Ramadansang i Højskolesangbogen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
cronatus
Permanent bortvist
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. aug 2019, 06:54
Kort karma: -3
Likede indlæg: 14

Re: Ramadansang i Højskolesangbogen?

Indlægaf cronatus » 5. aug 2019, 09:58

Mistermor skrev:
cronatus skrev:
Jeg har nu aldrig været på højskole men da en højskolesangbogen alligevel.


Det ændrer ikke på, at der står forskellige udgaver i de danske hjem, fordi højskolesangbogen bliver ændret med 10-15 års interval, som jeg også har skrevet i et andet indlæg.

Har du planer om at skifte din højskolesangbog ud med den nye model?


Ikke umiddelbart, men jeg har heller ikke noget klar holdning for eller imod Ramadansangen og det vil ikke afholde mig fra at købe en ny hvis jeg ellers får lyst til det.
0
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Ramadansang i Højskolesangbogen?

Indlægaf Bad Samaritan » 5. aug 2019, 12:27

Madam skrev:https://www.bt.dk/samfund/ramadan-sang-i-hoejskolesangbogen-det-giver-absolut-ingen-mening

Hvad mon gamle Grundtvig ville ha' sagt til det?!

Højskolens traditioner er nok ikke lige i tråd med ramadan og andre religioner.

Mon skal vi bare sluge det som en fornyelse, eller er det bare den sædvanlige politiske korrekthed?!


Jeg tænker, at lade et 200 år gammelt livssyn diktere, hvad vores børn og unge skal synge med på, er ret middelalderligt - lidt på samme måde som når højrefløjen harcelerer over dogmatisk livssyn i dele af islam. Vi lever i det 21. århundrede, trods alt... men jeg er selvfølgelig ikke overrasket over, at det kan bringe pisset i kog hos den kulturelt mindreværdige del af Danmarks befolkning.

Ærlig talt tror jeg, at Grundtvig - på en god dag - ville være pænt ligeglad. På en bedre af slagsen ville han måske ligefrem glædes over, at den danske sangskat (også den mere brogede af slagsen), bringer folk sammen, hvilket vidst var meningen med den bog anyway. Helt overordnet kan det vel koges ned til at de fremmedforskrækkede burde bruge mere tid på at læse bøger end på at diktere, hvad der skal stå i dem. Men sådan er der jo så meget...
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Ramadansang i Højskolesangbogen?

Indlægaf Madam » 5. aug 2019, 15:25

Falstria skrev:
Madam skrev:
FruitFly skrev:
Madam skrev:
Falstria skrev:
Madam skrev:Det der skal optages i Højskolesangbogen, mener jeg ikke skal udskrives som i en konkurrence, men en folk kender og elsker i forvejen, som f. eks.:

https://youtu.be/k9fWyXV4gVw


Det er da netop højskolesangbogen der har gjort dén sang kendt.

Den var ikke kendt på forhånd.


Muligvis...det skal jeg ikke kunne sige, men hvad med Benny Andersens og Kim Larsens sange, mon ikke de var kendt og elskede i forvejen?!

Selvfølgelig er der sange i som folk kender og elsker i forvejen - pointen var at der allerede i dag er sange i Højskolesangbogen som ikke var kendte eller elskede før de kom i Højskolesangbogen.

Du må selvfølgelig gerne have en holdning om at der kun må komme allerede kendte og elskede sange i Højsangbogen, men hvis det er vigtigt for digm så skulle du nok have været på barrikaderne for lang tid siden...
;)



Idéen med den sangbog er vel, at det er sange, som folk kender og gider at synge med på??? :gruble:

Men du kan måske også fortælle os, hvem der kom først, hønen eller ægget?! ;)


Nej, det er ikke en dansktop hitliste.

Formålet med højskolesangbogen er det samme som formålet med højskolerne.
Den er en del af uddannelsen.


Så har jeg vist misforstået højskolernes opgave, som jeg opfatter det, er det vejen til at blive selvstændige og reflekterende mennesker.

Det mener du åbenbart ikke, eller hvordan vil du ellers udlægge det?!
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Ramadansang i Højskolesangbogen?

Indlægaf FruitFly » 5. aug 2019, 15:31

Madam skrev:Men du kan måske også fortælle os, hvem der kom først, hønen eller ægget?! ;)

Ægget of course.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Ramadansang i Højskolesangbogen?

Indlægaf Planten » 5. aug 2019, 18:58

Jeg vælter lige ind i tråden fra sidelinjen.

En af mine yndlingssange (som jeg mener, stadig er i bogen), er "Er lyset for de lærde blot" https://www.ugle.dk/er_lyset_for_de_laerde_blot.html
Den rummer netop højskolebudskabet.

Der er desuden hedenske sange i højskolebogen - folkeviserne. Hvorfor skulle den så ikke kunne rumme en sang om noget muslimsk?
1
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Ramadansang i Højskolesangbogen?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 5. aug 2019, 20:05

Madam skrev:Det der skal optages i Højskolesangbogen, mener jeg ikke skal udskrives som i en konkurrence, men en folk kender og elsker i forvejen, som f. eks.:

https://youtu.be/k9fWyXV4gVw

jeg har aldrig hørt den før
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Ramadansang i Højskolesangbogen?

Indlægaf Modesty Blame » 6. aug 2019, 06:57

[url][/url]
Thitida-No-Chey skrev:
Madam skrev:Det der skal optages i Højskolesangbogen, mener jeg ikke skal udskrives som i en konkurrence, men en folk kender og elsker i forvejen, som f. eks.:

https://youtu.be/k9fWyXV4gVw

jeg har aldrig hørt den før

Den handler om kærlighed, der sprænger rammerne. Forfatteren er homoseksuel, men levede i et heteroseksuelt forhold, da han skrev den.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"