Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 00:01

Nå, nu skulle der være nogle foreløbige vejledende resultater.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2016, 00:06

DetSorteCirkus skrev:Nå, nu skulle der være nogle foreløbige vejledende resultater.


Med 0,01% optalt, det er meget modigt at udråbe vindere endnu, men det er jo fordi de tager exit polls med i deres prognoser.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Anilara » 2. mar 2016, 00:06

Jeg er på nattevagt, og følger med :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 01:08

Jeg har redt op på sofaen nu, for jeg er blevet syg i løbet af aftenen og vil derfor sikkert få ødelagt min døgnrytme under alle omstændigheder.

Orv, hende, de interviewer lige nu, har godt nok en irriterende stemme.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2016, 01:49

Det er godt nok ikke Rubios aften. Han vinder ingen stater, og i mange stater ser han kun ud til at blive 3´er.
Hans eneste chance ser ud til at være Arkansas, men selv med et win der, så vil han være bagud på delegerede.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf landsbytossen » 2. mar 2016, 02:03

Gaab, Clintons tale er tomme ord. Meget typisk for en amerikansker
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2016, 02:19

Rosa Espinosa skrev:Han lyder rablende skør ham Rubio.


Nej nej, han er den moderate kandidat :D
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2016, 03:01

Wizzze skrev:Det er godt nok ikke Rubios aften. Han vinder ingen stater, og i mange stater ser han kun ud til at blive 3´er.
Hans eneste chance ser ud til at være Arkansas, men selv med et win der, så vil han være bagud på delegerede.


Nu har Cruz også overhalet Rubio i Arkansas, det er totalt nedtur for partiets kandidat, og i hans hjemstat Florida, har guvernøren vendt ham ryggen og støtter nu Trump. Super Tuesday der skulle have handlet om at samle sig om Rubio og bringe ham frem som det klare alternativ til Trump, er endt lige modsat :8:

Med mindre der sker et kup på konventet, så bliver Trump kandidaten, og hvad sker der så?? Ikke mindst med Kongres valgene og de lokale guvernørvalg som finder sted samtidig med præsidentvalget. :gruble: Kan Rep. tabe det hele på gulvet?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 04:08

Wizzze skrev:
Wizzze skrev:Det er godt nok ikke Rubios aften. Han vinder ingen stater, og i mange stater ser han kun ud til at blive 3´er.
Hans eneste chance ser ud til at være Arkansas, men selv med et win der, så vil han være bagud på delegerede.


Nu har Cruz også overhalet Rubio i Arkansas, det er totalt nedtur for partiets kandidat, og i hans hjemstat Florida, har guvernøren vendt ham ryggen og støtter nu Trump. Super Tuesday der skulle have handlet om at samle sig om Rubio og bringe ham frem som det klare alternativ til Trump, er endt lige modsat :8:

Med mindre der sker et kup på konventet, så bliver Trump kandidaten, og hvad sker der så?? Ikke mindst med Kongres valgene og de lokale guvernørvalg som finder sted samtidig med præsidentvalget. :gruble: Kan Rep. tabe det hele på gulvet?


Forhåbentligt.
Hillary kommer i hvert fald ret sikkert til at grine hele vejen til Det Hvide Hus.

Jeg er spændt på at se, hvad en evt. total republikansk nedsmeltning vil kunne betyde for den globale højrepopulisme.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Lurende Peber » 2. mar 2016, 05:51

DetSorteCirkus skrev:....Jeg er spændt på at se, hvad en evt. total republikansk nedsmeltning vil kunne betyde for den globale højrepopulisme.
Det vil nok styrke den, da alle nu kan se, at det er en sammensværgelse for at holde frihedselskende folk nede!
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 08:05

Lurende Peber skrev:Det vil nok styrke den, da alle nu kan se, at det er en sammensværgelse for at holde frihedselskende folk nede!


Jeg tror, at det vil svække den, fordi man vil kunne se, hvor galt det realpolitisk kan gå, når et ellers bredt parti bliver for ekstremt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2016, 08:32

DetSorteCirkus skrev:
Lurende Peber skrev:Det vil nok styrke den, da alle nu kan se, at det er en sammensværgelse for at holde frihedselskende folk nede!


Jeg tror, at det vil svække den, fordi man vil kunne se, hvor galt det realpolitisk kan gå, når et ellers bredt parti bliver for ekstremt.


