Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf annellaII » 16. mar 2019, 07:03

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/elsebethgernernielsen/ECE11256646/moegunger-nej-tvaertimod-fortsaet-det-groenne-oproer-vis-vejen-til-en-fremtid-som-er-vaerd-at-haabe-paa/

Møgunger kalder en JP-blogkollega de tusinder af unge, som i går har demonstreret i hele verden – til fordel for klimaet. De skal bare passe deres skole, lyder det fortørnet som reaktion på den grønne ungdomsfront, der omfatter unge fra 1600 byer, fordelt på mere end 100 lande. Jeg er meget mere enig med Alma Petrine Nielsen, gymnasieelev i Viborg, som til DR siger:

At beskytte os selv mod klimaforandringerne er vigtigere, end at jeg lærer en formel i matematik, og uddyber:

- Hvis jeg bare sidder på bænken i skolen, beskytter jeg kun min egen fremtid. Men hvis jeg ikke beskytter vores allesammens fremtid, er der jo ikke noget, jeg kan leve for.

Det er det, de truende klimaforandringer også handler om: De unge kan ikke se meningen med livet. For hvordan finde mening, når jorden i bogstavelig forstand brænder under deres fødder? Og hvordan finde mening, når den forældregeneration, som burde tage vare på fremtiden og dermed deres børn, svigter fatalt?



Er det møgunger - de unge, der demontrerer til fordel for klimaet, hvad mener du?

Jeg anser dem ikke for at være møgunger, det er prisværdigt at unge mennesker gør sig tanker om klimaet og deres egen fremtid og demonstrerer til fordel for klimaet, men måske skulle de lægge deres demonstrationsdage på skolefrie dage dvs. lørdage og søndage?
1
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Pax Romana » 16. mar 2019, 07:32

Vi har gennem årene haft masser af muligheder for at rette op på miljøet, og der er stort set ikke sket en skid. Det er vigtigere nu end før, især med den klovn i det hvide hus. Dejligt at vi har en ungdom som er begyndt at tale de etablerede politikere imod. Men hvorfor i alverden vil du begrænse de unges demokratiske ret til at ydre sig til fridage og weekenden ? Skal alle faggrupper i Danmark så også afstå fra at bruge hverdage? Nu var det en strejke for miljøet så giver det lidt sig selv.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Sof » 16. mar 2019, 07:38

Jeg kan ikke se ideen i at begrænse det til weekenden, tænker at langt de fleste ikke går glip af meget ved at have en fridag/strejkedag.

Min ene kollegas har et barn der var med inde ved Christiansborg, hvor lærerne på tværs af den årgang havde lavet plads i skemaet og brugt tid på at undervise i klima og miljø op til, i går var flere af lærerne med derinde. I næste uge starter de et emneforløb der arbejder videre på det.
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Bergen » 16. mar 2019, 07:50

Jeg var derinde wt par timer. De fleste unge tog det vist som en udflugts fridag agtigt noget. Jeg tænker, at min datter virkelig skal mene det for at jeg giver lov at pjække fra skolen og vise interesse for emnet i hverdagen.
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf annellaII » 16. mar 2019, 08:04

Bergen skrev:Jeg var derinde wt par timer. De fleste unge tog det vist som en udflugts fridag agtigt noget. Jeg tænker, at min datter virkelig skal mene det for at jeg giver lov at pjække fra skolen og vise interesse for emnet i hverdagen.


Nemlig Bergen mange unge benyttede sig af demonstrationen til en ekstra fridag, jeg hørte i fjernsynet flere unge, der blev spurgt om, hvorfor de deltog, svare : "Det er da rart af have en dag fri fra skolen" klimaet gjorde de sig ikke de store tanker om, og hvis 'jeg' virkelig brænder for en sag, kan jeg bruge min fritid til at gøre opmærksom på den sag, jeg kæmper for, og det egner lørdag/søndag sig udmærket til.
1
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Brok » 16. mar 2019, 08:57

Ja de unge opfører sig på linie med en stor del af de folkevalgte politikere, de følger med som den tynde øl.
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Aragorn » 16. mar 2019, 09:01

De kan lige så godt passe deres skole for at lære at bygge teknologiske løsninger på problemerne:

https://www.berlingske.dk/videnskab/fn- ... n-i-arktis

Skal man tro FN, er det lige før, at det er for sent, at skoleelever verden over fredag gik på barrikaderne for en sikker klimafremtid.

