Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf annellaII » 15. mar 2019, 10:02

https://www.jv.dk/regionalt/Politikere-vil-stoppe-laeges-tilbud-om-ekstraydelser-mod-betaling/artikel/2695699

Udvalg i regionen har diskuteret sagen om læge Hung Les premium-ordning, hvor patienter kan betale sig til bedre services. Nu skal sagen vurderes af landssamarbejdsudvalg. Målet fra politikerne i udvalget er at få ordningen stoppet af principielle årsager.
Sundhed: Et tilbud fra en praktiserende læge om sygebesøg i hjemmet mod betaling i form af en såkaldt premium-ordning bør stoppes hurtigst muligt.

Hung Le har lanceret en såkaldt premiumordning, hvor patienter kan få adgang til ekstra tjenester såsom blodprøvetaging på jobbet eller vaccination samme dag som tidsbestillingen - hvis du vel at mærke betaler 799 kr. om året.

Hung Le, der forventer at udbyde de ekstra ydelser inden for kort tid, har lovet, at ingen patienter vil blive dårligere stillet. Han afviser kritikken af, at ordningen vil opdele patienterne i et A- og et B-hold og opfordrer regionen til at give ordningen en chance.

SF finder ordningen betænkelig, fordi borgere med betalingsevne vil få nogle fordele, som andre ikke har.

- Det er ikke patienter med eksempelvis KOL eller de socialt udsatte, som får gavn af ordningen. Så uanset om lægen synes det, mener vi, at der bliver tale om et A- og et B-hold, mener udvalgsmedlem Annette Blynel.

Hun fastholder, at personalet kommer til at bruge tid på de betalende patienter, og den tid kunne bruges til de almindelige patienter, mener SF'eren.

Socialdemokratiets udvalgsmedlem, Jørn Lehmann Petersen, forudser også en skævhed. - Lægen er ansat til at tage sig af patienterne via sygesikringen. Hvis ikke vi stopper den ordning, så kan det sprede sig på landsplan, mener han.



Hvad er din mening om Hung Le's "premiumordning"?


Den giver kun fordele til de patienter, der kan og eller er villige til at betale 799 kr. om året, det mener jeg ikke burde kunne lade sig gøre over for patienter, der ikke har 799 kr til overs om året for ekstra læge tjenester.

Men jeg indrømmer da gerne, at jeg er en af dem, der gladelig vil betale 799 kr. om året for at undgå ventetider hos lægen.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf Daine » 15. mar 2019, 10:22

Jeg bruger lægen så lidt at jeg aldrig ville betale for sådan en ordning. Og jeg er lodret imod at en læge skal have mulighed for at opkræve et abonnement - de får i forvejen betaling for deres arbejde via sygesikringen. Og jeg er enig i at der vil blive et A og B hold, for der vil være nogen (en del?) for hvem ordningen virkelig kunne nytte noget, men som ikke har råd. Det er ikke hensigtsmæssigt.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf Slettet bruger » 15. mar 2019, 10:24

Det skal være gennemskueligt at alle får den samme service for skattekronerne. Det er det ikke hvis lægerne kan finde på alle mulige tillægsydelser. Så det synes jeg ikke han skal have lov til.
4
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf nononsens » 15. mar 2019, 10:35

Skal politiet så ikke også indfører en sådan ordning, der er ikke ressourcer til at stoppe butikstyveri, men hvis du tilmelder dig denne ordning til 799 så kommer vi indenfor 30 minutter?
(advarsel ironi kan forekomme)
7
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf DenBruneMunk » 15. mar 2019, 10:44

Så længe den ydelse ikke er en privat ydelse udover det som alle får, så burde læge ikke tage premium for noget. Vi er alle lige stillet hos vores praktiserende læger, selvom jeg personligt synes vi forskel behandles af sygeplejerske og deres adhoc rådgivning som kan ødelægge krav på læge besøg, hvis de mener andet. Udover det, så nej tak. Basic pakke til mig.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf Bergen » 15. mar 2019, 20:09

Uanset hvad så er det a og b hold hos en læge betalt af skatteyderne. Nej tak!

