Sass Larsen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Sass Larsen

Indlægaf Akehurst2 » 11. jun 2019, 13:47

Akehurst2 skrev:
vibbsen skrev:Jeg synes det er rigtig trist at Sass Larsen nu er kommet SÅ langt ud, at han reelt ikke ser nogen anden udvej end helt at trække sig fra politik. Stress er en alvorlig sygdom.

Når det er sagt, så kan jeg næsten ikke være i min krop over at manden lige venter til han er kommet ind på et ekstremt yderligt mandat, efter en valgkamp hvor han nærmest har været usynlig, og herefter sygemelder sig. Og meddeler sin kreds at han ikke stiller op til næste valg. Dette betyder i princippet at han kan kan modtage vederlag fra folketinget de næste 4 år som værende på sygeorlov.

Det er simpelthen noget forbandet svineri. Hvis manden allerede nu ved at han ikke længere ønsker at være i dansk politik, så burde han nedlægge sit mandat, og lade sin stedfortræder tage over. I stedet for lige at nappe 4 års ekstra optjening af eftervederlag. For der er vel ikke for alvor nogen som tror på at han kommer tilbage ???? Manden har meddelt sin afgang fra dansk politik. Sygemeldt sig. Og jeg vil godt vædde en årsløn på at den sygdom kommer til at være valgperioden ud.....En valgperiode hvor vi så skal betale både hans vederlag samt vederlag til hans stedfortræder....


Suppleanten er ikke blevet bedt om at indtræde, så vi betaler kun for Sass (indtil videre): https://www.avisen.dk/s-suppleant-i-kul ... 54955.aspx


Og nu fik jeg kigget lidt nærmere på orlovsreglerne: https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil- ... kapitel-xv

Sass kan så vidt jeg se beholde sin løn selvom han søger orlov, og det på ubestemt tid. Så vi kan sagtens risikere at betale for to medlemmer i den fulde periode.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Sass Larsen

Indlægaf Akehurst2 » 4. sep 2019, 10:51

Så er han sørme tilbage igen: https://www.berlingske.dk/samfund/henri ... stiansborg

Jeg ved ikke, hvad 'koncentrere min arbejdsindsats omkring Socialdemokratiets historiske virke' betyder. Men det lyder ikke som om, han vil kaste sig meget ud i politiske debatter og forhandlinger, men have en mere tilbagetrukket rolle, så det lyder fornuftigt at han ikke vil fortsætte som statsrevisor.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Sass Larsen

Indlægaf Santa » 4. sep 2019, 10:56

Det gik nok op for enten ham eller Mette F, at det alligevel var for groft at dræne statskassen for løn på ubestemt tid. Så nu har de fundet på en retrætepost, så det i det mindste ser ud som om han laver noget for sin løn.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Sass Larsen

Indlægaf ajnaM » 4. sep 2019, 11:28

Akehurst2 skrev:Så er han sørme tilbage igen: https://www.berlingske.dk/samfund/henri ... stiansborg

Jeg ved ikke, hvad 'koncentrere min arbejdsindsats omkring Socialdemokratiets historiske virke' betyder. Men det lyder ikke som om, han vil kaste sig meget ud i politiske debatter og forhandlinger, men have en mere tilbagetrukket rolle, så det lyder fornuftigt at han ikke vil fortsætte som statsrevisor.


Det lyder nærmest som om, han skal være en slags bibiliotekar eller sekretær.

Jeg håber, der er nogen, der borer i, hvad det er, han konkret skal lave for de penge, vi betaler ham. Men det bliver nok svært at lokke en udtalelse ud af manden selv. :rulle:

Om jeg forstår, at man holder hånden under ham på den måde. Pinligt. Ikke fordi der er noget galt i, at manden er syg - slet ikke. Men når man har været medansvarlig for at gennemføre lovgivning, må man også selv kunne tage konsekvenserne. At smyge sig uden om systemet på den måde er uskønt, både fra hans og partitoppens side.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Sass Larsen

Indlægaf Akehurst2 » 4. sep 2019, 11:30

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:Så er han sørme tilbage igen: https://www.berlingske.dk/samfund/henri ... stiansborg

Jeg ved ikke, hvad 'koncentrere min arbejdsindsats omkring Socialdemokratiets historiske virke' betyder. Men det lyder ikke som om, han vil kaste sig meget ud i politiske debatter og forhandlinger, men have en mere tilbagetrukket rolle, så det lyder fornuftigt at han ikke vil fortsætte som statsrevisor.


Det lyder nærmest som om, han skal være en slags bibiliotekar eller sekretær.

Jeg håber, der er nogen, der borer i, hvad det er, han konkret skal lave for de penge, vi betaler ham. Men det bliver nok svært at lokke en udtalelse ud af manden selv. :rulle:

Om jeg forstår, at man holder hånden under ham på den måde. Pinligt.


