Kommende ofre for klimaet?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf fisken80 » 19. jul 2019, 13:44

Artem skrev:

Nu har jeg læst din artikel. Der er som sådan ikke det store nye i det for mig.
De mener altså at befolkningstilvæksten vil toppe omkring 11 mia mennesker og der efter falde... Ja og anden artikel jeg tidligere har læst mener at det vil ske omkring 2050

Nu ved jeg ikke om der står noget i den bog du henviser til om intelligens? For der bliver henvist til udviklingen i Asien og hvor de regner med at der vil ske det samme i afrika hvis kvinderne ellers bliver uddannet.
Jeg tror bare de tager fejl der. Da asiaterne er de mest intelligent, mens vi hvide mennesker i vesten ligger i midten og de sorte i afrika klart i bunden.
Nu har jeg aldrig selv været i afrika, men kender flere der har været der nede som projektleder på byggeprojekter osv. Det er virkelig en elendig arbejdsmoral de har, og de skal virkelig have instruktion i alt. Kort sagt tror jeg desværre at afrikanerne er for dumme til at vi vil se den samme udvikling som i asien. Men håber da at jeg tager fejl.

Til sidst nævner de det med at det feks i Japan er et problem med at der bliver født for få børn, og at vi skal være bange for at vi ender med at blive færre mennesker.
Hvis vi mener at vækst altid er godt, ja så skal vi blive ved med at blive flere og flere mennesker. Hvis vi bliver færre mennesker, så vil vi jo ende med negativ vækst da der for hvert år bliver færre mennesker at sælge alle mulige ting til. Men er det virkeligt negativt?
Hvis jeg ser på hele jorden og hvad der er bedst for kloden, så er det da at vi bliver færre mennesker. Jeg er som sådan ligeglad med mennesker. Langt hen af vejen er de jo bare nogle skadedyr på jorden.

Når ja og så lader forskerne i artiklen ikke til at mene at der er andre måder at begrænse befolkningstilvæksten på end at uddanne kvinderne så de fødder færre børn. Der er jo andre muligheder.


Det der med intelligens er der temmelig delte meninger om. Men det er trods alt et faktum, at væksten og levestandarten er steget temmelig markant i mange afrikanske lande de seneste årtier.
Og den mest effektive måde at begrænse børnetallet på, det er uddannelse og oplysning om prævention.
Jeg kan kun, igen, opfordre til, at man sætter sig ned og læser Factfulness, det er nok en af de vigtigste bøger der er skrevet i mange år.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf fisken80 » 19. jul 2019, 13:52

Madam skrev:


Citat fra linket:

"Hvor sætter en kvinde flest børn i verden - i Iran eller Danmark?
Hvis du gætter på Iran, er det forkert. Fødselstallet for iranske kvinder lå i 2017 på 1,61. I Danmark var tallet 1,76, oplyser Gapminder.org, som indsamler data fra blandt andre Verdensbanken. Statistisk set er det nogenlunde det samme niveau, men i bund og grund føder en dansk kvinde altså flere børn end en iransk. Hvor meget ved vi hver især egentlig om, hvordan verdens befolkninger udvikler sig?"


Aha, har journalisten glemt, hvor mange af dem i DK der IKKE er født af etniske danskere???

Statistik er en mærkelig størrelse, jeg siger som Churchill, "Den eneste statistik du kan tro på, er den du selv har manipuleret."


Nu tror du jo godt nok ikke på statistik, men
https://www.berlingske.dk/samfund/ikkev ... erre-boern
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf Daine » 19. jul 2019, 15:15

Jeg synes det er en smule ... absurd? Ironisk? ... at vi har nogle meget meget store vandområder på planeten. Og som, pga klimaet, kun bliver større/vandstanden stiger. Samtidig med at store store områder kæmper med vandmangel i så høj grad at folk ikke længere kan bo der eller lever på sultegræsen.
Jeg forstår ikke at der ikke bliver forsket/arbejdet mere i at lave saltvand om til ferskvand (eller som minimum egnet til afgrødsvanding) så det kan transporteres til områder med vandmangel som feks olie bliver transporteret i rør. Megaprojekt ja, og sikkert også hundedyrt, men set i forhold til hvad der vil ske hvis en storby løb tør for vand (det var meget meget tæt på i Cape Town sidste år) eller at det sender tusinder på klimaflugt med deraf følgende omkostninger ... så kunne det måske betale sig på længere sigt? :gruble:

Jeg har ingen tal overhovedet, men jeg synes det er et paradoks at vi (naturligt nok) er i krise over at vandstandene stiger, samtidig med at folk flygter fra store områder fordi der er så massiv tørke og mangel på vand at det ikke længere er muligt at dyrke noget som helst. I min (simple) logik må man kunne finde ud af at opveje de to ting mod hinanden. For modsat olie, der ofte transporteres fra en verdensdel til en anden pga forekomster, så er alle verdensdele omgivet af vand.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf vibbsen » 20. jul 2019, 07:23

fisken80 skrev:
Madam skrev:


Citat fra linket:

"Hvor sætter en kvinde flest børn i verden - i Iran eller Danmark?
Hvis du gætter på Iran, er det forkert. Fødselstallet for iranske kvinder lå i 2017 på 1,61. I Danmark var tallet 1,76, oplyser Gapminder.org, som indsamler data fra blandt andre Verdensbanken. Statistisk set er det nogenlunde det samme niveau, men i bund og grund føder en dansk kvinde altså flere børn end en iransk. Hvor meget ved vi hver især egentlig om, hvordan verdens befolkninger udvikler sig?"


Aha, har journalisten glemt, hvor mange af dem i DK der IKKE er født af etniske danskere???

Statistik er en mærkelig størrelse, jeg siger som Churchill, "Den eneste statistik du kan tro på, er den du selv har manipuleret."


Nu tror du jo godt nok ikke på statistik, men
https://www.berlingske.dk/samfund/ikkev ... erre-boern


fakta-resistensen er vist så høj her, at jeg tænker at dette er fuldstændig ligegyldigt....

Det er også meget nemmere og langt mere bekvemt, at pege på de andre.
Senest rettet af vibbsen 20. jul 2019, 07:35, rettet i alt 1 gang.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf vibbsen » 20. jul 2019, 07:35

Artem skrev:

Nu har jeg læst din artikel. Der er som sådan ikke det store nye i det for mig.
De mener altså at befolkningstilvæksten vil toppe omkring 11 mia mennesker og der efter falde... Ja og anden artikel jeg tidligere har læst mener at det vil ske omkring 2050

Nu ved jeg ikke om der står noget i den bog du henviser til om intelligens? For der bliver henvist til udviklingen i Asien og hvor de regner med at der vil ske det samme i afrika hvis kvinderne ellers bliver uddannet.
Jeg tror bare de tager fejl der. Da asiaterne er de mest intelligent, mens vi hvide mennesker i vesten ligger i midten og de sorte i afrika klart i bunden.
Nu har jeg aldrig selv været i afrika, men kender flere der har været der nede som projektleder på byggeprojekter osv. Det er virkelig en elendig arbejdsmoral de har, og de skal virkelig have instruktion i alt. Kort sagt tror jeg desværre at afrikanerne er for dumme til at vi vil se den samme udvikling som i asien. Men håber da at jeg tager fejl.

Til sidst nævner de det med at det feks i Japan er et problem med at der bliver født for få børn, og at vi skal være bange for at vi ender med at blive færre mennesker.
Hvis vi mener at vækst altid er godt, ja så skal vi blive ved med at blive flere og flere mennesker. Hvis vi bliver færre mennesker, så vil vi jo ende med negativ vækst da der for hvert år bliver færre mennesker at sælge alle mulige ting til. Men er det virkeligt negativt?
Hvis jeg ser på hele jorden og hvad der er bedst for kloden, så er det da at vi bliver færre mennesker. Jeg er som sådan ligeglad med mennesker. Langt hen af vejen er de jo bare nogle skadedyr på jorden.

Når ja og så lader forskerne i artiklen ikke til at mene at der er andre måder at begrænse befolkningstilvæksten på end at uddanne kvinderne så de fødder færre børn. Der er jo andre muligheder
.


Og hvilke andre muligheder er det så at du mener der er ?

Hvilke foranstaltninger er det du mener vi kan indføre som verdenssamfund for at bremse befolkningstilvæksten...Når vi nu ikke kan regne med at udviklingen i Afrika kan forventes at følge den i Asien fordi afrikanerne er for dumme....

