Er transkvinder kvinder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Er transkvinder kvinder?

Indlægaf BlueBunny » 20. dec 2019, 14:18

Der er shitstorm fordi en Mary har udtalt:

“ »Jeg vil meget gerne bruge folks foretrukne pronominer og acceptere alles ret til at være menneske og ret til fri tale. Transkvinder er transkvinder. Det er skønt. Men at håndhæve dogmet om, at transkvinder er kvinder, er totalitært,« har Maya Forstater blandt andet tweetet.

Desuden er hun gået i rette med en britisk lov, der bl.a. vil gøre det muligt for transkvinder at gøre brug af kvindeomklædninger.

»Alles ligestilling og sikkerhed bør beskyttes, men kvinder og piger taber på privatliv, sikkerhed og rimelighed, hvis mænd får adgang til omklædningsrum, sovesale, fængselsafdelinger og sportshold«.

Udtalelserne har resulteret i, at Maya Forstater har været for retten. Dommeren skulle afgøre, om det var på sin plads, at Maya Forstater mistede jobbet. Det var det, lød dommen.

Dommer James Tayler slog fast, at hendes synspunkter ikke er »værdige til at blive respekteret i et demokratisk samfund«.



Harry Potter forfatter Rowling har forsvaret Mary og er nu også i shitstorm.

Kunne det ske i Danmark? Hvad er din holdning?

Er en transkvinde sådan heeeelt det samme som en kvinde?

Her er hele artiklen: https://www.berlingske.dk/kultur/j.k.-r ... mit-hjerte
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf achillaxedprune » 20. dec 2019, 14:25

:forvirret: Nej, transkvinder er ikke kvinder.

Dommen virker helt forrykt. Jeg forstår slet ikke, hvad der sker lige i øjeblikket med transaktivisme.
24
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. dec 2019, 14:27

BlueBunny skrev:Er en transkvinde sådan heeeelt det samme som en kvinde?

Er en transmand en rigtig mand? Nok ikke i guds øjne eller uden operationer.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf paint » 20. dec 2019, 14:29

Transkvinder er ikke kvinder, i mine øjne. De er transkvinder. Det er noget helt andet.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf BlueBunny » 20. dec 2019, 14:40

Jeg synes det er underligt at opfattelsen er så forskellig her og der. Vi er jo meget rummelige her i Danmark.
Jeg tænker ikke transkvinder er kvinder. Der er en forskel.
Dog bør de, som jeg læser det som Mary tænker, have stor accept. Men der er en forskel.

Her i Danmark har vi nok Ibi-Pippi som en der satte grænserne på en prøve. (https://www.bt.dk/danmark/koensskiftet- ... svoemmehal) men det viser jo at der ER forskel. Så det undrer mig at tanken ligger så fjernt at Mary ligefrem skal dømmes. Og at en dommer udtaler sig sådan.

Ligeledes undrer det mig hvis ikke nogen her tænker dommeren har ret, når nu så mange lige der ovre laver shitstorm.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Rullegardinia » 20. dec 2019, 14:46

Transkvinder er transkvinder. Ellers ville du jo ikke have behov for at lave et statement om, at de er kvinder, vel? De ER ikke kvinder. De hører ikke til i kvinders sport, omklædningsrum, fængsler, krisecentre eller herberger. Og verden skal ikke indrette sig efter dem, så lesbiske skal i konverteringsterapi for at lære at elske transkvinders pik.

Jeg håber i den grad, at verden snart finder sin forstand igen.
30
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Kattefjæs » 20. dec 2019, 14:49

Det er et lidt underligt spoergsmaal i det hele taget. Det er vel lige meget om man opfatter en transkvinde som en kvinde. Det vigtige er om man opfatter vedkommende som et undermenneske og behandler dem daarligt udelukkende pga. hvem/hvad de er. Hvis man ikke goer det, og man ellers respekterer hvad de gerne vil kaldes, er det saa ikke ligemeget om man synes det ene eller det andet?

For min skyld kan andre mennesker opfatte mig som en kvinde, mand, kanariefugl eller dinosaur om de har lyst, bare de behandler mig med respekt.
7
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Rullegardinia » 20. dec 2019, 14:56

Kattefjæs skrev:Det er et lidt underligt spoergsmaal i det hele taget. Det er vel lige meget om man opfatter en transkvinde som en kvinde. Det vigtige er om man opfatter vedkommende som et undermenneske og behandler dem daarligt udelukkende pga. hvem/hvad de er. Hvis man ikke goer det, og man ellers respekterer hvad de gerne vil kaldes, er det saa ikke ligemeget om man synes det ene eller det andet?

For min skyld kan andre mennesker opfatte mig som en kvinde, mand, kanariefugl eller dinosaur om de har lyst, bare de behandler mig med respekt.