Ja, det kunne godt lyde som om han skal være en slags forsker eller hushistoriker. Det burde S lønne af partikassen.

Men det kan da være, de giver ham et alibiordførerskab, så det ikke bliver for tydeligt.
1
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2353

Re: Sass Larsen

Indlægaf didaa » 4. sep 2019, 11:53

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:Så er han sørme tilbage igen: https://www.berlingske.dk/samfund/henri ... stiansborg

Jeg ved ikke, hvad 'koncentrere min arbejdsindsats omkring Socialdemokratiets historiske virke' betyder. Men det lyder ikke som om, han vil kaste sig meget ud i politiske debatter og forhandlinger, men have en mere tilbagetrukket rolle, så det lyder fornuftigt at han ikke vil fortsætte som statsrevisor.


Det lyder nærmest som om, han skal være en slags bibiliotekar eller sekretær.

Jeg håber, der er nogen, der borer i, hvad det er, han konkret skal lave for de penge, vi betaler ham. Men det bliver nok svært at lokke en udtalelse ud af manden selv. :rulle:

Om jeg forstår, at man holder hånden under ham på den måde. Pinligt. Ikke fordi der er noget galt i, at manden er syg - slet ikke. Men når man har været medansvarlig for at gennemføre lovgivning, må man også selv kunne tage konsekvenserne. At smyge sig uden om systemet på den måde er uskønt, både fra hans og partitoppens side.


Enig. "Jeg har bedt om", "der bliver stille fra mig", "jeg er interesseret i" osv. osv. Mig, mig og mig. Glemmer manden at han er folkevalgt? Det er muligt at han stadig ikke kan klare det journalistiske pres mm, men så burde han indstille sin karriere helt.
3
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Sass Larsen

Indlægaf KIM K » 4. sep 2019, 12:26

Det er fint manden har fået det bedre og formentlig sundt for ham at have en personlig interesse han kan gå at sysle lidt med.
Men såfremt ”hans virke” begrænses til det nævnte har det intet med det lovgivningsarbejde han er valgt til at udføre at gøre. Imidlertid stilles der ikke krav til folketingsmedlemmers arbejdsindsats, så formelt set er der ikke noget at komme efter. Men kønt ser det ikke ud.
2
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Sass Larsen

Indlægaf ajnaM » 4. sep 2019, 13:03

KIM K skrev:Det er fint manden har fået det bedre og formentlig sundt for ham at have en personlig interesse han kan gå at sysle lidt med.
Men såfremt ”hans virke” begrænses til det nævnte har det intet med det lovgivningsarbejde han er valgt til at udføre at gøre. Imidlertid stilles der ikke krav til folketingsmedlemmers arbejdsindsats, så formelt set er der ikke noget at komme efter. Men kønt ser det ikke ud.


Problemet er, at hele forudsætningen for det meget frie setup er, at vælgerne kan vælge ikke at vælge ham ind, hvis de ikke vurderer, at han er egnet. Det er et meget fint setup. Men når en partiledelse holder hånden under ham, så vælgerne reelt ikke har mulighed for at følge med og dermed vurdere hans egnethed, så er det ikke så fint længere.

Jeg mener faktisk, det tangerer, at man har løjet, når man i et eller andet omfang har ladet som om, han er fuldt funktionsdygtig, mens man har skærmet ham fra offentligheden - og så meldt ham syg lige efter valget.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Sass Larsen

Indlægaf paint » 4. sep 2019, 13:34

Sass Larsen, troede selv, at han ville være rask/frisk op til valget. I løbet af valgkampen, viste det sig så, at han muligvis ikke var det alligevel - men at det måske ville dreje sig om en måned eller to, så var han ovenpå igen.
I dén situation, går man ikke ud midt i en valgkamp og sparker et mangeårigt medlem ud - så satser man på, at han bliver rask i løbet af kortere tid. Derfor lader man manden gennemføre valgkampen. hvor han får stemmer nok (personlige) til at blive valgt ind. Når det så bagefter viser sig, at det tager længere tid end man troede, så frasiger han sig jobbet som Statsrevisor og laver noget andet.

Jeg kan ikke rigtig se, at han bliver behandlet anerledes end man gør på mange almindelige arbejdspladser - dvs. arbejdspladser, hvor man kerer sig om en medarbejders ve og vel, når denne uden egen skyld er blevet længerevarende syg. En depression, kan være yderst uforudsigelig i sit forløb.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Sass Larsen

Indlægaf paint » 4. sep 2019, 13:42

I øvrigt er Sass Larsens interesse og engagement i sit partis historie ikke noget nyt. Den interesse har han altid haft. Det er ham, som har fået en maler til at skildre hele partiets historie på kæmpestore malerier, som hænger på alle vægge i socialdemokratiets mødelokale. Og så er han vel ikke mere syg end at han kan bidrage med noget, indenfor de områder han ved noget om.