Det er meget fint at pege på befolkningstilvæksten og sige at HER er det egentlige problem. Men så kom med nogen konkrete bud på hvordan vi løser det....hvordan får vi de fattige og uuddannede til at holde op med at formerer sig for meget ???
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf HerErJeg » 20. jul 2019, 08:08

Logikken siger at jo flere mennesker, jo værre bliver det. Og selv om der ikke kommer flere, så bliver vi værre og værre forbrugere. Jeg skal hilse og sige at der er mange kinesere i Schweiz, og eftersom de får flere penge og vil rejse mere, så kan vi godt pakke vores klimaplaner sammen, for de overtrumfes 1000 gange af millioner og atter millioner af nye turister.
Hvis befolkningen når en størrelse, hvor sygdom, tørst sult, begynder at udrydde i større stil, så kommer vi til at se en godhedsindustri, som med alle tænkelige midler vil bruge styrtende summer på at forhindre det som er uundgåeligt, pinen trækkes bare ud. Og hvis der ellers er politisk medvind og stemmer i at bakke op om livredende tiltag, så kommer vi aldrig til at opleve at lande eller folk overlades til sig selv og egen skæbne, selvom vi dybest set bare graver vores egen grav endnu dybere.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf FruitFly » 20. jul 2019, 08:14

HerErJeg skrev:Logikken siger at jo flere mennesker, jo værre bliver det. Og selv om der ikke kommer flere, så bliver vi værre og værre forbrugere. Jeg skal hilse og sige at der er mange kinesere i Schweiz, og eftersom de får flere penge og vil rejse mere, så kan vi godt pakke vores klimaplaner sammen, for de overtrumfes 1000 gange af millioner og atter millioner af nye turister.
Hvis befolkningen når en størrelse, hvor sygdom, tørst sult, begynder at udrydde i større stil, så kommer vi til at se en godhedsindustri, som med alle tænkelige midler vil bruge styrtende summer på at forhindre det som er uundgåeligt, pinen trækkes bare ud. Og hvis der ellers er politisk medvind og stemmer i at bakke op om livredende tiltag, så kommer vi aldrig til at opleve at lande eller folk overlades til sig selv og egen skæbne, selvom vi dybest set bare graver vores egen grav endnu dybere.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "godhedsindustri", men umiddelbart vil jeg foretrække dét fremfor alternativet, som vel er "ondskabsindustri" (?)
1
#Klimatosse
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf HerErJeg » 20. jul 2019, 08:37

FruitFly skrev:
HerErJeg skrev:Logikken siger at jo flere mennesker, jo værre bliver det. Og selv om der ikke kommer flere, så bliver vi værre og værre forbrugere. Jeg skal hilse og sige at der er mange kinesere i Schweiz, og eftersom de får flere penge og vil rejse mere, så kan vi godt pakke vores klimaplaner sammen, for de overtrumfes 1000 gange af millioner og atter millioner af nye turister.
Hvis befolkningen når en størrelse, hvor sygdom, tørst sult, begynder at udrydde i større stil, så kommer vi til at se en godhedsindustri, som med alle tænkelige midler vil bruge styrtende summer på at forhindre det som er uundgåeligt, pinen trækkes bare ud. Og hvis der ellers er politisk medvind og stemmer i at bakke op om livredende tiltag, så kommer vi aldrig til at opleve at lande eller folk overlades til sig selv og egen skæbne, selvom vi dybest set bare graver vores egen grav endnu dybere.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "godhedsindustri", men umiddelbart vil jeg foretrække dét fremfor alternativet, som vel er "ondskabsindustri" (?)

Du må ikke forstå det som ondskab, men på et tidspunkt kommer vi virkelig til at spørge os selv, hvem skal vi hjælpe? Er det en landsby med 100 indbyggere, 1000, 100.000 eller en million eller større? Er det virkelig rørledninger, saltrenseanlæg, lastbiler, olietankere med drikkevand og så videre og videre, for at hjælpe de få?
Lige nu gør vi det nok, men 2 milliarder flere mennesker, og nød og ulykker 1000 vis af steder samtidigt, er vi så kun os selv nærmest?
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf FruitFly » 20. jul 2019, 10:10

