Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf DenBruneMunk » 18. mar 2019, 08:15

De burde være uden ansvar, præcis som TV2 har mange tv seere som følgere deres programmer. TV2 er ikke ansvarlig for de reklamer for lån og andet de viser, det er producenten som betaler tv2 for reklame tid, præcis som influencerer er reklame søjler idag for produkter og dog siger en masse, men det gør folk i reklamer også, og nogen af dem er også kendte personer, nok mere end influencers, bare se den pille vietopro eller den hedder, der har flere kendte medvirket, er de ansvarlig?

Så jeg mener ikke reklamer er mere ansvarlige end de skal tydes for det de er, reklame for et produkt. Kan man ikke skelne, så er det jo ens eget ansvar, som at høre på reklamer på tv. Om de har reklame blokke, eller er reklame søjle , det ser vi jo i racerløb og fodbold, hvor trøjer har logo'r på.

De få gange jeg har set youtube med en influencer, så synes jeg reklame blokken var meget tydelig men måske er der nogle som ikke gør sig i at være tydelig :)
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf JoyNips » 18. mar 2019, 08:45

Jeg synes det ligger ret meget i titlen. Når man lever af at være en "påvirker", så synes jeg i den grad, man skal være sig sit ansvar om sin rolle bevidst.

Det er svært at komme baskende med decorum overfor en influencer, men det er jo netop dét, der er essensen.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf nononsens » 18. mar 2019, 08:52

Alle har et medansvar, spørgsmålet er i hvilken grad de har et medansvar i forhold til det altid værende personlige ansvar.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf dgd2007 » 18. mar 2019, 10:08

Flora skrev:Som jeg har forstået det, er en influencer bare en blogger eller youtuber med mange følgere. Mange virksomheder benytter sig af influencere til at gøre reklame for deres produkt, men i det tilfælde skal influenceren vist gøre opmærksom på, at de bliver betalt. Men man kan godt være influencer uden at få penge for det.
Cali skrev:En influencer laver reklame ja - men ikke forklædt.

Ok, tak ... Det er ikke sådan med de nye ord! :D
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf Kattefjæs » 18. mar 2019, 10:18

Man har altid selv ansvar for at vaere kildekritisk og lade vaere med at laese/foelge med i ting som goer en skidt tilpas. Jeg bliver ikke negativt paavirket af social media influencers for jeg vaelger ganske enkelt ikke at foelge dem - saa det er jo nemt nok.

Men med det sagt, saa er der influencers som balancerer lige lidt rigeligt paa graensen. Saadan en som Gwyneth Paltrow startede umiddelbart med mode, livsstil osv., men har gennem tiden givet borderline farlige raad om helbred, meget vel-kamouflerede som videnskabeligt underbyggede, hvilket dog ikke har vaeret tilfaeldet. Og hun har ikke kvalifikationer til at give den slags raad i det hele taget.

Selvfoelgelig skal vi alle vaere kildekritiske, og det kan jeg heldigvis godt selv finde ud af at vaere, men det er altsaa ikke alle som er velsignet med den slags evner - med et par millioner foelgere synes jeg ogsaa godt at vi skal stille krav til saakaldte influencers om ikke at bruge deres platform til at sprede decideret farlig misinformation som de ikke selv har evner eller viden til at sortere i og vurdere. Der ligger et ansvar paa begge sider.
1
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1126

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf differentdaydifferentperson » 18. mar 2019, 11:23

Norges største blogger med en omsætning på 5 mio. bliver udsat for en shitstorm disse dage. Hun bliver kritiseret for at gøre unge piger usikre ved at fortælle åbent om om at hun har fået dækkede sine skaldede pletter i hovedbunden med tattoo. Folk siger at hun direkte medvirker til unges usikkerked over deres skaldede pletter i hovedet og at hun burde holde sådan nogle ting for sig selv. Det er overraskende hvor hurtigt hendes følgertal daler lige nu.
Og jeg er SÅ splittet.
0
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1126

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf differentdaydifferentperson » 18. mar 2019, 11:39

dgd2007 skrev:
Jedi skrev:Nej. Dog vil jeg sige, at sådan en som f.eks. Fie Lauersen nok er direkte skadelig med hendes løgne og vandkure.