Der tager du så fejl. Det er altafgørende, om de er kvinder eller ej. Hvis de er kvinder, så falder alle de arenaer, kvinder har skabt for dem selv, for eksempel Kvindehuset, men også kønsopdelt sport, omklædningsrum og krisecentre. Det får helt vildt vidtrækkende konsekvenser, om de er kvinder eller TRANSkvinder.
16
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Kattefjæs » 20. dec 2019, 15:00

Rullegardinia skrev:
Kattefjæs skrev:Det er et lidt underligt spoergsmaal i det hele taget. Det er vel lige meget om man opfatter en transkvinde som en kvinde. Det vigtige er om man opfatter vedkommende som et undermenneske og behandler dem daarligt udelukkende pga. hvem/hvad de er. Hvis man ikke goer det, og man ellers respekterer hvad de gerne vil kaldes, er det saa ikke ligemeget om man synes det ene eller det andet?

For min skyld kan andre mennesker opfatte mig som en kvinde, mand, kanariefugl eller dinosaur om de har lyst, bare de behandler mig med respekt.


Der tager du så fejl. Det er altafgørende, om de er kvinder eller ej. Hvis de er kvinder, så falder alle de arenaer, kvinder har skabt for dem selv, for eksempel Kvindehuset, men også kønsopdelt sport, omklædningsrum og krisecentre. Det får helt vildt vidtrækkende konsekvenser, om de er kvinder eller TRANSkvinder.


Tja, tjo, hvis du ser paa det i et stoerre samfundsmaessigt perspektiv - men nu taenkte jeg egentlig paa det enkelte individ.

Det skulle jeg maaske have understreget. :P
0
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Rullegardinia » 20. dec 2019, 15:03

Kattefjæs skrev:
Rullegardinia skrev:
Kattefjæs skrev:Det er et lidt underligt spoergsmaal i det hele taget. Det er vel lige meget om man opfatter en transkvinde som en kvinde. Det vigtige er om man opfatter vedkommende som et undermenneske og behandler dem daarligt udelukkende pga. hvem/hvad de er. Hvis man ikke goer det, og man ellers respekterer hvad de gerne vil kaldes, er det saa ikke ligemeget om man synes det ene eller det andet?

For min skyld kan andre mennesker opfatte mig som en kvinde, mand, kanariefugl eller dinosaur om de har lyst, bare de behandler mig med respekt.


Der tager du så fejl. Det er altafgørende, om de er kvinder eller ej. Hvis de er kvinder, så falder alle de arenaer, kvinder har skabt for dem selv, for eksempel Kvindehuset, men også kønsopdelt sport, omklædningsrum og krisecentre. Det får helt vildt vidtrækkende konsekvenser, om de er kvinder eller TRANSkvinder.


Tja, tjo, hvis du ser paa det i et stoerre samfundsmaessigt perspektiv - men nu taenkte jeg egentlig paa det enkelte individ.

Det skulle jeg maaske have understreget. :P


For de fleste individer, så ved de jo nok godt, at deres meget mandlige pik ikke ligefrem er det mest kvindelige kønsorgan. Problemet er så dem, der bliver så opslugt af deres egne narcissistiske fantasier, så det ikke er godt nok med et nyt cpr.nr., men som skal valideres hele tiden og konstant. Den gruppe, som ikke skulle have haft vind i sejlene, men som af uransagelige årsager har fået det, er jo sådan set dem, kampen står imod.
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Rullegardinia » 20. dec 2019, 15:05

DenSyngendeLussing skrev:Jeg synes, det er dybt, dybt bekymrende, at man i England åbenbart nu kan blive fyret, fordi man mener, der kun er to køn - og tilmed få at vide i en britisk retsal, at fyringen ikke alene er berettiget, men at man har “holdninger, det ikke hører hjemme i et moderne, demokratisk samfund.” Det her bliver meget værre, før det bliver bedre.


Det er som om, at den der nye, woke verden er meget lig en fascistisk lorteverden uden tale- og tankefrihed? :gruble:
6
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Slettet bruger » 20. dec 2019, 15:12

Rullegardinia skrev:
Kattefjæs skrev:Det er et lidt underligt spoergsmaal i det hele taget. Det er vel lige meget om man opfatter en transkvinde som en kvinde. Det vigtige er om man opfatter vedkommende som et undermenneske og behandler dem daarligt udelukkende pga. hvem/hvad de er. Hvis man ikke goer det, og man ellers respekterer hvad de gerne vil kaldes, er det saa ikke ligemeget om man synes det ene eller det andet?

For min skyld kan andre mennesker opfatte mig som en kvinde, mand, kanariefugl eller dinosaur om de har lyst, bare de behandler mig med respekt.


Der tager du så fejl. Det er altafgørende, om de er kvinder eller ej. Hvis de er kvinder, så falder alle de arenaer, kvinder har skabt for dem selv, for eksempel Kvindehuset, men også kønsopdelt sport, omklædningsrum og krisecentre. Det får helt vildt vidtrækkende konsekvenser, om de er kvinder eller TRANSkvinder.


