feb 2019, 13:08

Madam skrev:
Bergen skrev:Det er et tåbeligt eksperiment for de færreste i Danmark kan leve på 4200 kr. Dermed retter det sig mod ganske få. Og nej jeg kan hellere ikke se at det skal være en skatteyderbetalt ret.


P.t. hvor ledigheden ikke er stor, giver det sikkert ikke mening, men hvis man tænker på, at mange af dem på kontanthjælp, har jo forgæves forsøgt at få en førtidspension i årevis, gi'r det måske mere mening?!


De bliver snydt økonomisk, hvis man tvinger syge til borgerløn på 4200 kr. istedet for førtidspension. Det synes jeg meget dårligt om.
2
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Thomas31 » 8. feb 2019, 13:29

Borgerløn er helt håbløst efter min opfattelse. Der er et uendeligt behov for arbejdskraft, og det vil ikke ændres af robotter og kunstig intelligens osv.
At alle behøver lange uddannelser i fremtiden , tror jeg heller ikke på. Tværtimod. Det mest sandsynlige scenarie som følge af den teknologiske udvikling er, at der bliver mange arbejdspladser med lave krav til uddannelse, som der er råd til at ansætte nogen til at udføre netop pga gevinsterne ved teknologien. Det er betydeligt nemmere for kunstig intelligens at udregne et boliglån end at lave ordentlig mad på et plejehjem.

Derfor skal man aktivere og ikke pacificere flest muligt. Det kunne dog være interessant med en slags borgerløn+ , hvor indkomsten gøres mere sikker end den måske er for mange i dag, men hvor man på en eller anden måde skal yde noget, uden at det behøver at være på arbejdsmarkedet i traditionel forstand.
0
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Guru » 8. feb 2019, 14:18

Potentielt set så vil kunstig intelligens og robotter kunne erstatte de fleste medarbejdere. De fleste fremtidsprognoser er enige om at de fleste job er på vej til at forsvinde. Om det tager 20, 50, eller 100 år, vil jeg ikke spå om, men vi er på vej i den retning. Det vil efterlade store dele af befolkningen i arbejdsløshed og uden mulighed for at finde et nyt job. Til den tid vil det nok være relevant at diskutere om borgerløn skal komme på tale, og da må det være firmaerne som skal betale. Det vil de også have rigeligt råd til da de jo ingen udgifter har til medarbejdere, og sikkert også interesseret i, da folk jo skal have penge til at købe deres produkter.

Vi er stadig langt fra at nå det stadie, men der er mange teknologier på vej, som har potentiale til at ændre vores samfund fundamentalt i dette århundrede.

Det som er interessant er at det allerede nu er noget man er begyndt at diskutere og undersøge. Det kommer nok en dag, men ikke før vi er klar til det.
3
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf FruitFly » 8. feb 2019, 20:39

Borgerløn er så afgjort vejen frem. Hvis man lægger beløbbet brugt på overførselsindkomster sammen med hvad der bliver brugt på at administrere de håbløse, stressende og meningsløse systemer, så kan hver dansker fra 18 år op få 100.000 om året.

Det er så oplagt at gøre - vi må bare blive ved med at presse på.
3
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf FruitFly » 8. feb 2019, 20:43

0
#Klimatosse
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf A 7 » 8. feb 2019, 20:47

Super artikel. En masse om, hvor god ordningen var, men intet om, hvorfor den ikke bliver forlænget.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Misantropen » 8. feb 2019, 20:53

A 7 skrev:Super artikel. En masse om, hvor god ordningen var, men intet om, hvorfor den ikke bliver forlænget.

Hvis jeg hørte og husker rigtigt er det noget med at forsøget skal evalueres først, ift til optimering og justeringer, men det er ikke helt afskrevet.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Misantropen » 8. feb 2019, 21:01

Madam skrev:Hvis folk får bedre livskvalitet af borgerløn i stedet for kontanthjælpen, er det måske en idé, der også kan bruges i DK, selvom 4.200 kr. ikke lyder voldsomt?

Forsøget forlænges ikke, men mon ikke det er besparende, såfremt folk undgår stress, lægebesøg og indlæggelser.

Hvad mener DU?!

Om borgerforslag er det rette at gøre i Danmark ved jeg ikke, men resultatet med øget livskvalitet og et bedre helbred synes jeg siger alt om potentialet, modsat det nuværende, danske system der ikke ligefrem er kendt for det samme.
4
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf paint » 8. feb 2019, 21:30

Bergen skrev:Det er et tåbeligt eksperiment for de færreste i Danmark kan leve på 4200 kr. Dermed retter det sig mod ganske få. Og nej jeg kan hellere ikke se at det skal være en skatteyderbetalt ret.


Tanken med det er også, at de så kan få folk i arbejde til 50-60 kr i timen, fordi de ikke kan leve af Borgerlønnen. Eksemplet de viste i TV, med den unge kvinde fra Finland viste det med al ønskelig tydelighed. Hun var nødt til at tage arbejde som stærkt underbetalt telemarketings-medarbejder. Erhvervslivet vil få fælles orgasme, hvis vi gjorde det herhjemme.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Artem » 8. feb 2019, 21:37


Findes der virkelig pseudoarbejde?
Er det generelt akademikere og specielt humanister?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Eksperiment med borgerløn i Finland

Indlægaf Thomas31 » 8. feb 2019, 23:40

Guru skrev:Potentielt set så vil kunstig intelligens og robotter kunne erstatte de fleste medarbejdere. De fleste fremtidsprognoser er enige om at de fleste job er på vej til at forsvinde. Om det tager 20, 50, eller 100 år, vil jeg ikke spå om, men vi er på vej i den retning. Det vil efterlade store dele af befolkningen i arbejdsløshed og uden mulighed for at finde et nyt job. Til den tid vil det nok være relevant at diskutere om borgerløn skal komme på tale, og da må det være firmaerne som skal betale. Det vil de også have rigeligt råd til da de jo ingen udgifter har til medarbejdere, og sikkert også interesseret i, da folk jo skal have penge til at købe deres produkter.

Vi er stadig langt fra at nå det stadie, men der er mange teknologier på vej, som har potentiale til at ændre vores samfund fundamentalt i dette århundrede.

Det som er interessant er at det allerede nu er noget man er begyndt at diskutere og undersøge. Det kommer nok en dag, men ikke før vi er klar til det.


Er du arbejdsløs, fordi de fleste ikke vader rundt og pløjer marker bag en hest eller malker en ko med håndkraft?

Det er næsten komisk, at vi på få årtier har oplevet en så vanvittig hurtig teknologisk udvikling, at tidligere tiders malkepiger og markarbejdere i stedet har fået lange uddannelser, hvor de så kan sidde og beregne, hvordan der umuligt kan opstå nye former for arbejde..
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"