Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf Madam » 1. jun 2019, 06:44

En topchef mener, at man kan finde en ny medarbejder på en ret simpel måde, såfremt man har tilbudt en ansøger en kop kaffe i starten af samtalen.

https://www.bt.dk/udland/topchef-afsloe ... jobsamtale

"Han forklarer, at jobansøgere vil bemærke, at det er en arbejdsplads med rene omgivelser, fordi medarbejderne sørger for at rydde op efter dem selv.

Den høflige gestus med lige at tage koppen tilbage til opvaskemaskinen viser eftersigende chefen, at man kan være værdifuld for firmaet.

»Det, jeg forsøgte at finde, var den mest simple test, som - uanset hvilken stilling, du søger indenfor organisationen - stadig er super vigtig, fordi det medvirker til at drive en kultur af ejerskab,« siger han."


Her ville jeg aldrig blive ansat, jeg rydder helst selv op efter mine gæster, de stiller det alligevel det brugte service, et andet sted end jeg ville gøre, eller hvad nu hvis opvaskeren er fyldt, forventer han så, at man starter også opvaskemaskinen eller???

Og hvad ville du gøre et sted, du aldrig havde været før?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf ina » 1. jun 2019, 07:05

Jeg var til jobsamtale i går og efterlod mit glas vand uden så meget at spørge om jeg skulle sætte det på plads. :lol:
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36796

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf Daine » 1. jun 2019, 07:11

ina skrev:Jeg var til jobsamtale i går og efterlod mit glas vand uden så meget at spørge om jeg skulle sætte det på plads. :lol:

Jeg var i onsdags og ditto :D

De steder jeg er blevet budt noget, har det stået på bordet i forvejen. Men selvom jeg så var omkring køkkenet for at tanke op inden samtalen ville jeg aldrig have tænkt på at gå tilbage igen med koppen. Og jeg kan nu sagtens rydde op efter mig selv på en arbejdsplads ;)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf ajnaM » 1. jun 2019, 07:21

Jeg rydder da op efter mig selv - til jobsamtaler oplever jeg dog, at de fleste har personale ansat til at rydde op mellem samtalerne. Men jeg tilbyder det som minimum.

Og enkelte gange har jeg også taget min kop med. På min nuværende arbejdsplads endte jeg eksempelvis med at stå i køkkenet efter samtalen og snakke med den ene chef 5 minutter. Det har klart talt op - måske ikke så meget det med koppen, men samtalen og følelsen af, at man føler sig så meget 'hjemme', at man naturligvis tager sin kop med ud i køkkenet.



Når jeg ansætter, ville det klart være et plus. Mest det med, at folk føler sig afslappede nok til at gøre det, de normalt ville gøre - som forhåbentlig er at rydde op efter sig selv. Jo mere tilpas, folk virker, når jeg sidder overfor dem, des større er min tilbøjelighed til at kunne se dem som en fremtidig kollega.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf hotlips » 1. jun 2019, 07:35

Så får han ikke mange danske medarbejdere, jeg vil mene det her i landet vil blive anset som lidt sært og måske en smule nævenyttigt, når man kommer til samtale er man at regne for at være gæst og som sådan er det ikke velanset at begynde at gå rundt og ordne ting hos værten, slet ikke når man skal gå til andre lokaler for det.

Jeg tror måske det ligefrem kan give minus point hos nogen, hvis man ansætter en eller anden super fysiker fra udlandet og giver ham en formue for at lave plastikkugler om til alt muligt andet så tror jeg det for nogen vil være fint hvis han bare koncentrerer sig om det han kan men som ingen andre kan gøre i stedet.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf Animi » 1. jun 2019, 07:38

Tjah, det har jeg aldrig gjort og har alligevel fået en del jobs. De fleste steder har jeg alligevel ikke anet hvor køkkenet var, så jeg ville ikke vide hvor jeg skulle gå hen. Det kunne måske blive lidt akavet så :-D
Senest rettet af Animi 1. jun 2019, 08:13, rettet i alt 1 gang.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf fisken80 » 1. jun 2019, 07:48

De to gange jeg har været til samtale, der foregik det på et kontor uden køkken i umiddelbar nærhed, så jeg ville have haft svært ved at tage mit brugte glas med nogen steder hen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9549
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26694

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf Santa » 1. jun 2019, 08:11

Åndssvagt kriterie, han har der.
For selvom det da er skønt med folk, som rydder op efter sig selv, så kan mange faktorer gøre at man ikke bærer sin kop ud efter samtalen.
Hvad nu hvis man har takket nej til vand/kaffe?
Hvad nu hvis man ikke ved hvor køkkenet ligger?
Hvad nu hvis man skal skynde sig tilbage til sit nuværende job, hente børn, nå et tog?
Hvad nu hvis man i den pressede situation glemmer alt om det?

Jeg tror at han går glip af nogen gode medarbejdere på den måde.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf MrMister » 1. jun 2019, 08:20

Har altid ryddet op efter mig selv. Både til samtaler og til kundemøder. Oftest får man besked om, at det klarer de selv. I så fald smider jeg mit evt skrald i skraldespanden, stabler resten pænt og lader det stå.

