Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf annellaII » 8. dec 2019, 16:10

https://www.tv2lorry.dk/lorryland/flertal-af-borgmestre-borgere-kan-selv-ordne-gadekaer-og-fikse-legepladser

Kære borger - fat kost, hammer og hækkeklipper og hjælp os med at klare opgaver i kommunen.

Sådan kan opfordringen fra din borgmester meget vel komme til at lyde, før du ved af det.

22 ud af 24 borgmestre mener således, at opgaver, som kommunen løser i dag, helt eller delvist kan overgå til borgerne selv.

Det viser en rundspørge, som TV 2 Lorry har lavet i forbindelse med, at TV 2 og TV 2’s regioner i denne uge sætter fokus på regel-Danmark under overskriften "Bøvl og Bureaukrati."

“Der kan være situationer, hvor borgere selv kan overtage nogle opgaver på det grønne område i boligforeninger,” nævner Albertslunds borgmester, Steen Christiansen (S), i rundspørgen.

I Dragør Kommune siger borgmester, Eik Dahl Bidstrup (V), at opgaver som “rengøring, renovering af legepladser og besøgsvenner på ældreområdet” kan overgå til kommunens indbyggere.

“Male børnehaver, rydde op og passe på nærområder,” nævner Frederikssunds borgmester John Schmidt Andersen (V), mens Hørsholm-borgmester, Morten Slotved (K), siger, at borgere kan klare tilsynsopgaver ved at give feedback over en app, og at borgere kan sponsorere bygninger og vedligeholde bænke og sportsfaciliteter.

I Lejre og Gribskov kommuner passer borgere allerede nogle af byens gadekær. Ishøjs borgmester, Ole Bjørstorp (S), melder, at borgere kan renovere legepladser, og at forældre kan tage større ansvar på skoleområdet.

Flere borgmestre nævner desuden, at opgaveløsning blandt borgerne også bidrager til fællesskab og sammenhold i kommunen.

- Borgmestrene skal lade være med at være så kreative. Det er et skråplan, de er på vej ud på. Lad de frivillige passe deres fodbold, håndbold og spejder, og lad lønnet arbejde være lønnet arbejde. Vi har stadig mange arbejdsløse i det her land, siger 3F's formand for den offentlige gruppe Lydia Callesen til TV 2 Lorry.

Flere borgmestre nævner også, at forskellige regler kan stå i vejen for at overdrage opgaver til kommunens borgere.

De nævner blandt andet udbudsregler, naturbeskyttelsesregler, forsikringsregler og spørgsmål om sikkerhedsansvar på eksempelvis legepladser som forhindringer.


Hvad er din mening om omtalte borgmestres opfordring til borgerne om, hvad borgerne selv kan klare?


I er på vej ud på et skråplan, borgmestre, lyder advarslen fra 3F.


Jeg tilslutter mig 3F's mening, det er et skråplan, hvis borgere gratis skal udføre kommunernes arbejde.


Hvad med dig, er du villig til overtage en eller flere af borgmestrenes foreslåede opgaver i din kommune?

Jeg er ikke slet ikke.
0
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Madam » 8. dec 2019, 17:52

Nå, her er altså en ny måde at spare på, hvem mon så får gavn af de penge???
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Aragorn » 8. dec 2019, 17:54

SurSødSovs skrev:Ja. Det kan borgerne. Lige som de så kan betale mibdre i skat


Som tilføjelse har jeg det sådan, at hvis jeg reparerer eller laver noget, så vil jeg for det meste gerne have en ejerandel i det.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Zorglup » 8. dec 2019, 18:07

Smart løsning. ;)
Hvad fanden skal vi så betale skat for ?
2
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Stars » 8. dec 2019, 18:26

Aragorn skrev:
SurSødSovs skrev:Ja. Det kan borgerne. Lige som de så kan betale mibdre i skat


Som tilføjelse har jeg det sådan, at hvis jeg reparerer eller laver noget, så vil jeg for det meste gerne have en ejerandel i det.

Hvis du reparerer en legeplads, mine børn leger på, vil jeg gerne være sikker på, du er kvalificeret til det.

