Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf HerErJeg » 19. jun 2019, 19:20

Jeg får personligt rødt kløende udslæt når jeg hører Pernille Skipper stå og snakke om klimamål, som var det den største og letteste selvfølge i verden.
Jeg vil så nok også påstå at de vidtrækkende budskaber har lettere ved at glide ned, eller blive overhørt, fordi hun har sit gode udseende med sig.
Lad os sige at den knapt så smækre Mette Gjerskov udtalte sig om eksakt det samme, så ville det nærmere blive sablet ned, øhhh, simpelthen fordi udseendet ikke er med til at sælge varen.
En kvindelig kollega udtalte sågar, at når hun bare står og stritter med patterne, så bliver alting lettere taget for gode varer.
Er vi helt galt på den?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf kidkomb » 19. jun 2019, 19:48

Et godt udseende hjælper på de fleste ting. Sådan er livet jo bare.
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jun 2019, 19:49

Jeg har ikke bemærket, at Pernille Skipper står og stritter med patterne, så jeg kan med god samvittighed sige, at det ikke var derfor, jeg stemte på hende.
Sjovt nok er Mette Gjerskov faktisk en af de få socialdemokater, jeg kunne finde på at stemme på :sarkasme:
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Myresluger » 19. jun 2019, 19:51

Det tror jeg desværre ikke der er nogen tvivl om. Kvinder bliver stadig vurderet rigtig meget på udseendet. Den måde Thorning blev vurderet på, det ville man aldrig udsætte en mand for. Fra arbejdsmarkedet er min observation at de pæne medium dygtig kvinder kommer længere end de knap så pæne og mere dygtige. Dog mener jeg ikke at udseendet opvejer uduelighed, så langt rækker det alligevel ikke.
5
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf sansera » 19. jun 2019, 19:58

Jeg tror ofte at smukke kvinder må kæmpe lidt, for st blive taget seriøst i politisk sammenhæng. Det husker jeg fx. Pia Kjærsgaard sige noget om, det er hele kylle, pylle og rylle hustorien. Og hvis nogen faktisk har sagt noget om skippers patter, så synes jeg egentlig det meget fint siger noget om, at kvindelige politikeres udseende kan man gå efter på en helt anden måde end mandelige politikere oplever.
8
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Pølsemix » 19. jun 2019, 22:18

Spiller udseende en rolle ja helt klart, men dog ikke så meget.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Wizzze » 19. jun 2019, 22:49

Pølsemix skrev:Spiller udseende en rolle ja helt klart, men dog ikke så meget.


Jeg tror det betyder meget mere end vi faktisk tror / vil indrømme. :gruble:

Se f.eks. på Jacob Mark fra SF, relativt ny politikker først valgt ind i 2015, ingen eksponering som tidligere minister, men han har udseendet med sig, og fik et kanon valg på ikke meget baggrund :gruble:

Eller se på EL, da det var Jette Gottlieb og Co. som var drivkræfterne, 4-6 mandater ved valgene. Så kommer Johanne og Pernille til i 2011 og pludselig går EL til 12-14 mandater (og meget mere havde Johanne taget det valg omkring Thornings blå finanslov).

Og der er ikke meget tvivl om at en af årsagerne til at Bendt Bendtsen kunne være mr. 10% gennem 2000-årene, var Kylle, Rylle & Pylle, og de fik jo ikke kælenavnet, fordi de lignede ænder ;)
1
Do as I say! :whip:
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Bergen » 19. jun 2019, 22:55

Det betyder afsindigt meget med udseende. Mere end vi vil være ved.
3
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Pølsemix » 19. jun 2019, 23:50

Wizzze skrev:
Jeg tror det betyder meget mere end vi faktisk tror / vil indrømme. :gruble:

Se f.eks. på Jacob Mark fra SF, relativt ny politikker først valgt ind i 2015, ingen eksponering som tidligere minister, men han har udseendet med sig, og fik et kanon valg på ikke meget baggrund :gruble:

Eller se på EL, da det var Jette Gottlieb og Co. som var drivkræfterne, 4-6 mandater ved valgene. Så kommer Johanne og Pernille til i 2011 og pludselig går EL til 12-14 mandater (og meget mere havde Johanne taget det valg omkring Thornings blå finanslov).

