De klimabevidste unge ???

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

De klimabevidste unge ???

Indlægaf Dane » 2. jun 2019, 21:04

Som tidligere skrevet er især de unge gået helt bananas i en klimarus efter en svensk skolepige blev verdensberømt da hun lavede en klimademonstration helt alene.

Pia K. fra DF fik ørerne i maskinen da hun kaldte denne nye “trend’s” tilhængere for klimatosser og partierne på borgen slår rekord i overbudspolitik på klimaområdet.

For få dage siden sluttede Distortion festivalen som jo primært har unge mennesker som deltagere og siden festivalen løb af stabelen første gang stod det klart at den efterfølgende oprydning blev både omfattende og dyr.

Nu skulle man jo tro at med de unges stærke klima engagement i frisk erindring ville det afspejle sig i den efterfølgende mængde skrald i gaderne, men det var bestemt ikke tilfældet, nej snarere tværtimod :gruble:

https://indrebylokaludvalg.kk.dk/files/ ... 202019.pdf

https://www.tv2lorry.dk/artikel/kommune ... ons-skrald

Spørgsmålet er om ikke man, med rette, kan tvivle på om de unge menneskers engagement i beskyttelsen af klimaet er helt så seriøst som de politisk giver udtryk for :gruble:

Jeg ved godt at hovedstaden ikke er hele Danmark, men alligevel :)

Hvad mener du, kunne man ikke forvente at festival deltagerne havde udvist lidt større ansvarlighed midt i en højaktuel klimadebat hvor de jo selv er frontløbere, festival eller ej ???
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. jun 2019, 21:17

Jeg har været på roskilde og rydde op et par gange, som en del af humanitært arbejde. Og det er tydeligt at se at her hersker brug og smid væk mentaliteten til fulde, og i flere store camps skal tingene også smadres så de absolut ikke er genanvendelige, det er egentligt ret trist.

Og nej det giver netop ikke indtryk af omtanke ifht. klimaet, på nogen måde.
Man bruger rask væk 500 kr. på telt, sovepose, luftmadras og campingstol for at anvende det en uges tid og så var det det. Ligegyldigheden er tydelig at se.
Senest rettet af Madam Pomfrey 3. jun 2019, 09:02, rettet i alt 1 gang.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8734
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Artem » 2. jun 2019, 21:39

Man kan sige at det er noget svineri at smide affald på gaden. Omvendt så er det inde midt i en by, og altså ikke ude i naturen. Der er vildt mange mennesker der producerer mere affald end det er til at håndtere med skaldespande.
Hvorfor det på mange måder giver mest mening bare at smide det på vejen, og så køre ud med maskiner og rydde op efterfølgende.

Har selv lige haft løbet København marathon hvor vi jo også bare smider affaldet i gaderne. Var som sådan overrasket over det, da jeg ellers mest har løbet trail løb i naturen med nationalpart thy osv. Hvor man intet smider i naturen.
Men der er trods alt også forskel på et løb med 500 deltagere og et med 13.000
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Wizzze » 2. jun 2019, 21:40

Dane skrev:Som tidligere skrevet er især de unge gået helt bananas i en klimarus efter en svensk skolepige blev verdensberømt da hun lavede en klimademonstration helt alene.

Pia K. fra DF fik ørerne i maskinen da hun kaldte denne nye “trend’s” tilhængere for klimatosser og partierne på borgen slår rekord i overbudspolitik på klimaområdet.

For få dage siden sluttede Distortion festivalen som jo primært har unge mennesker som deltagere og siden festivalen løb af stabelen første gang stod det klart at den efterfølgende oprydning blev både omfattende og dyr.

Nu skulle man jo tro at med de unges stærke klima engagement i frisk erindring ville det afspejle sig i den efterfølgende mængde skrald i gaderne, men det var bestemt ikke tilfældet, nej snarere tværtimod :gruble:

https://indrebylokaludvalg.kk.dk/files/ ... 202019.pdf

https://www.tv2lorry.dk/artikel/kommune ... ons-skrald

Spørgsmålet er om ikke man, med rette, kan tvivle på om de unge menneskers engagement i beskyttelsen af klimaet er helt så seriøst som de politisk giver udtryk for :gruble:

Jeg ved godt at hovedstaden ikke er hele Danmark, men alligevel :)

Hvad mener du, kunne man ikke forvente at festival deltagerne havde udvist lidt større ansvarlighed midt i en højaktuel klimadebat hvor de jo selv er frontløbere, festival eller ej ???