For ifølge en ny og ganske ildevarslende rapport fra UN Environment har mennesker med deres udledninger af drivhusgasser igangsat en reel ustoppelig temperaturstigning i de arktiske områder. Arktis er ganske enkelt »låst fast« i en støt stigende temperaturspiral.

Selv om klodens lande overholder alle udledningsmål i den store og globale Parisaftale, vil de arktiske vintertemperaturer i 2050 være steget med tre til fem grader i forhold til niveauet i årene 1986 til 2005. Og når vi kommer frem til 2080, vil vintertemperaturen i Arktis være steget med hele til fem til ni grader, fastslår forskere i rapporten. Stigningen om sommeren vil dog være en del lavere.

Det kan ikke blot blive »ødelæggende« for de arktiske områder og udløse havstigninger kloden rundt. Det kan også vække en »sovende kæmpe« og få frosne drivhusgasser til at blive frigivet og yderligere forstærke klimaproblemet, hedder det.
Danmark påvirkes

Ja, selv hvis hele verden i morgen slukker for samtlige fossile kraftværker og fabrikker og smider nøglen væk til alle fossilt drevne biler, fly og skibe, vil de arktiske områder styre ubønhørligt mod en en temperaturstigning om vinteren i år 2100 på fire-fem grader over nutiden – ganske enkelt på grund af den varme, der allerede har ophobet sig i oceanerne, og den kuldioxid, der allerede er udledt, hedder det.

For professor og ekspert i arktiske klimaforandringer, Sebastian Mernild, er den fastlåste arktiske temperaturstigning ikke overraskende:

»Men det er bekymrende oplysninger, som bekræfter vores viden om, at temperaturstigningen i Arktis løber hurtigere end på resten af kloden.«

Det hastigt forandrende arktiske klima vil med al sandsynlighed påvirke klimaet på danske breddegrader, mener han.

»Når temperaturforskellen falder mellem de arktiske og vores breddegrader, må vi forvente, at jetstrømmene bliver mere stabile. Det kan øge sandsynligheden for, at vejret hos os låser sig fast i en bestemt vejrtype over længere og længere perioder, for eksempel køligt og vådt eller tørt og varmt, som vi oplevede sidste sommer. Vi går imod mere ekstreme klimaforhold både længdemæssigt, mængdemæssigt og intensitetsmæssigt.«
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Madam » 16. mar 2019, 09:04

Ja, det er imponerende de i det hele taget demonstrerer i regnvejr, det har danskerne ikke for vane... ;)
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Flora » 16. mar 2019, 09:07

Jeg synes ikke, de er møgunger. Jeg synes, det er sejt at den unge generation går så meget op i klimaet og forsøger at råbe politikerne op. Det kan da godt være, at nogle bare er med for at få en fridag, men jeg har nu indtryk af, at det er en sag, der generelt ligger de unge meget på sinde. Det er jo også deres fremtid, det handler om.

For min skyld må det gerne foregå i skoletiden. Den ene dags mistet læring har ingen betydning for deres uddannelse.
3
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Pax Romana » 16. mar 2019, 09:28

Flora skrev:Jeg synes ikke, de er møgunger. Jeg synes, det er sejt at den unge generation går så meget op i klimaet og forsøger at råbe politikerne op. Det kan da godt være, at nogle bare er med for at få en fridag, men jeg har nu indtryk af, at det er en sag, der generelt ligger de unge meget på sinde. Det er jo også deres fremtid, det handler om.

For min skyld må det gerne foregå i skoletiden. Den ene dags mistet læring har ingen betydning for deres uddannelse.
Præcis.
Det kan godt være at nogle tager det som en fridag, og hvad så! Der er stadig nogen som gør noget. Gad vide hvor mange ”arbejdere” som rent faktisk gider at støtte op om 1 maj? Mon ikke det også bare er blevet en fridag for de fleste. Nu arbejder jeg selv med unge mennesker, godt nok er de 18+, men jeg hører hvor beviste de er om mange ting i vores verden og jeg syntes det er fedt at nogen tager fat i den problematik som vores miljø er. Så hatten af for de unge mennesker og fred være med dem som fes den af. :)
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf fisken80 » 16. mar 2019, 09:50

Det er i hvert fald en noget mere cool sag at demonstrere for, end dengang jeg var med til at demonstrere over for høje priser i gymnasiekantinerne...

