Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Conway » 15. jul 2018, 12:26

Konsensa skrev:
annellaII skrev:
Conway skrev:
Konsensa skrev:
Conway skrev:
Konsensa skrev:
Conway skrev:
DenBruneMunk skrev:Når Trump's karriere som præsident slutter, så følges der op med en historie om økonomien.

Her får man så nogle tal om Trump's formue, før han blev præsident og så får man EFTER han trådte af igen. Er sikker på folk overraskes og glor når alt som er sket, er hans formue er mange doblet over de år han sad der, og han kun havde et mål,
at forøge egen formue.

Make my fortune great again.


Og den formodning bakkes op af hvad ?



Hvis Trump kun har ét mål, så er det at gøre Trump stor. Nu er han jo POTUS og sætter lighedstegn mellem Trump (hans pengeimperium, famile og støtter) og USA, så storhed og magt også er militær magt udover økonomisk. Han laver handelskrig mod bl.a. allierede og angriber og truer allierede i NATO. I hans narcissistiske og sociopatiske verden har han ikke brug for ligestillede allierede og han er ikke bange for nogen, da han jo er over alle andre. I det omfang det Trump tænker og står for bliver til realpolitik, bliver USA mere og mere en supermagts slyngelstat, samtidigt med at de dårligst stillede i USA for det værre (selv om en stor del af dem har stemt på ham). Foruroligende. Minder desværre om hvad der skete i Tyskland for ca 80 år siden, hvor Hitler kunne alliere sig den tids økonomiske elite og samtidig forføre arbejderne, bl.a. ved at appellere til nationalfølelsen og finde indre og siden ydre fjender. Det er den samme form for løgn og benægtelse den gang som nu og den samme manipulation af medierne. Dengang hed det statsfjentlig virksomhed (hvad det stadig hedder i Rusland og andre steder), hos Trump er pressen enten med ham eller imod ham og den del der kritiserer ham er "fake news" og "fjende af det amerikanske folk". At mange europæere og en del danske falder for dette, er ufatteligt.


Gør dig venligst den ulejlighed at undersøge tal fakta inden du smider sådan en gang hø på bordet.
Både økonomi og beskæftigelse er i top så arbejderne har det skam rigtig godt under Trump.
Til din orientering har usa’s allierede undladt at udjævne de uretfærdige toldsatser overfor USA trods opfordringer fra både Bush og Trump administrationen. De allieredes forslag til en løsning var at indlede forhandlinger om toldsatserne hvilket ville betyde yderligere nogle år med handelsunderskud for USA hvilket Trump naturligvis ikke ville acceptere.
At sammenligne USA og Trump med slyngelstater og Hitler vidner om at du henter al din viden fra den yderste venstrefløj så jeg kan kun opfordre dig til at komme ud af den boble og udvide din horisont !


Angående fakta: Siden krisen i 1908 er det under Obama gået frem for USA og det er dette Trump overtager, men er godt i gang med at underminere. Jeg ser både Fox News, CNN, BBC, læser WoPo og andre medier (fx The Economist). Men hvis en tåbe eller løgner får ligeså meget taletid som en ærlig og fornuftig mand, så betyder det vel ikke, at de har lige meget ret? Kun gakkede relativister på den yderste alternative venstrefløj og den paranoide højrefløj, mener at hvis man føler noget er rigtigt, så har man ret til at blive taget lige så alvorligt som en anden, der mener noget andet. Trump lyver hele tiden på samme måde som kriminelle, der lyver så længe de tror det er til deres fordel, men for det meste stopper, når de bliver afsløret i at modsige sig selv, med mindre de er ret svagt begavede. Men Trump mener og oplever, at han er over alt og alle og påstår blot, at det han selv har sagt i går er "fake news", når han i dag siger det modsatte fx 1: May er uduelig (i the Sun)- 2: May er dygtig. Han oplever at han har ret, uanset hvad han siger, da alt jo er i en højere sags tjeneste, nemlig hans egen. Sådan fungerer en grandiøs psykopat der har magt. Foruroligende. Sidste nye er at 12 russiske agenter er blevet sigtede for indblanding i det amerikanske valg, men Trump vil da gerne, på trods af det han kalder "heksejagt" møde Putin alligevel. Han går på tværs af landets egne regeringsinstitutioner, lige som han går på tværs af det meste af forretningslivet. I USA kalder mange ham en forrædder, ikke blot det yderste liberale venstre, men mange andre der opfatter sig som moderate og patrioter. Trump går ned. Spørgsmåler er hvor hurtigt.


“Gået frem for USA” Det er der vist delte meninger om ! Fakta er at Obama fordoblede usa’s gæld - ny rekord !


