Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf annellaII » 19. feb 2019, 06:54

https://www.avisen.dk/socialchef-om-overvaagning-faar-man-offentlige-ydels_538780.aspx

Det vil være en stor hjælp til at afsløre snyd med sociale ydelser, hvis kommunerne fik adgang til borgernes mobildata, rejsekort og kontooplysninger.

Sådan lyder det for Helle Linnet, som er formand for Socialcheferne. Dermed er hun enig med de ansatte i tre ud af ti kommuner, som ifølge Danmarks Radio efterspørger flere værktøjer til at kunne fange sociale bedragere.


Kontrolmedarbejdernes ønskeliste:

Blandt de konkrete redskaber, som nogle kommuner efterlyser, er:

Nemmere adgang til borgernes adresse
Bedre adgang til kontooplysninger
Adgang til data fra mobilmasterne
Adgang til data fra rejsekortet
Samarbejde med forsikringsselskaber
Adgang til information fra lufthavne



Hvad mener du, skal kommuner have adgang til de citerede redskaber, de efterlyser/ønsker?

Ja da hvis man vil indføre STASI-metoder fra det hedengangne DDR, hvis ikke mener jeg, det er krænkelse af privatlivet, hvis kommuner får uindskrænket adgang til de nævnte redskaber.
2
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf Purple Haze » 19. feb 2019, 06:58

annellaII skrev:https://www.avisen.dk/socialchef-om-overvaagning-faar-man-offentlige-ydels_538780.aspx

Det vil være en stor hjælp til at afsløre snyd med sociale ydelser, hvis kommunerne fik adgang til borgernes mobildata, rejsekort og kontooplysninger.

Sådan lyder det for Helle Linnet, som er formand for Socialcheferne. Dermed er hun enig med de ansatte i tre ud af ti kommuner, som ifølge Danmarks Radio efterspørger flere værktøjer til at kunne fange sociale bedragere.


Kontrolmedarbejdernes ønskeliste:

Blandt de konkrete redskaber, som nogle kommuner efterlyser, er:

Nemmere adgang til borgernes adresse
Bedre adgang til kontooplysninger
Adgang til data fra mobilmasterne
Adgang til data fra rejsekortet
Samarbejde med forsikringsselskaber
Adgang til information fra lufthavne



Hvad mener du, skal kommuner have adgang til de citerede redskaber, de efterlyser/ønsker?

Ja da hvis man vil indføre STASI-metoder fra det hedengangne DDR, hvis ikke mener jeg, det er krænkelse af privatlivet, hvis kommuner får uindskrænket adgang til de nævnte redskaber.


Normalt er jeg ret afslappet omkring at blive overvåget, tænker fx. sådan lidt ‘herre gud, og hvad så hvis FB har styr på hvad jeg interessere mig for, så tjener de penge på det, det overlever jeg nok’.

Men alligevel synes jeg at det er helt vildt bare det at nogle tænker sådan og synes det er en god ide.
De må helt have tabt sutten!
7
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf fisken80 » 19. feb 2019, 07:05

Borgerløn... er hvad jeg mener om det.
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Jadajada
Indlæg: 720
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2315

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf Jadajada » 19. feb 2019, 07:08

Har man hørt noget lignende?
Idioti!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf Artem » 19. feb 2019, 07:19

Mistermor skrev:Jeg synes, det er et skråplan.

I forvejen skal man aflever kontoudskrifter 3 mdr tilbage, hvis man skal have kontanthjælp. Det er da grænseoverskridende nok. Man ved jo ikke på forhånd, at det vil blive nødvendigt, og det kunne vel ske, at man foretaget nogle indkøb, man ikke synes, kom sagsbehandleren ved.
I virkeligheden handler det jo kun om, at man ikke må have hævet sine penge for at blive "fattig nok" til at kunne få kontanthjælp, og det kunne løses med en formular, banken skulle underskrive.

