Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf annellaII » 15. dec 2019, 07:55

https://ekstrabladet.dk/sport/anden_sport/kirke-besked-til-enke-fjern-dit-juletrae-fra-gravstedet/7916263

Bokseenken Rie Hugger har hvert år i december pyntet sin mands grav med et lille juletræ, men den tradition finder ny kirkegårdsleder sig ikke i.

Det strider mod reglerne at opstille et juletræ, fastslår kirkegårdsleder Camilla Philipsen, som er upåvirket af, at ingen nogensinde har klaget over juletræet, og at det i sagens natur står på gravstedet i en begrænset periode.

Philipsens besked til Rie Hugger: ‘Hvis man vil have et gravsted, hvor man må stille alt det der, så skulle man have valgt et andet gravsted’.

- Jeg fatter ganske enkelt ikke, hvem der kan føle sig trådt over tæerne. Er det Gud? Jesus? Det tror jeg ikke, og hvis de endelig havde noget at udsætte på juletræer, så slog de nok ned på det store juletræ, der kommer til at stå inde i kirken juleaften, siger Rie Hugger.

Hun anerkender, at der findes regler for udsmykning, men de siger intet om juletræer, konstaterer hun. Til gengæld siger de noget om farven på de lys, pårørende stiller på gravstederne. Hvide lys er tilladt. Det er røde lys, som er populære her i julemåneden, ikke.

Røde lys er ifølge reglerne ikke tilladt på kirkegården. Kirkegårdslederen har dog 'gradbøjet reglerne' her i julen, så røde lys kan tolereres.

- Det er jul, for pokker! Hvis man ikke på en kirkegård kan møde lidt hjertevarme og forståelse, så forstår jeg intet. Vi er mange, der savner vore kære, og savnet er ekstra stort i julen, og så hjælper det lidt at tænde lys. Også røde lys, siger Rie Hugger:

- Det er stilfuld og smuk udsmykning. Det er jo ikke sådan, at gravstederne ligner noget, Gertrud Sand fra The Julekalender har pyntet.

Kirkegårdsleder Camilla Philipsen er først tilbøjelig til at ‘gradbøje reglerne’, men ender så med at fastholde, at Rie Huggers juletræ skæmmer den afsides beliggende skovkirkegård, hvor der findes i alt tre grave.

- Sådan nogle ting ikke må stå i skovkirkegården, for der skal det være naturligt. Det er ikke naturligt at stille et juletræ med pynt der, siger Camilla Pedersen, som tiltrådte sin stilling i august i år.



Hvad mener du om et pyntet juletræ på et gravsted i december måned?

For mig er det helt i orden, det er i forvejen sørgeligt nok at besøge et gravsted, så måske kan et pyntet juletræ på gravstedet tage lidt af sørgmodigheden.
0
Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf Ndss » 15. dec 2019, 08:09

Generelt set er det vel ok med pyntet juletræ på et gravsted, men her er der jo tale om et særligt gravsted - på en skovkirkegård, hvor alt skal være naturligt.
Jeg tænker, at man så må vælge et traditionelt gravsted, hvis man ønsker at sætte sit eget præg på det :)
12
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf Tibbler » 15. dec 2019, 08:12

Problemet er, at det ikke bare er et almindeligt gravsted. Det er en skovkirkegård, hvor fokus er på naturen, og der er strammere regler for pynt, end på den almindelige del af kirkegården.
Jeg kan faktisk godt forstå, at de håndhæver reglerne. Det burde de så bare have gjort fra starten; for så havde det nok været lidt nemmere at acceptere for enken.

På den skovkirkegård mine forældre gerne vil ligge på, må der intet ligge ved selve gravstedet. Både plade med navn, samt diverse lys og pynt er på en lille plads ved indgangen til den kirkegård. Så det virker til, at der trods alt er lidt mere lempelige regler, på den anden skovkirkegård; bare ikke et juletræ i potte.
8
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf Modesty Blame » 15. dec 2019, 09:09

Ndss skrev:Generelt set er det vel ok med pyntet juletræ på et gravsted, men her er der jo tale om et særligt gravsted - på en skovkirkegård, hvor alt skal være naturligt.
Jeg tænker, at man så må vælge et traditionelt gravsted, hvis man ønsker at sætte sit eget præg på det :)

Men lysene er vel heller ikke særligt naturlige.

