Falstria skrev:FruitFly skrev:Falstria skrev:Hvis fly fløj på biobrændstof, så ville det jo være lidt ligegyldigt hvor meget de flyver, det er der vi skal hen.
Biobrændstof er dyrere, det vil fordyre rejserne og derledes måske begrænse deres omfang.
Pengene bruges da direkte på miljøforbedringen (det dyre biobrændstof) istedet for at man brænder dem af på nogle ekstra SOSU'er og så stadig sviner med udledningerne fra fly.
Dine børnebørn er altså bedst tjent med at vi kræver biobrændstof i tankene på de fly nu!
Den er jeg med på. Fra nu af må kun fly, der bruger biobrændstof, få starttilladelse.
Men det er nok ikke det du mener, og indtil vi HAR en fly, der kan flyve på biobrændstof, kan afgifterne begrænse svineriet. Og ja, det løser ikke alene klima-problemet, men vi MÅ dreje på ALLE de knapper vi kan før det er for sent. Og vi kan sagtens undvære flyveriet.
Jo det er sådan ca. det jeg mener, ikke omkring starttilladelse, men omkring hvad der må sælges på tankanlæggene på flyvepladser og i lufthavne.
Hvis lufthavnens tankvogne kun må levere biobrændstof til fly der skal have tanket op.
Det kan vi indføre fra den ene dag til den anden uden at spørge EU om lov.
Alle fly kan flyve på biobrændstof, der skal ikke laves noget om på flyene.
Biobrændstoffet opfylder nøjagtigt de samme krav som alt andet fly brændstof skal opfylde.
I Oslo kan fly tanke biobrændstof allerede, de blander vist oftest 50/50 med fossilt, men det er et tilbud til flyselskaberne, ikke et krav.
Det gælder jo om at sætte ind hvor effekten er størst, den er størst hvor der udledes mest pr. person-km.
Der er ét kæmpe problem i din konstellation med kun at ville levere biofuel. Det skal gøres af alle stater og helst på samme tid, da det ellers i realiteten vil gøre ondt værre.
I luftfart bruger man i stor udstrækning stadigvæk konceptet "tankering". Basalt set går det ud på, at man regner på prisen for fuel imellem to lufthavne og så ser man på, om det kan betale sig at medbringe fuel fra A til B, hvis det er så meget billigere i A, at det opvejer ekstraforbruget på at bære den ekstra vægt. Hvis nu Kastrup insisterer på biofuel, så vil alle selskaber fylde tankene så meget som muligt i alle andre lufthavne, for at undgå at betale mere end højst nødvendigt for den dyrere biofuel. Det ville miljømæssigt næsten være definitionen af ordet bagslag.
Ja, "tankering" er noget svineri, det burde være ulovligt, men det er det ikke og ALLE selskaber gør det.