Wow det var jeg ikke klar over. Synes godt nok det lyder vildt at sagsbehandleren på den måde direkte får mulighed for at læse hvad man har brugt sine penge på. :8:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf Artem » 19. feb 2019, 07:24

Med selve spørgsmålet så synes jeg det er svært... For er imod mere overvågning af borgerne på den måde.
Omvendt kan jeg forstå at de finder snyd for en halv mia om året. Hvor det er 1/3 af dem de mistænker og undersøger der viser sig at snyde.
Men det betyder så også at 2/3 er gennem møllen uden at have gjort noget forkert.
Ved ikke rigtig hvad løsningen er, men det er jo helt klart nødvendigt med en vis kontrol når så mange snyder... Ja eller mange og mange er jo for omkring 5 mio i hver kommune i snit.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf Nicolait » 19. feb 2019, 07:34

Hun må have tabt sutten.
Uagtet at der bliver snydt med sociale ydelser kan det på ingen måde være grundlag for så indgribende foranstaltninger.
5
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf paint » 19. feb 2019, 07:34

Tillid er godt, men kontrol er bedre, som de siger i Rusland

Billede
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf Bergen » 19. feb 2019, 07:37

Man har hverken pligt til at have Rejsekort eller mobiltelefon. Konto oplysninger kan rettes til hvis man tænker i det. Det er gelt ubrugeligt. Drop det.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf vibbsen » 19. feb 2019, 08:35

Jeg synes det er et skråplan....Virkelig.....

Men faktisk mest fordi jeg ikke bryder mig om "formen".....For den lugter langt væk af at disse redskaber skal bruges til at spare penge og stresse borgerne...Og til at indføre KPI mål hos landets socialcentre på at afsløre svindel....

Hvis man snyder, så skal man naturligvis knaldes. Længere er den ikke. Jeg er ansat hos et forsikringsselskab. Og vores efterforskere tjener mere end rigeligt deres løn ind. Jeg har INGEN problemer med at man bruger ALLE midler tilgængelige i kampen mod svindel. Uanset om det er forsikringssvindel eller svindel med offentlige ydelser.

Men jeg mener faktisk ikke at det er den almindelig sagsbehandler som skal udføre dette arbejde....Nøjagtig ligesom det heller ikke er mig som almindelig skadesbehandler der sidder med svindelsager. Det har vi en helt særlig afdeling til. Som består af folk som er specialuddannede til dette. Dels politifolk. Dels specialtrænede sagsbehandlere som ikke blot ved hvad de skal kigge efter, men som også ved hvornår der IKKE er noget at komme efter. Som almindelig medarbejder har jeg en række parametre som jeg bruger som "red flag" og som gør at jeg sender sagen videre til efterforskning. Og så tager de stilling til om der er noget at komme efter eller ej....

Vores kunder kan iøvrigt til enhver tid modsætte sig at vi får adgang til at indhente data fra f.eks. politi, teleselskab osv. Og så må vi jo handle ud fra det vi kan bevise uden disse ting......

Så med mindre det Helle Linnet gerne vil er at oprette et centralt efterforsknings-organ som undersøger socialt bedrageri på baggrund af hvad de får ind fra sagsbehandlerne, og hvor den enkelte borger til enhver tid kan sige "Nej" til at udleverer disse data, jamen så bliver det et nej-tak herfra.

Ikke på vilkår om jeg kan gå med til at give kommunerne carte blanc til at få adgang til alverdens data som de kan bruge til at indføre et KPI mål for sagsbehandlerne der hedder at afsløre svindlere....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf vibbsen » 19. feb 2019, 08:39

Artem skrev:Med selve spørgsmålet så synes jeg det er svært... For er imod mere overvågning af borgerne på den måde.
Omvendt kan jeg forstå at de finder snyd for en halv mia om året. Hvor det er 1/3 af dem de mistænker og undersøger der viser sig at snyde.
Men det betyder så også at 2/3 er gennem møllen uden at have gjort noget forkert.
Ved ikke rigtig hvad løsningen er, men det er jo helt klart nødvendigt med en vis kontrol når så mange snyder... Ja eller mange og mange er jo for omkring 5 mio i hver kommune i snit.


Jeg er slet ikke i tvivl om at man vil kunne afsløre langt mere svindel hvis man gik virkelig målrettet til værks...Når jeg ser hvad vi som forsikringsselskab sparer på at have 3 efterforskere ansat, så bliver jeg næsten hel våd i trussen ved tanken om, hvor mange penge man kunne spare ved at udføre samme øvelse med offentlige ydelser....

Men når det er sagt, så er jeg IKKE indstillet på bare at give kommunerne carte blanc til at overvåge deres borgere.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf Misantropen » 19. feb 2019, 09:22

Hvis man vil snyde finder man en måde at gøre det på. Man kan hæve kontanter, få oprettet et mobilabonnement eller en konto i en andens navn, fx sit barns, osv.

