Snakker I valg og politik med venner/familie?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
MOGA
Kort karma: 289
Likede indlæg: 2970

Re: Snakker I valg og politik med venner/familie?

Indlægaf MOGA » 3. jun 2019, 18:55

Lidt inspireret, ville I afskrive folk som stemmer på et bestemt parti?

Med henvisning til de, der i sjov - formoder jeg - taler om at smide børn ud, som stemmer på Stram Kurs. Hvorfor? Altså, jeg er på ingen måde fan af SK, og jeg håber ikke de kommer over spærregrænsen, men hvis ens børn stemmer på dem, er det vel deres valg? Om noget peger pilen vel delvist tilbage på en selv?
1
LadyFox
Kort karma: 1547
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 26838

Indlægaf LadyFox » 3. jun 2019, 19:58

MOGA skrev:Lidt inspireret, ville I afskrive folk som stemmer på et bestemt parti?

Med henvisning til de, der i sjov - formoder jeg - taler om at smide børn ud, som stemmer på Stram Kurs. Hvorfor? Altså, jeg er på ingen måde fan af SK, og jeg håber ikke de kommer over spærregrænsen, men hvis ens børn stemmer på dem, er det vel deres valg? Om noget peger pilen vel delvist tilbage på en selv?

Det kommer an på hvem det er. Men jeg ville ikke afskrive min mor eller min søster af den grund, men jeg ville ændre mit syn på dem og nok også selve relationen. Jeg ville acceptere det, det ville jeg jo blive nødt til men jeg ville ikke kunne respektere det. Grundlæggende synes jeg at det er både ualmindeligt dumt, men også usympatisk, modbydeligt og ondskabsfuldt og det ville ændre noget hvis jeg begyndte at se min familie i det lys.
Var det min mor ville det også skabe mistillid, og en følelse af at min mor var verdens største hykler i forhold til at det slet ikke ville hænge sammen med hvordan jeg er opdraget, hvilke værdier hun har prøvet at give videre.

Var det en løsere relation så ville jeg nok udfase relationen lige så langsomt.
Jeg synes folk må have de holdninger de vil, men det betyder ikke at jeg behøver være fortrolig med dem uanset hvad de så end mener. Jeg har ikke børn, så jeg ved ikke lige hvad jeg ville gøre der, men jeg kunne virkelig ikke forstille mig at få et barn med sådan nogle værdier.
1
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
Honningprut
Kort karma: 115
Geografisk sted: Indre Udkantsdanmark
Likede indlæg: 1395

Indlægaf Honningprut » 3. jun 2019, 20:44

Ja. Vi snakker både om det i min familie, men også blandt mine venner. Jeg er også sådan indrettet at de fleste i min omgangskreds stemmer på venstrefløjen. Jeg tror faktisk, at jeg er den eneste der måske er ved at rykke mig længere mod midten, end jeg egentlig helt vil stå ved.
0
:dåne:
Brugeravatar
Honningprut
Kort karma: 115
Geografisk sted: Indre Udkantsdanmark
Likede indlæg: 1395

Indlægaf Honningprut » 3. jun 2019, 20:49

MOGA skrev:Lidt inspireret, ville I afskrive folk som stemmer på et bestemt parti?

Min lillebror stemmer SK. Han har en del sociale udfordringer og fungerer heller ikke bogligt. I vores tilfælde kan man på ingen måde sige at det peger tilbage på min mor der har opdraget os. Min bedstefar var lokalpolitisk aktiv og sad i byrådet i en del år for Socialdemokratiet. Vi er således opdraget efter disse principper. Både min søster og jeg har altid stemt længere ude på venstrefløjen end socialdemokratiet. Min lillebror har altid stemt DF - og nu SK. Jeg tillægger det hans situation, at han grundet sit liv og måden det har udviklet sig på, har brug for en syndebuk, og at han har brug for at hører til et sted hvor normerne er løse og hvor man ikke forventer noget specielt, andet end at skulle skyde skyld på en befolkningsgruppe. Han evner simpelthen ikke andet.
4
:dåne:
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 79
Likede indlæg: 2190

Indlægaf Stars » 4. jun 2019, 05:22

Det kommer an på, hvordan det udmønter sig.

Min far havde en periode, hvor samtlige samtaler over middagsbordet blev drejet ind på "de der muggi'er, der kommer herop og stjæler arbejdet fra de ufaglærte danskere".