Hatten af for de her unge mennesker.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Bergen » 16. mar 2019, 15:52

annellaII skrev:
Bergen skrev:Jeg var derinde wt par timer. De fleste unge tog det vist som en udflugts fridag agtigt noget. Jeg tænker, at min datter virkelig skal mene det for at jeg giver lov at pjække fra skolen og vise interesse for emnet i hverdagen.


Nemlig Bergen mange unge benyttede sig af demonstrationen til en ekstra fridag, jeg hørte i fjernsynet flere unge, der blev spurgt om, hvorfor de deltog, svare : "Det er da rart af have en dag fri fra skolen" klimaet gjorde de sig ikke de store tanker om, og hvis 'jeg' virkelig brænder for en sag, kan jeg bruge min fritid til at gøre opmærksom på den sag, jeg kæmper for, og det egner lørdag/søndag sig udmærket til.


Mit barn må gerne få lov at pjække fra skole, hvis sagen er god nok. Det oplevede jeg ikke, at de store børn/teenagere i går havde taget stilling til eller havde lyst til at ændre deres eget forbrug. Det var bare en anledning til at lave noget andet end gå i skole sådan lidt tankeløst agtigt.
Jeg var på arbejde ogdet var interessant nok at tale med og observere ungdommen.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf hotlips » 16. mar 2019, 16:22

Jeg er generelt for at de unge viser vilje til at lave ting om og så er det nok lige før jeg ikke behøver være enig i den sag de nu vælger at prøve at få på dagsordenen, jeg synes det har været tydeligt længe at ungdomsoprøret er kommet for langt væk og vi trænger til at folk går på gaden og prøver at råbe nogen op.

Min dreng må ikke få fri til ferie og rejser i skoletiden men jeg vil altid gerne skrive under på at han skal have fri til at demonstrere. Det er den eneste måde de unge kan gøre deres meninger hørt, og det vil jeg gerne støtte ham i også selvom han skulle demonstrere imod noget jeg ikke er enig i, men så skal han selvfølgelig også deltage i demonstrationen,.. Om de så går ud og drikker bagefter når han er gammel nok til det blander jeg mig ikke i.

Han har været til demonstration to gange, en for de fattige og en for Amager fælled og der skal nok nå at komme flere før han er gammel nok til at bestemme selv, men jeg gør da mit bedste for at indoktrinere ham til at prøve at gøre noget hvis han synes der er noget der skal laves om, men også til at prøve at prioritere.
0
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf nononsens » 18. mar 2019, 09:17

De bør passer deres skolegang så derfor bør det ske i fritiden, ingen tvivl om det.

Men fakta er det er en håbløs situation, politikkerne vil ikke ændre noget af den grund, og i øvrigt har Danmark stort set ingen global impact, selvom vi var 100% CO2 neutrale.

Alt andre end at stoppe udledning af drivhusgasser samt at plante nye skove, nu og her, er håbløst. Elbil er for sent ude og desuden er privat transport kun en lille del af det samlede regnskab. Og de lande hvor det virkelig gælder som Indien og Kina, de kommer ikke til at lave grøn energi eller køre elbiler inden for en overskuelige årrække.

Sagt med andre ordet, nuværende politik er aldeles håbløst rent faktuelt, og vi har ikke hørt nogen planer som vil ændre på det.

En ændring vil kræve en helt ny verdensorden, hvor FN skal have en meget mere aktive rolle og kunne lovgive og sætte regler globalt, og gennemtvinge dem med både økonomiske og militære midler. Og der er vi så langt fra, at det reelt er tidspile at tænke på miljø, vi brude i stedet taler om hvordan vi ruster os til de uundgåelig forandringer.

Global opvarmning betyder tørke og oversvømmelse, det resultere så i fødevareknaphed og dermed hungernød, det afstedkommer så krige i kampen for ressourcer, dermed opstår der sygdomme og epidemier bland de mange flygtningen og i de urolige områder.

Alvoren kan dårligt overdrives, men det er håbløst når det reelt kræver en helt ny verdensorden før vi overhoved kan begynde at adresser de problemer.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Møgunger? Nej tværtimod. Fortsæt det grønne oprør. Vis vejen til en fremtid, som er værd at håbe på

Indlægaf Pax Romana » 18. mar 2019, 09:56

Hvorfor er det lige at børn bare skal passe deres skole? Skal voksne så også passe deres arbejde og kun demonstrere i fritiden?
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"