Valgplakater kan flytte stemmer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf annellaII » 12. maj 2019, 08:05

https://www.avisen.dk/forsker-valgplakater-kan-flytte-stemmer-mellem-kand_550828.aspx

Siden lørdag 4. maj har kandidater til europaparlamentsvalget haft mulighed for at hænge valgplakater op over hele landet.

Det betyder ifølge Robert Ormrod, at valgplakater kan have så meget indflydelse på en politikers kampagne, at de rent faktisk kan flytte stemmer - især mellem kandidater internt i et parti.

- Der, hvor det kan have en effekt, er med de kandidater, som ligger på vippen, og de kandidater, der har brug for flere personlige stemmer for at komme ind.

- Derfor er det meget vigtigt for hver enkelt kandidat at sørge for, at deres plakat er synlig, og at de skiller sig ud, siger han.

Der kan imidlertid blive en reel kamp og pladserne i år. For den sidste uge har ansigter med kandidater til valg til Europa-Parlamentet, der skal afholdes 26. maj, prydet landets lygtepæle.

Og det er ikke godt for folketingskandidaterne, siger forskeren.

- Det har en direkte betydning, fordi plakaterne til europaparlamentsvalget har de gode pladser.

- Alle de bedste steder langs indfaldsveje, på gågader og ved butikscentre er valgt, så på den måde bliver det lidt sværere for folketingskandidater at hænge deres plakater op.



Har eller får valgplakater evtl. indlydelse på din stemme?


Ikke på min om med eller uden valgplakater har jeg altid vidst, hvem jeg vil stemme på. Derudover har jeg aldrig brudt mig om valgplakater, på mig virker de forstyrrende i gadebilledet og jeg glæder mig altid til den dag, plakaterne pilles ned.
1
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf Madam » 12. maj 2019, 08:12

Mon der er nogen, der stemmer efter en valgplakat, det må vi da ikke håbe???


Husker min umodne kusine engang i tidernes morgen syntes, at Hilmar Baunsgaard var sådan en pæn mand, og mente han var konservativ, så hun satte krydset ved K. ;) :D

Håber ikke de rer mange af den slags vælgere....
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf Dane » 12. maj 2019, 17:47

Har aldrig forstået meningen med ex. 50 ens valgplakater side om side som man ofte ser på gangbroer over motorveje ex.
Der burde sku laves regler om den slags plakatforurening.
Jeg har besluttet mig længe før plakaterne kommer op og sådan tror jeg de fleste har det :-)
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf landsbytossen » 12. maj 2019, 17:53

Dane skrev:Har aldrig forstået meningen med ex. 50 ens valgplakater side om side som man ofte ser på gangbroer over motorveje ex.
Der burde sku laves regler om den slags plakatforurening.
Jeg har besluttet mig længe før plakaterne kommer op og sådan tror jeg de fleste har det :-)

Mange plakater på samme sted optager plads for konkurrenter.

De må ikke hænge over motorveje.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf nononsens » 13. maj 2019, 06:40

annellaII skrev:https://www.avisen.dk/forsker-valgplakater-kan-flytte-stemmer-mellem-kand_550828.aspx

Siden lørdag 4. maj har kandidater til europaparlamentsvalget haft mulighed for at hænge valgplakater op over hele landet.

Det betyder ifølge Robert Ormrod, at valgplakater kan have så meget indflydelse på en politikers kampagne, at de rent faktisk kan flytte stemmer - især mellem kandidater internt i et parti.

- Der, hvor det kan have en effekt, er med de kandidater, som ligger på vippen, og de kandidater, der har brug for flere personlige stemmer for at komme ind.

- Derfor er det meget vigtigt for hver enkelt kandidat at sørge for, at deres plakat er synlig, og at de skiller sig ud, siger han.

Der kan imidlertid blive en reel kamp og pladserne i år. For den sidste uge har ansigter med kandidater til valg til Europa-Parlamentet, der skal afholdes 26. maj, prydet landets lygtepæle.

Og det er ikke godt for folketingskandidaterne, siger forskeren.

- Det har en direkte betydning, fordi plakaterne til europaparlamentsvalget har de gode pladser.

- Alle de bedste steder langs indfaldsveje, på gågader og ved butikscentre er valgt, så på den måde bliver det lidt sværere for folketingskandidater at hænge deres plakater op.



Har eller får valgplakater evtl. indlydelse på din stemme?


Ikke på min om med eller uden valgplakater har jeg altid vidst, hvem jeg vil stemme på. Derudover har jeg aldrig brudt mig om valgplakater, på mig virker de forstyrrende i gadebilledet og jeg glæder mig altid til den dag, plakaterne pilles ned.


