Førstehjælp i folkeskolen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf dykkersild » 11. jan 2016, 09:10

I weekenden var vi til børnefødselsdag og der kom vi til at tale om førstehjælp og et par unge mænd i selskabet, havde ikke det der lignede færdigheder i den retning. Vi spurgt vores ven Google om var status var på området. Til trods for, at livreddende førstehjælp inden udgangen af 9. klasse har været lovpligtig i 10 år - så er det under 50% af børnene der går ud af 9. klasse med disse færdigheder.

Jeg har altid været fortaler for, at alle skal kunne give førstehjælp og da det blev lovpligtigt, var vi kommet rigtig langt. Jeg har ikke selv børn og er derfor ikke i kontakt med folkeskolen som så. Jeg er - for at sige det mildt - rystet over, at det ikke tages alvorligt.

Har du børn i folkeskolen og er der lavet en plan for, om og hvornår de skal lære livreddende førstehjælp?

Vidste du at det var lovpligtigt og er du enig i, at børn bør lære dette?
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Hunkat » 11. jan 2016, 09:35

Jeg har ikke børn så jeg er heller ikke i kontakt med folkeskolen.
Jeg vidste heller ikke at det var lovpligtigt men synes det er rigtig glædeligt, så er der trods alt et fundament, om end resultaterne ikke er de bedste. Jeg er til gengæld helt enig i at børn (i en hvis alder, for det kræver altså en bestemt grad af overblik) bør lære det. Gymnasiet ville måske være bedre egnet i mine øjne, men det er en anden diskussion.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf dykkersild » 11. jan 2016, 10:26

GnueN skrev:Problemet ligger tilsyneladende i en blanding af økonomi (surprise!) og noget bøvl med bekendtgørelsen, der definerer førstehjælp som et timeløst fag på linje med sexualundervisning... og så ender det bare ret ofte med at blive fravalgt af skolerne. Undervisningsmaterialet eksisterer - og der er endda ikke engang deciderede krav til at underviseren skal have en certificeret instruktøruddannelse - men ifølge formanden får den pressede økonomi skolerne til at prioritere de hårde fag (alt det, der indgår i en PISA-test, basically) over de mere bløde fag. Ikke desto mindre skulle forrige undervisningsminister vist have skruet bissen på og meldt ud, at når der foreligger en konkret bekendtgørelse, så skal den også holdes... men det er det så tilsyneladende ikke på jeres skole(r).

Alt dette deles selvfølgelig med formandens vidende - så dér! Der fik i lige lidt insider-nørdeviden! :lol:


Tak Gnu - godt med insider-viden :)

Så vidt jeg kan forstå - så foreligger den konkret bekendtgørelse - og skolerne skal altså sørge for undervisning i dette.

Ved du om det med økonomien hænger sammen med rekvirering af det omtalte materiale?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2016, 14:15

dykkersild skrev:
Har du børn i folkeskolen og er der lavet en plan for, om og hvornår de skal lære livreddende førstehjælp?

Vidste du at det var lovpligtigt og er du enig i, at børn bør lære dette?


Mine poder går godt nok på privatskole, men de får i løbet af et skoleforløb 3 kurser i Førstehjælp : 3. , 6. og 9. klasse
Der er 5 lærere på skolen, der har fået "underviser-kursus" i førstehjælpsundervisning
Derudover så er poderne også spejdere og har derfor gennemgået 2 forløb mere - det største på 25 timer.

Ja, ved godt det er lovpligtigt og er enig i at børn skal lære det - faktisk burde alle kunne det.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Studsgaard » 13. jan 2016, 14:37

jeg vidste heller ikke det er lovpligtigt.
Men mine unger har allerede haft noget førstehjælp i børnehaven. (At trøste, give plaster på, lært at vurdere om man selv kan hjælpe en der har slået sig eller om de skal finde en voksen, om at ringe 112 og mere der passer til alderen)
Syntes det er skønt at børnehaven har prioriteret det. Der har været en ude og "undervise" børnene og de fik også en bog med hjem som vi så kan læse og snakke med dem om.
Dog tror jeg der er skåret ned økonomisk da yngsten ikke har fået en bog med hjem. Men "kun" fået kursusset og bevis.
Jeg syntes dog det er rigtig fint man skal have det i folkeskolen problemet er så bare om der er økonomi/resourcer til det bliver på et godt nok niveau.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2016, 14:38

dykkersild skrev:
Så vidt jeg kan forstå - så foreligger den konkret bekendtgørelse - og skolerne skal altså sørge for undervisning i dette.

Ved du om det med økonomien hænger sammen med rekvirering af det omtalte materiale?


