Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 802
Likede indlæg: 11437

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 23:05

KIM K skrev:Et punkt jeg synes Obama skuffede på, var at han ikke løftede mindstelønnen i sin embedsperiode, til trods for demokratisk flertal i kongressen bag sig i dele af hans regeringstid. [...]

Det skal dog siges at den periode hvor han havde det store flertal, var i starten - hvilket samtidig var dengang hvor alting var ved at op i limningen, og firmaer krakkede til højre og venstre. Det er selvfølgelig ikke lige det allerbedste tidspunkt at sige til firmaerne: "Og by the way, skal I lige give medarbejderne 10-20-30% mere i løn." :fløjt:
0
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 7
Likede indlæg: 392

Indlægaf KIM K » 16. jul 2018, 05:09

Jeg deler ikke synspunktet at amerikansk økonomi var bombet så langt tilbage, at man i årene efter recessionen ikke havde råd til at støtte samfundets aller svageste.
Recessionen stoppede i juni 2009, siden har amerikansk økonomi været inde i et opsving - det næst længste nogensinde.

I Danmark fik vi lønstigninger i alle årene både under og efter recessionen, måske ikke reallønsfremgang for alle grupper, men dog nominelle lønstigninger der tog toppen af den værste reallønsnedgang. Dansk erhvervsliv overlevede nok endda, til trods for udgangspunktet lønstigningerne tog afsæt i var markant højere end kr. 46,- i timen.

I USA blev mindstelønnen ligeså hævet to gange under recessionen, det var næppe disse stigninger der var årsag til landets økonomiske afmatning.

I øvrigt ville en hævelse af mindstelønnen ikke være så omkostningstungt. De fleste amerikanske delstater herunder mange af de mest befolkede med et stort erhvervsliv har indført deres egne højere mindstelønninger, i erkendelse af kr. 46,- i timen er for sølle. Det kan man simpelthen ikke leve et anstændigt liv for.
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2018, 08:34

^^ Der var totalt panik for en ny "Great Depression" dengang, og den slags har jo meget med psykologi at gøre. Stemningen var: nu ikke noget med at rokke båden med lønkrav eller miljøtiltag, nu gælder det bare om at redde vores firmaer.

Men apropos topmødet, så forlyder det at Putin har sin egen bil med - som er større end Trumps! :fløjt:
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 49
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 805

Indlægaf Seladon » 17. jul 2018, 06:39

dgd2007 skrev:^^ Der var totalt panik for en ny "Great Depression" dengang, og den slags har jo meget med psykologi at gøre. Stemningen var: nu ikke noget med at rokke båden med lønkrav eller miljøtiltag, nu gælder det bare om at redde vores firmaer.

Men apropos topmødet, så forlyder det at Putin har sin egen bil med - som er større end Trumps! :fløjt:

Dgd, det blev langt værre end det, men sikke en larmende tavshed her i tråden :lol: :lol: :lol:
0
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 537
Likede indlæg: 8977

Indlægaf Lemonella » 17. jul 2018, 06:49

Seladon skrev:
dgd2007 skrev:^^ Der var totalt panik for en ny "Great Depression" dengang, og den slags har jo meget med psykologi at gøre. Stemningen var: nu ikke noget med at rokke båden med lønkrav eller miljøtiltag, nu gælder det bare om at redde vores firmaer.

Dgd, det blev langt værre end det, men sikke en larmende tavshed her i tråden :lol: :lol: :lol:

Så var det måske på grund af en større potensforlænger, at Trump gjorde knæfald for Putin? :lol:
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 191
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 3787

Indlægaf ExCoastal » 17. jul 2018, 07:00

KIM K skrev:Jeg deler ikke synspunktet at amerikansk økonomi var bombet så langt tilbage, at man i årene efter recessionen ikke havde råd til at støtte samfundets aller svageste.
Recessionen stoppede i juni 2009, siden har amerikansk økonomi været inde i et opsving - det næst længste nogensinde.

I Danmark fik vi lønstigninger i alle årene både under og efter recessionen, måske ikke reallønsfremgang for alle grupper, men dog nominelle lønstigninger der tog toppen af den værste reallønsnedgang. Dansk erhvervsliv overlevede nok endda, til trods for udgangspunktet lønstigningerne tog afsæt i var markant højere end kr. 46,- i timen.

I USA blev mindstelønnen ligeså hævet to gange under recessionen, det var næppe disse stigninger der var årsag til landets økonomiske afmatning.

I øvrigt ville en hævelse af mindstelønnen ikke være så omkostningstungt. De fleste amerikanske delstater herunder mange af de mest befolkede med et stort erhvervsliv har indført deres egne højere mindstelønninger, i erkendelse af kr. 46,- i timen er for sølle. Det kan man simpelthen ikke leve et anstændigt liv for.

Mindstelønnen i Californien stiger snart til $15 I timen. Det kan man hverken leve eller dø af, hvis en lille lejlighed koster $1500 måneden.

Folk bor på gaden, jeg ser dagligt hele kolonier af mobile homes, vans og campingvogne. Der er med garanti 1000 af dem alene i Palo Alto og Mountain View.

Jeg ser alting. Jeg har et par gig economy jobs ved siden af mit arbejde, hvor jeg leverer mad. Til fattige Jose i East Palo Alto til ham i det yderst moderne hus i Los Altos med to AMG Mercedes, en Audi RS7 og en Bentley parkeret.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2793
Likede indlæg: 17735

Indlægaf Wizzze » 17. jul 2018, 07:12

ExCoastal skrev:
KIM K skrev:Jeg deler ikke synspunktet at amerikansk økonomi var bombet så langt tilbage, at man i årene efter recessionen ikke havde råd til at støtte samfundets aller svageste.