Valgplakater rykker næsten ingen stemmer imellem partier, men det kan gøre en forskel på de personlige stemmer og dermed for den enkelte kandidat, især dem der ikke er spidskandidat eller ligger lige på vippen i forhold til en partifælde.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf Wizzze » 13. maj 2019, 07:27

nononsens skrev:
annellaII skrev:https://www.avisen.dk/forsker-valgplakater-kan-flytte-stemmer-mellem-kand_550828.aspx

Siden lørdag 4. maj har kandidater til europaparlamentsvalget haft mulighed for at hænge valgplakater op over hele landet.

Det betyder ifølge Robert Ormrod, at valgplakater kan have så meget indflydelse på en politikers kampagne, at de rent faktisk kan flytte stemmer - især mellem kandidater internt i et parti.

- Der, hvor det kan have en effekt, er med de kandidater, som ligger på vippen, og de kandidater, der har brug for flere personlige stemmer for at komme ind.

- Derfor er det meget vigtigt for hver enkelt kandidat at sørge for, at deres plakat er synlig, og at de skiller sig ud, siger han.

Der kan imidlertid blive en reel kamp og pladserne i år. For den sidste uge har ansigter med kandidater til valg til Europa-Parlamentet, der skal afholdes 26. maj, prydet landets lygtepæle.

Og det er ikke godt for folketingskandidaterne, siger forskeren.

- Det har en direkte betydning, fordi plakaterne til europaparlamentsvalget har de gode pladser.

- Alle de bedste steder langs indfaldsveje, på gågader og ved butikscentre er valgt, så på den måde bliver det lidt sværere for folketingskandidater at hænge deres plakater op.



Har eller får valgplakater evtl. indlydelse på din stemme?


Ikke på min om med eller uden valgplakater har jeg altid vidst, hvem jeg vil stemme på. Derudover har jeg aldrig brudt mig om valgplakater, på mig virker de forstyrrende i gadebilledet og jeg glæder mig altid til den dag, plakaterne pilles ned.


Valgplakater rykker næsten ingen stemmer imellem partier, men det kan gøre en forskel på de personlige stemmer og dermed for den enkelte kandidat, især dem der ikke er spidskandidat eller ligger lige på vippen i forhold til en partifælde.


Det er også min opfattelse, de flytter flere stemmer indenfor en liste, end mellem listerne. Jeg kan da godt grine eller smile over en sjov/smart valgplakat, men den flytter ikke min stemme, det der kan flytte min stemme er saglige argumenter, eller himmelråbende dumhed og idioti (som i ham/hende der kan jeg ihvertfald ikke stemme på).
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf vibbsen » 13. maj 2019, 22:26

Valgplakater flytter ikke min stemme fra et parti til en anden.....Men jeg er da slet ikke i tvivl om at de sagtens kan flytte min stemme fra en kandidat til en anden....Jeg cyklede f.eks. ind til København fra min bopæl i Hvidovre her til aften....En strækning som tydeligvis er meget populær at hænge valgplakater op.....Her noterede jeg mig f.eks. valgplakaterne fra især 2 kandidater fra de partier som jeg med overvejende sandsynlighed kommer til at stemme på....I begge tilfælde tænkte jeg "Ham kunne jeg godt finde på at stemme på".....Ene og alene på grund af valgplakaten......Jeg så også et par plakater hvor jeg tog mig selv i at tænke "Dig vil jeg ihvertfald ikke stemme på.."...Den ene fordi det billede der var på valgplakaten fik vedkommende til at ligne en brugtvognsforhandler :-D
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf RavenClaw » 14. maj 2019, 00:09

Jeg bliver mere og mere tilbøjelig til at stemme på en kandidat, der fører valgkamp uden plakater.

Jeg kan ikke tage seriøst, at der hænger 3 plakater på hver lygtepæl med et klimavenligt budskab.
3
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26584

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf Santa » 14. maj 2019, 05:46

Hader valgplakater. De er grimme i bybilledet, hænger ofte ulovligt og så alle dem, som ikke tages ned til tiden....
Og de er jo kun reklame, de er ikke til nogensomhelst gavn i den politiske debat - medmindre man tror på deres slogans.

En valgplakat kan aldrig nogensinde få min stemme til at flytte sig, jeg 'hater' lige meget på dem alle, som ungdommen siger. Men når jeg træffer min beslutning om hvor jeg slet kryds, er de alle glemt.
Jeg bedømmer politikere og partier på hvad de HAR udrettet, ikke på hvad de lover under en valgkamp. De lover jo hvad som helst for at komme ind i varmen og gøre karriere.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf fisken80 » 14. maj 2019, 06:24

Nå men, jeg går så imod strømmen og erklærer mig som tilhænger af valgplakater. Nej, de flytter sikkert ikke ret mange stemmer, men jeg synes de er en manifestation af, at vi i Danmark kan afholde frie valg, at alle har mulighed for at få indflydelse og at demokratiet faktisk fungerer.