Det har intet taktisk over sig. Det er bare lige dele opdragelse hjemmefra (ryd op efter dig selv, så mor slipper), koblet med livserfaring (har haft rengøringssommerjob - aldrig igen) og menneskesyn (ingen er for fin til at rydde op efter sig selv - det er imo mangel på respekt for dem, der rydder op, bare at lade det stå).
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf JoyNips » 1. jun 2019, 08:21

Hvis jeg selv havde været med i køkkenet og hente kaffen ville jeg tage koppen med mig.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf Madam » 1. jun 2019, 08:25

Santa skrev:Åndssvagt kriterie, han har der.
For selvom det da er skønt med folk, som rydder op efter sig selv, så kan mange faktorer gøre at man ikke bærer sin kop ud efter samtalen.
Hvad nu hvis man har takket nej til vand/kaffe?
Hvad nu hvis man ikke ved hvor køkkenet ligger?
Hvad nu hvis man skal skynde sig tilbage til sit nuværende job, hente børn, nå et tog?
Hvad nu hvis man i den pressede situation glemmer alt om det?

Jeg tror at han går glip af nogen gode medarbejdere på den måde.


Enig, med mindre det er sanitører, han ansætter, tror jeg også, han går glip af noget mere værdifuldt.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24644

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf LaScrooge » 1. jun 2019, 08:36

Jeg rydder op efter mig selv og det foregår typisk ved, at jeg ser mig om efter et sted at gøre af min kop. Er forfriskningerne bragt ind på en bakke, stiller jeg koppen på den; hvis det hele står løst, stiller jeg min kop ved kanden, så det hele er samlet. Til min seneste jobsamtale lå køkkenet på vejen ind til mødelokalet og da vi var færdige, tog jeg min kop for at tage den med mig ud og sætte den af på vejen, men min nye chef greb ind og forhindrede mig i det, hvorpå jeg naturligvis accepterede at lade ham bære koppen, selvom vi skulle samme vej :-D Det oplever jeg faktisk som meget typisk dansk: en høflighedsdans, hvor alle har gode manerer og er galante og lader hinanden være det. Jeg sætter pris på det, selvom det selvfølgelig indimellem betyder en masse unødvendige trin for at nå et endemål alle parter kender på forhånd. Jeg er også bevet bevidst om hvor kompliceret og uklart det kan være for folk fra andre lande at fortolke, at vi har denne spørgende, indirekte måde at kommunikere vores ønsker og behov på. Man spørger tjeneren, om man måske kan få lov til at købe denne vin og bestille denne ret, hvis det kan lade sig gøre? Anmodningen ender i et lysere, spørgende tonafald, som totalt fucker med mennesker der ikke forstår, at det bunder i en respektfuld ligebyrdighed, hvor andre frivilligt kan efterkomme vores anmodning, men hvor man aldrig har fordring på noget fra nogen og ville blive opfattet nærved psykopatisk, hvis man bare tromlede igennem og behandlede andre som tyende.

Skulle jeg selv have folk til samtale, ville måden, de håndterede deres kop eller vandglas på, på ingen måde være afgørende, men det kunne spille ind hvis jeg i forvejen havde fornemmelsen af en selvoptaget egoperson, som primært kører soloræs i en mig-mig-mig-rus. Det modsatte af en teamplayer. Sådan én, som ikke engang skænker det en tanke, at nogen skal flytte koppen, men bare regner med, at det bliver gjort. Sikkert af en meget mindre vigtig person.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24644

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf LaScrooge » 1. jun 2019, 08:44

hotlips skrev:Så får han ikke mange danske medarbejdere, jeg vil mene det her i landet vil blive anset som lidt sært og måske en smule nævenyttigt, når man kommer til samtale er man at regne for at være gæst og som sådan er det ikke velanset at begynde at gå rundt og ordne ting hos værten, slet ikke når man skal gå til andre lokaler for det.

Jeg tror måske det ligefrem kan give minus point hos nogen, hvis man ansætter en eller anden super fysiker fra udlandet og giver ham en formue for at lave plastikkugler om til alt muligt andet så tror jeg det for nogen vil være fint hvis han bare koncentrerer sig om det han kan men som ingen andre kan gøre i stedet.


Der er ingen i hele verden der er så vigtige, at de ikke kan forventes at rydde deres kop væk efter endt arbejdsdag. Det er ikke det samme som at forvente at man har rengøringstjans som en del af sin jobbskrivelse, men at være så vigtig, at det er synd og skam at man skal spilde dyrebare minutter på at bære noget i hånden mens ens ben går i en eller anden retning, er der ingen der er. Eller bør være.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20481
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf paint » 1. jun 2019, 10:18

"Han forklarer, at jobansøgere vil bemærke, at det er en arbejdsplads med rene omgivelser, fordi medarbejderne sørger for at rydde op efter dem selv.


I mine ører, lyder han som en småneurotisk chef, som går ualmindeligt meget op i rene omgivelser. Jeg ved ikke hvor mange ansøgere, der lige noterer sig hvordan rengøringsstandarden er ved en jobsamtale? Og med hensyn til selvafrydning af en evt. kaffekop, i en situation hvor man er en slags 'gæst' i firmaet, så mener jeg ikke man kan udlede noget seriøst af det.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Hvordan begår du dig til en jobsamtale?

Indlægaf Animi » 1. jun 2019, 10:23

Nårh, men hvis det, at man sætter sin kop tilbage på bakken/ved kanden er at rydde op, så rydder jeg da også op efter mig selv.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"