Så må lægen gå solo uden tilknytning til sygesikringen.
2
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf ajnaM » 15. mar 2019, 20:26

nononsens skrev:Skal politiet så ikke også indfører en sådan ordning, der er ikke ressourcer til at stoppe butikstyveri, men hvis du tilmelder dig denne ordning til 799 så kommer vi indenfor 30 minutter?
(advarsel ironi kan forekomme)


Gentofte Kommune er way ahead of you. ;)

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-11-2 ... p-mod-tyve
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf ajnaM » 15. mar 2019, 20:28

Selvfølgelig skal det stoppes. Alle borgere betaler til systemet, og en læge kan naturligvis ikke efter forgodtbefindende bede folk om at betale ekstra (oven i hans i forvejen høje løn), hvis de vil have god behandling.

Det svarer til at en lærer bad forældre om at betale ekstra, hvis han skulle sørge for, at deres børn fik bedre karakterer end de andre. :stoned:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf fisken80 » 15. mar 2019, 20:38

ajnaM skrev:Selvfølgelig skal det stoppes. Alle borgere betaler til systemet, og en læge kan naturligvis ikke efter forgodtbefindende bede folk om at betale ekstra (oven i hans i forvejen høje løn), hvis de vil have god behandling.

Det svarer til at en lærer bad forældre om at betale ekstra, hvis han skulle sørge for, at deres børn fik bedre karakterer end de andre. :stoned:


Hvis det ligger uden for ens normale arbejdstid kan man vel, principielt, gøre hvad man vil og tilbyde de tjenester man vil?
Ikke at jeg er udpræget vild med tanken, men hvad folk laver i deres fritid synes jeg er svært at blande sig i.
Det virker dog ikke helt som om lægen her formår at skille sin fritid og sin praksis ad, og dét er et problem.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf ajnaM » 15. mar 2019, 20:57

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Selvfølgelig skal det stoppes. Alle borgere betaler til systemet, og en læge kan naturligvis ikke efter forgodtbefindende bede folk om at betale ekstra (oven i hans i forvejen høje løn), hvis de vil have god behandling.

Det svarer til at en lærer bad forældre om at betale ekstra, hvis han skulle sørge for, at deres børn fik bedre karakterer end de andre. :stoned:


Hvis det ligger uden for ens normale arbejdstid kan man vel, principielt, gøre hvad man vil og tilbyde de tjenester man vil?
Ikke at jeg er udpræget vild med tanken, men hvad folk laver i deres fritid synes jeg er svært at blande sig i.
Det virker dog ikke helt som om lægen her formår at skille sin fritid og sin praksis ad, og dét er et problem.


Jeg synes faktisk ikke, offentligt ansatte burde have lov at yde betalte ekstra services i forlængelse af deres arbejde. Heller ikke når de har fri.

Eksempelvis kender jeg flere pædagogmedhjælpere, der passer 'deres' børn i fritiden. Og det betyder så, at pædagogen og barnet får en særlig relation, som de andre børn ikke har med deres voksne. Det synes jeg er helt forkert - medhjælperne måtte meget gerne passe børn uden for institutionen i fritiden, men ikke som en forlængelse af deres arbejde.

Det samme med lærere - de kan yde lektiehjælp i deres fritid, hvis de vil, men jeg synes, det er forkert, hvis det er til deres egne elever.

Og en læge bør hverken kunne bruge sin klinik til ekstra behandlinger uden for åbningstid eller få sponsorater fra medicinalindustrien, hvis man spørger mig. Det er fint, hvis han går med aviser eller arbejder på et privathospital, men han skal ikke bruge sit offentlige embede til at tjene private penge.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf fisken80 » 16. mar 2019, 09:53

ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Selvfølgelig skal det stoppes. Alle borgere betaler til systemet, og en læge kan naturligvis ikke efter forgodtbefindende bede folk om at betale ekstra (oven i hans i forvejen høje løn), hvis de vil have god behandling.

Det svarer til at en lærer bad forældre om at betale ekstra, hvis han skulle sørge for, at deres børn fik bedre karakterer end de andre. :stoned:


Hvis det ligger uden for ens normale arbejdstid kan man vel, principielt, gøre hvad man vil og tilbyde de tjenester man vil?
Ikke at jeg er udpræget vild med tanken, men hvad folk laver i deres fritid synes jeg er svært at blande sig i.
Det virker dog ikke helt som om lægen her formår at skille sin fritid og sin praksis ad, og dét er et problem.


Jeg synes faktisk ikke, offentligt ansatte burde have lov at yde betalte ekstra services i forlængelse af deres arbejde. Heller ikke når de har fri.

Eksempelvis kender jeg flere pædagogmedhjælpere, der passer 'deres' børn i fritiden. Og det betyder så, at pædagogen og barnet får en særlig relation, som de andre børn ikke har med deres voksne. Det synes jeg er helt forkert - medhjælperne måtte meget gerne passe børn uden for institutionen i fritiden, men ikke som en forlængelse af deres arbejde.

