Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Goozilla » 21. apr 2019, 10:43

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:Hvis fly fløj på biobrændstof, så ville det jo være lidt ligegyldigt hvor meget de flyver, det er der vi skal hen.
Biobrændstof er dyrere, det vil fordyre rejserne og derledes måske begrænse deres omfang.
Pengene bruges da direkte på miljøforbedringen (det dyre biobrændstof) istedet for at man brænder dem af på nogle ekstra SOSU'er og så stadig sviner med udledningerne fra fly.
Dine børnebørn er altså bedst tjent med at vi kræver biobrændstof i tankene på de fly nu!

Den er jeg med på. Fra nu af må kun fly, der bruger biobrændstof, få starttilladelse.

Men det er nok ikke det du mener, og indtil vi HAR en fly, der kan flyve på biobrændstof, kan afgifterne begrænse svineriet. Og ja, det løser ikke alene klima-problemet, men vi MÅ dreje på ALLE de knapper vi kan før det er for sent. Og vi kan sagtens undvære flyveriet.


Jo det er sådan ca. det jeg mener, ikke omkring starttilladelse, men omkring hvad der må sælges på tankanlæggene på flyvepladser og i lufthavne.
Hvis lufthavnens tankvogne kun må levere biobrændstof til fly der skal have tanket op.
Det kan vi indføre fra den ene dag til den anden uden at spørge EU om lov.

Alle fly kan flyve på biobrændstof, der skal ikke laves noget om på flyene.
Biobrændstoffet opfylder nøjagtigt de samme krav som alt andet fly brændstof skal opfylde.
I Oslo kan fly tanke biobrændstof allerede, de blander vist oftest 50/50 med fossilt, men det er et tilbud til flyselskaberne, ikke et krav.

Det gælder jo om at sætte ind hvor effekten er størst, den er størst hvor der udledes mest pr. person-km.


Der er ét kæmpe problem i din konstellation med kun at ville levere biofuel. Det skal gøres af alle stater og helst på samme tid, da det ellers i realiteten vil gøre ondt værre.

I luftfart bruger man i stor udstrækning stadigvæk konceptet "tankering". Basalt set går det ud på, at man regner på prisen for fuel imellem to lufthavne og så ser man på, om det kan betale sig at medbringe fuel fra A til B, hvis det er så meget billigere i A, at det opvejer ekstraforbruget på at bære den ekstra vægt. Hvis nu Kastrup insisterer på biofuel, så vil alle selskaber fylde tankene så meget som muligt i alle andre lufthavne, for at undgå at betale mere end højst nødvendigt for den dyrere biofuel. Det ville miljømæssigt næsten være definitionen af ordet bagslag.

Ja, "tankering" er noget svineri, det burde være ulovligt, men det er det ikke og ALLE selskaber gør det.
1
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf paint » 21. apr 2019, 11:08

Hvis/når flytrafikken overgår til biofuel, skal det være på én gang og samtidigt i hele EU. Men kunne ligeledes vedtage, at kun fly, der anvender biofuel må overflyve europæisk luftrum (når det er klar til brug i fly)

Det ville da i den grad være at skyde os selv i foden (og hovedet) hvis vi gik enegang, på det felt.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Goozilla » 21. apr 2019, 13:06

Falstria skrev:
Goozilla skrev:
Der er ét kæmpe problem i din konstellation med kun at ville levere biofuel. Det skal gøres af alle stater og helst på samme tid, da det ellers i realiteten vil gøre ondt værre.

I luftfart bruger man i stor udstrækning stadigvæk konceptet "tankering". Basalt set går det ud på, at man regner på prisen for fuel imellem to lufthavne og så ser man på, om det kan betale sig at medbringe fuel fra A til B, hvis det er så meget billigere i A, at det opvejer ekstraforbruget på at bære den ekstra vægt. Hvis nu Kastrup insisterer på biofuel, så vil alle selskaber fylde tankene så meget som muligt i alle andre lufthavne, for at undgå at betale mere end højst nødvendigt for den dyrere biofuel. Det ville miljømæssigt næsten være definitionen af ordet bagslag.

