Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf paint » 24. sep 2018, 19:51

dgd2007 skrev:
paint skrev:Det nærmer sig en ren parodi i USA, nu. En nomineret til en post som højesteretsdommer (Brett Kavanaugh), er nu ude i strid modvind (shitstorm) pga. noget han foretog sig som (vist nok) 17-årig. Manden er i dag 53 år.

På sin vis kan jeg da godt fryde mig over, at en ekstrem højreorienteret dommer, måske ikke får posten. Men der er gået totalt over gevind, når man kan hive ting frem som foregik til en animeret universitetsfest engang i '80'erne.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/endnu- ... h-overgreb

Alle har selvfølgelig sagt eller gjort noget pinligt som 17-årige. :D

Men det er trods alt ikke alle der forsøgt at tiltvinge sig sex med fysisk magt. Og når man tænker på hvor meget magt sådan en US-højesteretsdommer har resten af livet, synes jeg egentlig det er ok at tage den slags alvorligt.


Jo. En højesteretsdommer har meget magt og er ansat på livstid. Og hvis han var fortsat med den slags ting, også senere hen - kunne jeg forstå det. Men altså, han var 17 år - der var fest på universitet, der blev sikkert drukket osv. Han har jo også været almindelige dommer i årtier, efterhånden. Det er lidt hysterisk, efter min mening.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 24. sep 2018, 21:28

paint skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:Det nærmer sig en ren parodi i USA, nu. En nomineret til en post som højesteretsdommer (Brett Kavanaugh), er nu ude i strid modvind (shitstorm) pga. noget han foretog sig som (vist nok) 17-årig. Manden er i dag 53 år.

På sin vis kan jeg da godt fryde mig over, at en ekstrem højreorienteret dommer, måske ikke får posten. Men der er gået totalt over gevind, når man kan hive ting frem som foregik til en animeret universitetsfest engang i '80'erne.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/endnu- ... h-overgreb

Alle har selvfølgelig sagt eller gjort noget pinligt som 17-årige. :D

Men det er trods alt ikke alle der forsøgt at tiltvinge sig sex med fysisk magt. Og når man tænker på hvor meget magt sådan en US-højesteretsdommer har resten af livet, synes jeg egentlig det er ok at tage den slags alvorligt.


Jo. En højesteretsdommer har meget magt og er ansat på livstid. Og hvis han var fortsat med den slags ting, også senere hen - kunne jeg forstå det. Men altså, han var 17 år - der var fest på universitet, der blev sikkert drukket osv. Han har jo også været almindelige dommer i årtier, efterhånden. Det er lidt hysterisk, efter min mening.


Nu ved jeg ikke 100% hvordan det amerikanske retsystem virker, men er det ikke meget fair at han måske ikke er i betragtning til at skulle dømme lignende sager?
Så andre 17 årige der forsøger at begå voldtægt/seksuelt overfald ikke kan få formildende omstændigheder?

Og derudover, at være til fest og have drukket er ikke en undskyldning. Jeg synes også det er fint hvis han er i shitstorm over det.
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf paint » 24. sep 2018, 21:42

TakeAChanceOnMe skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:Det nærmer sig en ren parodi i USA, nu. En nomineret til en post som højesteretsdommer (Brett Kavanaugh), er nu ude i strid modvind (shitstorm) pga. noget han foretog sig som (vist nok) 17-årig. Manden er i dag 53 år.

På sin vis kan jeg da godt fryde mig over, at en ekstrem højreorienteret dommer, måske ikke får posten. Men der er gået totalt over gevind, når man kan hive ting frem som foregik til en animeret universitetsfest engang i '80'erne.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/endnu- ... h-overgreb

Alle har selvfølgelig sagt eller gjort noget pinligt som 17-årige. :D

Men det er trods alt ikke alle der forsøgt at tiltvinge sig sex med fysisk magt. Og når man tænker på hvor meget magt sådan en US-højesteretsdommer har resten af livet, synes jeg egentlig det er ok at tage den slags alvorligt.


Jo. En højesteretsdommer har meget magt og er ansat på livstid. Og hvis han var fortsat med den slags ting, også senere hen - kunne jeg forstå det. Men altså, han var 17 år - der var fest på universitet, der blev sikkert drukket osv. Han har jo også været almindelige dommer i årtier, efterhånden. Det er lidt hysterisk, efter min mening.


