Har danske fanger det for godt?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf POCKETKITTEN » 24. mar 2019, 10:01

Madam skrev:
Mon du skulle ha' et link til omtalte cirkulære?!


https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=26574
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf fisken80 » 24. mar 2019, 10:03

Artem skrev:
fisken80 skrev:I alle ogfentlige byggerier skal der inden for byggebevilingen afsættes en sum til kunst. 1,5% af håndværkerudgifterne for at være præcis. Det fremgår af kunstcirkulæret.

Det har jeg aldrig hørt om før. Gælder det også kommunale projekter?


Nej, jeg skrev for hurtigt da jeg skrev offentlige, det gælder så vidt jeg lige husker kun byggerier der er statsligt financierede.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf fisken80 » 24. mar 2019, 10:05

Madam skrev:
fisken80 skrev:
Tux skrev:Det eneste jeg undrer mig over, er hvorfor man vælger at bruge over 5 millioner på kunst - det kunne man nok have undværet..

kidkomb skrev:Det er ikke fordi de har det for godt. Men de er simpelthen for unyttige. Der MÅ kunne findes noget gavnligt arbejde til dem, som samtidig er formålstjenligt i forhold til rehabilitering.

Ja, det er også arbejde i fængslet, eksempelvis pakning af vand til supermarkeder..


I alle ogfentlige byggerier skal der inden for byggebevilingen afsættes en sum til kunst. 1,5% af håndværkerudgifterne for at være præcis. Det fremgår af kunstcirkulæret.


Mon du skulle ha' et link til omtalte cirkulære?!


https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=26574 Men som skrevet til Artem var jeg for hurtig på tasterne, det gælder kun statsligt byggeri.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Jedi » 24. mar 2019, 10:23

Wizzze skrev:Personligt må jeg indrømme at jeg er overrasket over nogen af forholdene. Selvfølgelig skal indsatte ikke afsone under umenneskelige forhold, som set flere steder i udlandet :tie: Men eget bad, køleskab og tv på værelset, butik med bredt vareudvalg, kunst og fritidsaktiviteter. Ja de har ikke deres frihed til at komme og gå, men ellers må en del studerende rundt omkring på deres små kamre med delte bad og køkken, godt nok kigge misundeligt på forholdene.
Ja selv nogen af de billige hotelværelser og vandrehjem her til lands kan ikke følge med.


De ting behøver ikke være der, men jeg synes sådan set, det er ok. Jeg mener ikke, det tjener noget formål at sigte efter skrabede fængsler, da det blot leder til uro blandt fangerne. Som samfund har man også en forpligtelse til at beskytte fanger mod hinanden i et eller andet omfang, og hvis eget bad kan lede til mindre overfald, så fint med mig.
Jeg forstår ikke sammenligningen med studerende? De foretager jo en frivillig investering i deres fremtid, hvilket man ikke kan påstå fanger gør.
5
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Wizzze » 24. mar 2019, 10:24

Ellin skrev:De er stadig frihedsberøvede, det kan jeg ikke se noget som helst fedt i.


Det tror jeg skam heller ikke det er, men skal vilkår være bedre inde end ude? :gruble:
Der er ingen der siger standarden skal være lavere inde, bare ikke højere.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan lade være med at tænke på forhold på plejehjem og andre offentlige institutioner. Nej de ældre er ikke frihedsberøvede, men nærmest, især når der kun er minimumsbemanding.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Madam » 24. mar 2019, 10:24

fisken80 skrev:
Madam skrev:
fisken80 skrev:
Tux skrev:Det eneste jeg undrer mig over, er hvorfor man vælger at bruge over 5 millioner på kunst - det kunne man nok have undværet..

kidkomb skrev:Det er ikke fordi de har det for godt. Men de er simpelthen for unyttige. Der MÅ kunne findes noget gavnligt arbejde til dem, som samtidig er formålstjenligt i forhold til rehabilitering.

Ja, det er også arbejde i fængslet, eksempelvis pakning af vand til supermarkeder..


I alle ogfentlige byggerier skal der inden for byggebevilingen afsættes en sum til kunst. 1,5% af håndværkerudgifterne for at være præcis. Det fremgår af kunstcirkulæret.


Mon du skulle ha' et link til omtalte cirkulære?!


https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=26574 Men som skrevet til Artem var jeg for hurtig på tasterne, det gælder kun statsligt byggeri.


