Tør man rette i årsopgørelsen...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tør man rette i årsopgørelsen...

Indlægaf Lys » 9. mar 2019, 06:48

HerErJeg skrev:
Lys skrev:
HerErJeg skrev:Jeg tror mange ikke stoler på, at SKAT har indsigt i hvornår noget er en fejl og hvornår noget er fusk.
Man frygter måske at bliver anklaget som fusker med tilhørende bøde som udgangspunkt, og så er vejen til at forklare en simpel fejl eller misforståelse pludselig uendelig lang.



Hvor står der noget om, at det nye system leder til automatiserede afgørelser? Den frygt du beskriver, virker helt overdrevet på mig. Jeg tror i øvrigt ikke, at Skat kan udskrive administrative bøder (men jeg gider ikke lige undersøge det).

Det har jo altid været sådan, at Skat kan bede om dokumentation for det, man har selvangivet. Og det er vel til vores alles bedste som skatteydere. Nu har de så fået noget software, der kan hjælpe med at identificere det usædvanlige/uventede, hvor dokumentation så bliver efterspurgt. Det er jo først efter der har været en sagsbehandler på, at der evt kan blive tale om sanktioner.

Jeg frygter ikke noget, for jeg har ingen særlige poster. Men fortiden er fuld at "automat" afgørelser, hvor undskyldningen har været, at sådan er systemet jo, og man kan jo heller ikke gardere sig mod alting.


Det er ret væsentligt at skelne mellem automatiserede afgørelser og automatiseret analyse med henblik på at finde de sager som sagsbehandlerne skal undersøge. Jeg tror man er helt bevidst om, at alt det nye system finder, ikke nødvendigvis er noget der udløser nogen ændringer. Nogen gange er virkeligheden jo “underlig”.

Jeg har ikke kendskab til enormt mange automatiserede afgørelser fra fortiden? Kan du oplyse mig?
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Tør man rette i årsopgørelsen...

Indlægaf cola » 9. mar 2019, 07:03

Jeg syntes det er fint, for så kan det være de kan få lidt penge i kassen og det så kan betale nogle af de ting der ellers ikke har været råd til.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"