Ja mon ikke der er delte meninger. Fra Obamas indsættelse som præsident i 2009 til og med 2016 steg USA's gæld fra 10,75 billioner til 19,75 billioner og steg videre i 2017, derfor fik Obama tilnavnet "20 billioner-manden".


Ja, men til gengæld blev der skabt millioner af jobs, arbejdsløsheden gik ned og der blev lidt færre fattige. USA´s BNP fulgte det globale trend efter ressesionen. Men lad dem endelig ophæve de tåbelige miljøregler, hvor mange er selvpålagte af de enkelte stater, og fyre op under kullene og lad os få nogle gode gammeldags amerikanerbiler på gaderne og forbyd omtale af fake news om klimaforandringer (nåh.., det har Trump vist allerede gjort i de offentlige instanser, fx i miljøagenturet). Så får vi rigtig gang i hjulene.


Lad mig lige henlede din opm. på at de nye jobs primært tilfaldt nyuddannede og stort set ingen til de arbejdere der mistede deres job som følge af Obamas såkaldte grønne omstilling.
Kort sagt gik de nye jobs til nyuddannede indenfor it og klimateknologi på bekostning af staklerne i de gamle industrierhverv !
Fake News er mig bekendt et globalt problem, men giv du bare Trump skylden for det også hvis det gør dig gladere !
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 15. jul 2018, 18:25

Et punkt jeg synes Obama skuffede på, var at han ikke løftede mindstelønnen i sin embedsperiode, til trods for demokratisk flertal i kongressen bag sig i dele af hans regeringstid.
Kun to andre præsidenter siden 1938 har undladt at løfte den, og sågar republikanske præsidenter plejer at hæve den, de to seneste Busher hævede den også.
Han ”forsøgte” vil nogle sikkert sige, men først da han vidste det var realpolitisk umuligt med massivt republikansk flertal mod sig i kongressens kamre.
Jeg synes der med en hvis ret kan sættes spørgsmålstegn ved hvor helhjertet han i virkeligheden forsøgte, han skulle have forsøgt sig med sit eget flertal.

Den føderale amerikanske mindsteløn er på $ 7.25 i timen ( ca. kr. 46,-), det er mindre end den var i 1968 når inflationen medregnes.
Lad os se om Donald Trump lever op til valgløfterne og hæver den som lovet, foreløbig synes jeg at han ligesom Obama har forholdt sig noget passivt efter at have fået sat sig til rette i stolen.

Using 2018 inflation-adjusted dollars, the federal minimum wage peaked at $11.77 per hour in 1968. If the minimum wage in 1968 had kept up with labor's productivity growth, it would have reached $19.33 in 2017.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_w ... ted_States
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Conway » 15. jul 2018, 22:30

KIM K skrev:Et punkt jeg synes Obama skuffede på, var at han ikke løftede mindstelønnen i sin embedsperiode, til trods for demokratisk flertal i kongressen bag sig i dele af hans regeringstid.
Kun to andre præsidenter siden 1938 har undladt at løfte den, og sågar republikanske præsidenter plejer at hæve den, de to seneste Busher hævede den også.
Han ”forsøgte” vil nogle sikkert sige, men først da han vidste det var realpolitisk umuligt med massivt republikansk flertal mod sig i kongressens kamre.
Jeg synes der med en hvis ret kan sættes spørgsmålstegn ved hvor helhjertet han i virkeligheden forsøgte, han skulle have forsøgt sig med sit eget flertal.

Den føderale amerikanske mindsteløn er på $ 7.25 i timen ( ca. kr. 46,-), det er mindre end den var i 1968 når inflationen medregnes.
Lad os se om Donald Trump lever op til valgløfterne og hæver den som lovet, foreløbig synes jeg at han ligesom Obama har forholdt sig noget passivt efter at have fået sat sig til rette i stolen.

Using 2018 inflation-adjusted dollars, the federal minimum wage peaked at $11.77 per hour in 1968. If the minimum wage in 1968 had kept up with labor's productivity growth, it would have reached $19.33 in 2017.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_w ... ted_States


På en måde har han faktisk hævet mindstelønnen Kim K, da han sænkede selskabsskatten.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... U5UKpNHSTA
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 23:05

KIM K skrev:Et punkt jeg synes Obama skuffede på, var at han ikke løftede mindstelønnen i sin embedsperiode, til trods for demokratisk flertal i kongressen bag sig i dele af hans regeringstid. [...]