Hvorfra ved vi at de unge der heppede på Greta Thunberg inde foran Christiansborg er de samme unge som deltog i Distortion? :gruble:

Distortion folket har alle dage været nogle svinemikler, man kunne have håbet at tidsånden og den meget snak om vores klima og miljø på det sidste, ville få dem til at tænke sig om. Men ak desværre, når alkoholen flyder og musikken spiller, så får miljøet fingeren.
Hvis der er sammenfald mellem de 2 grupper, så kan man håbe det udløser nogle moralske tømmermænd, og dårlig samvittighed, som leder til bedre opførsel. Er der ikke sammenfald, så må man håbe at de unge klimabevidste kan påvirke de unge Distortion deltagere til at blive mere klimabevidste.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf hotlips » 2. jun 2019, 21:52

Jeg kan ikke se det synspunkt som andet end forbiitrede gamle mennesker der har lidt for travlt med at gå op i hvad de unge foretager sig.

Jeg har set utallige fester hvor byen har flydt med affald bagefter, og især fra da de der er middelaldrende nu festede i deres ungdom.

Så at de nu bruger det de selv gjorde i sin tid til at pege fingre af de der nu er unge og for manges vedkommende prøver at gå op i lidt mere end deres eget navnefnuller har jeg ikke noget tilovers for.

Jeg synes det er super at der er en generation på vej med andet end penge i hovedet, det har vi trængt til længe.
3
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Delfin » 2. jun 2019, 22:08

Madam Pomfrey skrev:Jeg har været på roskilde og rydde op et par gange, som en del af humanitært arbejde. Og det er tydeligste se at her hersker brug og smid væk mentaliteten til fulde, og i flere store vamps skal tingene også smadres så de absolut ikke er genanvendelige, det er egentligt ret trist.

Og nej det giver netop ikke indtryk af omtanke ifht klimaet, på nogen måde.
Man bruger rask væk 500 kr på telt, sovepose, luftmadras og campingstol for at anvende det en uges tid og så var det det. Ligegyldigheden er tydelig at se.


Jeg undrer mig over Roskilde og andre festivaller hvert år. Jeg kan godt forstå, at der kan komme til at være affald, hvor så mange mennesker er samlet, men hvorfor pakker de ikke telt, sovepose osv sammen og bruger det igen næste gang, de er på festival? Ja selv tøj og sko kan man få øje på i bunkerne. Det er en mærkelig form for campingopførsel
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Delfin » 2. jun 2019, 22:15

Det er ikke kun ved større arrangementer det sviner. Det er hver eneste weekend i Indre København. Dronning Louises bro er virkelig storslem, det er ikke bare én gang, min cykel er punkteret på vej til stationen på vej hjem fra job, dengang jeg arbejdede derinde. S-togene ligner også lort i weekenderne.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Dane » 2. jun 2019, 22:21

hotlips skrev:Jeg kan ikke se det synspunkt som andet end forbiitrede gamle mennesker der har lidt for travlt med at gå op i hvad de unge foretager sig.

Jeg har set utallige fester hvor byen har flydt med affald bagefter, og især fra da de der er middelaldrende nu festede i deres ungdom.

Så at de nu bruger det de selv gjorde i sin tid til at pege fingre af de der nu er unge og for manges vedkommende prøver at gå op i lidt mere end deres eget navnefnuller har jeg ikke noget tilovers for.

Jeg synes det er super at der er en generation på vej med andet end penge i hovedet, det har vi trængt til længe.



Spændende synspunkter Hotlips, men jeg har skrevet indlægget på vegne af mig selv og jeg aner ikke om mit synspunkt deles af forbitrede gamle mennesker :gruble:

Fester har en tendens til at kaste affald efter sig, men forskellen ligger i at klimadebatten pt. er i højsædet og jeg tillader mig en undren over at det ikke afspejlede sig i mængden af affald efter Distortion :)

Er ikke klar over hvad du mener med “navlefnuller”, men jeg har vel lov til at oprette emner som alle andre håber jeg :(

Korrekt at min generation tænkte meget på penge i vores ungdom, men det var nok mest fordi vi ikke havde nogen :)
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Dane » 2. jun 2019, 22:26

Delfin skrev:Det er ikke kun ved større arrangementer det sviner. Det er hver eneste weekend i Indre København. Dronning Louises bro er virkelig storslem, det er ikke bare én gang, min cykel er punkteret på vej til stationen på vej hjem fra job, dengang jeg arbejdede derinde. S-togene ligner også lort i weekenderne.