Ja, "tankering" er noget svineri, det burde være ulovligt, men det er det ikke og ALLE selskaber gør det.


Det er ikke hvad jeg vil kalde et kæmpe problem.
Lige nu er vi vel selv skyld i problemet i og med at der slet ikke er afgift på brændstoffet hos os, mens der er det i vores nabolande.

Uanset hvad, så kan vi sagtens gå enegang til at starte med, håbe EU ser det og gør det gældende i alle de andre EU lande.
De fly skal jo under alle omstændigheder være CO2 neutrale inden 2050, det er allerede besluttet, i DK skal de vist være det inden 2030 for al indenrigs flyvning.

Men der ingen god grund til at udskyde det, den undskyldning man bruger er at man ikke vil benytte produkter af 1. generation biobrændstof, hvilket er noget pjat. Det gælder bare om at komme igang, så kan 2. generation eller 3. generation brændstoffer tage over i takt med de bliver skaleret op og gjort rentable.


Der skal være en vis besparelse, før det kan betale sig at tage brændstof med til returflyvningen. Afgifterne i vores nordlige nabolande er ikke så voldsomme at besparelserne er store nok. Det vil de til gengæld sandsynligvis være, hvis man gik over til 100% biofuel.

Hvis målet er at nedsætte udledningen af CO2, så skyder man sig selv i foden ved at gå enegang, for det vil unægteligt føre til en voldsom stigning i udledningen pga ovennævnte. Ihvertfald i første omgang. Hvis målet er fremskridt og at være first movers, så er taktikken egentlig fin nok, men jeg troede den her diskussion handlede om at begrænse udledningen af CO2?
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Tux » 21. apr 2019, 13:31

Global afgift på CO2 udledning og invester provenuet i grøn teknologi - eller send dem simpelthen tilbage til borgene i form af skattelettelser.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf FruitFly » 22. apr 2019, 10:01

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:Hvis fly fløj på biobrændstof, så ville det jo være lidt ligegyldigt hvor meget de flyver, det er der vi skal hen.
Biobrændstof er dyrere, det vil fordyre rejserne og derledes måske begrænse deres omfang.
Pengene bruges da direkte på miljøforbedringen (det dyre biobrændstof) istedet for at man brænder dem af på nogle ekstra SOSU'er og så stadig sviner med udledningerne fra fly.
Dine børnebørn er altså bedst tjent med at vi kræver biobrændstof i tankene på de fly nu!

Den er jeg med på. Fra nu af må kun fly, der bruger biobrændstof, få starttilladelse.

Men det er nok ikke det du mener, og indtil vi HAR en fly, der kan flyve på biobrændstof, kan afgifterne begrænse svineriet. Og ja, det løser ikke alene klima-problemet, men vi MÅ dreje på ALLE de knapper vi kan før det er for sent. Og vi kan sagtens undvære flyveriet.


Jo det er sådan ca. det jeg mener, ikke omkring starttilladelse, men omkring hvad der må sælges på tankanlæggene på flyvepladser og i lufthavne.
Hvis lufthavnens tankvogne kun må levere biobrændstof til fly der skal have tanket op.
Det kan vi indføre fra den ene dag til den anden uden at spørge EU om lov.

Alle fly kan flyve på biobrændstof, der skal ikke laves noget om på flyene.
Biobrændstoffet opfylder nøjagtigt de samme krav som alt andet fly brændstof skal opfylde.
I Oslo kan fly tanke biobrændstof allerede, de blander vist oftest 50/50 med fossilt, men det er et tilbud til flyselskaberne, ikke et krav.

Det gælder jo om at sætte ind hvor effekten er størst, den er størst hvor der udledes mest pr. person-km.

Kan alle flyene flyve på biobrændstof? Hvad er det så, der gør, at vi ikke allerede tvinger dem til det? Er der ikke nok tilrådighed?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf FruitFly » 22. apr 2019, 10:02

paint skrev:Hvis/når flytrafikken overgår til biofuel, skal det være på én gang og samtidigt i hele EU. Men kunne ligeledes vedtage, at kun fly, der anvender biofuel må overflyve europæisk luftrum (når det er klar til brug i fly)

Det ville da i den grad være at skyde os selv i foden (og hovedet) hvis vi gik enegang, på det felt.