Ej, jeg er sgu i virkeligheden ligeglad.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf landsbytossen » 15. dec 2019, 09:13

Det kunne jo være, at pårørende til andre gravlagte på skovkirkegården ikke bryder sig om bling-bling.

Hvornår lærer folk, at regler er bedst, når de gælder for alle. Inkl. dem selv.
7
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf lulu-p » 15. dec 2019, 09:24

Det er en skovkirkegård som netop skal være så naturlig som muligt, derfor skal der selvfølgelig ikke stå et pyntet juletræ. Primært af respekt for de andre pårørende som har valgt gravsted samme sted.
5
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf fisken80 » 15. dec 2019, 09:39

På min morfars gravsted bliver blomster fjernet meget hurtigt, fordi det er en plade i en græsplæne, der slås ofte. Er det ærgerligt og trælst for os? Ja, det er det. Skulle vi have undersøgt reglerne bedre før vi valgte gravstedet? Ja, det skulle vi. Er det kirkegårdens ansvar, at vi ikke gjorde det? Nej, det er det ikke. Skal kirkegården bøje reglerne for os? Nej, selvfølgelig skal de da ikke det!
Skal de gradbøje reglerne for andre? Nej, selvfølgelig skal de ikke det.

Enken kunne have undersøgt reglerne før hun valgte gravstedet.
8
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf fisken80 » 15. dec 2019, 09:40

Det er i øvrigt ikke noget helt lille juletræ, kan man se på billedet i artiklen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf Madam » 15. dec 2019, 09:58

Kirkegårdslederen kan ikke begynde at gradbøje reglerne for Rie Hugger, da de specielle udsmykninger sikkert optrappes af andre, og så vil idéen med en skovkirkegård ikke mere være relevant.
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf Fru Sunshine » 15. dec 2019, 10:26

Som kirkegårdslederen siger, så er det ikke hendes skyld, at reglerne ikke er blevet overholdt tidligere.

Det er altså fint, at hun er konsekvent, men den journalist er da godt nok på krigsstien sammen med enken. I guder altså.
4
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. dec 2019, 10:31

Fru Sunshine skrev:Som kirkegårdslederen siger, så er det ikke hendes skyld, at reglerne ikke er blevet overholdt tidligere.

Det er altså fint, at hun er konsekvent, men den journalist er da godt nok på krigsstien sammen med enken. I guder altså.


Enig. Og den får bare på alle tangenter på Kleenex-klaveret.
4
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32469

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf icelady » 15. dec 2019, 10:36

Nu ved jeg ikke om samtalen med kirkegårdslederen er korrekt gengivet men de får den da godt nok drejet til, at hun skal fremstå som meget usikker på sagen. :gruble:


Jeg satser dog på at kirkegårdslederen har læst reglerne, og så må enken og afdødes mor efterleve dem.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf Flora » 15. dec 2019, 10:42

Jeg kan godt forstå kirkegårdslederen. Det juletræ er ret stort og ret pyntet, og jeg kan sagtens forestille mig, at det kan være generende for andre, der kommer på kirkegården.

Rie udtaler, at det er for at markere, at hendes mand ikke er glemt i julen, men det kan man jo altså gøre på mange andre måder. Der findes masser af juledekorationer, som er specifikt beregnet til gravsteder. Hun kunne jo bare lægge en af dem i stedet.
1
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf Goozilla » 15. dec 2019, 11:13

landsbytossen skrev:Hvornår lærer folk, at regler er bedst, når de gælder for alle. Inkl. dem selv.


Principielt helt enig! Men så klinger det bare enormt hult, at man tillader rødt lys i julemåneden og dermed gradbøjer visse regler. Jeg kan sgu ikke helt med det der gradbøjning for nogle og ikke for andre.
2
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kirke-besked til enke: Fjern dit juletræ fra gravstedet

Indlægaf hotlips » 15. dec 2019, 15:01

Jeg forstår ikke helt den slags. Hvor svært kan det lige være at forstå at nej det her må du ikke, og ja reglerne gælder også for dig.

Det er ikke den første af den slags historier der har været fremme på det sidste, jeg kan ikke rigtig se formålet, vil man have der skal være frit slag til at overlæsse gravsteder med plastiktræer og havenisser eller hvad?
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"