Mindstelønnen i Californien stiger snart til $15 I timen. Det kan man hverken leve eller dø af, hvis en lille lejlighed koster $1500 måneden.

Folk bor på gaden, jeg ser dagligt hele kolonier af mobile homes, vans og campingvogne. Der er med garanti 1000 af dem alene i Palo Alto og Mountain View.

Jeg ser alting. Jeg har et par gig economy jobs ved siden af mit arbejde, hvor jeg leverer mad. Til fattige Jose i East Palo Alto til ham i det yderst moderne hus i Los Altos med to AMG Mercedes, en Audi RS7 og en Bentley parkeret.

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 191
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 3787

Indlægaf ExCoastal » 17. jul 2018, 07:48

Wizzze, det er ingen underdrivelse, at det slår slemt til. Da jeg havde besøg af Bluetof1 og kæreste, ville de gerne på Mikeller Bar downtown. Okay...jeg fandt et sted at parkere, nemt nok, men det var bare homeless ground zero. Stank af pis og lort!

Der var ingen plads hos Mikeller, så jeg måtte foreslå mit eget stamværtshus. Det er til gengæld altid godt :D

EDIT: Det er ikke det San Francisco som jeg kender og elsker, det har jeg det lidt svært ved.
Senest rettet af ExCoastal 17. jul 2018, 07:59, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 49
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 805

Indlægaf Seladon » 17. jul 2018, 07:57

I USA betrager fremtrædende republikanere, kommentatorer og efterretningschefer mødet i Helsinki til at være en historisk fiasko og ydmygelse af USA. Selveste FOX News vender Trump ryggen !

Her i lille Danmark er der også flere som tager afstand, med en bemærkelsesværdig undtagelse
//
Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Søren Espersen, kalder det uden tøven for en »god dag«.

»Det var en god pressekonference med en åben og positiv dialog. Jeg tror, de har talt rent ud af posen, og det er en stor lettelse, at verdens to største ledere og største atommagter kan tale sammen. Det er godt, at fjender kan tale sammen,« sagde Søren Espersen til Berlingske umiddelbart efter pressemødet.

»De talte om nedrustning i forhold til kernevåben, frihandel og øget samarbejde og vidensdeling på det militære område. Det er også positivt, at Rusland og USA har forståelse for hinanden i forhold til Iran,« forklarer Søren Espersen.

// fra https://www.b.dk/globalt/fra-en-god-dag ... m-topmoede
0
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2018, 08:39

Seladon skrev:[...]
Her i lille Danmark er der også flere som tager afstand, med en bemærkelsesværdig undtagelse
[...]

Han har et enkelt udenrigspolitisk billede. Han holder altid med Rusland (og Israel).
1
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 13
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 292

Indlægaf annellaII » 17. jul 2018, 08:56

dgd2007 skrev:
Seladon skrev:[...]
[...]

Han har et enkelt udenrigspolitisk billede. Han holder altid med Rusland (og Israel).

Bare det ikke kommer til at koste ham hans amt som præsident?
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2018, 09:08

annellaII skrev:Bare det ikke kommer til at koste ham hans amt som præsident?

Det var nu Espersen jeg mente :lol:

Men mht. Trump selv så er det afgørende jo hvordan Replublikanerne reagerer, og de har jo indtil videre være totalt intimerede af ham - undtagen et par stykker der ikke stiller op til genvalg.

Men det kan godt være to ting gør dette lidt anderledes:
1) at nogle af dem måske rent faktisk har ment det de har gået og sagt gennem årene, om national stolthed - og derfor reagerer mod ydmygelsen af USA
2) at de har set at han ikke er uovervindelig, efter at have set ham til tælling ved det pressemøde
... så det kan da godt være det var en afgørende vending. :gruble: Stay tuned.
0
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 13
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 292

Indlægaf annellaII » 17. jul 2018, 09:11

dgd2007 skrev:
annellaII skrev:Bare det ikke kommer til at koste ham hans amt som præsident?

Det var nu Espersen jeg mente :lol:

Det ændrer ikke på, at Trump er Rusland/Putin venlig (meget venlig) indstillet, og det kan koste ham hans amt.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2018, 09:15

annellaII skrev:Det ændrer ikke på, at Trump er Rusland/Putin venlig (meget venlig) indstillet, og det kan koste ham hans amt.

Nej, det er bestemt en mulighed.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2793
Likede indlæg: 17735

Indlægaf Wizzze » 17. jul 2018, 10:10

Seladon skrev:I USA betrager fremtrædende republikanere, kommentatorer og efterretningschefer mødet i Helsinki til at være en historisk fiasko og ydmygelse af USA. Selveste FOX News vender Trump ryggen !

//
Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Søren Espersen, kalder det uden tøven for en »god dag«.

»Det var en god pressekonference med en åben og positiv dialog. Jeg tror, de har talt rent ud af posen, og det er en stor lettelse, at verdens to største ledere og største atommagter kan tale sammen. Det er godt, at fjender kan tale sammen,« sagde Søren Espersen til Berlingske umiddelbart efter pressemødet.

»De talte om nedrustning i forhold til kernevåben, frihandel og øget samarbejde og vidensdeling på det militære område. Det er også positivt, at Rusland og USA har forståelse for hinanden i forhold til Iran,« forklarer Søren Espersen.

// fra https://www.b.dk/globalt/fra-en-god-dag ... m-topmoede

Selv Fox er efter Trump ovenpå det Putin møde, så ved man at den er gal :nerve: :ad!: :gisp: :8: :panik:

https://www.theatlantic.com/politics/ar ... in/565346/

https://www.theatlantic.com/internation ... ns/565349/
2
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"