Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Skal Riskær kunne komme i Folketinget?

Ja. Et par fængselsdomme, betyder ikke noget
30
37%
Nej. Med flere fængselsdomme bag sig, skal man ikke i Folketinget
47
58%
Ved ikke.
4
5%
 
Afgivne stemmer: 81
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Slettet bruger » 14. feb 2019, 11:23

Man kunne jo være straffet efter nogle love som man vil ændre som politiker fordi man synes de er helt forkerte. Så det giver ikke mening at have regler for udelukkelse af mennesker i Folketinget som tager udgangspunkt i brud på lovgivning som Folketinget har magt over. Politikere skal på den måde være hævet over lovgivning.

Hvis vi f.eks. havde en arkaisk lov der bestemte at kvinder ikke må køre bil, skulle de kvinder der havde brudt den lov i protest, selvfølgelig ikke udelukkes fra at blive valgt ind og ændre den.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Flora » 14. feb 2019, 11:26

Ja, hvis han kan samle underskrifter og stemmer nok, så skal han have lov at stille op og blive valgt ind.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Wizzze » 14. feb 2019, 11:27

paint skrev:
Pølsemix skrev:
paint skrev:
Hvis der er tale om bedrageri, hvor man bl,a har bedraget andre mennesker for deres investerede penge, ikke bare én gang, men gentagne gange, så ja.
Men det er der faktisk allerede. Man skal have et uplettet ry og være almindeligt respekteret (den eksakte ordlyd, kan jeg ikke lige finde)

EDIT: "Valgbar til det danske Folketing er ifølge Grundloven § 30 alle med valgret til Folketinget på nær personer som er straffet for en handling der i almindeligt omdømme gør vedkommende uværdig til at være medlem af Folketinget."

Jeg mener at Riskær, med sin forhistorie, må karakteriseres som "uværdig" til netop dén post.

Det forhindrer ham ikke i at stille op, så sådan en lov findes ikke.
Det er forklaret letforståeligt på følgende link:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik ... se/7514463



Som jeg skriver, handler det naturligvis om at kunne komme i Folketinget. At han kan stille op, er ikke ensbetydende med at han kommer ind. For min skyld må han stille op så meget han vil. Men han skal bare ikke kunne komme ind og have indflydelse på landets lovgivning.


Efter loven kan alle stille op, men folketinget bedømmer EFTER valget om man er værdig til at være medlem. Hvis han bliver valgt, ender det sikker med at de andre ikke vil have ham med i klubben :-D
https://valg.oim.dk/partier-og-kandidat ... algbarhed/
1
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf fisken80 » 14. feb 2019, 11:29

Ehm Mogens Glistrup kom da i Folketinget igen efter at han havde udstået sin straf. Så hvorfor ikke Riskjær?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20486
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43976

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf paint » 14. feb 2019, 11:29

ajnaM skrev:
Ellin skrev:Hvis en der er dømt for bedrageri for andres penge, kan arbejde i folketinget, når h*n har udstået sin straf, kan en person der er dømt for pædofili så også arbejde i en børnehave, når de har udstået straffen?

Eller hvordan skalerer vi, hvornår man har "udstået sin straf nok"? Hvor skelner vi?


Vi skelner lige netop dér - ved børneattester, som du skal have, hvis du arbejder med børn. Det er der, man har valgt at skelne. Ikke i Folketinget.

Man kan så mene, at man burde opsætte flere grænser for, hvem der kan vælges til Folketinget. Det har bare nogle i mine øjne ret omfattende demokratiske problematikker at fravælge visse befolkningsgrupper - eksempelvis tidligere straffede - fra at deltage i det demokratiske arbejde. Det har man gjort tidligere i historien, og det er ikke noget, jeg synes, man bør gå tilbage til.


Er det ikke netop demokrati, at man lader det være op til demokratisk valgte personer, om de mener en given person overtræder Grundlovens
§ 30?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20486
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43976

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf paint » 14. feb 2019, 11:34

fisken80 skrev:Ehm Mogens Glistrup kom da i Folketinget igen efter at han havde udstået sin straf. Så hvorfor ikke Riskjær?


Nogle mener (og det blev vist også ment om Glistrup) at han ikke havde svindlet, men havde påpeget, for åbent TV, at der var huller i skattelovgivningen og at alle med disse huller (i lovgivningen) kunne få 0 i trækprocent. Han havde jo i øvrigt en hel hær af kendte mennesker som kunder, der brugte hans evner til at omgå skattelovgivningen - måske handlede hans 'forbrydelser' mere om 'ånden' i lovgivningen contra bogstavet.