Bekendtgørelsen er ikke andet end det med de Forenklede Fælles Mål, og der er altså godt nok sket meget på det område siden 2005 ;)

Førstehjælp er lovgivningsmæssigt placeret i et obligatorisk emne "Færdselslære" der ikke har noget defineret timetal og et grundkursus i livreddende førstehjælp, der lever op til de Færdigheds og vidensmål der er for kompetenceområdet Ulykkeshåndtering på 9. klasse niveau svarer til et kursus på 12 timer (de der klassekurser på 2 x 45 minutter lever ikke op til bekendtgørelsens krav)

Taget det timekrav i betragtning, så har elever til sammenligning 30 timers Geografi på samme klassetrin :stoned:

Da lærere ikke har været underlagt krav om at de skulle have førstehjælpskursus selv, at skolerne (trods man har sendt en dukke ud til alle skoler) ikke har det konkrete materiel til at gennemføre et konkret kursus, så må man logisk og sikringsmæssigt have eksperter ud på skolerne udefra.

Eksempelvis tilbyder Røde Kors et skolekursus til lærere og pædagoger på 4 timer, men det er ikke livreddende og det er under hvad "emnets" mål for eleverne er.

En normalklasse (9.) vil kræve 2 x kursus - ialt 4 dage og hvis skolen har 3 spor er det så 12 dage, der skal sættes af.

Økonomien...

En udbyder med 2x45 minutterskursus max 24 elever pr hold = 3500 ex. moms
Skole med 3 spor = 10.500 ex. moms

Til sammenligning : 1 lærervejledning i Engelsk bogsystem 6. klasse = 750 kr ex. moms

Konklusion : Det er simpelthen for dyrt.

Førstehjælp burde desuden ligge i regi af Idræt, med et konkret defineret timetal afsat.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Pølsemix » 13. jan 2016, 14:47

Timerne i folkeskolen skal anvendes til fagligt relevante fag, og ikke al muligt andet gøgl og tidsspilde.
Der er ikke den ting som ikke skal proppes ind i folkeskolen fordi en eller anden har fået en fiks ide.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf dykkersild » 13. jan 2016, 15:00

Bimmerdyret skrev:
dykkersild skrev:
Så vidt jeg kan forstå - så foreligger den konkret bekendtgørelse - og skolerne skal altså sørge for undervisning i dette.

Ved du om det med økonomien hænger sammen med rekvirering af det omtalte materiale?


Bekendtgørelsen er ikke andet end det med de Forenklede Fælles Mål, og der er altså godt nok sket meget på det område siden 2005 ;)

Førstehjælp er lovgivningsmæssigt placeret i et obligatorisk emne "Færdselslære" der ikke har noget defineret timetal og et grundkursus i livreddende førstehjælp, der lever op til de Færdigheds og vidensmål der er for kompetenceområdet Ulykkeshåndtering på 9. klasse niveau svarer til et kursus på 12 timer (de der klassekurser på 2 x 45 minutter lever ikke op til bekendtgørelsens krav)

Taget det timekrav i betragtning, så har elever til sammenligning 30 timers Geografi på samme klassetrin :stoned:

Da lærere ikke har været underlagt krav om at de skulle have førstehjælpskursus selv, at skolerne (trods man har sendt en dukke ud til alle skoler) ikke har det konkrete materiel til at gennemføre et konkret kursus, så må man logisk og sikringsmæssigt have eksperter ud på skolerne udefra.

Eksempelvis tilbyder Røde Kors et skolekursus til lærere og pædagoger på 4 timer, men det er ikke livreddende og det er under hvad "emnets" mål for eleverne er.

En normalklasse (9.) vil kræve 2 x kursus - ialt 4 dage og hvis skolen har 3 spor er det så 12 dage, der skal sættes af.

Økonomien...

En udbyder med 2x45 minutterskursus max 24 elever pr hold = 3500 ex. moms
Skole med 3 spor = 10.500 ex. moms

Til sammenligning : 1 lærervejledning i Engelsk bogsystem 6. klasse = 750 kr ex. moms

Konklusion : Det er simpelthen for dyrt.

Førstehjælp burde desuden ligge i regi af Idræt, med et konkret defineret timetal afsat.


Mange tak for udførlig gennemgang - det er lidt mere komplekst end som så, kan jeg se.

Ja idræt har de jo - og i mine ører ville det da give mening, at lægge det samme med det fat.

Alt i min verden lyder det lidt som signalpolitik på skoleområdet - at man siger, tjo ...det skal vi vel og i princippet er det vedtaget men det bliver noget nær umuligt at gøre grundet økonomi.

Ved nogen om det er noget, der ligger skolerne på sinde at få ændret - og hvad med jer som forældre?
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2016, 15:06

Pølsemix skrev:Timerne i folkeskolen skal anvendes til fagligt relevante fag, og ikke al muligt andet gøgl og tidsspilde.
Der er ikke den ting som ikke skal proppes ind i folkeskolen fordi en eller anden har fået en fiks ide.