Jamen, da denne tråd sådan set handler om EU parlamentsvalget, så lad os gøre det på EU niveau. Hvad stopper os?
0
#Klimatosse
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Thomas31 » 22. apr 2019, 10:58

Bio-brændstofvil formentlig være voldsomt dyrtog tidskrævende at få udviklet, godkendt og udbredt i væsentligt omfang. Hertil kommer, at der jo altså udledes co2 når det brændes af, og det endda i mange kilometers højde, hvor det formentlig gør mere skade end nede på jorden.

I stedet for at bruge et hav af milliarder til at opbygge en så tvivlsom industri, tror jeg man ville komme længere ved simpel hård beskatning. Og gør det afhængigt af flyets effektivitet. Herved får man de svinske fly væk og det lige med det samme.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf FruitFly » 22. apr 2019, 11:08

Thomas31 skrev:Bio-brændstofvil formentlig være voldsomt dyrtog tidskrævende at få udviklet, godkendt og udbredt i væsentligt omfang. Hertil kommer, at der jo altså udledes co2 når det brændes af, og det endda i mange kilometers højde, hvor det formentlig gør mere skade end nede på jorden.

Falstria siger at det ER udviklet tilskrækkeligt. Ved du positivt at Falstria tager fejl?

Thomas31 skrev:I stedet for at bruge et hav af milliarder til at opbygge en så tvivlsom industri, tror jeg man ville komme længere ved simpel hård beskatning. Og gør det afhængigt af flyets effektivitet. Herved får man de svinske fly væk og det lige med det samme.

Det ene udelukker ikke det andet.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf FruitFly » 22. apr 2019, 13:09

Falstria skrev:
FruitFly skrev:Kan alle flyene flyve på biobrændstof? Hvad er det så, der gør, at vi ikke allerede tvinger dem til det? Er der ikke nok tilrådighed?


Brændstoffet laves som en drop-in erstatning, det et raffineret produkt.

Der er ikke nok efterspørgsel på det, til at nogen har sat en stor produktion igang, efterspørgslen hænger jo sammen med at der ikke er stillet krav om at man skal benytte det dyrere produkt.

Al produktion foregår stadig i små batches, det hele er stadig i testfasen hvor det har stået stille i 15 år.

Så må vi skabe efterspørgelsen. Det er sådan vi fremmer den teknologiske udvikling, som skal redde os. Den kommer ikke af sig selv.
0
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Slettet bruger » 22. apr 2019, 13:46

Jeg ved ikke en disse om biobrændstof, men Google siger at det mest realistiske er palmeolie, det vil kræve millioner af hektar at dyrke tilstrækkeligt til verdens flytrafik, og efterspørgslen vil resultere i rydning af regnskov.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Artem » 22. apr 2019, 14:07

Jeg synes det mest interessant er hvad de vil bruge pengene til fra afgiften.
Ofte når den type afgifter bliver indført som vægtafgift til biler, så skulle pengene bruges på vedligehold af vejene.
Virkeligheden er bare at det kun er en lille del af pengene der bliver brugt på det. Resten ryger i den store kasse.

Hvis jeg skal støtte den type af afgift kræver det altså at de bruger pengene inden for området. Som vil siger på udvikling af nye flytyper, renere udstødning osv...
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Fru Himmelblå » 22. apr 2019, 14:12

abcd skrev:Jeg ved ikke en disse om biobrændstof, men Google siger at det mest realistiske er palmeolie, det vil kræve millioner af hektar at dyrke tilstrækkeligt til verdens flytrafik, og efterspørgslen vil resultere i rydning af regnskov.


Præcis! Det er helt tosset at tale om, at flyene bare skal flyve på biobrændstof. Hvis vi har tænkt os, at hele verden skal flyve, kan det simpelthen ikke lade sig gøre.

Vi er nødt til at indse, at vi skal flyve mindre.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Fru Himmelblå » 22. apr 2019, 16:45

Falstria skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Præcis! Det er helt tosset at tale om, at flyene bare skal flyve på biobrændstof. Hvis vi har tænkt os, at hele verden skal flyve, kan det simpelthen ikke lade sig gøre.

