Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14767

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf avdotja » 27. jul 2019, 08:39

SAGA skrev:...
Jeg opfatter Kina, Thailand, Japan, Indien, hele Afrika og Spanien som væmmelige lande. Jeg ved også at det er på grund af deres tilgang til dyr. De regner ikke dyr for noget og det gør “dem” til væmmelige lande i mine øjne.

Det er meget fordomsfuldt, fordi der er mange andre lande inklusiv Danmark, som kunne trænge til et opstramning af deres dyreværnslove, alligevel er de nævnte lande nogen jeg aldrig kommer til at besøge og jeg prøver at undgå ting der er produceret der.

Nu ved jeg ikke hvad du bruger af kriterier for at erklære et land som væmmeligt pga manglende/ikke-eksisterende dyrevelfærd, men jeg er overrasket over at du ikke som minimum har Frankrig (verdens største producent og aftager af foie gras - tvivler på du finder en mere organiseret dyremishandlende produktion end det) samt USA (landet hvor landbrugsdyr dårligt betragtes som levende væsener; der er feks ingen generel lovgivning der sætter minimumskrav til opvæksten, de regler der er om transport og slagtning er meget begrænsede - vand/mad hver 28. time på turen men ingen krav til de forhold transporten foregår under - og fjerkræ er helt undtaget fra alle krav, hvorfor man jævnligt ser eksempler på særlig groteske mishandlinger i fjerkræsindustrien (se feks http://www.globalen.dk/single-post/2016 ... r-til-døde))

Man kan læse mere om de forskellige lande her: https://api.worldanimalprotection.org/country/usa
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14767

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf avdotja » 27. jul 2019, 09:01

Vlad Kalashnikov skrev:...Det er sjovt, for engang jeg var i Indien var der netop en sag kørende med at Danmark havde slagtet en giraf eller sådan noget (kan ikke lige huse den præcise hændelse), og det syntes de var helt vildt grænseoverskridende ondt mod dyr. Snakkede en del med et par der, og endte med at vi bare måtte være uenige.

Jeg tror ikke det handler om dyrevelfærd som sådan, men om at dårlig behandling går ud over et dyr vi ikke er vant til at det går udover.

Vi gør præcis det samme i Danmark: de fleste danskere ville blive forarget hvis der kom en sag frem om en hundeavler der lod sine hunde bo i mindre bure uden mulighed for løb og leg eller se sollys, mens tæver med hvalpe blev holdt fastspændt i samme stilling (uden så meget som at være i stand til at vende sig) i hele amningsperioden. Begge ting der ellers er hverdag for en meget stor del af de danske høns og grise.
3
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 27. jul 2019, 10:13

SAGA skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Det er sjovt, for engang jeg var i Indien var der netop en sag kørende med at Danmark havde slagtet en giraf eller sådan noget (kan ikke lige huse den præcise hændelse), og det syntes de var helt vildt grænseoverskridende ondt mod dyr. Snakkede en del med et par der, og endte med at vi bare måtte være uenige.

Mon ikke det var fordi de glemte at løver også skal spise, og ikke er vegetarer.
Mon ikke det var fordi det var en giraf, og ikke en ko eller rådyr som bliver slagtet hver dag og som alle glemmer.
Når det er noget vi er vant til at se ligge dødt i køledisken i butikken så tænker vi ikke over det.
Vi var tre danskere. Vi kom med alle de argumenter, og mange andre, uden det ændrede nogen holdning. Jeg syntes det var sjovt for det viste at danskere ofte tager deres holdning som den eneste fornuftige og rationelle, når de i virkeligheden stammer fra en ret unik og noget insular dansk kulturel baggrund.

Nu bor jeg i SØ og Ø-Asien. Jeg har flere gange talt med min kones familie om en super gammel hund de havde gående. Jeg syntes det mest "humane" ville være at aflive den - hvilke de er 100% uenige i. Ud fra en buddhistisk baggrund om at alt liv er helligt.