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Sass Larsen

Indlægaf Pølsemix » 4. sep 2019, 14:20

paint skrev:
Jeg kan ikke rigtig se, at han bliver behandlet anerledes end man gør på mange almindelige arbejdspladser - dvs. arbejdspladser, hvor man kerer sig om en medarbejders ve og vel, når denne uden egen skyld er blevet længerevarende syg. En depression, kan være yderst uforudsigelig i sit forløb.

Det kan jeg så, på en normal arbejdesplads hvor det handler om kroner og ører, så ville en medarbejder ikke få lov til at vende tilbage og køre på frihjul. Der ville blive taget hensyn og måske være på nedsat tid, men der skulle stadigvæk tages del i det reelle arbejde.
Folketinget er så ikke en normal arbejdsplads, så der gælder andre regler for ham. Men det citerede er spin af værste skuffe.
3
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Sass Larsen

Indlægaf fisken80 » 4. sep 2019, 14:29

Pølsemix skrev:
paint skrev:
Jeg kan ikke rigtig se, at han bliver behandlet anerledes end man gør på mange almindelige arbejdspladser - dvs. arbejdspladser, hvor man kerer sig om en medarbejders ve og vel, når denne uden egen skyld er blevet længerevarende syg. En depression, kan være yderst uforudsigelig i sit forløb.

Det kan jeg så, på en normal arbejdesplads hvor det handler om kroner og ører, så ville en medarbejder ikke få lov til at vende tilbage og køre på frihjul. Der ville blive taget hensyn og måske være på nedsat tid, men der skulle stadigvæk tages del i det reelle arbejde.
Folketinget er så ikke en normal arbejdsplads, så der gælder andre regler for ham. Men det citerede er spin af værste skuffe.


Du kender tydeligvis ikke alle arbejdspladser, for jeg kender flere, der har fået en ordning i forbindelse med sygdom og når de er kommet tilbage efter sygdom, hvor de i en periode yder det de kan.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Sass Larsen

Indlægaf Pølsemix » 4. sep 2019, 14:30

fisken80 skrev:
Du kender tydeligvis ikke alle arbejdspladser, for jeg kender flere, der har fået en ordning i forbindelse med sygdom og når de er kommet tilbage efter sygdom, hvor de i en periode yder det de kan.

Læs nu lige hvad jeg skriver.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Sass Larsen

Indlægaf Santa » 4. sep 2019, 14:51

Jeg har skrevet det tidligere i denne tråd, men i min branche (folkeskolelærer) fyres folk typisk efter 3-4 måneders fuldtidssygemelding, især hvis der ikke er udsigt til at de vender tilbage og kan arbejde på i det mindste halv kraft. Ved fysisk sygdom er snoren lidt længere (mærkeligt nok).
Og det er ikke fordi lederne der ikke kerer sig om deres ansatte, bestemt ikke, men de har ikke budget til at have to ansat i samme stilling. Førhen kunne man sagtens dække undervisningen ind ved at et par kolleger tog over, men alle er så hårdt spændt for i dag, at det ikke er en mulighed.
Det er mit indtryk, at dette gælder for de fleste offentlige ansatte.

Så Sass Larsen havde været fyret forlængst, hvis han var offentlig ansat.
Derfor forarger hele forløbet mig.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Sass Larsen

Indlægaf KIM K » 4. sep 2019, 15:39

Problemet for Henrik Sass er ikke kun de særdeles gunstige regler han som folketingsmedlem synes at drage fordel af og udnytte/misbruge til det yderste. Det er hele forløbet op til sygemeldingen og timingen for udmeldingen der kom kun 5 dage efter valget var overstået der springer i øjnene og mildest talt lugter fælt.

Henrik Sass blev efter eget udsagn ramt af depression tilbage i oktober 2018, han har været meget fraværende både i valgkampen og i sit arbejde som statsrevisor i første halvår af 2019.
Man kan godt sidde tilbage med den tanke at han allerede inden valgets udskrivelse relativt kort før sygemeldingen (eller under selve valgkampen hvor han også havde rig mulighed for at trække sig) vidste han ikke kunne varetage sit arbejde dersom han blev valgt, men valgte at opstille desuagtet med udsigt til op til 6 års fuld gage uden krav af nogen art.
Det er der ingen lønmodtagere der kommer i nærheden af dersom de rammes af alvorlig sygdom og ikke kan passe deres arbejde.
I den forbindelse er det også værd at nævne inden følelserne og sympatien løber af med én, at han er opstillet for et parti der er kendt for sin meget hårde linje overfor landets sygdomsramte.
Manden har personligt stemt for og partiet har stået fadder til et nidkært og ofte direkte skadeligt afklarings- og ressourceforløb, et system der er designet til at afskrække, plage og stresse landets syge medborgere hvad enten sygdommen er af psykisk eller fysisk karakter.

På den baggrund har jeg ærlig talt svært ved at frembringe nogen større sympati for manden. Karma is a bitch sometimes.
9

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"