Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf annellaII » 19. sep 2019, 06:35

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-09-18-alternativet-vil-afskaffe-rodt-kod-i-kobenhavns-bornehaver-og-kantiner

Borgmester vil droppe okse- og lammekød i børnehaver og kantiner i Københavns Kommune.

Hakkebøffer, kødsovs og lammegryde skal ikke længere stå på menuen i københavnske børnehaver, i skolemaden eller i kommunens kantiner.

Det forslår Københavns kultur- og fritidsborgmester, Franciska Rosenkilde fra Alternativet, skriver Politiken torsdag.

- Rødt kød har en massiv klimabelastning. Hvad man spiser derhjemme, står én frit for, men som kommune har vi et ansvar for at være ambitiøse i vores klimahandlinger. Derfor foreslår jeg, at vi tager det røde kød ud af måltiderne i kommunens institutioner, siger Franciska Rosenkilde til Politiken.

Helt konkret er det okse- og lammekød, der skal droppes. Forslaget omfatter ikke institutioner, hvor borgerne får al deres mad, eksempelvis plejehjem, botilbud eller mad til ældre i eget hjem, men kun de institutioner, hvor borgerne får 1-2 måltider om dagen.

Strategien, som er blevet kaldt ambitiøs, har til mål at reducere klimaaftrykket fra kommunens fødevareindkøb med 25 procent inden 2025. Og strategien har opbakning fra alle partier undtagen Dansk Folkeparti.

Er pasta med kødsovs og hakkebøf ikke en del af madkulturen, som børn skal smage?

- Det kan de smage derhjemme, og man kan også omvendt sige, at vores madkultur skal ændre sig. I gamle dage spiste man to frikadeller og ti kartofler, mens det i dag er omvendt. Sådan ændrer vanerne sig i takt med samfundsudviklingen, og i dag står vi over for en massiv udfordring med klimaet, hvor fødevarerne spiller en stor rolle, og så har vi et politisk ansvar for at påvirke madvanerne og uddanne den næste generation til at leve bæredygtigt, siger Franciska Rosenkilde til Politiken.



Hvad mener du om Alternativets forslag?


Som kommuner kan de sikkert selv bestemme, hvad der skal servere og ikke serveres i deres kantiner, men for mig er hensynet til klimaet og aslt det, der skal afskaffes for at skånae klimaet efterhånden snart ved at være det rene hysteri.
2
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf pisimodvind » 19. sep 2019, 07:00

Det er da et sted at starte
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Dane » 19. sep 2019, 07:21

Helt enig med Anella - overbudspolitikken på klimaområdet er sku til at brække sig over, men ikke overraskende at det netop kommer fra den mest alternative by i dk.

Iøvrigt helt enig med denne debattør.

“Klimahysteri gror ikke i min baghave. Jeg forbeholder mig ret til at beholde min sunde fornuft, leve ordentligt og med omtanke, men ingen kommer til at spænde ben for mine flyrejser eller en god bøf i ny og næ, så længe ingen tager fat om nældens rod og erkender, at den eneste årsag til klimaproblemerne og alt logisk angstprovokerende på området er... ca. fire mia. mennesker for mange på en segnefærdig klode.”

https://www.fyens.dk/danmark/Klimahyste ... el/3367503
5
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Madam » 19. sep 2019, 08:14

Alternativet kan jeg ikke tage alvorligt, og slet ikke deltagelse i dette hysteri, jeg er mere imod det 'sjove', som formanden for partiet og sikkert også flere af hans medlemmer, indtager. :ivrig:
2
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 19. sep 2019, 08:38

"Franciska Rosenkilde" - lol. Kommuner burde afskaffes, og ligeledes offentlig børnepasning. Giv tilskuddet direkte til børnefamilierne, så kan de selv vælge hvor de vil bruge det.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf lillebjoern » 19. sep 2019, 08:49

Jeg synes det er et rigtig fint initiativ. Vi kommer ingen vegne med klimaet, hvis vi ikke vil ofre lidt. Man har jo stadig mulighed for at spise al den røde kød man vil derhjemme - mon ikke man kan undvære oksedellen til frokost?
7
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf vibbsen » 19. sep 2019, 08:51

Jeg tænker at det er ganske forventeligt.......Når man nu tager udgangspunkt i den mad- og måltidsstrategi som KK vedtog for ganske kort tid siden. Og som netop indeholder en målsætning om at nedsætte kommunens indkøb af rødt kød og i stedet bruge de mere "klima-venlige" kødtyper som fisk og fjerkræ....