Tak, det er medierne ikke er gode til at orientere om, såfremt der ikke imellemtiden er kommet nye cirkulærer, der ændrer dette forhold mht. kunst.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Wizzze » 24. mar 2019, 10:28

Jedi skrev:
Wizzze skrev:Personligt må jeg indrømme at jeg er overrasket over nogen af forholdene. Selvfølgelig skal indsatte ikke afsone under umenneskelige forhold, som set flere steder i udlandet :tie: Men eget bad, køleskab og tv på værelset, butik med bredt vareudvalg, kunst og fritidsaktiviteter. Ja de har ikke deres frihed til at komme og gå, men ellers må en del studerende rundt omkring på deres små kamre med delte bad og køkken, godt nok kigge misundeligt på forholdene.
Ja selv nogen af de billige hotelværelser og vandrehjem her til lands kan ikke følge med.


De ting behøver ikke være der, men jeg synes sådan set, det er ok. Jeg mener ikke, det tjener noget formål at sigte efter skrabede fængsler, da det blot leder til uro blandt fangerne. Som samfund har man også en forpligtelse til at beskytte fanger mod hinanden i et eller andet omfang, og hvis eget bad kan lede til mindre overfald, så fint med mig.
Jeg forstår ikke sammenligningen med studerende? De foretager jo en frivillig investering i deres fremtid, hvilket man ikke kan påstå fanger gør.


Det har noget at gøre med de vilkår vi tilbyder forskellige grupper her i samfundet, og der er jeg personligt bare af den opfattelse at de vilkår vi tilbyder studerende eller ældre, skal være bedre end dem vi tilbyder forbrydere. Hvis studerende kan leve med 6-8 kvm og delt bad og køkken, hvorfor kan indsatte så ikke? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Madam » 24. mar 2019, 10:32

Wizzze skrev:
Ellin skrev:De er stadig frihedsberøvede, det kan jeg ikke se noget som helst fedt i.


Det tror jeg skam heller ikke det er, men skal vilkår være bedre inde end ude? :gruble:
Der er ingen der siger standarden skal være lavere inde, bare ikke højere.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan lade være med at tænke på forhold på plejehjem og andre offentlige institutioner. Nej de ældre er ikke frihedsberøvede, men nærmest, især når der kun er minimumsbemanding.


For slet ikke at tale om hjemløse, narkomaner der må skaffe sig store summer til stofferne dagligt, Østeurupæere, afviste flygtninge osv. osv., for dem vil det nok forekomme som et paradis, og frihedsberøvelsen af mindre betydning.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf LadyFox » 24. mar 2019, 10:34

Wizzze skrev:
Jeg må indrømme at jeg ikke kan lade være med at tænke på forhold på plejehjem og andre offentlige institutioner. Nej de ældre er ikke frihedsberøvede, men nærmest, især når der kun er minimumsbemanding.


Der er forskel på plejehjem, det vil jeg gerne indrømme. Og selvom jeg da tiltider har undret mig over ting, så som mængden af brunkager i januar og februar, så er der ingen af de to plejehjem jeg har været på hvor jeg ikke synes at de ældre får en ganske fin behandling, og hvor jeg ikke ville have det mindste problem med at mine nærmeste flyttede hen, hvis nødvendigt.
Beboerne selv synes også de har det ganske fint, og altså, vi snakker beboere der bestemt godt kan finde ud af at kalde en spade for en spade.
0
...
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Madam » 24. mar 2019, 10:34

Madam skrev:
Wizzze skrev:
Ellin skrev:De er stadig frihedsberøvede, det kan jeg ikke se noget som helst fedt i.


Det tror jeg skam heller ikke det er, men skal vilkår være bedre inde end ude? :gruble:
Der er ingen der siger standarden skal være lavere inde, bare ikke højere.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan lade være med at tænke på forhold på plejehjem og andre offentlige institutioner. Nej de ældre er ikke frihedsberøvede, men nærmest, især når der kun er minimumsbemanding.


For slet ikke at tale om hjemløse, fredløse narkomaner, der må skaffe sig store summer til stofferne dagligt, Østeurupæere, afviste flygtninge osv. osv., for dem vil det nok forekomme som et paradis, og frihedsberøvelsen af mindre betydning.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Flora » 24. mar 2019, 11:00

Wizzze skrev:
Det har noget at gøre med de vilkår vi tilbyder forskellige grupper her i samfundet, og der er jeg personligt bare af den opfattelse at de vilkår vi tilbyder studerende eller ældre, skal være bedre end dem vi tilbyder forbrydere. Hvis studerende kan leve med 6-8 kvm og delt bad og køkken, hvorfor kan indsatte så ikke? :gruble:


Der findes nu masser af kollegieværelser og andre studieboliger, som er væsentligt større en 6-8 kvm og som både har eget bad og eget te-køkken. Det du beskriver findes helt sikkert også, men man er jo ikke tvunget til at bo sådan i hele sin studietid. Derudover kan man komme og gå som man vil, hvilket jo også betyder en hel del.