Det er lidt ligesom kvinder vil ind på de arenaer mænd har skabt for sig selv - direktionsgangene, ministerkontorerne osv. Det skal stoppes!
0
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Rullegardinia » 20. dec 2019, 15:14

abcd skrev:
Rullegardinia skrev:
Kattefjæs skrev:Det er et lidt underligt spoergsmaal i det hele taget. Det er vel lige meget om man opfatter en transkvinde som en kvinde. Det vigtige er om man opfatter vedkommende som et undermenneske og behandler dem daarligt udelukkende pga. hvem/hvad de er. Hvis man ikke goer det, og man ellers respekterer hvad de gerne vil kaldes, er det saa ikke ligemeget om man synes det ene eller det andet?

For min skyld kan andre mennesker opfatte mig som en kvinde, mand, kanariefugl eller dinosaur om de har lyst, bare de behandler mig med respekt.


Der tager du så fejl. Det er altafgørende, om de er kvinder eller ej. Hvis de er kvinder, så falder alle de arenaer, kvinder har skabt for dem selv, for eksempel Kvindehuset, men også kønsopdelt sport, omklædningsrum og krisecentre. Det får helt vildt vidtrækkende konsekvenser, om de er kvinder eller TRANSkvinder.


Det er lidt ligesom kvinder vil ind på de arenaer mænd har skabt for sig selv - direktionsgangene, ministerkontorerne osv. Det skal stoppes!


Ja, det skriger jo til himlen, at kvinders end game er at komme ind dér for at se på ældre mænd i jakkesæt for derefter at smutte ud på toilettet, onanere, billeddokumentere og smide det op på Twitter.
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf paint » 20. dec 2019, 15:14

BlueBunny skrev:Jeg synes det er underligt at opfattelsen er så forskellig her og der. Vi er jo meget rummelige her i Danmark.
Jeg tænker ikke transkvinder er kvinder. Der er en forskel.
Dog bør de, som jeg læser det som Mary tænker, have stor accept. Men der er en forskel.

Her i Danmark har vi nok Ibi-Pippi som en der satte grænserne på en prøve. (https://www.bt.dk/danmark/koensskiftet- ... svoemmehal) men det viser jo at der ER forskel. Så det undrer mig at tanken ligger så fjernt at Mary ligefrem skal dømmes. Og at en dommer udtaler sig sådan.

Ligeledes undrer det mig hvis ikke nogen her tænker dommeren har ret, når nu så mange lige der ovre laver shitstorm.


Jeg tror at vi i den vestlige verden, er ved at løbe ind i problemer – forårsaget af vores eget vestlige frihedsbegreb, som gradvist har gjort individets frihed til det centrale i vores frihedsforståelse. Både retsligt, religiøst og moralsk, ser/opfatter vi frihed som noget der er knyttet til enkeltindivider; retten til at være sig selv f.eks.

Sidstnævnte knopskydning; retten til at være sig selv, er så gradvist gået over i, at man er modstander af frihed, hvis man ikke kan/vil anerkende en hvilken som helst person eller persongruppes krav på accept af lige netop deres personlige version af ”retten til at være sig selv”. Folk stiller op i ramme alvor og vil respekteres og have andre til at acceptere, at de er gift med en lysekrone eller et stakit (for nu at sætte det på spidsen)

Tilsætter man lidt politisk korrekthed og frygten for ikke at være det og ikke hylde 'individets frihed' (så er man nemlig reaktionær) kan formentlig få dommere som den engelske til at dømme som har gør (ifølge artiklen)
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Slettet bruger » 20. dec 2019, 15:15

Rullegardinia skrev:
abcd skrev:
Rullegardinia skrev:
Kattefjæs skrev:Det er et lidt underligt spoergsmaal i det hele taget. Det er vel lige meget om man opfatter en transkvinde som en kvinde. Det vigtige er om man opfatter vedkommende som et undermenneske og behandler dem daarligt udelukkende pga. hvem/hvad de er. Hvis man ikke goer det, og man ellers respekterer hvad de gerne vil kaldes, er det saa ikke ligemeget om man synes det ene eller det andet?

For min skyld kan andre mennesker opfatte mig som en kvinde, mand, kanariefugl eller dinosaur om de har lyst, bare de behandler mig med respekt.


Der tager du så fejl. Det er altafgørende, om de er kvinder eller ej. Hvis de er kvinder, så falder alle de arenaer, kvinder har skabt for dem selv, for eksempel Kvindehuset, men også kønsopdelt sport, omklædningsrum og krisecentre. Det får helt vildt vidtrækkende konsekvenser, om de er kvinder eller TRANSkvinder.


Det er lidt ligesom kvinder vil ind på de arenaer mænd har skabt for sig selv - direktionsgangene, ministerkontorerne osv. Det skal stoppes!


Ja, det skriger jo til himlen, at kvinders end game er at komme ind dér for at se på ældre mænd i jakkesæt for derefter at smutte ud på toilettet, onanere, billeddokumentere og smide det op på Twitter.


Hvad end de laver derinde, er det overordentligt upassende.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"