Jeg har aldrig været til festival, men jeg har set billeder af affaldsdyngerne på tv flere gange og som dig undrer jeg mig også over hvorfor man ikke tager tingene med hjem igen når nu genbrug er blevet så moderne :gruble:

Er ikke overrasket over svineriet i Kbh., med tanke på de mange weekend branderter som en storby indeholder :)

Mange motorvejstilkørsler ex. ligner også et bombet lokum og for et års tid siden opdagede jeg en af årsagerne da bilen foran mig, på motorvejstilkørslen, pludselig smed flere Mc.Donalds poser ud af vinduet. Jeg dyttede af dem og overhalede dem på motorvejen hvor jeg fik “fingeren” af en familiefar med kone og to børn i bilen :gruble:
Senest rettet af Dane 2. jun 2019, 22:42, rettet i alt 1 gang.
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Delfin » 2. jun 2019, 22:34

Dane skrev:
Delfin skrev:Det er ikke kun ved større arrangementer det sviner. Det er hver eneste weekend i Indre København. Dronning Louises bro er virkelig storslem, det er ikke bare én gang, min cykel er punkteret på vej til stationen på vej hjem fra job, dengang jeg arbejdede derinde. S-togene ligner også lort i weekenderne.


Jeg har aldrig været til festival, men jeg har set billeder af affaldsdyngerne på tv flere gange og som dig undrer jeg mig også over hvorfor man ikke tager tingene med hjem igen når nu genbrug er blevet så moderne :gruble:


Jeg har sidst været på festival i starten af 80'erne, så det tæller måske ikke rigtigt :lol:
Der var ikke totalt clean efter de dage, men det så ikke ud som det gør nu, og dengang tog folk også deres telte og andet habengut med hjem. Måske fordi telte ikke blev smidt i nakken på en til billige penge :gruble:
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Dane » 2. jun 2019, 22:45

Delfin skrev:
Dane skrev:
Delfin skrev:Det er ikke kun ved større arrangementer det sviner. Det er hver eneste weekend i Indre København. Dronning Louises bro er virkelig storslem, det er ikke bare én gang, min cykel er punkteret på vej til stationen på vej hjem fra job, dengang jeg arbejdede derinde. S-togene ligner også lort i weekenderne.


Jeg har aldrig været til festival, men jeg har set billeder af affaldsdyngerne på tv flere gange og som dig undrer jeg mig også over hvorfor man ikke tager tingene med hjem igen når nu genbrug er blevet så moderne :gruble:


Jeg har sidst været på festival i starten af 80'erne, så det tæller måske ikke rigtigt :lol:
Der var ikke totalt clean efter de dage, men det så ikke ud som det gør nu, og dengang tog folk også deres telte og andet habengut med hjem. Måske fordi telte ikke blev smidt i nakken på en til billige penge :gruble:


Helt enig, køb og smid væk hænger nøje sammen med prisen og måske et område der fortjener øget fokus :)
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16959
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21084

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Misantropen » 3. jun 2019, 03:15

Madam Pomfrey skrev:Jeg har været på roskilde og rydde op et par gange, som en del af humanitært arbejde. Og det er tydeligste se at her hersker brug og smid væk mentaliteten til fulde, og i flere store vamps skal tingene også smadres så de absolut ikke er genanvendelige, det er egentligt ret trist.

Og nej det giver netop ikke indtryk af omtanke ifht klimaet, på nogen måde.
Man bruger rask væk 500 kr på telt, sovepose, luftmadras og campingstol for at anvende det en uges tid og så var det det. Ligegyldigheden er tydelig at se.

Delfin skrev:Jeg undrer mig over Roskilde og andre festivaller hvert år. Jeg kan godt forstå, at der kan komme til at være affald, hvor så mange mennesker er samlet, men hvorfor pakker de ikke telt, sovepose osv sammen og bruger det igen næste gang, de er på festival? Ja selv tøj og sko kan man få øje på i bunkerne. Det er en mærkelig form for campingopførsel

Dane skrev:Jeg har aldrig været til festival, men jeg har set billeder af affaldsdyngerne på tv flere gange og som dig undrer jeg mig også over hvorfor man ikke tager tingene med hjem igen når nu genbrug er blevet så moderne :gruble:

Fordi tingene bliver totalt smadret. Ikke kun af en selv eller andre, men også hvis det fx har regnet hele festivalen og alt er beskidt og gennemblødt. Mange festivalgæster kommer langvejs fra og skal ofte med en form for offentlig transport for at komme hjem. Jeg har “kun” skulle med tog fra Roskilde til Århus eller København efter endt festival, og DSB’s tog har aldrig været gearet til alle de mennesker og den ekstra bagage. Det er ærlig talt et helved, også for de almindelige rejsende.

Men det passer ikke helt at det bare går til spilde.