Københavns kommune forbruger ca 10.000 tons fødevarer om året. Hvilket svarer til mere end 10 % af de offentlige fødevarer indkøb i DK. Og heraf tegner Børne- og ungeforvaltningen sig for omkring 60 %.....

Det giver derfor rigtig fin mening at det er her man fokuserer indsatsen....Ligesom det i mine øjne også giver ret fin mening at man kigger på de 650 tons fødevarer som relaterer sig til kantinerne.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf vibbsen » 19. sep 2019, 08:54

Madam skrev:Alternativet kan jeg ikke tage alvorligt, og slet ikke deltagelse i dette hysteri, jeg er mere imod det 'sjove', som formanden for partiet og sikkert også flere af hans medlemmer, indtager. :ivrig:


Well, nu er det her så et forslag som kommer i forlængelse af den OVERORDNEDE mad-og måltidsstrategi som en stort set samlet kommunalbestyrelse har vedtaget.....Altså lige bortset fra DF som helt sikkert stadig er sure over at deres forslag om Tvungen Svinekød På Menuen blev nedstemt...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Goozilla » 19. sep 2019, 09:09

Så længe det erstattes af svinekød, så har de da opbakning fra DF.
1
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Stars » 19. sep 2019, 09:15

Goozilla skrev:Så længe det erstattes af svinekød, så har de da opbakning fra DF.

DF og svinekød er faktisk en af grundene til, jeg synes, kommunen skal blande sig udenom og lade de enkelte institutioner bestemme selv.

Men en målsætning om at minimere brugen af rødt kød er fint - også en anbefaling om rødt kød max 1-2 dage om ugen.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Artem » 19. sep 2019, 09:21

Meget dårlig ide. Det skal de slet ikke blande sig i.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf fisken80 » 19. sep 2019, 09:35

Artem skrev:Meget dårlig ide. Det skal de slet ikke blande sig i.


Kommunen skal ikke blande sig i kommunale institutioner?
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Artem » 19. sep 2019, 09:41

fisken80 skrev:
Artem skrev:Meget dårlig ide. Det skal de slet ikke blande sig i.


Kommunen skal ikke blande sig i kommunale institutioner?

Politikerne skal ikke blande sig i hvad forskellige kantiner osv laver af mad.

Her på stedet har vi feks et kantineudvalg. Det skal alene være dem som bestemmer det sammen med kantinelederen.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 19. sep 2019, 09:44

Stars skrev:
Goozilla skrev:Så længe det erstattes af svinekød, så har de da opbakning fra DF.

DF og svinekød er faktisk en af grundene til, jeg synes, kommunen skal blande sig udenom og lade de enkelte institutioner bestemme selv.

Men en målsætning om at minimere brugen af rødt kød er fint - også en anbefaling om rødt kød max 1-2 dage om ugen.
Altså: ikke blande sig .. med mindre de blander sig på en måde jeg syntes godt om.
3
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Alternativet vil afskaffe rødt kød i Københavns børnehaver og kantiner

Indlægaf Dane » 19. sep 2019, 09:48

Artem skrev:Meget dårlig ide. Det skal de slet ikke blande sig i.


Helt korrekt og synd for kommunens ansatte der nu kan skyde en hvid pind efter deres ugentlige stroganoff :(

Alle dem der betaler til kantineordninger kan forhåbentlig se frem til nedsatte priser fremover :gruble:
1
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"