Glistrup fremviser på TV i 1974, at han har 0 i træprocent og et fradrag på 4900 kr

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Sophies-mor » 14. feb 2019, 11:40

Nej. Absolut ikke
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Zorglup » 14. feb 2019, 11:41

Buller skrev:
Zorglup skrev:Sammenligningen med pædofili holder ikke. Pædofile er syge mennesker.
Kan man ikke se forskellen, skulle man måske lige læse på det.


Folk der gentagne gange svindler lider tit af psykopati.

Sammenligningen er ikke urelevant. Ingen af delene skal have adgang til at udleve deres brister. Det skal samfundet skærme sig selv fra.


Absurd ;)
https://da.wikipedia.org/wiki/Psykopati
https://da.wikipedia.org/wiki/Pædofili
https://da.wikipedia.org/wiki/Absurd
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Daflo » 14. feb 2019, 12:08

Jeg synes det er bekymrende, at han allerede har svindlet med vælgererklæringerne. Det tegner ikke godt for fremtiden hvis han vælges ind.
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26710

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Santa » 14. feb 2019, 12:16

Bergen skrev:Hvis han kan samle stemmer til det så ja, naturligvis. Han har jo afsonet sin straf.

Enig i dette.

Men jeg ville aldrig stemme på ham, hans værdier ligger meget langt fra mine og jeg synes at hans moral er anløben. Men det samme kunne jeg sige om en hel del af de siddende politikere.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf vibbsen » 14. feb 2019, 12:42

Daflo skrev:Jeg synes det er bekymrende, at han allerede har svindlet med vælgererklæringerne. Det tegner ikke godt for fremtiden hvis han vælges ind.


Han har ikke svindlet....Der er tale om en "misforståelse" :fløjt: :fløjt:

Nu er der heldigvis langt fra at være opstillingsberettiget til at blive valgt....Især når man stiller op som løsgænger
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf fisken80 » 14. feb 2019, 13:15

paint skrev:
fisken80 skrev:Ehm Mogens Glistrup kom da i Folketinget igen efter at han havde udstået sin straf. Så hvorfor ikke Riskjær?


Nogle mener (og det blev vist også ment om Glistrup) at han ikke havde svindlet, men havde påpeget, for åbent TV, at der var huller i skattelovgivningen og at alle med disse huller (i lovgivningen) kunne få 0 i trækprocent. Han havde jo i øvrigt en hel hær af kendte mennesker som kunder, der brugte hans evner til at omgå skattelovgivningen - måske handlede hans 'forbrydelser' mere om 'ånden' i lovgivningen contra bogstavet.

Glistrup fremviser på TV i 1974, at han har 0 i træprocent og et fradrag på 4900 kr

Billede



Men han blev dømt og sad i fængsel. Og var i en periode frataget sin valgbarhed.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf ajnaM » 14. feb 2019, 13:20

paint skrev:
ajnaM skrev:
Ellin skrev:Hvis en der er dømt for bedrageri for andres penge, kan arbejde i folketinget, når h*n har udstået sin straf, kan en person der er dømt for pædofili så også arbejde i en børnehave, når de har udstået straffen?

Eller hvordan skalerer vi, hvornår man har "udstået sin straf nok"? Hvor skelner vi?


Vi skelner lige netop dér - ved børneattester, som du skal have, hvis du arbejder med børn. Det er der, man har valgt at skelne. Ikke i Folketinget.

Man kan så mene, at man burde opsætte flere grænser for, hvem der kan vælges til Folketinget. Det har bare nogle i mine øjne ret omfattende demokratiske problematikker at fravælge visse befolkningsgrupper - eksempelvis tidligere straffede - fra at deltage i det demokratiske arbejde. Det har man gjort tidligere i historien, og det er ikke noget, jeg synes, man bør gå tilbage til.


Er det ikke netop demokrati, at man lader det være op til demokratisk valgte personer, om de mener en given person overtræder Grundlovens
§ 30?


Det kommer vel an på demokratiopfattelsen. Det er repræsentativt, men ikke direkte. Og jeg vil mene, at et direkte demokratisk element, som valghandlingen er, bør slå den repræsentative.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Artem » 14. feb 2019, 14:28

Med hensyn til manden Klaus Riskær og det han har siddet i fængsel for. Så har jeg aldrig set det som noget rigtigt alvorligt.

Første dom er for underslæb i forhold til hans eget firma CyberCity, hvor han får trukket en del penge ud, og for ikke at miste dem sætter ham dem i en fond.
Anden dom er for bedrageri med netop at prøve få penge ud af sin egen fond, som han ikke selv administrerer.

Jo det er ulovligt og han har fået en straf for det. Men langt hen af vejen ser jeg det bare som noget juristeri.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Skal Klaus Riskær kunne vælges ind i Forlketinget?

Indlægaf Madam » 14. feb 2019, 14:48

Han ER bare uværdig, og dem der kunne finde på at stemme på ham, har nok mange lighedspunkter med ham...
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"