Den store joker bliver valgdeltagelsen, kan Trump få dem der normalt ikke deltager i valg, til at møde op og stemme, så kunne vi få en væmmelig overraskelse :gruble:

Kun 55% deltog sidste gang, så er der en stor blok vælgere der kunne komme ind og ruske op i tingene. Vi ved at Trump ikke står sig så godt med de forskellige etniske grupper, men man glemmer nogen gange, at de hvide med europæisk baggrund stadig er den største befolkningsgruppe, (ca 63% af befolkningen) og det er dem som Trump taler til, især de lavere uddannede, med de dårligere jobs, den mere pressede økonomi, og dem der føler sig truet af immigration, jobudflytning mm. Men også dem som normalt ikke deltager i valg, men hvad hvis de tropper op i stort tal til valget? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2016, 08:34

Det lykkedes både Cruz og Rubio at vinde nogle stater. Så selv om Trump dermed ikke vandt knusende, er han sikkert alligevel glad for, at de begge har et alibi for at fortsætte.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. mar 2016, 08:50

Wizzze skrev:Den store joker bliver valgdeltagelsen, kan Trump få dem der normalt ikke deltager i valg, til at møde op og stemme, så kunne vi få en væmmelig overraskelse :gruble:

Kun 55% deltog sidste gang, så er der en stor blok vælgere der kunne komme ind og ruske op i tingene. Vi ved at Trump ikke står sig så godt med de forskellige etniske grupper, men man glemmer nogen gange, at de hvide med europæisk baggrund stadig er den største befolkningsgruppe, (ca 63% af befolkningen) og det er dem som Trump taler til, især de lavere uddannede, med de dårligere jobs, den mere pressede økonomi, og dem der føler sig truet af immigration, jobudflytning mm. Men også dem som normalt ikke deltager i valg, men hvad hvis de tropper op i stort tal til valget? :gruble:


Har disse mennesker tidligere svaret, at de ikke vil stemme, når de i meningsmålinger er blevet spurgt, hvem de støtter?

Den seneste måling, jeg har læst om, viser, at ikke bare Clinton, men også Sanders, ville kunne slå Trump pt., så jeg er temmelig rolig.
Fx. tror jeg ikke, at der på samme måde som i DK med DF er et stort mørketal, fordi folk ikke vil fortælle, hvad de i virkeligheden stemmer på.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 2. mar 2016, 09:16

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:Den store joker bliver valgdeltagelsen, kan Trump få dem der normalt ikke deltager i valg, til at møde op og stemme, så kunne vi få en væmmelig overraskelse :gruble:

Kun 55% deltog sidste gang, så er der en stor blok vælgere der kunne komme ind og ruske op i tingene. Vi ved at Trump ikke står sig så godt med de forskellige etniske grupper, men man glemmer nogen gange, at de hvide med europæisk baggrund stadig er den største befolkningsgruppe, (ca 63% af befolkningen) og det er dem som Trump taler til, især de lavere uddannede, med de dårligere jobs, den mere pressede økonomi, og dem der føler sig truet af immigration, jobudflytning mm. Men også dem som normalt ikke deltager i valg, men hvad hvis de tropper op i stort tal til valget? :gruble:


Har disse mennesker tidligere svaret, at de ikke vil stemme, når de i meningsmålinger er blevet spurgt, hvem de støtter?

Den seneste måling, jeg har læst om, viser, at ikke bare Clinton, men også Sanders, ville kunne slå Trump pt., så jeg er temmelig rolig.
Fx. tror jeg ikke, at der på samme måde som i DK med DF er et stort mørketal, fordi folk ikke vil fortælle, hvad de i virkeligheden stemmer på.


Problemet er at meningsmålingsinstitutterne kontakter "likely voters" så det kan meget vel være at der er en stor gruppe der bare ikke bliver spurgt om deres mening. Så potentialet for et chok er der.

Hvad mange ikke husker er at vi har set en situation som denne her med Trump før. I 1964 kom en skør højrefløjs kandidat på banen i de rep. primærvalg, og hans kompromisløse holdningen fik mange til at flokkes om ham, så han endte med at blive partiets præsidentkandidat. Han hed Barry Goldwater, og er i dag den største joke i amerikansk politik, for ved valget mod Lyndon Johnson tabte han så stort, at Republikanerne reelt gav demokraterne frit slag i 4år, tid de brugte til de største sociale og politiske omvæltninger i nyere amerikansk historie, Medicare, Medicaid, Civil & Voters rights, Miljøbeskyttelse, Kunststøtte, første sorte ministre, første sorte højesteretsdommer osv. osv. Den såkaldte Great Society plan.
Men man skal også huske at 1964 valget havde en anden joker, nemlig mordet på Kennedy året før, men man kunne jo håbe på at Trump bliver en ny Goldwater.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"