Jeg tror bare ofte danskere ikke er bevidste om hvor meget deres verdenssyn er baseret på en speciel dansk kulturel baggrund, og ikke et universel fornuftsbaseret rationale. Hvilke måske kan gøre det svært at forstå sådanne historier som at fravalg af pigebørn, når det i dansk kultur er noget suspekt at have den slags designerfamilier.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 27. jul 2019, 10:16

SAGA skrev:De lande jeg nævner er ligeglade. Ingen,
I indien er de super forargede over vi spiser bøf, og der er sikker flere vegetarer end i reste af verden tilsammen. I Spanien har de givet aber menneskerettigheder.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6467

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf Stars » 27. jul 2019, 17:32

abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:Det er din påstand. Underbyg den.


Jeg kan godt træde til som ham der googler. Kristeligt Dagblad fik i 2014 foretaget en undersøgelse som viste at 21% af kvinder foretrækker en pige, 9% af kvinder foretrækker en dreng, og mænd er 50/50. Så summen er en svag præference for piger.


Men reelt ikke noget alarmerende. Alt efter undersøgelsen størrelse velsagtens.


Jeg ved ikke hvad der skulle til for at det var alarmerende, og hvad det alarmerende skulle bestå i. Interessant er at forskellen primært kommer fra Jylland hvor der så selvfølgelig er en stærkere præference for piger end de 21%. I Nordjylland ønsker 22% af kommende forældre (både mænd og kvinder) sig en pige imod 7% der ønsker sig en dreng - det er signifikant.

Men hvor stærke er præferencerne?
Hvor mange af de 22% ville abortere et drengefoster, hvis de kendte kønnet inden 12. uge?
For mig er præferencen først alarmerende, hvis den har betydning for adfærden, altså at man aborterer uønskede fostre eller endnu værre: lader barnet mærke, at det har det “forkerte” køn.
6
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 28. jul 2019, 06:21

SAGA skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
SAGA skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Det er sjovt, for engang jeg var i Indien var der netop en sag kørende med at Danmark havde slagtet en giraf eller sådan noget (kan ikke lige huse den præcise hændelse), og det syntes de var helt vildt grænseoverskridende ondt mod dyr. Snakkede en del med et par der, og endte med at vi bare måtte være uenige.

Mon ikke det var fordi de glemte at løver også skal spise, og ikke er vegetarer.
Mon ikke det var fordi det var en giraf, og ikke en ko eller rådyr som bliver slagtet hver dag og som alle glemmer.
Når det er noget vi er vant til at se ligge dødt i køledisken i butikken så tænker vi ikke over det.
Vi var tre danskere. Vi kom med alle de argumenter, og mange andre, uden det ændrede nogen holdning. Jeg syntes det var sjovt for det viste at danskere ofte tager deres holdning som den eneste fornuftige og rationelle, når de i virkeligheden stammer fra en ret unik og noget insular dansk kulturel baggrund.

Nu bor jeg i SØ og Ø-Asien. Jeg har flere gange talt med min kones familie om en super gammel hund de havde gående. Jeg syntes det mest "humane" ville være at aflive den - hvilke de er 100% uenige i. Ud fra en buddhistisk baggrund om at alt liv er helligt.

Jeg tror bare ofte danskere ikke er bevidste om hvor meget deres verdenssyn er baseret på en speciel dansk kulturel baggrund, og ikke et universel fornuftsbaseret rationale. Hvilke måske kan gøre det svært at forstå sådanne historier som at fravalg af pigebørn, når det i dansk kultur er noget suspekt at have den slags designerfamilier.

Et buddhistisk syn på livet hænger ikke sammen med fravalg af pigebørn... Hvis vi tænker at alt liv er helligt.
Nej. Det er ø-Asien. I Indien er de mest hinduer. Ved ikke hvad hinduisme siger om abort.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 619

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf deliciouscookie » 6. aug 2019, 19:32

vibbsen skrev:https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/mystisk-udvikling-ingen-piger-foedt-i-tre-maaneder/7722756

Hvor er det dog sygt.

Men hey, hvis de fortsætter på den måde, jamen så fixer de ihvertfald problemet med deres eksplosive befolkningstilvæksten. Altså med mindre de finder en alternativ måde at få børn på som ikke involverer kvinder.

Jeg er med på at der er tale om et fænomen som ses i et ret begrænset geografisk område og over en forholdsvis kort periode...men ikke desto mindre så tror jeg ikke på at det er tilfældigt.