Vi er nødt til at indse, at vi skal flyve mindre.


Uanset om der så kun afgår ét fly i døgnet fra københavn, så sviner det stadig lige meget pr. person-km uanset hvor høje afgifterne så måtte være.


Man ændrer det kun ved at hælde noget andet brændstof i de fly.

Prisen for det brændstof er høj, det må kunne regulere transport mængden mindst lige så godt som nogen afgift, forskellen er så at med biobrændstof i tanken har vi da løst problemet. En afgift løser i sig selv ikke noget, den resulterer bare i flere unyttige kontorjobs.


Men afgår der kun 1 fly i døgnet fra København, ville de resterende fly, der afgår hver dag i dag, ikke svine. Og det er det, der er humlen. Folk skal flyve mindre. Hvis det på nogen måde, skal kunne lade sig gøre, at de resterende 5 milliarder mennesker på jorden, også skal have mulighed for at flyve, så er vi alle nødt til at flyve langt mindre.

Uanset hvilken type brændstof du hælder på, skal det komme et sted fra. Det er ikke fysisk muligt, at få biobrændstof nok til, at alle i hele verden kan flyve.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Thomas31 » 22. apr 2019, 21:08

FruitFly skrev:
Thomas31 skrev:Bio-brændstofvil formentlig være voldsomt dyrtog tidskrævende at få udviklet, godkendt og udbredt i væsentligt omfang. Hertil kommer, at der jo altså udledes co2 når det brændes af, og det endda i mange kilometers højde, hvor det formentlig gør mere skade end nede på jorden.

Falstria siger at det ER udviklet tilskrækkeligt. Ved du positivt at Falstria tager fejl?

Thomas31 skrev:I stedet for at bruge et hav af milliarder til at opbygge en så tvivlsom industri, tror jeg man ville komme længere ved simpel hård beskatning. Og gør det afhængigt af flyets effektivitet. Herved får man de svinske fly væk og det lige med det samme.

Det ene udelukker ikke det andet.


Det var også udviklet for 10 år siden. Jeg tror, at det kommrr til at tage alt for lang tid og koste alt for mange penge at få udbredt. Jeg ville hellere bruge penge på at pushe elektrificering af al transport på landjorden. Man kan ikke prioritere alting. Og når der så endda er issues med produktion af biobrændsel og selve afbrænding i mange kilometers højde.

Meget flyvning er over korte distancer. Hvis det blev beskattet eller sågar forbudt at flyve fx hvor et tog kan klare turen på 4-5-6 timer ville antallet af flyrejser styrtdykke og udledningerne endnu mere, fordi de dårligste fly så kunne skrottes. Jeg gætter. på, at den mest chokerende konsekvens ved en sådan politik ville være, hvor lidt man ville savne det.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Klimaafgift på flyrejser splitter danske EU-spidskandidater

Indlægaf Artem » 22. apr 2019, 21:47

Falstria skrev:Fly er lige præcis noget helt andet end transport på landjorden.
Det er et særligt tilfælde.
Der kan ikke flyves på batterier, man er nødt til at bruge solkraft i flydende form. Altså brændstof.
Den solenergi der blev lagret for milioner af år siden skal vi holde hus med, altså er det kun den solenergi det blev fanget ind inden for de sidste år der må benyttes.

Indenrigsflyvning skal være CO2 neutral inden 2030, altså om 10 års tid (politisk bestemt).
Vi kunne godt gøre det CO2 neutral imorgen, det har vi midlerne og teknologien til at gøre.

Nu skriver du meget om biobrændstof, men kan det bruges til fly? For er jo nogle andre påvirkninger det bliver udsat for i luften specielt med kulde.
Med almindelig flybrændstof tager man feks prøver hver dag for at være sikker på at der ikke er vand i det, da det kan blive til is krystaller i luften og i sidste ende gøre at en flymotor stopper og flyet falder ned.

Til kortere distanceret ser jeg mere en fremtid i el-fly.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/om-20 ... med-el-fly
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"