Det skal dog siges at den periode hvor han havde det store flertal, var i starten - hvilket samtidig var dengang hvor alting var ved at op i limningen, og firmaer krakkede til højre og venstre. Det er selvfølgelig ikke lige det allerbedste tidspunkt at sige til firmaerne: "Og by the way, skal I lige give medarbejderne 10-20-30% mere i løn." :fløjt:
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 16. jul 2018, 05:09

Jeg deler ikke synspunktet at amerikansk økonomi var bombet så langt tilbage, at man i årene efter recessionen ikke havde råd til at støtte samfundets aller svageste.
Recessionen stoppede i juni 2009, siden har amerikansk økonomi været inde i et opsving - det næst længste nogensinde.

I Danmark fik vi lønstigninger i alle årene både under og efter recessionen, måske ikke reallønsfremgang for alle grupper, men dog nominelle lønstigninger der tog toppen af den værste reallønsnedgang. Dansk erhvervsliv overlevede nok endda, til trods for udgangspunktet lønstigningerne tog afsæt i var markant højere end kr. 46,- i timen.

I USA blev mindstelønnen ligeså hævet to gange under recessionen, det var næppe disse stigninger der var årsag til landets økonomiske afmatning.

I øvrigt ville en hævelse af mindstelønnen ikke være så omkostningstungt. De fleste amerikanske delstater herunder mange af de mest befolkede med et stort erhvervsliv har indført deres egne højere mindstelønninger, i erkendelse af kr. 46,- i timen er for sølle. Det kan man simpelthen ikke leve et anstændigt liv for.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 16. jul 2018, 08:34

^^ Der var totalt panik for en ny "Great Depression" dengang, og den slags har jo meget med psykologi at gøre. Stemningen var: nu ikke noget med at rokke båden med lønkrav eller miljøtiltag, nu gælder det bare om at redde vores firmaer.

Men apropos topmødet, så forlyder det at Putin har sin egen bil med - som er større end Trumps! :fløjt:
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Seladon » 17. jul 2018, 06:39

dgd2007 skrev:^^ Der var totalt panik for en ny "Great Depression" dengang, og den slags har jo meget med psykologi at gøre. Stemningen var: nu ikke noget med at rokke båden med lønkrav eller miljøtiltag, nu gælder det bare om at redde vores firmaer.

Men apropos topmødet, så forlyder det at Putin har sin egen bil med - som er større end Trumps! :fløjt:


Dgd, det blev langt værre end det, men sikke en larmende tavshed her i tråden :lol: :lol: :lol:
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf ExCoastal » 17. jul 2018, 07:00

KIM K skrev:Jeg deler ikke synspunktet at amerikansk økonomi var bombet så langt tilbage, at man i årene efter recessionen ikke havde råd til at støtte samfundets aller svageste.
Recessionen stoppede i juni 2009, siden har amerikansk økonomi været inde i et opsving - det næst længste nogensinde.

I Danmark fik vi lønstigninger i alle årene både under og efter recessionen, måske ikke reallønsfremgang for alle grupper, men dog nominelle lønstigninger der tog toppen af den værste reallønsnedgang. Dansk erhvervsliv overlevede nok endda, til trods for udgangspunktet lønstigningerne tog afsæt i var markant højere end kr. 46,- i timen.

I USA blev mindstelønnen ligeså hævet to gange under recessionen, det var næppe disse stigninger der var årsag til landets økonomiske afmatning.

I øvrigt ville en hævelse af mindstelønnen ikke være så omkostningstungt. De fleste amerikanske delstater herunder mange af de mest befolkede med et stort erhvervsliv har indført deres egne højere mindstelønninger, i erkendelse af kr. 46,- i timen er for sølle. Det kan man simpelthen ikke leve et anstændigt liv for.


Mindstelønnen i Californien stiger snart til $15 I timen. Det kan man hverken leve eller dø af, hvis en lille lejlighed koster $1500 måneden.

Folk bor på gaden, jeg ser dagligt hele kolonier af mobile homes, vans og campingvogne. Der er med garanti 1000 af dem alene i Palo Alto og Mountain View.

Jeg ser alting. Jeg har et par gig economy jobs ved siden af mit arbejde, hvor jeg leverer mad. Til fattige Jose i East Palo Alto til ham i det yderst moderne hus i Los Altos med to AMG Mercedes, en Audi RS7 og en Bentley parkeret.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 17. jul 2018, 07:12

ExCoastal skrev:
KIM K skrev:Jeg deler ikke synspunktet at amerikansk økonomi var bombet så langt tilbage, at man i årene efter recessionen ikke havde råd til at støtte samfundets aller svageste.
Recessionen stoppede i juni 2009, siden har amerikansk økonomi været inde i et opsving - det næst længste nogensinde.

I Danmark fik vi lønstigninger i alle årene både under og efter recessionen, måske ikke reallønsfremgang for alle grupper, men dog nominelle lønstigninger der tog toppen af den værste reallønsnedgang. Dansk erhvervsliv overlevede nok endda, til trods for udgangspunktet lønstigningerne tog afsæt i var markant højere end kr. 46,- i timen.