HerErJeg skrev:
FruitFly skrev:
HerErJeg skrev:Logikken siger at jo flere mennesker, jo værre bliver det. Og selv om der ikke kommer flere, så bliver vi værre og værre forbrugere. Jeg skal hilse og sige at der er mange kinesere i Schweiz, og eftersom de får flere penge og vil rejse mere, så kan vi godt pakke vores klimaplaner sammen, for de overtrumfes 1000 gange af millioner og atter millioner af nye turister.
Hvis befolkningen når en størrelse, hvor sygdom, tørst sult, begynder at udrydde i større stil, så kommer vi til at se en godhedsindustri, som med alle tænkelige midler vil bruge styrtende summer på at forhindre det som er uundgåeligt, pinen trækkes bare ud. Og hvis der ellers er politisk medvind og stemmer i at bakke op om livredende tiltag, så kommer vi aldrig til at opleve at lande eller folk overlades til sig selv og egen skæbne, selvom vi dybest set bare graver vores egen grav endnu dybere.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "godhedsindustri", men umiddelbart vil jeg foretrække dét fremfor alternativet, som vel er "ondskabsindustri" (?)

Du må ikke forstå det som ondskab, men på et tidspunkt kommer vi virkelig til at spørge os selv, hvem skal vi hjælpe? Er det en landsby med 100 indbyggere, 1000, 100.000 eller en million eller større? Er det virkelig rørledninger, saltrenseanlæg, lastbiler, olietankere med drikkevand og så videre og videre, for at hjælpe de få?
Lige nu gør vi det nok, men 2 milliarder flere mennesker, og nød og ulykker 1000 vis af steder samtidigt, er vi så kun os selv nærmest?

Vi er helt enige om at klimaproblemerne skal løses globalt og ikke lokalt!
0
#Klimatosse
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf LaScrooge » 20. jul 2019, 10:21

Perspektiver som disse er én af årsagerne til, at jeg har fravalgt børn. Det bliver ikke sjovt i fremtiden; det er allerede langt fra sjovt at overvære diskussioner, hvor det i al alvor fremlægges som løsningsforslag at lade folk dø af sult og tørst. Har I nogen idé om, hvor grusom og langsom en død det er?
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf Madam » 20. jul 2019, 10:55

LaScrooge skrev:Perspektiver som disse er én af årsagerne til, at jeg har fravalgt børn. Det bliver ikke sjovt i fremtiden; det er allerede langt fra sjovt at overvære diskussioner, hvor det i al alvor fremlægges som løsningsforslag at lade folk dø af sult og tørst. Har I nogen idé om, hvor grusom og langsom en død det er?


Jamen, vores forfædre har da heller ikke efterladt kloden, som de burde, men de kunne jo undskylde
sig med manglende oplysning.

F.eks. blev der førhen sprøjtet lystigt i haverne med Bladan, og ligeså brugte de asbest til byggeriet for 50 år siden etc.

Og min svoger, der var slagtermester, spurgte engang sundhedsmyndighederne, om ikke det var farligt med nitrit i fødevarerne, og fik svaret, at det vidste de jo først, når de opdagede, hvor mange der døde af det.

Rygning og udstødninger har også krævet mange menneskeliv, og nu vil de også forbyde brændovne.

Og vi må indse, at vi ikke kan redde hele kloden...

Det er farligt at trække vejret, men endnu farligere at lade være.
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf HerErJeg » 20. jul 2019, 12:09

LaScrooge skrev:Perspektiver som disse er én af årsagerne til, at jeg har fravalgt børn. Det bliver ikke sjovt i fremtiden; det er allerede langt fra sjovt at overvære diskussioner, hvor det i al alvor fremlægges som løsningsforslag at lade folk dø af sult og tørst. Har I nogen idé om, hvor grusom og langsom en død det er?

Ingen tvivl om at det er grusomt at gå til grunde af tørst. Problemet er bare at det allerede sker i dag, men fordi det 'bare' er negere og indere, så er det ikke rigtig fedt at slå alarm rent globalt. Grimme ting som Ebola får større bevågenhed, men mon ikke det bunder i, at vi ikke skal risikere selv at blive smittet, fremfor at redde de syge?
Verden er sindsygt kynisk allerede i dag, og vi lever midt i den. Hvor tit giver vi en mønt til en hjemløs, eller mistænker vi et større netværk af kriminelle sigøjnere at stå bag?
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf LaScrooge » 20. jul 2019, 12:39

HerErJeg skrev:
LaScrooge skrev:Perspektiver som disse er én af årsagerne til, at jeg har fravalgt børn. Det bliver ikke sjovt i fremtiden; det er allerede langt fra sjovt at overvære diskussioner, hvor det i al alvor fremlægges som løsningsforslag at lade folk dø af sult og tørst. Har I nogen idé om, hvor grusom og langsom en død det er?