Roskilde Festivalen gør generelt rigtig meget for at holde campingområdet fri for affald. De ansatte/frivillige er meget opmærksomme på at holde veje og passager på campingområdet ryddet så brandbiler, ambulancer og diverse andre køretøjer kan komme sikkert frem. Derudover er der også regler for hvad man må medbringe som gæst.

Der kommer dagligt frivillige rundt på campingområdet for at samle affald og man kan altid få en tom affaldssæk. Har man fyldte affaldssække tager de dem med. På hele festivalens område er der også “stationer” hvor man kan aflevere forskellige former for pant. Et år kunne man også få pant for pavilloner(dem der bruges i næsten hver camp/lejr) Jeg mener også der har været konkurrencer om hvilken lejr der kunne samle flest kilo skrald på en uge :gruble: Den lejr der vandt har måske vundet et armbånd til næste års festival eller noget andet eftertragtet.

Visse former for affald kan man løbende aflevere til genbrug på pladsen, men som nævnt er der virkelig ikke mange telte, campingstole m.m. der er meget værd efter en uges tid og skal det kunne genbruges stilles der forståeligt nok krav til standen.

Når alt der er efterladt når festivalen lukker betragtes som affald er jeg heller ikke sikker på der på nuværende tidspunkt er meget fornuft i at nogen sættes til at sortere affaldet på campingområdet, fremfor at det bliver samlet sammen af en bulldozer og sendt på en genbrugsplads eller lign. Det vil være et enormt omfattende arbejde og jeg er ikke i tvivl om at de kræfter vil være bedre givet ud hvis de bruges på en anden måde.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16959
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21084

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Misantropen » 3. jun 2019, 04:02

Hvad angår skrald i gadebilledet så tror jeg det gør en kæmpe forskel at der er mere end rigelige muligheder for at komme af med sit skrald, men der er også situationer hvor man nok bare må erkende en ekstra indsats og oprydning er nødvendig. Fx ifm. med arrangementer der involverer mad og drikke. Det behøver ikke engang være store arrangementer.

Det gør i hvert fald en forskel for mig med tilgængelige skraldespande. Ikke fordi jeg smider skrald på gaden, men jeg mangler ofte en skraldespand til en pose når jeg lufter hunde fx. At dømme ud fra mængden af skrald jeg støder på, på de samme ture, er der alt for mange der bliver fristet til bare at smide skraldet. Jeg tror også mange tænker at det har de ret fordi de er nødsaget til det eller at det er en protest mod kommunen der bare kan sætte flere skraldespande op :sarkasme: Afhængig af hvor vi går samler jeg heller ikke altid op efter mine hunde hvis de skraldespande der er i nærheden er nogle små, åbne nogle som fuglene tømmer. Det er generelt mærkeligt sådanne skraldespande bruges på offentlige steder :stoned:

I Vorupør(lille by ved Vesterhavet, tæt på Thisted) tror jeg seriøst der i gennemsnit er mindst én skraldespand for hver 50 meter. Jeg tror aldrig jeg har oplevet så mange skraldespande på så lille et areal, men der er nærmest heller intet skrald i gaderne eller langs stranden. Det kan til gengæld undre mig andre steder ved Vesterhavet, alt det fokus på forurenede have og gammel plastik der er mange år om at forsvinde taget i betragtning. Sidst jeg gik tur langs Vesterhavet(i sidste måned) samlede vi på en times tid ca en halv indkøbspose med gammelt affald der lå på stranden, men det var da et rent tilfælde at vi havde den pose med, og at vi vidste hvor der var en stor kasse/beholder til affald fra stranden, for det var ikke just noget vi havde planlagt, men jeg ville have hadet at skulle lade det ligge :mellow:
1
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52568

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf fisken80 » 3. jun 2019, 04:41

Thah, Heartland sluttede i lørdags, og ifølge øjenvidner var det minimalt, hvad der lå tilbage af affald da folk havde forladt festivallen. Og da Heartland på mange måder er den kreative klasses og deres børns (for nu lige at bruge en tyk kliche) favoritfestival så er det nærliggende at konkludere, at mange faktisk også handler ud fra deres overbevisning.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: De klimabevidste unge ???

Indlægaf Lykke » 3. jun 2019, 04:54

fisken80 skrev:Thah, Heartland sluttede i lørdags, og ifølge øjenvidner var det minimalt, hvad der lå tilbage af affald da folk havde forladt festivallen. Og da Heartland på mange måder er den kreative klasses og deres børns (for nu lige at bruge en tyk kliche) favoritfestival så er det nærliggende at konkludere, at mange faktisk også handler ud fra deres overbevisning.


På festivalpladsen lignede det hver morgen en slagmark, som frivillige brugte meget tid på at rydde for affald.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"