Jeg bliver glad af at se valgplakater fra hele skalaen, det minder mig om, at vi lever i et frit og demokratisk samfund.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf Brok » 14. maj 2019, 06:42

fisken80 skrev:Nå men, jeg går så imod strømmen og erklærer mig som tilhænger af valgplakater. Nej, de flytter sikkert ikke ret mange stemmer, men jeg synes de er en manifestation af, at vi i Danmark kan afholde frie valg, at alle har mulighed for at få indflydelse og at demokratiet faktisk fungerer.

Jeg bliver glad af at se valgplakater fra hele skalaen, det minder mig om, at vi lever i et frit og demokratisk samfund.


Vi er desværre ikke frie overalt i DK.

https://www.bt.dk/politik/lars-aslan-de ... -stille-op

Jeg mangler helt klart mere politi og få disse unge væk fra gaden, gerne fængsel straks dom.
0
Brugeravatar
nononsens
Indlæg: 301
Tilmeldt: 4. mar 2019, 11:41
Kort karma: 9
Likede indlæg: 193

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf nononsens » 14. maj 2019, 07:33

Brok skrev:
fisken80 skrev:Nå men, jeg går så imod strømmen og erklærer mig som tilhænger af valgplakater. Nej, de flytter sikkert ikke ret mange stemmer, men jeg synes de er en manifestation af, at vi i Danmark kan afholde frie valg, at alle har mulighed for at få indflydelse og at demokratiet faktisk fungerer.

Jeg bliver glad af at se valgplakater fra hele skalaen, det minder mig om, at vi lever i et frit og demokratisk samfund.


Vi er desværre ikke frie overalt i DK.

https://www.bt.dk/politik/lars-aslan-de ... -stille-op

Jeg mangler helt klart mere politi og få disse unge væk fra gaden, gerne fængsel straks dom.


Vi er frie for statelige begrænsninger, men det er rigtigt at kriminelle hærger og hersker på gaderne i dele af landet, men det gælder alle lande i verden. Du vil altid kunne finde områder, hvor kriminelle hersker fordi at politiet ikke kan mandsopdække dem 24/7.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf hotlips » 14. maj 2019, 08:58

RavenClaw skrev:Jeg bliver mere og mere tilbøjelig til at stemme på en kandidat, der fører valgkamp uden plakater.

Jeg kan ikke tage seriøst, at der hænger 3 plakater på hver lygtepæl med et klimavenligt budskab.


Jeg har tænkt det samme.

Og så render der folk rundt om natten med stiger lige ved siden af træer hvor der er reder og det er lige i yngletiden , for at sætte plakater op om at vi alle skal bidrage til at vise omtanke for naturen, det er simpelthen så hovedløst.

Jeg kunne forstå hvis det var små reder i store træer men vi har en skaderede der har de første 6 år på bagen og den bliver udvidet hvert år, den er i et ikke ret stort træ lige ved siden af lygtepælen og den kan sagtens ses også om natten.

Jeg håber skaderne overskider deres grimme plakater, eller hakker efter dem når de skal tage dem ned,de har unger til den tid, så kan det være de ser sig bedre for næste gang.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf zembra1986 » 14. maj 2019, 09:00

Absolut ingen indflydelse her. Jeg lægger knap nok mærke til dem.
1
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Valgplakater kan flytte stemmer

Indlægaf Brok » 14. maj 2019, 09:08

nononsens skrev:
Brok skrev:
fisken80 skrev:Nå men, jeg går så imod strømmen og erklærer mig som tilhænger af valgplakater. Nej, de flytter sikkert ikke ret mange stemmer, men jeg synes de er en manifestation af, at vi i Danmark kan afholde frie valg, at alle har mulighed for at få indflydelse og at demokratiet faktisk fungerer.

Jeg bliver glad af at se valgplakater fra hele skalaen, det minder mig om, at vi lever i et frit og demokratisk samfund.


Vi er desværre ikke frie overalt i DK.

https://www.bt.dk/politik/lars-aslan-de ... -stille-op

Jeg mangler helt klart mere politi og få disse unge væk fra gaden, gerne fængsel straks dom.


Vi er frie for statelige begrænsninger, men det er rigtigt at kriminelle hærger og hersker på gaderne i dele af landet, men det gælder alle lande i verden. Du vil altid kunne finde områder, hvor kriminelle hersker fordi at politiet ikke kan mandsopdække dem 24/7.



Nu er jeg mest interesseret i det meget lille land, Danmark hvor vi desværre ser mere af udviklingen fra lande, hvor det er normalt med bevæbnet vagt udenfor indhegnet boligområde.

Samtidig er det snart sådan, at stopper politiet en bil eller nogle mennesker, så er det som om der skal forhandles i stedet for, håndjern og til arresten.

Men du har helt ret fortsætter vi bliver nogle områder nok lagt øde for almindelige borgere, hvad der nu er almindelig.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"