Ingen tvivl om at det er grusomt at gå til grunde af tørst. Problemet er bare at det allerede sker i dag, men fordi det 'bare' er negere og indere, så er det ikke rigtig fedt at slå alarm rent globalt. Grimme ting som Ebola får større bevågenhed, men mon ikke det bunder i, at vi ikke skal risikere selv at blive smittet, fremfor at redde de syge?
Verden er sindsygt kynisk allerede i dag, og vi lever midt i den. Hvor tit giver vi en mønt til en hjemløs, eller mistænker vi et større netværk af kriminelle sigøjnere at stå bag?


Jamen, jeg tror også at det allerede er for sent. Klimaforandringerne kommer til at ske, folkevandringer og ressourcekrige bliver en realitet sammen med epidemier og ekstrem fattigdom. De problemer, der allerede er, vil blive mange gange værre. Det vil jeg ikke føde et barn ind i.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf vibbsen » 20. jul 2019, 12:45

Madam skrev:
LaScrooge skrev:Perspektiver som disse er én af årsagerne til, at jeg har fravalgt børn. Det bliver ikke sjovt i fremtiden; det er allerede langt fra sjovt at overvære diskussioner, hvor det i al alvor fremlægges som løsningsforslag at lade folk dø af sult og tørst. Har I nogen idé om, hvor grusom og langsom en død det er?


Jamen, vores forfædre har da heller ikke efterladt kloden, som de burde, men de kunne jo undskylde
sig med manglende oplysning.

F.eks. blev der førhen sprøjtet lystigt i haverne med Bladan, og ligeså brugte de asbest til byggeriet for 50 år siden etc.

Og min svoger, der var slagtermester, spurgte engang sundhedsmyndighederne, om ikke det var farligt med nitrit i fødevarerne, og fik svaret, at det vidste de jo først, når de opdagede, hvor mange der døde af det.

Rygning og udstødninger har også krævet mange menneskeliv, og nu vil de også forbyde brændovne.

Og vi må indse, at vi ikke kan redde hele kloden...

Det er farligt at trække vejret, men endnu farligere at lade være.


Og så længe det bare går ud over nogen andre, så går det jo nok altsammen.

Altså indtil de andre pludselig står her og vil ind. Så bryde helvede løs. For hvad skal de da her. Skrid hjem til jeres fattige lande og dø af sult og tørst. Vi har jo sagt at vi ikke kan redde jer.

Sjovt nok så er det altid MEGET nemmere at trække på skulderen ovet at det går af helvedes til for De Andre, når man selv har sit på det tørre og konsekvenserne ikke er nogen man mærker på egen krop.






1
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Kommende ofre for klimaet?

Indlægaf Kerrigan » 20. jul 2019, 16:13

Madam skrev:
LaScrooge skrev:Perspektiver som disse er én af årsagerne til, at jeg har fravalgt børn. Det bliver ikke sjovt i fremtiden; det er allerede langt fra sjovt at overvære diskussioner, hvor det i al alvor fremlægges som løsningsforslag at lade folk dø af sult og tørst. Har I nogen idé om, hvor grusom og langsom en død det er?


Jamen, vores forfædre har da heller ikke efterladt kloden, som de burde, men de kunne jo undskylde
sig med manglende oplysning.


F.eks. blev der førhen sprøjtet lystigt i haverne med Bladan, og ligeså brugte de asbest til byggeriet for 50 år siden etc.

Og min svoger, der var slagtermester, spurgte engang sundhedsmyndighederne, om ikke det var farligt med nitrit i fødevarerne, og fik svaret, at det vidste de jo først, når de opdagede, hvor mange der døde af det.

Rygning og udstødninger har også krævet mange menneskeliv, og nu vil de også forbyde brændovne.

Og vi må indse, at vi ikke kan redde hele kloden...

Det er farligt at trække vejret, men endnu farligere at lade være.


Det kan de nu ikke.
Klimakrisen har man kendt til i mange år. Vi snakker ikke fem eller ti år, men mere.
Selv som barn var jeg nervøs over hvad vi gjorde ved kloden, jeg er i dag 35 år.

Her er en artikel fra National Geographic om det.
https://www.nationalgeographic.com/maga ... on-revkin/
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"