I USA blev mindstelønnen ligeså hævet to gange under recessionen, det var næppe disse stigninger der var årsag til landets økonomiske afmatning.

I øvrigt ville en hævelse af mindstelønnen ikke være så omkostningstungt. De fleste amerikanske delstater herunder mange af de mest befolkede med et stort erhvervsliv har indført deres egne højere mindstelønninger, i erkendelse af kr. 46,- i timen er for sølle. Det kan man simpelthen ikke leve et anstændigt liv for.


Mindstelønnen i Californien stiger snart til $15 I timen. Det kan man hverken leve eller dø af, hvis en lille lejlighed koster $1500 måneden.

Folk bor på gaden, jeg ser dagligt hele kolonier af mobile homes, vans og campingvogne. Der er med garanti 1000 af dem alene i Palo Alto og Mountain View.

Jeg ser alting. Jeg har et par gig economy jobs ved siden af mit arbejde, hvor jeg leverer mad. Til fattige Jose i East Palo Alto til ham i det yderst moderne hus i Los Altos med to AMG Mercedes, en Audi RS7 og en Bentley parkeret.




0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf ExCoastal » 17. jul 2018, 07:48

Wizzze, det er ingen underdrivelse, at det slår slemt til. Da jeg havde besøg af Bluetof1 og kæreste, ville de gerne på Mikeller Bar downtown. Okay...jeg fandt et sted at parkere, nemt nok, men det var bare homeless ground zero. Stank af pis og lort!

Der var ingen plads hos Mikeller, så jeg måtte foreslå mit eget stamværtshus. Det er til gengæld altid godt :D

EDIT: Det er ikke det San Francisco som jeg kender og elsker, det har jeg det lidt svært ved.
Senest rettet af ExCoastal 17. jul 2018, 07:59, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Seladon » 17. jul 2018, 07:57

I USA betrager fremtrædende republikanere, kommentatorer og efterretningschefer mødet i Helsinki til at være en historisk fiasko og ydmygelse af USA. Selveste FOX News vender Trump ryggen !

Her i lille Danmark er der også flere som tager afstand, med en bemærkelsesværdig undtagelse
//
Dansk Folkepartis udenrigsordfører, Søren Espersen, kalder det uden tøven for en »god dag«.

»Det var en god pressekonference med en åben og positiv dialog. Jeg tror, de har talt rent ud af posen, og det er en stor lettelse, at verdens to største ledere og største atommagter kan tale sammen. Det er godt, at fjender kan tale sammen,« sagde Søren Espersen til Berlingske umiddelbart efter pressemødet.

»De talte om nedrustning i forhold til kernevåben, frihandel og øget samarbejde og vidensdeling på det militære område. Det er også positivt, at Rusland og USA har forståelse for hinanden i forhold til Iran,« forklarer Søren Espersen.

// fra https://www.b.dk/globalt/fra-en-god-dag ... m-topmoede
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2018, 08:39

Seladon skrev:[...]
Her i lille Danmark er der også flere som tager afstand, med en bemærkelsesværdig undtagelse
[...]

Han har et enkelt udenrigspolitisk billede. Han holder altid med Rusland (og Israel).
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf annellaII » 17. jul 2018, 08:56

dgd2007 skrev:
Seladon skrev:[...]
Her i lille Danmark er der også flere som tager afstand, med en bemærkelsesværdig undtagelse
[...]

Han har et enkelt udenrigspolitisk billede. Han holder altid med Rusland (og Israel).



Bare det ikke kommer til at koste ham hans amt som præsident?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 17. jul 2018, 09:08

annellaII skrev:Bare det ikke kommer til at koste ham hans amt som præsident?

Det var nu Espersen jeg mente :lol:

Men mht. Trump selv så er det afgørende jo hvordan Replublikanerne reagerer, og de har jo indtil videre være totalt intimerede af ham - undtagen et par stykker der ikke stiller op til genvalg.

Men det kan godt være to ting gør dette lidt anderledes:
1) at nogle af dem måske rent faktisk har ment det de har gået og sagt gennem årene, om national stolthed - og derfor reagerer mod ydmygelsen af USA
2) at de har set at han ikke er uovervindelig, efter at have set ham til tælling ved det pressemøde
... så det kan da godt være det var en afgørende vending. :gruble: Stay tuned.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf annellaII » 17. jul 2018, 09:11

dgd2007 skrev:
annellaII skrev:Bare det ikke kommer til at koste ham hans amt som præsident?



Det var nu Espersen jeg mente :lol:


Det ændrer ikke på, at Trump er Rusland/Putin venlig (meget venlig) indstillet, og det kan koste ham hans amt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"