Nu ved jeg ikke 100% hvordan det amerikanske retsystem virker, men er det ikke meget fair at han måske ikke er i betragtning til at skulle dømme lignende sager?
Så andre 17 årige der forsøger at begå voldtægt/seksuelt overfald ikke kan få formildende omstændigheder?

Og derudover, at være til fest og have drukket er ikke en undskyldning. Jeg synes også det er fint hvis han er i shitstorm over det.


Den amerikanske højesteret, er på ingen måde som den danske. Det er i højere grad en forfatningsdomstol. De beskæftiger sig med føderale love og afgør spørgsmål om, hvorvidt ét eller andet er i strid med forfatningen. De dømmer ikke i almindelige sager. Det har Brett Kavanaugh dog gjort i mange år. Han er dommer nu. (uden at den pågældende dame, har ladet høre fra sig)

Men der er også noget politisk spil i dette her. Kavanaugh, er republikaner og stærkt højreorienteret (er vist imod fri abort). Ham, bryder demokraterne sig ikke om at få som livsvarig højesteretsdommer, fordi han, som nævnt ovenfor, sammen med de øvrige 7 højesteretsdommere har meget stor indflydelse på den amerikanske lovgivning.
Der er midtvejsvalg i november, og kan man nu (set fra demokraternes synspunkt) trække sagen i langdrag til efter midtvejsvalget, hvor demokraterne muligvis får flertal i Kongressen/senatet, så kan de forhindre at han bliver valgt. Dette spiller sikkert en meget stor rolle i dette her.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 24. sep 2018, 22:05

paint skrev:[...]. Men altså, han var 17 år - der var fest på universitet, der blev sikkert drukket osv. Han har jo også været almindelige dommer i årtier, efterhånden. Det er lidt hysterisk, efter min mening.

17 år og spiritus kan selvfølgelig forklare eller undskylde mange ting. Men altså et voldtægtsforsøg er det sgu ikke alle 17-årige der er har begivet sig ud i noget der bare minder om.

Om det er rigtigt eller ej, kan vi selvfølgelig ikke vide. Men jeg synes ikke det er hysterisk at gå op i det.
Pigen var i øvrigt kun 15.

PS: Der er 9 hæjesteretsdommere når de er fuldtallige.
4
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf paint » 24. sep 2018, 22:11

dgd2007 skrev:
paint skrev:[...]. Men altså, han var 17 år - der var fest på universitet, der blev sikkert drukket osv. Han har jo også været almindelige dommer i årtier, efterhånden. Det er lidt hysterisk, efter min mening.

17 år og spiritus kan selvfølgelig forklare eller undskylde mange ting. Men altså et voldtægtsforsøg er det sgu ikke alle 17-årige der er har begivet sig ud i noget der bare minder om.

Om det er rigtigt eller ej, kan vi selvfølgelig ikke vide. Men jeg synes ikke det er hysterisk at gå op i det.
Pigen var i øvrigt kun 15.

PS: Der er 9 hæjesteretsdommere når de er fuldtallige.


Den niende, er retspræsidenten ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 25. sep 2018, 04:57

Ingen tvivl om Brett Kavanaugh kan fremvise et imponerende CV.
The American Bar Association har da også forud for høringerne i senatets Domstolskomité givet ham den højest mulige karakter ”well-qualified”, en karakter som i øvrigt også Neil Gorsuch modtog (den anden Trump nominerede til højesteret) og vis juridiske baggrund var omtrent ligeså pompøs og ærefrygtindgydende som Brett Kavanaughs.

Alt dette falder dog bare helt til jorden vis anklagerne har noget på sig efter min mening.
Det er immervæk ikke en ligegyldig stilling som pedelmedhjælper han søger.
Men jo, hykleriet er da til at få øje på. Mange der harmes (det være sig såvel politikere som menigmand) lagde en helt anden afslappet attitude for dagen da Bill Clinton i sin tid blev anklaget af en stribe kvinder for flere seksuelle overgreb, herunder regulær voldtægt.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf paint » 25. sep 2018, 09:28

Jeg skal lige for god ordens skyld, påpege at jeg naturligvis på ingen måde, mener at seksuelle overgreb er ligegyldige eller ubetydelige. Men når der er tale om noget, der er foregået blandt teenagere til en fest, hvor der sikkert er blevet festet igennem og drukket en del - så synes jeg det er lige hårdt nok, at man hiver en mand (og hele hans familie) igennem sølet SÅ mange år efter.