De indsatte har eget bad/toilet, for at personalet ikke skal bruge tid på at følge dem på toilettet/i bad, når de skal det. Køkkenet er de fælles om. Jeg vil ikke kalde det bedre vilkår end studerende.
3
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10459

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Lys » 24. mar 2019, 11:01

Wizzze skrev:
Jedi skrev:
Wizzze skrev:Personligt må jeg indrømme at jeg er overrasket over nogen af forholdene. Selvfølgelig skal indsatte ikke afsone under umenneskelige forhold, som set flere steder i udlandet :tie: Men eget bad, køleskab og tv på værelset, butik med bredt vareudvalg, kunst og fritidsaktiviteter. Ja de har ikke deres frihed til at komme og gå, men ellers må en del studerende rundt omkring på deres små kamre med delte bad og køkken, godt nok kigge misundeligt på forholdene.
Ja selv nogen af de billige hotelværelser og vandrehjem her til lands kan ikke følge med.


De ting behøver ikke være der, men jeg synes sådan set, det er ok. Jeg mener ikke, det tjener noget formål at sigte efter skrabede fængsler, da det blot leder til uro blandt fangerne. Som samfund har man også en forpligtelse til at beskytte fanger mod hinanden i et eller andet omfang, og hvis eget bad kan lede til mindre overfald, så fint med mig.
Jeg forstår ikke sammenligningen med studerende? De foretager jo en frivillig investering i deres fremtid, hvilket man ikke kan påstå fanger gør.


Det har noget at gøre med de vilkår vi tilbyder forskellige grupper her i samfundet, og der er jeg personligt bare af den opfattelse at de vilkår vi tilbyder studerende eller ældre, skal være bedre end dem vi tilbyder forbrydere. Hvis studerende kan leve med 6-8 kvm og delt bad og køkken, hvorfor kan indsatte så ikke? :gruble:


De indsatte har jo altså også delekøkken.
Bygger man mon kollegier med 6-8 kvm værelser uden eget bad og tekøkken i dag? Det tvivler jeg på - og det er netop pointen. At man altid bygger efter nutidig standard.

Nyere plejehjem er også indrettet med eget bad og tekøkken og bestemt ikke 6-8 kvm værelser.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Wizzze » 24. mar 2019, 11:16

Flora skrev:
Wizzze skrev:
Det har noget at gøre med de vilkår vi tilbyder forskellige grupper her i samfundet, og der er jeg personligt bare af den opfattelse at de vilkår vi tilbyder studerende eller ældre, skal være bedre end dem vi tilbyder forbrydere. Hvis studerende kan leve med 6-8 kvm og delt bad og køkken, hvorfor kan indsatte så ikke? :gruble:


Der findes nu masser af kollegieværelser og andre studieboliger, som er væsentligt større en 6-8 kvm og som både har eget bad og eget te-køkken. Det du beskriver findes helt sikkert også, men man er jo ikke tvunget til at bo sådan i hele sin studietid. Derudover kan man komme og gå som man vil, hvilket jo også betyder en hel del.

De indsatte har eget bad/toilet, for at personalet ikke skal bruge tid på at følge dem på toilettet/i bad, når de skal det. Køkkenet er de fælles om. Jeg vil ikke kalde det bedre vilkår end studerende.


Jeg er helt enig i at eget toilet er smart, men bad? det kunne vel godt være delt og så bad hver anden dag eller noget, de ældre kan jo nemt vente 5 dage, så kan indsatte vel godt være på en plan hver anden dag, uden det lægge fængselsvæsenets ressourcer ned? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Flora » 24. mar 2019, 11:35

Wizzze skrev:
Flora skrev:
Wizzze skrev:
Det har noget at gøre med de vilkår vi tilbyder forskellige grupper her i samfundet, og der er jeg personligt bare af den opfattelse at de vilkår vi tilbyder studerende eller ældre, skal være bedre end dem vi tilbyder forbrydere. Hvis studerende kan leve med 6-8 kvm og delt bad og køkken, hvorfor kan indsatte så ikke? :gruble:


Der findes nu masser af kollegieværelser og andre studieboliger, som er væsentligt større en 6-8 kvm og som både har eget bad og eget te-køkken. Det du beskriver findes helt sikkert også, men man er jo ikke tvunget til at bo sådan i hele sin studietid. Derudover kan man komme og gå som man vil, hvilket jo også betyder en hel del.

