Planter er ikke kød

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf Purple Haze » 2. apr 2019, 20:14

Ado skrev:
Akehurst2 skrev:
Ado skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Generelt må produkters indpakning ikke være vildledende, det findes der allerede regler for. Det giver mening med en generel regel som f.eks. også vil dække hvis man sælger kålpølser i en indpakning med et billede af en gris hvilket selvfølgelig ikke er o.k. Men her taler man om en helt særlig regel for kødprodukter, og man vil være så specifik at forbyde betegnelsen "pølse" om noget som ikke er kød. Sådanne specifikke regler har det med hurtigt at komme til kort fordi de ikke kan tage højde for ret meget og ofte tager højde for det forkerte. Jeg synes det må være nok med det generelle at det skal være klart for en almindelig forbruger hvad man køber, og hvis der så er et konkret problem, kan nogen klage, og en instans kan tage stilling.


Øhm, hvorfor ikke, når nu kålpølser lige præcis er lavet af grisekød?

Der er ikke kål i kålpølser, de spises til kål.


Fair nok, der fik jeg udstillet min uvidenhed om pølser. Tofu-pølser så.


Men er der da nogen, der sælger tofupølser med et billede af en gris på?

Eller veganerbøf med et billede af en ko på?

Umiddlbart tænker jeg nemlig, at det ville være en ret dum markedsføringsstrategi for et veganerprodukt, at putte et billede af et dyr på.

Veganske æg bliver solgt i æggebakker med billede af høns på.


Må man det? Jeg troede det var ligesom at der ikke må være billeder af jordbær på jordbæris medmindre der faktisk er jordbær i isen.


Jeg ved det faktisk ikke. Men det er denne her:

Billede


Er det et dansk produkt? kan det købes i Danmark?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Anigav
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:55
Kort karma: 22
Likede indlæg: 177

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf Anigav » 2. apr 2019, 20:41

Purple Haze skrev:
Ado skrev:
Akehurst2 skrev:
Ado skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Generelt må produkters indpakning ikke være vildledende, det findes der allerede regler for. Det giver mening med en generel regel som f.eks. også vil dække hvis man sælger kålpølser i en indpakning med et billede af en gris hvilket selvfølgelig ikke er o.k. Men her taler man om en helt særlig regel for kødprodukter, og man vil være så specifik at forbyde betegnelsen "pølse" om noget som ikke er kød. Sådanne specifikke regler har det med hurtigt at komme til kort fordi de ikke kan tage højde for ret meget og ofte tager højde for det forkerte. Jeg synes det må være nok med det generelle at det skal være klart for en almindelig forbruger hvad man køber, og hvis der så er et konkret problem, kan nogen klage, og en instans kan tage stilling.


Øhm, hvorfor ikke, når nu kålpølser lige præcis er lavet af grisekød?

Der er ikke kål i kålpølser, de spises til kål.


Fair nok, der fik jeg udstillet min uvidenhed om pølser. Tofu-pølser så.


Men er der da nogen, der sælger tofupølser med et billede af en gris på?

Eller veganerbøf med et billede af en ko på?

Umiddlbart tænker jeg nemlig, at det ville være en ret dum markedsføringsstrategi for et veganerprodukt, at putte et billede af et dyr på.

Veganske æg bliver solgt i æggebakker med billede af høns på.


Må man det? Jeg troede det var ligesom at der ikke må være billeder af jordbær på jordbæris medmindre der faktisk er jordbær i isen.


Jeg ved det faktisk ikke. Men det er denne her:

Billede


Er det et dansk produkt? kan det købes i Danmark?


Bilka har det :)
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. apr 2019, 07:27

Jeg forstår simpelthen ikke den der med at det er noget mærkeligt noget at vegetarere og veganere gerne vil have køderstatninger. Hvorfor skulle man ikke kunne lide en burger ligeså meget som alle andre og bare gerne vil have en planteerstatning for bøffen? Eller en hotdog uden kødbaseret pølse, men man ikke nødvendigvis gider nøjes med en krasser? Eller kylling i karry uden kylling men med pipfri eller Seitan stykker?

Det virker altså ærlig talt fjollet at synes at de er nogle mærkelige eller ligefrem hykleriske, når de gerne vil spise det samme, bare uden kødet.

Det handler jo heller ikke om smagen på kødet, sjældent i hvert fald. Det er et fravalg taget ud fra den enkeltes parametre og om det er pga dyrevelfærd, klima eller fordøjelse er jo ligegyldigt.

Man behøver ikke ende som buddhistisk munk og kun leve af bønner og linser bare fordi man fravælger kød.
8
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf hotlips » 3. apr 2019, 08:06

Jeg går ind for alle former for stramninger af love om deklaration af fødevarer.