Var det blevet anmeldt og taget op dengang, så skulle det naturligvis have haft konsekvenser - ingen tvivl om det. Men at en 53-årig mand, skal have ødelagt sit liv og karriere, for noget han muligvis har foretaget sig som teenager, er hysterisk. Også selvom jeg på ingen måde sympatiserer med fyrens politiske holdninger.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf FruitFly » 25. sep 2018, 19:00

paint skrev:Jeg skal lige for god ordens skyld, påpege at jeg naturligvis på ingen måde, mener at seksuelle overgreb er ligegyldige eller ubetydelige. Men når der er tale om noget, der er foregået blandt teenagere til en fest, hvor der sikkert er blevet festet igennem og drukket en del - så synes jeg det er lige hårdt nok, at man hiver en mand (og hele hans familie) igennem sølet SÅ mange år efter.

Var det blevet anmeldt og taget op dengang, så skulle det naturligvis have haft konsekvenser - ingen tvivl om det. Men at en 53-årig mand, skal have ødelagt sit liv og karriere, for noget han muligvis har foretaget sig som teenager, er hysterisk. Også selvom jeg på ingen måde sympatiserer med fyrens politiske holdninger.

Jeg er tilbøjelig til at være enig.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 25. sep 2018, 19:12

FruitFly skrev:Jeg er tilbøjelig til at være enig.

Hvis det var en begyndende voldtægt hvor vennen skruede op for musikken, og han holdt hende for munden for at hendes protester ikke skulle høres, så må jeg sige jeg er vildt uenig. Det er noget ganske andet end uskyldig teenagekådhed - og aldeles uforeneligt med at være højesteretsdommer.

Vi ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt, det er en anden sag, men at sige "nå ja, herregud - teenagere", det synes jeg bestemt ikke er på sin plads her.
Billede
4
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf FruitFly » 25. sep 2018, 19:34

dgd2007 skrev:
FruitFly skrev:Jeg er tilbøjelig til at være enig.

Hvis det var en begyndende voldtægt hvor vennen skruede op for musikken, og han holdt hende for munden for at hendes protester ikke skulle høres, så må jeg sige jeg er vildt uenig. Det er noget ganske andet end uskyldig teenagekådhed - og aldeles uforeneligt med at være højesteretsdommer.

Vi ved selvfølgelig ikke om det er rigtigt, det er en anden sag, men at sige "nå ja, herregud - teenagere", det synes jeg bestemt ikke er på sin plads her.

Det er så politisk og betændt. Og jeg synes ikke det er fair at trække #MeToo ned over Kavanaugh, når han (måske) "bare" har gjort nøjagtigt som millioner af andre amerikanerne tænkte var ok dengang.

Når dét er sagt, så håber jeg han falder på det alligevel. Bare som hævn for Merrick Garland. Småligt, ja.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 26. sep 2018, 04:53

Jeg ved for øvrigt ikke hvornår det skete, men jeg har hørt at det var Demokraterne der på et tidspunkt ændrede reglerne så det ikke længere var nødvendigt med et 60% flertal i Senatet for en ny højesteretsdommer. Hvis det er rigtigt, var det da en alvorlig brøler - fordi det det da tilbød en vis sikkerhed for at snævert flertal kunne presse ekstremistiske dommere igennem, men at der skulle være en vis konsensus.

Det er jo også lidt bemærkelsesværdigt rent forfatningsmæssigt i forhold til det med "tredelingen af magten". Mens de har meget større adskillelse mellem udøvende og lovgivende magt end vi har, så er skillelinjen til den dømmende jo nærmest ikke eksisterende derovre, i hvert mht. udvælgelsen. :gruble:
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf FruitFly » 26. sep 2018, 05:49

dgd2007 skrev:Jeg ved for øvrigt ikke hvornår det skete, men jeg har hørt at det var Demokraterne der på et tidspunkt ændrede reglerne så det ikke længere var nødvendigt med et 60% flertal i Senatet for en ny højesteretsdommer. Hvis det er rigtigt, var det da en alvorlig brøler - fordi det det da tilbød en vis sikkerhed for at snævert flertal kunne presse ekstremistiske dommere igennem, men at der skulle være en vis konsensus.