Så der ikke sker ulykker, fordi det ikke er gjort ordentligt.
6
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf fisken80 » 8. dec 2019, 18:31

Dårlig ide. https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-12-0 ... -i-esbjerg

Det duer simpelthen ikke, at borgerne laver kommunale opgaver, det bliver et gedemarked i forhold til forsikringer, arbejdssikkerhed osv.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Sangius » 8. dec 2019, 18:33

Hvad gør man så hvis borgeren nægter?

Synes det er en mærkelig ide. Arbejde er ikke gratis.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Purple Haze » 8. dec 2019, 18:48

Jeg kan godt lide ideen om at en borger gerne gøre et eller andet, som burde falde under kommunen, som kommunen ikke har prioriteret eller har råd til.

Det kunne være som en gammel sag der var engang, hvor en husejer/landmand boede op til et kommunalt område hvor der lå en lille ildelugtende sø der var fyldt af gamle cykler og andet affald. Manden blev så træt af det at han over en periode ryddede op og fik søen og området omkring til at blive et fint lille område.
Det kvitterede kommunen så meden bøde og et påbud om at “genoprette” søens tilstand til dens oprindelige form.
Jeg kan ikke huske hvad det endte med, men sagen nåede nyhederne den gang. I sådan et tilfælde ville det være fint synes jeg, hvis borgerne får nogle flere rettigheder / frihed til at forskønne offentlige områder.
Samtidig kan jeg dog godt se en masse problemer hvis det blev normen.

Men ideen om at kommunen bliverafhængig af at borgerne skal udfører arbejde som bør og skal varetages, finder jeg absurd.
Det skal varetages af professionelle der ved hvad de laver, der er forsikrede og som får en ordentlig løn for arbejdet.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Aragorn » 8. dec 2019, 19:34

Stars skrev:
Aragorn skrev:
SurSødSovs skrev:Ja. Det kan borgerne. Lige som de så kan betale mibdre i skat


Som tilføjelse har jeg det sådan, at hvis jeg reparerer eller laver noget, så vil jeg for det meste gerne have en ejerandel i det.

Hvis du reparerer en legeplads, mine børn leger på, vil jeg gerne være sikker på, du er kvalificeret til det.

Så der ikke sker ulykker, fordi det ikke er gjort ordentligt.


Det er jeg fuldstændigt enig i, det er også derfor jeg nøjes med at lave computere. Det er en elendig idé at sætte folk til at lave håndværksmæssige opgaver hvis de ikke er trænede i det, men det kommer selvfølgelig også an på hvor meget man differencierer det. De fleste kan nok male træværk med en i forvejen anvist og godkendt maling.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Artem » 8. dec 2019, 19:44

Jeg ser mange problemer i forslaget. Legepladser skal feks leve op til mange krav i dag, som en almindelig borger ikke kender til, og hvem har ansvaret hvis et barn efterfølgende kommer til skade.
Ja og hvordan er de her borgerne dækket hvis de kommer til skade mens de klipper hæk, eller maler i børnehaven?

Helt generelt er det utroligt lidt man kan spare ved det. Arbejder selv i en teknisk forvaltning og vi taler ofte om det skæve i hvor meget vores område fylder på møderne i kommunalbestyrelsen. For ud af hele kommunens økonomi, så udgør det tekniske område, med løn og anlægsprojekter. 2% af det samlede budget.
Men når det fylder så meget i kommunalbestyrelsen, er det fordi det er et af de eneste områder, de reelt kan røre ved. Da de jo ikke kan gå ind i enkeltsager på social og skole området. Da det er styret af lovgivning. Mens de omvendt mener at de kan det på det tekniske område. (de har nogle gange med at træffe beslutninger, der er fagligt forkerte og strider mod lovgivningen.)
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Wizzze » 8. dec 2019, 20:39

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-12-0 ... d-en-skovl

:tie:

Der er ikke noget galt med at naboer hjælper hinanden, men at bruge det som et argument for ringere kommunal service og besparelser :rulle:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Delfin » 8. dec 2019, 22:18

Nej tak
Jeg har ikke noget imod at nogen selv tager initiativ til en samle skrald dag i skoven, men overordnet set skal ansvaret ligge i kommunens hænder

Hvad mener Steen Christiansen i øvrigt med det her?