Hey, det kan vi sagtens blive enige om der er for meget af - hvilket ofte skyldes at forældrene ikke tager det med ungerne hjemme.
Men kategoriserer du virkelig livreddende førstehjælp som gøgl og tidsspilde?

Nuvel ungerne skal lære at stave, men er 2-4 timer med nedenstående "Rumpestavning" vigtigere?

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... olens-fag/
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2016, 15:14

dykkersild skrev:Mange tak for udførlig gennemgang - det er lidt mere komplekst end som så, kan jeg se.

Ja idræt har de jo - og i mine ører ville det da give mening, at lægge det samme med det fat.

Alt i min verden lyder det lidt som signalpolitik på skoleområdet - at man siger, tjo ...det skal vi vel og i princippet er det vedtaget men det bliver noget nær umuligt at gøre grundet økonomi.

Ved nogen om det er noget, der ligger skolerne på sinde at få ændret - og hvad med jer som forældre?


Var så lidt :)
Præcis, også fordi det ofte er der, at den lærerstuderende i løbet af sin uddannelse i det mindste har snust en smule til førstehjælp.

På det seminarium jeg gik på i midt 90'erne var det faktisk et stort ønske fra de studerende at få et førstehjælpskursus, men der var uenighed om hvilken underviser der skulle stå for det (Afsætte timer osv)
På skolerne mener man typisk at visse emner skal varetages af den lærer der kender børnene bedst (klasselæreren), der tidligere også var den der med dansk havde klassen i flest timer (men ikke idræt og derfor med stor sandsynlighed ikke fhjælpskursus)

Men klasselæreren er med reformen aflivet og en pædagog der er tilstede 3 timer om ugen kan være kontaktpersonen.


Det er min erfaring at skolerne rigtig gerne vil, de gør meget, der søges fonde og nogle fonde (Fx. Trygfonden) gør meget for at få det ud på skolerne.
Men det er stadig for dyrt, selvom der er tonsvis af undervisningsmaterialer, for man lærer det ikke bare udfra et udprintet sæt materiale.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Pølsemix » 13. jan 2016, 15:15

Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:Timerne i folkeskolen skal anvendes til fagligt relevante fag, og ikke al muligt andet gøgl og tidsspilde.
Der er ikke den ting som ikke skal proppes ind i folkeskolen fordi en eller anden har fået en fiks ide.


Hey, det kan vi sagtens blive enige om der er for meget af - hvilket ofte skyldes at forældrene ikke tager det med ungerne hjemme.
Men kategoriserer du virkelig livreddende førstehjælp som gøgl og tidsspilde?

Nuvel ungerne skal lære at stave, men er 2-4 timer med nedenstående "Rumpestavning" vigtigere?

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... olens-fag/


LOL, nej de eksempler er ikke vigtigere.
Men en generel indførelse af førstehjælp synes jeg er for meget, da det jo også skal fornyes løbende så ens viden ikke er forældet, og jeg ikke tror at børn under 15 år handler særligt rationelt i sådan en nødssituation alligevel.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Førstehjælp i folkeskolen

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2016, 15:28

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:Timerne i folkeskolen skal anvendes til fagligt relevante fag, og ikke al muligt andet gøgl og tidsspilde.
Der er ikke den ting som ikke skal proppes ind i folkeskolen fordi en eller anden har fået en fiks ide.


Hey, det kan vi sagtens blive enige om der er for meget af - hvilket ofte skyldes at forældrene ikke tager det med ungerne hjemme.
Men kategoriserer du virkelig livreddende førstehjælp som gøgl og tidsspilde?

Nuvel ungerne skal lære at stave, men er 2-4 timer med nedenstående "Rumpestavning" vigtigere?

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... olens-fag/


LOL, nej de eksempler er ikke vigtigere.
Men en generel indførelse af førstehjælp synes jeg er for meget, da det jo også skal fornyes løbende så ens viden ikke er forældet, og jeg ikke tror at børn under 15 år handler særligt rationelt i sådan en nødssituation alligevel.


Nu er førstehjælp jo obligatorisk gennem skoleforløbet hvor det tilpasses aldersvarende, det er ikke sådan at en 2. klasseelev skal kunne håndtere en hjertestarter, men fx. at kunne ringe 112 og rense et sår, blive og trøste, tilkalde hjælp.

Børn på 10 år kan nu sagtens reagere rationelt på en økse i knæskal situation - ok way of, men alligevel.
Ja, det skal fornyes, men hvis det nu ikke var så dyrt, ville flere måske gøre det?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"