Det var republikanerne i forbindelse med Neil Gorsuch - de vidste at det ville blive betændt efter Merrick Garland fadæsen. Det er fucked up.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neil_Gors ... nomination
0
#Klimatosse
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 26. sep 2018, 08:52

dgd2007 skrev:Jeg ved for øvrigt ikke hvornår det skete, men jeg har hørt at det var Demokraterne der på et tidspunkt ændrede reglerne så det ikke længere var nødvendigt med et 60% flertal i Senatet for en ny højesteretsdommer.


Det var republikanerne der for så vidt angår udvælgelsen til højesteretsdommere ændrede reglerne til simpelt flertal fra tidligere et kvalificerede flertal på mindst 60 stemmer (fillibuster).

Men du har et godt stykke hen ad vejen ret.
Det var nemlig demokraterne der tilbage i 2013 startede med at gå nedad den vej, ved som de første at gøre brug af den såkaldte ”"nuclear option,” og ophæve fillibusterreglerne (krav om kvalificeret flertal på mindst 60 stemmer) for alle regeringsnominerede lige fra ministre, chefudnævnelser til FBI og CIA, dommere etc. herunder de meget vigtige dommere til appeldomstolene (domstolene lige under højesteret).
Faktisk var eneste undtagelse netop nomineringer til højesteret, næppe fordi demokraterne ønskede at friholde disse for de nye regler, men nok nærmere fordi der dengang ikke var nogle nomineringer til højesteret på tapetet. Alle andre instanser hvor der var nomineringer i spil ændrede de reglerne for.

De blev advaret, både af egne partifæller og fremtrædende republikanere bl.a. afdøde John McCain om at regelændringerne kunne komme til at bide dem selv i halen når flertallet skiftede ude i fremtiden, det gjorde det så også.
1
Konsensa
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. maj 2018, 11:45
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Konsensa » 26. sep 2018, 09:04

FruitFly skrev:
paint skrev:Jeg skal lige for god ordens skyld, påpege at jeg naturligvis på ingen måde, mener at seksuelle overgreb er ligegyldige eller ubetydelige. Men når der er tale om noget, der er foregået blandt teenagere til en fest, hvor der sikkert er blevet festet igennem og drukket en del - så synes jeg det er lige hårdt nok, at man hiver en mand (og hele hans familie) igennem sølet SÅ mange år efter.

Var det blevet anmeldt og taget op dengang, så skulle det naturligvis have haft konsekvenser - ingen tvivl om det. Men at en 53-årig mand, skal have ødelagt sit liv og karriere, for noget han muligvis har foretaget sig som teenager, er hysterisk. Også selvom jeg på ingen måde sympatiserer med fyrens politiske holdninger.

Jeg er tilbøjelig til at være enig.


Også enig her. Der er noget bizart og uhyggeligt i, at man ved at anklage noget for noget der skulle være sket for 35 år siden, blot ved at få medhold i en del af offentligheden, kan ødelægge en persons karriere og liv. Velkommen til det nye pøbelvælde og gadens parlament, de sociale medier, hvor man ved at "like" og deltage i forargelsen/offermentaliteten, uden rettergang kan anklage og dømme andre. Dette foregår ikke bare på det seksuelle område. Der er mange tilfælde (især i USA), hvor personer er blevet fyret eller nægtet adgang til debatter på grund af de forkerte politiske/kulturelle holdninger. De nye pøbelvælde giver anledning til udbredt selvcensur på aviser og andre medier, på universiteter og blandt politikere selvfølgelig. Trenden er også her i DK. Hyggelige perspektiver: "Jeg kan huske at NN sagde en racistisk vittighed/ var sjofel(sexistisk) i gymnasiet for 30 år siden, så ham skal I ikke stemme på til borgmester" eller hvis han er borgmester, så skal han tvinges til at gå af. Et godt råd: Anmeld overgreb og lovovertrædelser. Når der er gået en del år, så er det ofte forsent at gøre noget via retten, men dette berettiger ikke til at erstatte retten med gadens parlament, selv om du faktisk var et offer. De færreste går ind for æresdrab, selv om et familiemedlem faktisk er blevet alvorligt krænket, men mange synes det er i orden at være med til at udføre virtuelle "æresdrab", hvor man ødelægger andres liv uden bevisførelse, ved at skråle bevidstløst med på et fordømmelse fx i form af et hashtag.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 27. sep 2018, 10:49

Nå, kl. 16 i dag går det løs med offentlig høring i Senatets retsudvalg. Man må sige at amerikanerne er drama-iscenesættere par excellence! :genert:
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"