Folk må vælge hvad der nu passer dem men det skal være forbrugernes ret til at vælge der er først og sidst og den ret fratager man dem når det er helt umuligt at gennemskue hvad der er i hvad, imiteret krabbekød der er sej og saftevand der sælges med lovprisning om økologisk frugtsaft som der så er 2% i af.. Det er ikke godt nok og når det nu er en række ret nye produkter der forventes at blive almindelig brugt så synes jeg det er et fint tidspunkt at tage fat i det og sige hvad gør vi med det her, og hvis der ikke er kød i så kan det ikke få navne der gør folk der står med tre skrigene unger kl 18..30 i netto får dem med hjem i den tro det er kød.

Gennemskuelige navne, indpakning og markedsføring der ikke lover mere end hvad det kan holde, det må være målet med at vi overhovedet har den form for lovgivning.
7
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf dgd2007 » 3. apr 2019, 08:54

Der har dog altid været noget der hed "frugtkød" :)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf Delfin » 3. apr 2019, 10:54

000 skrev:Der er mange veganere der stadigvæk elsker smagen af kød, men har fravalgt det pga sundhed/helbred/etik/miljøet og derfor giver det rigtig god mening at lave produkter der ligner/smager lidt der hen af og lave retter der minder om kødretter for dem.

Det samme for dem der stadig spiser kød men gerne vil have nogle kødfri dage af forskellige årsager, der giver det også god mening at man kan finde noget der ligner/smager af kød, da det kan være uoverskueligt at skulle begynde at finde på helt nye opskrifter uden kød.

Det samme med dem som egentlig gerne vil være veganere, der er det helt sikkert en meget nemmere overgang fra kødet, når man kan finde produkter der minder om det de er vandt til og der vil det kun være en fordel at det ligner/smager/hedder det samme som kød, da det så er mere attraktivt for dem og ikke så uoverskueligt.


Jeg har ikke nærlæst, men har været inde og snuse lidt i den anden veganertråd, hvor der deles gode ideer til mad og indkøb. Det ser for mig ud som om, at der bliver brugt en masse tid og en masse forsøg på at finde noget, der smager som det man er vant til, og alligevel forlyder det ofte i tråden, at flere produkter ikke smager godt eller rigtigt. Hvis jeg skulle være veganer, tror jeg at jeg ville gå i en anden retning og søge efter nogle nye livretter, så jeg ikke blev skuffet hver gang, jeg købte et efterligningsprodukt, og så er jeg ret skeptisk overfor hvad nogle af produkterne indeholder for at få planter til at ligne noget andet, end det det er.

Når jeg har kødfri dag, spiser jeg ikke noget, der ligner kød. Jeg har kødløs dag fordi jeg fx har lyst til en spinattærte
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf Sophies-mor » 3. apr 2019, 11:58

000 skrev:Der er mange veganere der stadigvæk elsker smagen af kød, men har fravalgt det pga sundhed/helbred/etik/miljøet og derfor giver det rigtig god mening at lave produkter der ligner/smager lidt der hen af og lave retter der minder om kødretter for dem.

Det samme for dem der stadig spiser kød men gerne vil have nogle kødfri dage af forskellige årsager, der giver det også god mening at man kan finde noget der ligner/smager af kød, da det kan være uoverskueligt at skulle begynde at finde på helt nye opskrifter uden kød.

Det samme med dem som egentlig gerne vil være veganere, der er det helt sikkert en meget nemmere overgang fra kødet, når man kan finde produkter der minder om det de er vandt til og der vil det kun være en fordel at det ligner/smager/hedder det samme som kød, da det så er mere attraktivt for dem og ikke så uoverskueligt.

Hvad klima angår virker det i hvert fald dybt debilt at fravælge kød pga co2 udslip, for så at spise produkter der flyves ind fra andre lande.
På mig i hvert fald. Men det må man nok ikke sige.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf Maoam » 3. apr 2019, 13:04

Jeg synes det er fjollet, men tror landbrugslobbyen i EU ser det på linje med patenter og copyright i andre brancher for at beskytte deres interesser og varer.

Skal flødeboller så skifte navn flødeboller? Kokosmælk fik åbenbart lov til at beholde sit navn, da sojamælk, havremælk og mandelmælk blev forbudt.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. apr 2019, 13:28

Sophies-mor skrev:
000 skrev:Der er mange veganere der stadigvæk elsker smagen af kød, men har fravalgt det pga sundhed/helbred/etik/miljøet og derfor giver det rigtig god mening at lave produkter der ligner/smager lidt der hen af og lave retter der minder om kødretter for dem.

Det samme for dem der stadig spiser kød men gerne vil have nogle kødfri dage af forskellige årsager, der giver det også god mening at man kan finde noget der ligner/smager af kød, da det kan være uoverskueligt at skulle begynde at finde på helt nye opskrifter uden kød.

Det samme med dem som egentlig gerne vil være veganere, der er det helt sikkert en meget nemmere overgang fra kødet, når man kan finde produkter der minder om det de er vandt til og der vil det kun være en fordel at det ligner/smager/hedder det samme som kød, da det så er mere attraktivt for dem og ikke så uoverskueligt.