Det var godt nok belastende at høre på.
Nu er det min far, så samværet blev bare reduceret til et minimum - havde det været en ven/bekendt, var bekendtskabet nok blevet udfaset/afsluttet.
0
:kryds: :kryds: Måske-alligevel-EKS :kryds: :kryds: -svigersøn sælges billigt som boksebold / lolitadukke.
Selma156
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2655

Indlægaf Selma156 » 5. jun 2019, 18:26

Ja. Min familie er ret tydeligt opdelt i en rød og blå fløj. Jeg elsker at diskutere, selv om særligt min far og jeg er rygende uenige i de fleste spørgsmål. Jeg har faktisk lært rigtig meget om argumentation af at være uenig med min far gennem tiden - og det bedste ved det er, at nogle gange har jeg rykket hans DF-prægede holdninger bare en lille smule :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 964
Likede indlæg: 14210

Indlægaf dgd2007 » 15. jun 2019, 22:38

Yes, yes. Det viser sig at jeg både kender en der stemte på Radikale og en på Paludan! :shock:
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 423
Likede indlæg: 19526

Indlægaf paint » 15. jun 2019, 22:48

dgd2007 skrev:Yes, yes. Det viser sig at jeg både kender en der stemte på Radikale og en på Paludan! :shock:

Gør nu ikke noget uigennemtænkt af den grund. Selv i de bedste familier...etc ;)

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
cola
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2055

Indlægaf cola » 16. jun 2019, 06:06

Nu er jeg antipolitisk, eller hvad det hedder når jeg er totalt ligeglad med politik, men bare går ned for at stemme, fordi jeg godt kan lide demokratiet. Så når jeg snakker politik med andre så ... ved jeg faktisk intet. Men det stopper mig ikke fra at have holdninger til hvilket parti der er godt eller dårligt, uden dog at vide mere end... jeg kan ikke lide xxx fordi xxx.
0
abcd
Kort karma: 220
Likede indlæg: 8076

Indlægaf abcd » 16. jun 2019, 07:02

Jeg ville have det væsentligt strammere med familiemedlemmer som valgte andre familiemedlemmer fra på grund af en stemme på Stram Kurs, end jeg ville have det med dem der stemte på Stram Kurs.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2921
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 29711

Indlægaf kidkomb » 16. jun 2019, 08:15

Ja, det gør jeg.
Jeg tror egentlig at jeg ubevidst føler folk lidt på tænderne på den måde.
Hvis de kan meningsudveksle, lytte og argumentere (bare nogenlunde, man behøver ikke at være intelligent før jeg vil snakke med folk) uden at blive aggressive eller nedladende, så er det mennesker jeg gider at være sammen med. Og hvis de kan magte at være nuancerede og ikke hader andre mennesker.
De der bliver vrede, ondskabsfulde, nedladende, ureflekteret og/eller højtråbende, dem gider jeg ikke at have noget med at gøre.
Min erfaring er at der rent faktisk er flest hadefulde mennesker på venstrefløjen. De der selv mener at de er de "rigtige" mennesker og synes at de kan tillade sig at sige og mene at andre er dumme, ondskabsfulde og umennesker fordi de har en anden holdning end dem selv eller stemmer på et parti af en anden grund end de mener er den eneste rigtige måde at stemme på. Det er jo bare en kæmpe projektion. De sidder i deres ringhjørne og er super ondskabsfulde, nedladende og væmmelige overfor andre mennesker. Nøjagtig det, som de beskylder deres "fjender" for.
Det er tidens største enigma. Det er dobbeltmoralsk og ureflekteret og, ja jeg siger det, lidt uintelligent.
6
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
JoyNips
Kort karma: 750
Likede indlæg: 14994

Indlægaf JoyNips » 16. jun 2019, 10:05

Ja, vi taler meget om politik i både min familie og min omgangskreds. Vi er grundlæggende også meget enige om, hvad vi ønsker for vores land og for de mennesker, der bor her, men vi er ikke altid enige om, hvordan vi når derhen.
0
Brugeravatar
Mavis
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1464

Indlægaf Mavis » 16. jun 2019, 11:41

Lidt for meget for min smag, på trods af at jeg egentlig elsker etik, filosofi og den slags. Jeg foretrækker at man holder det på et meget abstrakt og hypotetisk plan og jeg gider virkelig ikke at høre hvad folk stemmer. Når alt kommet til alt er det eneste både vælgere og politikkere kan gøre at komme med kvalificerede gæt, jeg orker ikke at høre om rigtigt og forkert og absolutter.

Diskussioner, særligt politiske, er ubehagelige for mig at være i. Meningsudvekslinger, sparring, envejstaler, bring it on. “Når bølgerne går højt” nej tak.
0
Det gode brød. Fra Schulstad. Smager frisk. Og er. I skiver.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"