Det samme med lærere - de kan yde lektiehjælp i deres fritid, hvis de vil, men jeg synes, det er forkert, hvis det er til deres egne elever.

Og en læge bør hverken kunne bruge sin klinik til ekstra behandlinger uden for åbningstid eller få sponsorater fra medicinalindustrien, hvis man spørger mig. Det er fint, hvis han går med aviser eller arbejder på et privathospital, men han skal ikke bruge sit offentlige embede til at tjene private penge.


Der er jeg så uenig. Jeg har svært ved at se, at det nogensinde kan blive i orden, at man bestemmer, hvad folk laver i deres fritid. Uagtet, at det indvolverer nogen de er kommet i kontakt med via deres arbejde.
Men igen, som jeg ser det er problemet her, at han blander det sammen, og det går naturligvis ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf ajnaM » 16. mar 2019, 10:14

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Selvfølgelig skal det stoppes. Alle borgere betaler til systemet, og en læge kan naturligvis ikke efter forgodtbefindende bede folk om at betale ekstra (oven i hans i forvejen høje løn), hvis de vil have god behandling.

Det svarer til at en lærer bad forældre om at betale ekstra, hvis han skulle sørge for, at deres børn fik bedre karakterer end de andre. :stoned:


Hvis det ligger uden for ens normale arbejdstid kan man vel, principielt, gøre hvad man vil og tilbyde de tjenester man vil?
Ikke at jeg er udpræget vild med tanken, men hvad folk laver i deres fritid synes jeg er svært at blande sig i.
Det virker dog ikke helt som om lægen her formår at skille sin fritid og sin praksis ad, og dét er et problem.


Jeg synes faktisk ikke, offentligt ansatte burde have lov at yde betalte ekstra services i forlængelse af deres arbejde. Heller ikke når de har fri.

Eksempelvis kender jeg flere pædagogmedhjælpere, der passer 'deres' børn i fritiden. Og det betyder så, at pædagogen og barnet får en særlig relation, som de andre børn ikke har med deres voksne. Det synes jeg er helt forkert - medhjælperne måtte meget gerne passe børn uden for institutionen i fritiden, men ikke som en forlængelse af deres arbejde.

Det samme med lærere - de kan yde lektiehjælp i deres fritid, hvis de vil, men jeg synes, det er forkert, hvis det er til deres egne elever.

Og en læge bør hverken kunne bruge sin klinik til ekstra behandlinger uden for åbningstid eller få sponsorater fra medicinalindustrien, hvis man spørger mig. Det er fint, hvis han går med aviser eller arbejder på et privathospital, men han skal ikke bruge sit offentlige embede til at tjene private penge.


Der er jeg så uenig. Jeg har svært ved at se, at det nogensinde kan blive i orden, at man bestemmer, hvad folk laver i deres fritid. Uagtet, at det indvolverer nogen de er kommet i kontakt med via deres arbejde.
Men igen, som jeg ser det er problemet her, at han blander det sammen, og det går naturligvis ikke.


Man blander det automatisk sammen, når det er i forlængelse af arbejdet. Hvis pædagogmedhjælperen får arbejdet, fordi hun kender barnet. Hvis lægen får sponsorpenge, fordi han er privatpraktiserende læge.

Og derudover er der masser af job, der ikke tillader dobbeltarbejde. Både fordi tingene lynhurtigt bliver blandet sammen, og fordi man som arbejdsgiver forventer, at man lægger sin arbejdsindsats på det job, man har, og ikke alle mulige andre steder.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf DenBruneMunk » 16. mar 2019, 12:09

ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:Selvfølgelig skal det stoppes. Alle borgere betaler til systemet, og en læge kan naturligvis ikke efter forgodtbefindende bede folk om at betale ekstra (oven i hans i forvejen høje løn), hvis de vil have god behandling.

Det svarer til at en lærer bad forældre om at betale ekstra, hvis han skulle sørge for, at deres børn fik bedre karakterer end de andre. :stoned:


Hvis det ligger uden for ens normale arbejdstid kan man vel, principielt, gøre hvad man vil og tilbyde de tjenester man vil?
Ikke at jeg er udpræget vild med tanken, men hvad folk laver i deres fritid synes jeg er svært at blande sig i.
Det virker dog ikke helt som om lægen her formår at skille sin fritid og sin praksis ad, og dét er et problem.


