Jødisk organisation raser: Hitlers hat, Eva Brauns cocktailkjole og 145 andre nazi-antikviteter skal på auktion i dag

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Jødisk organisation raser: Hitlers hat, Eva Brauns cocktailkjole og 145 andre nazi-antikviteter skal på auktion i dag

Indlægaf annellaII » 20. nov 2019, 15:47

https://politiken.dk/kultur/art7505655/Hitlers-hat-Eva-Brauns-cocktailkjole-og-145-andre-nazi-antikviteter-skal-p%C3%A5-auktion-i-dag

Adolf Hitlers høje hat og Eva Brauns selskabskjoler er blandt de 147 genstande fra Hitlers Tredje Rige, der i dag sælges til højestbydende i det tyske auktionshus Hermann Historica.

Hitlers høje hat er vurderet til 93.000 kroner, og en sort cocktailkjole i silke, der tilhørte hans kone, Eva Braun, er vurderet til 16.400 kroner. De er blandt de genstande, som ifølge auktionshuset stammer fra 40 kufferter, som blev beslaglagt af amerikanerne i maj 1945 i Salzburg i Østrig.

Auktionen realiseres på trods af protester fra European Jewish Association. I et brev til auktionshuset i München skriver bestyrelsesformand for organisationen, rabbiner Menachem Margolin, at salget ikke »er forbudt, men forkert«, og opfordrer til, at det annulleres.

»Vi mener, at salg af denne slags memorabilia har en meget lille historisk værdi, men derimod vil blive købt af dem, der glorificerer og søger at retfærdiggøre den største ondskab, der har ramt Europa«, skriver han i brevet, der citeres af det israelske nyhedsmedie Ynetnews.

I auktionshuset har man derimod stået fast på, at salg af genstande, hvoraf mange har tilhørt nazistiske topfolk, har en historisk værdi.

»Ja, Hitler sælger, men de fleste af vores kunders tilgang bunder i seriøs historisk interesse«, har auktionshusets direktør, Bernhard Pacher, udtalt til tyske Bild.

På auktionen bliver der også solgt genstande, som tilhørte Hermann Göring og Joseph Goebbels.

Genstandene blev i mange tilfælde indsamlet i krigens sidste dage af amerikanske soldater.



Hvad mener du om en auktion med nazi-genstande pg antikviteter?


For mig er sådan en auktionn helt i orden, nazi-tiden er en del af historien, der desværre hverken kan gøres usket eller tænkes væk.
2
Bergen
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11928

Re: Jødisk organisation raser: Hitlers hat, Eva Brauns cocktailkjole og 145 andre nazi-antikviteter skal på auktion i da

Indlægaf Bergen » 20. nov 2019, 16:12

Jeg kan ikke se problemet.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Jødisk organisation raser: Hitlers hat, Eva Brauns cocktailkjole og 145 andre nazi-antikviteter skal på auktion i da

Indlægaf landsbytossen » 20. nov 2019, 16:27

Det er ikke min opfattelse, at mange samlere af ægte nazieffekter sympatiserer med nazismen. Der er flere sympatisører blandt dem, der køber kopier.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Jødisk organisation raser: Hitlers hat, Eva Brauns cocktailkjole og 145 andre nazi-antikviteter skal på auktion i da

Indlægaf Misantropen » 20. nov 2019, 16:31

Den organisation kan og skal ikke bestemme den historiske værdi.

Jeg har forståelse for at det er et ømtåleligt emne for jøder og det skal man selvfølgelig have respekt for, men omvendt må de også have forståelse og respekt for at interesse om Hitler og nazister under Anden verdenskrig ikke partout er noget negativt rettet mod jøder. Hitler har også sat sine spor i dem der ikke er/var jøder. Det hører man bare sjældent om.

Jeg er hverken nazist, jødehader eller samler, men jeg interesserer mig for tiden før, under og efter Anden Verdenskrig og synes effekter er en vigtig del af at huske og kunne genfortælle historien. Om det er Hitlers hat eller militærudstyr kan være lige vigtigt.
4
Brugeravatar
Boganis
Indlæg: 153
Tilmeldt: 29. jun 2019, 17:30
Kort karma: 7
Likede indlæg: 176

Re: Jødisk organisation raser: Hitlers hat, Eva Brauns cocktailkjole og 145 andre nazi-antikviteter skal på auktion i da

Indlægaf Boganis » 20. nov 2019, 17:07

Køb det og brænd lortet.
0
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Albert Einstein
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Jødisk organisation raser: Hitlers hat, Eva Brauns cocktailkjole og 145 andre nazi-antikviteter skal på auktion i da

Indlægaf DenBruneMunk » 20. nov 2019, 17:23

Tænk bare, vi laver film om seriemordere, deres genstande sælges på ebay uden folk bekymrer sig, og andre steder går special genstande som guld. Når ting først er sket, så kan ting altså ikke være andet en den enes ting men en andens arv eller guld.

Er sikker på et nazi symbol udstillet på et tæppe i stuen, nok vil virke mærkeligt men de har jo ret til deres tro også i Danmark, de er endnu ikke gjort ulovlige.

Jeg har set folk have fullsize Freddy Kruger eller Friday 13th(Jason Voorhees) og Michael Myers stående i en stue, det er da godt nok også nogle ting at have i i hjemmet men hvad, det er jo primært kun ejeren som skal se på sine genstande, om det er nazi ting eller statuer eller LEGO , so what???
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Jødisk organisation raser: Hitlers hat, Eva Brauns cocktailkjole og 145 andre nazi-antikviteter skal på auktion i da

Indlægaf KIM K » 20. nov 2019, 20:08

Man behøver ikke være nazist for at interessere sig for sin fortid.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i at museer og historieinteresserede drages af effekter der har tilhørt betydningsfulde historiske personer.
Jeg tror også jeg ville blive en lille smule fascineret af at stå med en udgave af Mein Kampf i hånden der har tilhørt Adolf Hitler eller en sabel der har tilhørt Napoleon etc. og jeg er ikke nazist kan jeg godt afsløre :-)
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"