De indsatte har eget bad/toilet, for at personalet ikke skal bruge tid på at følge dem på toilettet/i bad, når de skal det. Køkkenet er de fælles om. Jeg vil ikke kalde det bedre vilkår end studerende.


Jeg er helt enig i at eget toilet er smart, men bad? det kunne vel godt være delt og så bad hver anden dag eller noget, de ældre kan jo nemt vente 5 dage, så kan indsatte vel godt være på en plan hver anden dag, uden det lægge fængselsvæsenets ressourcer ned? :gruble:


Det kunne man godt, men det kan jeg ikke rigtig se formålet med. Hvis man alligevel skal bygge et toilet i cellen, så kan man da ligeså godt bygge et helt badeværelse. Det andet virker bare unødigt ondskabsfuldt.

De steder, hvor plejehjemsbeboere kommer for sjældent i bad, er det jo typisk på grund af manglende personale. Det skal der selvfølgelig gøres noget ved, men jeg kan ikke se det gavner nogen at nægte indsatte et dagligt bad på grund af det.
6
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Har danske fanger det for godt?

Indlægaf Delfin » 24. mar 2019, 11:40

Wizzze skrev:
Flora skrev:
Wizzze skrev:
Det har noget at gøre med de vilkår vi tilbyder forskellige grupper her i samfundet, og der er jeg personligt bare af den opfattelse at de vilkår vi tilbyder studerende eller ældre, skal være bedre end dem vi tilbyder forbrydere. Hvis studerende kan leve med 6-8 kvm og delt bad og køkken, hvorfor kan indsatte så ikke? :gruble:


Der findes nu masser af kollegieværelser og andre studieboliger, som er væsentligt større en 6-8 kvm og som både har eget bad og eget te-køkken. Det du beskriver findes helt sikkert også, men man er jo ikke tvunget til at bo sådan i hele sin studietid. Derudover kan man komme og gå som man vil, hvilket jo også betyder en hel del.

De indsatte har eget bad/toilet, for at personalet ikke skal bruge tid på at følge dem på toilettet/i bad, når de skal det. Køkkenet er de fælles om. Jeg vil ikke kalde det bedre vilkår end studerende.


Jeg er helt enig i at eget toilet er smart, men bad? det kunne vel godt være delt og så bad hver anden dag eller noget, de ældre kan jo nemt vente 5 dage, så kan indsatte vel godt være på en plan hver anden dag, uden det lægge fængselsvæsenets ressourcer ned? :gruble:


Når de alligevel prioriterer at bygge eget toilet, så de slipper for at følge på toilettet dagen lang, så kan de jo ligeså godt smide en bruser ind også. Det er nok ikke det, der koster mest, og samtidig slipper de for at bruge resurser på at stå og vogte over et fællesbad.
Cellerne er på i alt 12,5 kvm incl baderummet, så ligefrem vildt meget plads har de nu heller ikke. Men hvis man ønsker forhold som dem, vi lige har set fra udrejsecenter Sjælsmark, så er det selvfølgelig rå luksus for alle pengene her. Så skal vi bare være forberedt på at fangerne kan tage psykisk skade af opholdet og blive løsladt i værre tilstand end de var, da de blev sat ind.

Man kan ikke sammenligne plejehjem og fængsel. Der er kun meget få tilbage af de ældre plejehjem, hvor lejlighederne er bittesmå, de er efterhånden erstattet af nybyggeri. Nyere plejehjem (og nyere kan godt være 30-40 år gamle) består i dag af soveværelse, stue, toilet & bad og for de fleste steders vedkommende også tekøkken, selvom de ikke har alverden at bruge det til, når alle måltider bliver serveret, og de ældre i dag er i meget dårlig "stand", når de kommer på plejehjem. Alle rum er i en størrelse som tillader personalet at bruge hjælpemidler og arbejde hele vejen rundt om fx sengen. Dvs de har en rimelig størrelse. Når vi taler dårlige forhold for de ældre er det ikke så meget de fysiske rammer, der er tale om, men derimod personaleresurser
Senest rettet af Delfin 24. mar 2019, 11:41, rettet i alt 1 gang.
1
14 11 14

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"