Hvad klima angår virker det i hvert fald dybt debilt at fravælge kød pga co2 udslip, for så at spise produkter der flyves ind fra andre lande.
På mig i hvert fald. Men det må man nok ikke sige.


Mit bud er at dem som fravælger kød pga klima godt er klar over hvad de skal spise ift mindst mulig klimabelastning. Det synes jeg er en ret åbenlys udledning; at agerer efter det valg de har truffet og tager de forholdsregler der er omkring det.
1
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf Brok » 3. apr 2019, 13:42

Dette er virkelig noget for politikere, sagen er lidt enkelt, men bare vent, om5 år kommer der en betænkning som de kloge politikere har klaret, med teksten, sendt tilbage til de enkelte lande.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf Sophies-mor » 3. apr 2019, 14:13

FormerlyKnownAs skrev:
Sophies-mor skrev:
000 skrev:Der er mange veganere der stadigvæk elsker smagen af kød, men har fravalgt det pga sundhed/helbred/etik/miljøet og derfor giver det rigtig god mening at lave produkter der ligner/smager lidt der hen af og lave retter der minder om kødretter for dem.

Det samme for dem der stadig spiser kød men gerne vil have nogle kødfri dage af forskellige årsager, der giver det også god mening at man kan finde noget der ligner/smager af kød, da det kan være uoverskueligt at skulle begynde at finde på helt nye opskrifter uden kød.

Det samme med dem som egentlig gerne vil være veganere, der er det helt sikkert en meget nemmere overgang fra kødet, når man kan finde produkter der minder om det de er vandt til og der vil det kun være en fordel at det ligner/smager/hedder det samme som kød, da det så er mere attraktivt for dem og ikke så uoverskueligt.

Hvad klima angår virker det i hvert fald dybt debilt at fravælge kød pga co2 udslip, for så at spise produkter der flyves ind fra andre lande.
På mig i hvert fald. Men det må man nok ikke sige.


Mit bud er at dem som fravælger kød pga klima godt er klar over hvad de skal spise ift mindst mulig klimabelastning. Det synes jeg er en ret åbenlys udledning; at agerer efter det valg de har truffet og tager de forholdsregler der er omkring det.

Produceres tofu, linser, edamame bønner i DK?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf FruitFly » 3. apr 2019, 18:44

Sophies-mor skrev:Hvad klima angår virker det i hvert fald dybt debilt at fravælge kød pga co2 udslip, for så at spise produkter der flyves ind fra andre lande.
På mig i hvert fald. Men det må man nok ikke sige.

Det må du da i HVERT FALD GODT SIGE!

Det passer ikke, men DU MÅ GERNE SIGE DET!!
:blomst:
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. apr 2019, 23:59

Sophies-mor skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Sophies-mor skrev:
000 skrev:Der er mange veganere der stadigvæk elsker smagen af kød, men har fravalgt det pga sundhed/helbred/etik/miljøet og derfor giver det rigtig god mening at lave produkter der ligner/smager lidt der hen af og lave retter der minder om kødretter for dem.

Det samme for dem der stadig spiser kød men gerne vil have nogle kødfri dage af forskellige årsager, der giver det også god mening at man kan finde noget der ligner/smager af kød, da det kan være uoverskueligt at skulle begynde at finde på helt nye opskrifter uden kød.

Det samme med dem som egentlig gerne vil være veganere, der er det helt sikkert en meget nemmere overgang fra kødet, når man kan finde produkter der minder om det de er vandt til og der vil det kun være en fordel at det ligner/smager/hedder det samme som kød, da det så er mere attraktivt for dem og ikke så uoverskueligt.

Hvad klima angår virker det i hvert fald dybt debilt at fravælge kød pga co2 udslip, for så at spise produkter der flyves ind fra andre lande.
På mig i hvert fald. Men det må man nok ikke sige.


Mit bud er at dem som fravælger kød pga klima godt er klar over hvad de skal spise ift mindst mulig klimabelastning. Det synes jeg er en ret åbenlys udledning; at agerer efter det valg de har truffet og tager de forholdsregler der er omkring det.

Produceres tofu, linser, edamame bønner i DK?


Flyves det ind?

Aarstiderne f.eks. Benytter sig af princip ikke af flytransport.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf Purple Haze » 4. apr 2019, 01:03

Synes til dels det giver mening man ikke må kalde planter for kød.
Men synes ikke det giver mening hvis man ikke må kalde fx en pølse for en pølse, hvis den er lavet af andet end kød. En pølse er som jeg ser det betegnelsen for “formen” på produktet, ikke hvad den er lavet af.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Planter er ikke kød

Indlægaf landsbytossen » 4. apr 2019, 01:49

Det er dødens pølse med den pølsesnak
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"