Jeg synes faktisk ikke, offentligt ansatte burde have lov at yde betalte ekstra services i forlængelse af deres arbejde. Heller ikke når de har fri.

Eksempelvis kender jeg flere pædagogmedhjælpere, der passer 'deres' børn i fritiden. Og det betyder så, at pædagogen og barnet får en særlig relation, som de andre børn ikke har med deres voksne. Det synes jeg er helt forkert - medhjælperne måtte meget gerne passe børn uden for institutionen i fritiden, men ikke som en forlængelse af deres arbejde.

Det samme med lærere - de kan yde lektiehjælp i deres fritid, hvis de vil, men jeg synes, det er forkert, hvis det er til deres egne elever.

Og en læge bør hverken kunne bruge sin klinik til ekstra behandlinger uden for åbningstid eller få sponsorater fra medicinalindustrien, hvis man spørger mig. Det er fint, hvis han går med aviser eller arbejder på et privathospital, men han skal ikke bruge sit offentlige embede til at tjene private penge.

Der er jeg ikke enig.

Hele Danmark lever af fagfolk med forskellige uddannelser, og vil de arbejde i deres fritid for helt lovlige betalinger, som tømrer, murer, fragt kørsel, flytning eller hvad det nu er, så er det helt på sin plads.

Der er mange som har 2 jobs for at det kører rundt, så fordi de er offentligt ansatte, skal de begrænses til et job? Den går ikke, din fritid er din, den kan du ikke tage fra andre lige meget om de bliver pennevenner eller privat ses til fester, så er arbejde, et arbejde.

Kan læse i andet svar, at du tror du ved at de bliver BFF, det tvivler jeg så på. Jeg kan godt adskille min praksis med privatlivet, og det kan dem som vil også, ligemeget om de ses i skolen på jobcenter eller andet.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf Jedi » 16. mar 2019, 12:36

Selvfølgelig er det et problem, dog et andet problem end a/b hold, som jeg ser det.
Forestil Jer en situation, hvor alle patienter ønskede den ekstra service (og betalte for det). Altså, det kan jo ikke honoreres?
Man kan selvfølgelig ansætte en sosu-assistent/sygeplejerske til at køre rundt til folk for at tage blodprøver/EKG. Og man kan også få de samme til at dukke op i hjem/institutioner/skoler for at vaccinere patienterne.
Selve hjemmebesøgene vil volde store kvaler, kørslen i sig selv er spild af tid! I en tid med lægemangel på praksisområdet kan man selvfølgelig ikke have en læge, som bruger sin tid på ikke at se patienter. Specielt ikke hvis disse patienter sagtens kunne have mobiliseret sig selv hen enten i klinikken eller på hospitalet. Der tales om, at det er uden for praksistid. Jamen, hvilken kvalitet får man af en læge, som har arbejdet 16 timer hver dag hele den foregående uge? Altså, det er da fint nok, at lægen kan komme ud til Henning kl 21 om aftenen og se på hans fodvorter. Journalskrivning, transport osv. gør jo, at lægen ikke er klar til patienterne kl 8 dagen efter. Lægen er trods alt også en form for menneske, som skal have søvn, mad, afslapning osv.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Politikere vil stoppe læges tilbud om ekstraydelser mod betaling

Indlægaf ajnaM » 16. mar 2019, 15:55

DenBruneMunk skrev:Der er jeg ikke enig.

Hele Danmark lever af fagfolk med forskellige uddannelser, og vil de arbejde i deres fritid for helt lovlige betalinger, som tømrer, murer, fragt kørsel, flytning eller hvad det nu er, så er det helt på sin plads.

Der er mange som har 2 jobs for at det kører rundt, så fordi de er offentligt ansatte, skal de begrænses til et job? Den går ikke, din fritid er din, den kan du ikke tage fra andre lige meget om de bliver pennevenner eller privat ses til fester, så er arbejde, et arbejde.

Kan læse i andet svar, at du tror du ved at de bliver BFF, det tvivler jeg så på. Jeg kan godt adskille min praksis med privatlivet, og det kan dem som vil også, ligemeget om de ses i skolen på jobcenter eller andet.


Det kan være fint have to job, men det bør ikke være tilladt at være i forlængelse af det første, hvis du forstår hvad jeg mener.

Og i øvrigt er det meget udbredt i det private, at man får skrevet ind i sin kontrakt, at man ikke må have sidebeskæftigelse. Det er helt normalt med den form for 'frihedsberøvelse' i fritiden.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"