Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20476
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43942

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf paint » 10. jul 2019, 11:57

Akehurst2 skrev:
Sammenligningen er vel hverken aviser eller breve, men mere bare reklamer.


Ikke helt, synes jeg. Reklamer er jo bare et simpelt budskab - "Køb vores nedsatte rullepølse" eller lign. Reklamer udtrykker jo ikke nogle personlige holdninger/meninger om dette og hint. F.eks at "nu skal jeg ind og have nye store bryster"/ filler i læberne eller i rumpetten mv. Og de skriver slet ikke, at nu begår Netto selvmord, fordi livet er noget lort/kæresten er skredet osv.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf Lys » 10. jul 2019, 12:15

paint skrev:
Akehurst2 skrev:
Sammenligningen er vel hverken aviser eller breve, men mere bare reklamer.


Ikke helt, synes jeg. Reklamer er jo bare et simpelt budskab - "Køb vores nedsatte rullepølse" eller lign. Reklamer udtrykker jo ikke nogle personlige holdninger/meninger om dette og hint. F.eks at "nu skal jeg ind og have nye store bryster"/ filler i læberne eller i rumpetten mv. Og de skriver slet ikke, at nu begår Netto selvmord, fordi livet er noget lort/kæresten er skredet osv.



Det er vel meget sammenligeligt med de der “annoncehistorier”, man altid har kendt i lokalaviserne. Og TV2 laver fx også “leverandørbetalt” indhold på websitet.

Bloggere og influencerer er en blandet skare, hvor af noget indhold bedst sammenlignes med reklame og andet med læserbreve eller essays. Under alle omstændigheder må det være afsenderen, der er ansvarlig for indholdet, og der kan en eller anden form for etiske retningslinjer være udemærket. Men jeg har svært ved at se, at man som privatperson på Instagram med 5000 følgere skulle efterleve de presseetiske regler som de er i dag.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7577
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1899
Likede indlæg: 24630

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf LaScrooge » 11. jul 2019, 05:29

I øvrigt: hvordan filtrere en historie, som i sagens natur er personlig og derfor subjektiv og som heller ikke giver sig ud for at være andet, gennem presseetiske regler?

Derudover: der har altid eksisteret idoler. Engang frygtede man de slemme rockstjerner, i dag de tåbelige bloggere. Som ældre generation tror jeg simpelthen at man dels må prøve at have tillid til den opdragelse, man har givet sine børn og dels bare lige prøve at lægge frygten for undergangen til side. Alle større forandringer skaber utryghed for dem, der er på sidelinjen, men skuer man tilbage i historien er der ingen af disse ændringer som har medført et ægte extinction event. Denne kommer heller ikke til at gøre det.
2
And we both know: I will be delicious
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf Bad Samaritan » 11. jul 2019, 15:46

paint skrev:Jeg har heller ikke en forkromet løsning, jeg lige kan ryste ud af ærmet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf Misantropen » 12. jul 2019, 13:43

Der var en dame i Go'morgen Danmark der i relation til det her emne havde nogle gode pointer. Jeg så ikke det hele og fik ikke fat i hendes navn eller profession.

Det ser heller ikke ud til at der er noget på TV 2's hjemmeside fra indslaget. Er der nogen af jer der så det og fik fat i hvem hun er? Jeg mener navnet var med K og i stil med Kristina, Katrine, Kristine, Karoline.. men jeg er ikke sikker.
0
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf Lykke » 12. jul 2019, 13:56

Misantropen skrev:Der var en dame i Go'morgen Danmark der i relation til det her emne havde nogle gode pointer. Jeg så ikke det hele og fik ikke fat i hendes navn eller profession.

Det ser heller ikke ud til at der er noget på TV 2's hjemmeside fra indslaget. Er der nogen af jer der så det og fik fat i hvem hun er? Jeg mener navnet var med K og i stil med Kristina, Katrine, Kristine, Karoline.. men jeg er ikke sikker.


Var det Katherine Diez?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf Misantropen » 12. jul 2019, 18:03

Lykke skrev:
Misantropen skrev:Der var en dame i Go'morgen Danmark der i relation til det her emne havde nogle gode pointer. Jeg så ikke det hele og fik ikke fat i hendes navn eller profession.

Det ser heller ikke ud til at der er noget på TV 2's hjemmeside fra indslaget. Er der nogen af jer der så det og fik fat i hvem hun er? Jeg mener navnet var med K og i stil med Kristina, Katrine, Kristine, Karoline.. men jeg er ikke sikker.


Var det Katherine Diez?

Jeg tror ikke det er hende. Hende i programmet var mere mørkhåret.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2019, 19:12

Misantropen skrev:Der var en dame i Go'morgen Danmark der i relation til det her emne havde nogle gode pointer. Jeg så ikke det hele og fik ikke fat i hendes navn eller profession.

Det ser heller ikke ud til at der er noget på TV 2's hjemmeside fra indslaget. Er der nogen af jer der så det og fik fat i hvem hun er? Jeg mener navnet var med K og i stil med Kristina, Katrine, Kristine, Karoline.. men jeg er ikke sikker.



Hende der er med i indslaget hedder Katrine Pedersen

https://www.facebook.com/go.tv2.dk/vide ... 167094906/

https://www.berlingske.dk/aok/katrine-p ... il-hellere

https://katrinepedersen.dk/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Skal bloggere, youtubere mm underlægges de samme regler som pressen?

Indlægaf Misantropen » 12. jul 2019, 19:24

Wizzze skrev:
Misantropen skrev:Der var en dame i Go'morgen Danmark der i relation til det her emne havde nogle gode pointer. Jeg så ikke det hele og fik ikke fat i hendes navn eller profession.

Det ser heller ikke ud til at der er noget på TV 2's hjemmeside fra indslaget. Er der nogen af jer der så det og fik fat i hvem hun er? Jeg mener navnet var med K og i stil med Kristina, Katrine, Kristine, Karoline.. men jeg er ikke sikker.



Hende der er med i indslaget hedder Katrine Pedersen

https://www.facebook.com/go.tv2.dk/vide ... 167094906/

https://www.berlingske.dk/aok/katrine-p ... il-hellere

https://katrinepedersen.dk/

Det var hende ja, tak :gogo:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"