Og der er ikke meget tvivl om at en af årsagerne til at Bendt Bendtsen kunne være mr. 10% gennem 2000-årene, var Kylle, Rylle & Pylle, og de fik jo ikke kælenavnet, fordi de lignede ænder ;)

Det er jeg såmænd ikke uenig i, men når der som i trådoplægget tages udgangspunkt i en så markant enkeltsag så tror jeg ikke på at modtageren vender på en tallerken pga. afsenderens udseende.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Slettet bruger » 20. jun 2019, 03:20

Nedenstående er et link til et MIT-studie hvor man har fundet på at vise billeder fra ét lands valgkampe over en årrække til personer i andre lande som ikke kender kandidaterne, og bede dem vælge en vinder på udseende alene. De data alene kan forudsige hvem af 2 kandidater der vinder, med 66% sandsynlighed - hvis udseende ikke havde relevans ville det selvfølgelig være 50/50.

Men det udelukker ikke at der er sammenhæng imellem at have et godt udseende og andre gode egenskaber. Det kan godt være at pæne menneskers godt udseende-gener også er afspejlet i andre gode egenskaber.

Link: https://polisci.mit.edu/files/ps/imce/f ... s_2010.pdf
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Animi » 20. jun 2019, 03:43

Wizzze skrev:
Pølsemix skrev:Spiller udseende en rolle ja helt klart, men dog ikke så meget.


Jeg tror det betyder meget mere end vi faktisk tror / vil indrømme. :gruble:

Se f.eks. på Jacob Mark fra SF, relativt ny politikker først valgt ind i 2015, ingen eksponering som tidligere minister, men han har udseendet med sig, og fik et kanon valg på ikke meget baggrund :gruble:

Eller se på EL, da det var Jette Gottlieb og Co. som var drivkræfterne, 4-6 mandater ved valgene. Så kommer Johanne og Pernille til i 2011 og pludselig går EL til 12-14 mandater (og meget mere havde Johanne taget det valg omkring Thornings blå finanslov).

Og der er ikke meget tvivl om at en af årsagerne til at Bendt Bendtsen kunne være mr. 10% gennem 2000-årene, var Kylle, Rylle & Pylle, og de fik jo ikke kælenavnet, fordi de lignede ænder ;)


Når det kommer til Jacob Mark, tror jeg mere, det handler om, at han har været ekstrem god til at gøre opmærksom på sig selv og sin politik, sørget for taletid i medierne, brugt de sociale medier rigtig meget og på den rigtig måde - og så hjælper det jo også, at hans mærkesager er ting, der har været ekstremt meget i fokus i den offentlige debat de sidste par år.
Han fik et kanongodt valg, fordi han har arbejdet for det.
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7329
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Aragorn » 20. jun 2019, 04:10

https://www.google.com/search?q=handica ... 7&dpr=2.63

Det modsatte kan også være tilfældet. (Google er i stykker. De søgeord burde vise hele folketingsgruppen).
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf JoyNips » 20. jun 2019, 04:52

Pæne mennesker fremstår mere sympatiske og intelligente, det er der lavet adskillige undersøgelser om.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Slettet bruger » 20. jun 2019, 05:12

JoyNips skrev:Pæne mennesker fremstår mere sympatiske og intelligente, det er der lavet adskillige undersøgelser om.


Og pæne mennesker er faktisk også mere intelligente: https://www.psychologytoday.com/intl/bl ... ntelligent.

Intelligens og udseende hænger åbenbart lige så meget sammen som intelligens og uddannelsesniveau, så det er en del.

Verden kan være et brutalt sted...
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hjælper et godt udseende på politiske budskaber?

Indlægaf Tux » 20. jun 2019, 06:00

Jeg kan godt lide Mette Gjerskov, hun siger hvad hun mener og mener hvad hun siger.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"