Hvori består det syge, at man får en abort på grund at familiens økonomi eller bare fordi man ikke lige husker prævention kan vel være lige meget. Enten er fri abort en trivialitet ellers er det ikke.
0
make cookies not war
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf vibbsen » 6. aug 2019, 23:50

deliciouscookie skrev:
vibbsen skrev:https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/mystisk-udvikling-ingen-piger-foedt-i-tre-maaneder/7722756

Hvor er det dog sygt.

Men hey, hvis de fortsætter på den måde, jamen så fixer de ihvertfald problemet med deres eksplosive befolkningstilvæksten. Altså med mindre de finder en alternativ måde at få børn på som ikke involverer kvinder.

Jeg er med på at der er tale om et fænomen som ses i et ret begrænset geografisk område og over en forholdsvis kort periode...men ikke desto mindre så tror jeg ikke på at det er tilfældigt.


Hvori består det syge, at man får en abort på grund at familiens økonomi eller bare fordi man ikke lige husker prævention kan vel være lige meget. Enten er fri abort en trivialitet ellers er det ikke.


Indien har ikke fri abort. Indien tillader derimod abort under visse omstændigheder, sådan at abort - under disse omstændigheder - ikke er strafbart.

Der er faktisk forskel.

Abort grundet familie-økonomi eller manglende prævention er IKKE en af disse grunde. Og abort som kønsselektion er direkte forbudt og har været det i over 20 år.

Nogen gange ville jeg ønske at folk undersøgte de faktiske forhold, i det land som diskussionen handler om INDEN de svarer med udgangspunkt i hvordan forholdene er i Danmark. Så fik vi måske en mere nuanceret debat.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 619

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf deliciouscookie » 7. aug 2019, 21:41

vibbsen skrev:
deliciouscookie skrev:
vibbsen skrev:https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/mystisk-udvikling-ingen-piger-foedt-i-tre-maaneder/7722756

Hvor er det dog sygt.

Men hey, hvis de fortsætter på den måde, jamen så fixer de ihvertfald problemet med deres eksplosive befolkningstilvæksten. Altså med mindre de finder en alternativ måde at få børn på som ikke involverer kvinder.

Jeg er med på at der er tale om et fænomen som ses i et ret begrænset geografisk område og over en forholdsvis kort periode...men ikke desto mindre så tror jeg ikke på at det er tilfældigt.


Hvori består det syge, at man får en abort på grund at familiens økonomi eller bare fordi man ikke lige husker prævention kan vel være lige meget. Enten er fri abort en trivialitet ellers er det ikke.


Indien har ikke fri abort. Indien tillader derimod abort under visse omstændigheder, sådan at abort - under disse omstændigheder - ikke er strafbart.

Der er faktisk forskel.

Abort grundet familie-økonomi eller manglende prævention er IKKE en af disse grunde. Og abort som kønsselektion er direkte forbudt og har været det i over 20 år.

Nogen gange ville jeg ønske at folk undersøgte de faktiske forhold, i det land som diskussionen handler om INDEN de svarer med udgangspunkt i hvordan forholdene er i Danmark. Så fik vi måske en mere nuanceret debat.


Jeg taler overhoved ikke om lovligheden i Indien, jeg tager om det moralske og etiske i det når du siger "Hvor er det dog sygt". Hvad er det du mener er sygt at de bryder loven eller at de foretager kønsselektion? Jeg svarede på, at kønsselektion ikke er mere sygt end de begrundelser for abort som bruges andre steder.

Enten er en trivialitet og moralsk ok ellers er det ikke, det er det jeg taler om. At det er ulovlig i Indien er jeg udmærket klare over, men det er næppe det du hentydet til eller tager jeg fejl?
0
make cookies not war
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Sådan kan man selvfølgelig også løse problemet med overbefolkning

Indlægaf libertá » 21. aug 2019, 07:31

Den såkaldte "overbefolkning" er en myte skabt af den elite, der pønser på at istandsætte en kraftig befolkningsreduktion. Så har de skabt myten om overbefolkningen, for så er det nemmere at skubbe til deres agenda.

I virkeligheden er ressourcerne bag ulige fordelt. Hvis vi alle levede ydmygt og ingen levede i absurd overflod, så ville der jo være til alle på jorden.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"