Jeg kender hende ikke, men jeg kan godt lide dit tonefald, så jeg er tilbøjlig til at være enig! :lol:

Jeg var vist for øvrigt ikke klar over trådens præmis. Er en "influencer" en der er betalt for at gøre forklædt reklame? :gruble:



Nej, i mine øjne er en influencer en med et stort publikum der ser op til vedkommende. Alle kendte mennesker med en stor fanskare er i princippet influencere.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf DenBruneMunk » 18. mar 2019, 12:41

differentdaydifferentperson skrev:Norges største blogger med en omsætning på 5 mio. bliver udsat for en shitstorm disse dage. Hun bliver kritiseret for at gøre unge piger usikre ved at fortælle åbent om om at hun har fået dækkede sine skaldede pletter i hovedbunden med tattoo. Folk siger at hun direkte medvirker til unges usikkerked over deres skaldede pletter i hovedet og at hun burde holde sådan nogle ting for sig selv. Det er overraskende hvor hurtigt hendes følgertal daler lige nu.
Og jeg er SÅ splittet.

Spørgsmålet meget kort, hvem er "folk" her? Medierne eller er et par få nordmænd som ikke synes om det?

Jeg er sikker på der er folk som ikke kan lige fede folk, skal influencer som taler til dem, så have en shitstorm? Der er nok et par som taler sminke, og der er folk som går uden sminke og gerne taler negativt om dem som gør. Altså.. krænkelser og hvad man kan finde derude. Ikke nok med medier som skaber sensations historier, som Ghita historien den vandrer stadig.

Kan personligt ikke se hvad problemet er med skaldede pletter? Der er folk som har tattoo's på hele kroppen, og jo, der er folk som ikke kan lide dem, skal vi så smide shitstorm i hovedet på dem som elsker det?

Første problem er nok medierne her, som gør unge usikre i at fortælle de bliver det :ivrig:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf Misantropen » 18. mar 2019, 16:48

differentdaydifferentperson skrev:Norges største blogger med en omsætning på 5 mio. bliver udsat for en shitstorm disse dage. Hun bliver kritiseret for at gøre unge piger usikre ved at fortælle åbent om om at hun har fået dækkede sine skaldede pletter i hovedbunden med tattoo. Folk siger at hun direkte medvirker til unges usikkerked over deres skaldede pletter i hovedet og at hun burde holde sådan nogle ting for sig selv. Det er overraskende hvor hurtigt hendes følgertal daler lige nu.
Og jeg er SÅ splittet.

Jeg kender ikke vedkommende du taler om, men når man er en så stor og anerkendt blogger bliver indholdet nemt et dilemma. Skal man være tro mod sig selv og hvad man gerne vil med sin blog eller skal man please sine følgere og give dem hvad de vil have og hvad de forventer?

Som blogger udvikler man sig, det er utopi at tro og forvente andet, men der er godt nok også mange der ender med at blive grådige og forblændet af opmærksomheden og sponsorater i stedet for at de forbliver nogle man som læser kan relatere til eller gider interessere sig for.

Jeg synes ikke det er problematisk at der på ærlig vis vises uperfekte ting eller indgreb, men måden det gøres på kan være problematisk.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Er det influencers ansvar hvis følger får dårlig selvtillid?

Indlægaf dgd2007 » 18. mar 2019, 19:27

Falstria skrev:
differentdaydifferentperson skrev:Nej, i mine øjne er en influencer en med et stort publikum der ser op til vedkommende. Alle kendte mennesker med en stor fanskare er i princippet influencere.


Det inkludere jo så dgd himself ;)

:panik:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"