Hvorfor ikke bare sætte alle under administration og pådutte dem en støttepædagog?
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf LaScrooge » 19. feb 2019, 10:07

Jeg synes bare at vi alle skal have adgang til hinandens ting hele tiden. Jeg mener, why not. På den måde kan vi holde øje med, at der ikke er nogen, der gør noget de ikke må, fx pjækker fra arbejde eller sælger hinanden hjemmelavede ting uden at opgive det til SKAT. Jeg gider ikke dele samfund med asociale snydere og det ved jeg jo, at de fleste er, når det kommer til stykket.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf vibbsen » 19. feb 2019, 10:18

Misantropen skrev:Hvis man vil snyde finder man en måde at gøre det på. Man kan hæve kontanter, få oprettet et mobilabonnement eller en konto i en andens navn, fx sit barns, osv.

Hvorfor ikke bare sætte alle under administration og pådutte dem en støttepædagog?


Det lyder altså VIRKELIG dyrt :gruble: :gruble: :gruble:

Må jeg ikke anbefale omvendt bevisførelse istedet...

Hvis du vil have offentlige ydelser skal DU bevise at du ikke snyder. Vi behøver ikke at bevise at du gør....

Meget billigere. Hvis man ikke kan bevise at man IKKE snyder, så snyder man.

Og man slipper for alt det der med retssikkerhed, samstykke og den slags trivaliteter. Og man sparer endvidere en MASSE penge og tonsvis af tid på indhentning af oplysninger.....Det er f.eks. pisse-dyrt som 3.part at indhente opkaldslister og mobilopkaldspunkter fra teleselskaberne. Og fristerne for agtindsigt er meget kortere hvis det er borgeren som beder om at få agtindsigt i sig selv, end hvis man kommer "udefra" og skal have agtindsigt....

Jeg må vist hellere huske at sætte min telefon på "lyd"....Opkaldet til mig hvor jeg tilbydes en højt profileret stilling indenfor det offentlige er lige om hjørnet....

Man kunne også dele folk ind i grupper og så bare trække dem en % sats alt efter hvor sansynligt vi tror det er at de svindler med offentlige ydelser....Alle ved f.eks. at udlændinge og enlige mødre er nogen værre banditter. Så hvorfor ikke bare trække dem i ydelse fra starten af. Så sparer vi alle for en masse tid....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Socialchef: Får man offentlige ydelser, må man også stå til regnskab

Indlægaf vibbsen » 19. feb 2019, 10:30

Det er iøvrigt ikke så længe siden at jeg havde en efterforskningssag, hvor både jeg og vores efterforsker var 100 % sikker på at der var tale om svindel. Og der blev derfor gået rimelig hårdt til stålet.....Alle røde flag var hejst. Og vi havde faktisk nærmest givet hinanden High 5 på at vi fik ham knaldet...Alt hvad vi havde underbyggede det. ALT.

Kun fordi efterforskeren af ren og skær frustration trak i nogen lidt uautoriserede tråde for at få indhentet de sidste oplysninger, fandt vi ud af at vi tog fejl.....

Det var SÅ pinligt. Og vi måtte lægge os fladt på ryggen. Og komme med verdens største undskyldning. Og udbetale erstatning. Og undskylde igen. Vi var 2 garvede medarbejdere, herunder en som har arbejdet med efterforskning i rigtig mange år, som tog fejl....Og beskyldte en uskyldig person for at lyve.....Det var rigtig ubehageligt. For os begge 2. Og naturligvis også for kunden (som vi så godt nok knaldede i en anden sag i uge senere...men i den her sag tog vi fejl)

Det er så en af de andre ting jeg ser som et problem ved at give kommunerne nærmest ubegrænset adgang til informationer. At jeg simpelthen ikke har tillid til at de mennesker som skal sidde og behandle disse informationer, har den nødvendige kompetance og efterforskningsmæssige forudsætning for at tolke dem korrekt. Men også at jeg faktisk vil være alvorligt bekymret for at der vil komme masser af sager, hvor man vælger at holde "på sit" og så lade borgeren klage....Kommunerne er jo ikke ligefrem kendt for at lade tvivlen komme nogen til gode....
Senest rettet af vibbsen 19. feb 2019, 10:57, rettet i alt 1 gang.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"