“Der kan være situationer, hvor borgere selv kan overtage nogle opgaver på det grønne område i boligforeninger,” nævner Albertslunds borgmester, Steen Christiansen (S), i rundspørgen.


I boligforeninger er det ikke kommunen, der holder udendørsområderne. Der gør servicemedarbejderne, som vi selv betaler over afdelingens driftsbudget. I beboerdemokratiet kan vi godt bestemme, at vi selv skal vaske trapper eller lave andet på fællesarealerne, men det er ikke noget kommunen har noget at skulle have sagt om.
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf KIM K » 9. dec 2019, 03:55

Jeg er på det overordnede plan enig med landets borgmestre under forsætning af at frivillige initiativer følges op af skattelettelser eller omfordeling til kernevelfærd såsom ældreområdet, folkeskolen etc.
Men der fremføres også en del vrøvl fra borgmestrenes side. Som Delfin korrekt skriver er det lejerne der i dag betaler for vedligehold af boligforeningernes grønne områder, ikke kommunen så der skal de bare stikke piben ind.
Besøgsvenner til ældre var jeg heller ikke klar over blev finansieret over kommunekassen, Jeg kan overhovedet ikke se hvorfor det skulle koste en krone.

For ikke mange år siden var det ikke ualmindeligt at lokalsamfundenes egne borgere samlede ind til opførelser af bl.a. idrætshaller eller når der skulle anlægges nye tennis og fodboldbaner etc., og arbejdet blev gerne udført ved hjælp af frivillig lokal arbejdskraft. Arbejdet skal selvfølgelig stadig inspiceres og godkendes af arbejdstilsynet.

Her er et eksempel:

https://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6rl%C3%B8sehallen

Man får mig aldrig til at skrive under på besparelser inden for kernevelfærd som sundhedsområdet, undervisning, arbejdsløshedsunderstøttelse, pensioner mm.
Men der er altså andre områder man godt kunne kigge nærmere på og spørge sig selv om det nu også skal være en offentlig opgave at finansiere.
Synes man f.eks. det er vigtigere byens borgere får en svømmehal at udfolde sig i end at de ældre bliver vasket og får skiftet ble, eller at folkeskoleeleverne får et ordentligt undervisningsmiljø uden træk og med fugten drivende ned af væggene etc.

Det handler om prioriteringer.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf Santa » 9. dec 2019, 05:55

Argumenterne imod står jo i kø!

1) Vi HAR betalt for det arbejde via skatten!

2) Arbejde koster penge, og dette vil føre til fyringer!

3) Kvalitetssikring af arbejdet?

4) Hvad hvis borgerne får en arbejdsskade under udførslen?

5) Hvad hvis borgene ikke vil? Hvem skal så?

.....man kunne jo starte med at skære alle overflødige projekter væk i kommunerne først (fx kunst og kultur!) og afskedige størstedelen af konsulenterne. For hvis der er SÅ stort et behov for at spare, så skal man da fjerne flødeskummet først!
5
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Flertal af borgmestre: Borgere kan selv ordne gadekær og fikse legepladser

Indlægaf fisken80 » 9. dec 2019, 07:48

Santa skrev:Argumenterne imod står jo i kø!

1) Vi HAR betalt for det arbejde via skatten!

2) Arbejde koster penge, og dette vil føre til fyringer!

3) Kvalitetssikring af arbejdet?

4) Hvad hvis borgerne får en arbejdsskade under udførslen?

5) Hvad hvis borgene ikke vil? Hvem skal så?

.....man kunne jo starte med at skære alle overflødige projekter væk i kommunerne først (fx kunst og kultur!) og afskedige størstedelen af konsulenterne. For hvis der er SÅ stort et behov for at spare, så skal man da fjerne flødeskummet først!


Du vil lukke bibliotekerne :8:
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"