Folketingsvalg 2019

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43966

Re: Folketingsvalg 2019

Indlægaf paint » 11. jun 2019, 21:28

Falstria skrev:
dgd2007 skrev:
Falstria skrev:Der er tradition for at formanden slet ikke smides på porten.

Dernæst når der vælges en ny, er der tradition for at den ny formand er fra samme parti som statsministeren, det er en anden tradition der er.
[...]

Jeg syntes jeg kunne huske at det forholdsvis oftere skete tidligere at formanden ikke var fra samme parti som statsministeren.
Og det var også rigtigt nok:

Gustav Pedersen (S) har siddet 3 år under V-K.
Skytte (R) sad 7 år efter at V-K-R var gået af.
Og Svend Jakobsen (S) har siddet det meste af Schlüter-tiden.

Men derefter har de typisk skiftet når flertallet skiftede.


De har vel typisk ikke genopstillet/blevet valgt ind.

Pia både genopstiller og er valgt ind, Hun sidder også i et af de 5 største partier som præsidiet består af.

Er der nogen der ved præcist hvorfor hun ikke bare fortsætter?

Edit: det må være fordi der er decideret flertal imod hende, så kan hun ikke fortsætte...
Jeg kan bare ikke huske der har været holdt en afstemning, men hun ønsker måske slet ikke at forsøge at holde på posten.
Enhedslisten vil ihvertfald kræve valg til posten, som de også gjorde det dengang hun fik den.


Det vil hun ikke få noget ud af, og det ved hun godt selv. Hun har jo selv åbent meldt ud, af "magten er skiftet" og hendes tid som formand er forbi.
Hun er vel selv (som formand) et resultat af en studehandel, mellem DF og den tidligere regering. DF, har formentlig krævet posten for at agere parlamentarisk bagland for Løkke. Nu er DF, reduceret med 21 mandater og de eneste der evt. ville stemme for hendes forsatte job som formand, er vel DF. I dén situation, kan hun selv lige så godt selv gøre sig klar til at gå, fremfor at blive smidt ud.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43966

Re: Folketingsvalg 2019

Indlægaf paint » 11. jun 2019, 22:58

Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
dgd2007 skrev:
Falstria skrev:Der er tradition for at formanden slet ikke smides på porten.

Dernæst når der vælges en ny, er der tradition for at den ny formand er fra samme parti som statsministeren, det er en anden tradition der er.
[...]

Jeg syntes jeg kunne huske at det forholdsvis oftere skete tidligere at formanden ikke var fra samme parti som statsministeren.
Og det var også rigtigt nok:

Gustav Pedersen (S) har siddet 3 år under V-K.
Skytte (R) sad 7 år efter at V-K-R var gået af.
Og Svend Jakobsen (S) har siddet det meste af Schlüter-tiden.

Men derefter har de typisk skiftet når flertallet skiftede.


De har vel typisk ikke genopstillet/blevet valgt ind.

Pia både genopstiller og er valgt ind, Hun sidder også i et af de 5 største partier som præsidiet består af.

Er der nogen der ved præcist hvorfor hun ikke bare fortsætter?

Edit: det må være fordi der er decideret flertal imod hende, så kan hun ikke fortsætte...
Jeg kan bare ikke huske der har været holdt en afstemning, men hun ønsker måske slet ikke at forsøge at holde på posten.
Enhedslisten vil ihvertfald kræve valg til posten, som de også gjorde det dengang hun fik den.


Det vil hun ikke få noget ud af, og det ved hun godt selv. Hun har jo selv åbent meldt ud, af "magten er skiftet" og hendes tid som formand er forbi.
Hun er vel selv (som formand) et resultat af en studehandel, mellem DF og den tidligere regering. DF, har formentlig krævet posten for at agere parlamentarisk bagland for Løkke. Nu er DF, reduceret med 21 mandater og de eneste der evt. ville stemme for hendes forsatte job som formand, er vel DF. I dén situation, kan hun selv lige så godt selv gøre sig klar til at gå, fremfor at blive smidt ud.


Socialdemokraterne stemte selv for hende i sin tid.
Det var ikke kun blå stemmer.


Selvom der ikke er tradition for at smide formanden på porten, så ville enhedslisten nok insistere.


Som du måske læste i mit link til Børsen, længere oppe i tråden - var der utilfredshed med, at man måtte lave lodtrækning om formandsposten. Det ville man helst ikke have gentog sig. Formanden burde have et flertal bag sig i salen. Dvs. at der er blevet dannet en tradition for, at man stemmer for den kandidat, der er flertal for. Der var et borgerligt flertal for Pia K og derfor stemte S og vist også SF, for Pia K.

I denne omgang, vil der formentlig også være borgerlige stemmer for dén kandidat, man nu disker op med (selvom vedkommende ikke er borgerlig)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"