Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Thomas31 » 12. mar 2016, 13:44

eks-Maupassant skrev:Det er jo ikke ironisk - det er jo det han siger.


pia Kjærsgård har også sagt lidt af hvert - nu er hun formand for folketinget.
EL går vist stadig mere eller mindre officielt ind for en væbnet revolution, hvilket må siges at være langt værre end Trump, alligevel opfattes de som helt normale og mainstream. vælgerne har tydeligvis et filter. også i Danmark. Det er nok bare nemmere at absorbere det vanvid, man selv er en del af.

Der er et i stigende grad desperat ønske om forandring. Den almindelige amerikaner bliver hele tiden fattigere set ift stigende udgifter til uddannelse og sundhed. Jeg tror, stadig flere bliver stadig mere ligeglade med, hvad de bliver dikteret at skulle blive forarget over. Især når det meste er ligegyldigt. hvorfor er noget specifik udrustning af en grænse kontroversielt.

Jeg tror Trump vinder det hele, og jeg er ikke overbevist om, at det skulle være så slemt. Cruz ville være uendeligt meget værre. Trump er slet ikke højreorienteret på samme måde. på sin vis er han nærmere til venstre.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Thomas31 » 12. mar 2016, 13:54

dgd2007 skrev:Så lige noget af et Trump-interview med Anderson Cooper.
Han snakkede bl.a. andet om, hvordan han ville true Kina med handelskrig ... men det er jo umuligt at vide, om han egentlig mener det. Han minder af og til lidt om den gamle Linje 3-praodi med: "Det har jeg aldrig sagt, og jeg vil gerne gentage det!" :genert:

Og så sagde han også, at selvom han ikke fik de 1.237 delegerede (som han kaldte "an artifical number that they have set"), så burde han alligevel blive nomineret, hvis han havde flest. :fløjt:

Nu er de 1.237 jo ikke et kunstigt tal, som nogen har fundet på - det er det, man normalt kalder et flertal!


nu skal der jo ikke sammensættes et parlament men vælges EN kandidat. Hvis en kandidat med langt flest stemmer skrottes ved at de andre rotter sig sammen bliver hele primærvalg-systemet kortsluttet. Det vil blive opfattet som en tilsidesættelse af valgresultaterne, og jeg tror konsekvenserne vil være temmelig uoverskuelige. Og Trump ville formentlig stille op alligevel udenfor partiet og tænkeligt høste mange stemmer på hele seancen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 12. mar 2016, 15:13

Thomas31 skrev:nu skal der jo ikke sammensættes et parlament men vælges EN kandidat. Hvis en kandidat med langt flest stemmer skrottes ved at de andre rotter sig sammen bliver hele primærvalg-systemet kortsluttet. Det vil blive opfattet som en tilsidesættelse af valgresultaterne, og jeg tror konsekvenserne vil være temmelig uoverskuelige. Og Trump ville formentlig stille op alligevel udenfor partiet og tænkeligt høste mange stemmer på hele seancen.

Altså jeg er da ikke tvivl om, at Trump og hans fans ville udlægge det sådan.
Men det er jo ikke rigtigt, at det kortslutter systemet. Det ER systemet.
Det ville jo også være bevis på, at det er et mindretal, der har stemt på den førende kandidat.
Men du har ret i, at det vil give en farlig ballade, og Trump-folkene vil føle sig snydt. Men hvis de kun har 30-35%, så er det jo ikke udemokratisk at sige: "OK, hvad gør vi så? Kan vi finde en kompromiskandidat, når nu de fleste ikke vil have ham?"
Gevaldigt spændende, hvor Florida og Ohio går hen på tirsdag!
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 12. mar 2016, 22:10

Thomas31 skrev:
eks-Maupassant skrev:Det er jo ikke ironisk - det er jo det han siger.


pia Kjærsgård har også sagt lidt af hvert - nu er hun formand for folketinget.
EL går vist stadig mere eller mindre officielt ind for en væbnet revolution, hvilket må siges at være langt værre end Trump, alligevel opfattes de som helt normale og mainstream. vælgerne har tydeligvis et filter. også i Danmark. Det er nok bare nemmere at absorbere det vanvid, man selv er en del af.

Der er et i stigende grad desperat ønske om forandring. Den almindelige amerikaner bliver hele tiden fattigere set ift stigende udgifter til uddannelse og sundhed. Jeg tror, stadig flere bliver stadig mere ligeglade med, hvad de bliver dikteret at skulle blive forarget over. Især når det meste er ligegyldigt. hvorfor er noget specifik udrustning af en grænse kontroversielt.

Jeg tror Trump vinder det hele, og jeg er ikke overbevist om, at det skulle være så slemt. Cruz ville være uendeligt meget værre. Trump er slet ikke højreorienteret på samme måde. på sin vis er han nærmere til venstre.


Nu tænkte jeg også på Ted Cruz før.

Han svarede på et møde, at hans løsning på ISIS var "I want to carpet bomb them, and then we will learn if the sand can glow in the dark":

"Glow in the dark" henviser self. til radioaktivitet, dvs hans plan er at nuke Raqqa med flere hundrede tusinde civile.

Cruz mener hvad han siger, så vidt jeg kan afgøre det. Hvis han blev præsident ville han formentlig sønderbombe en masse mennesker.

Alle Trumps udtalelser tror jeg omvendt skal tages med et meget stort gran salt, så man ved jo reelt ikke hvad han vil gøre hvis han vinder. Det virker på mig som om hans udtalelser er meget mere ekstreme end det han faktisk vil gøre, det får vi jo at se :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 12. mar 2016, 22:21

FruitFly skrev:Det er helt sort at det står mellem Cruz og Trump. De er begge frygtelige kandidater, og det er utroligt at de har så stor opbakning. Men vi sidder jo også herovre, og jeg mangler personlig føling med hvad der egentlig driver amerikanerne. Dem, jeg selv kender, er på østkysten og tydeligvis slet ikke repræsentative.


Jeg er også på et international forum hvor der er mange amerikanere, rigtigt mange af dem er komplet og aldeles bindegale :)

Det er standard at folk mener at evolutionsteorien er noget venstreorienteret pjat, at våben til alle er den bedste måde at holde vold nede på samt at global warming er et komplot skabt af FN. De mener også Kina er hardcore kommunister, og bliver bare sure hvis man fortæller dem at Kina gik over til markedsøkonomi for 20 år siden. Og så mener de at demokraterne og republikanerne er en slags agenter for "the corporations" der bare vil udsuge dem, samtidigt med at de elsker private virksomheder.

De er også bare sådan - man kan ikke rigtigt snakke fornuftigt med dem. De bliver bare sure hvis man siger dem i mod, mener at de har lov til at have deres mening i fred selv om den er TOTALT forkert, kort sagt de er komplet uimodtagelige for fakta og argumenter. Deres generelle holdning er også meget konspirationsagtigt, de mener alle holdninger er ting som en eller anden interessegruppe har sat i verden for at mele en eller anden kage, de kan slet ikke tage imod at global warming bare er en videnskabelig teori som så mange andre, det SKAL bare være noget med en konspiration der kæmper for den.

De er ligesom amerikanerne er delt i to ekstremt forskellige grupper, hvor den ene del er som dem du kender, altså normale mennesker, og den anden er bare knald i låget. Dem der er knald i låget, ja de er nærmest en form for vestlige talibanere.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 13. mar 2016, 04:45

Nu fik Trump tæsk i to starter, Wyoming der vinder Cruz med 66% og Trump får kun 7%, Washington DC, der vinder Rubio, og Kasich er nr 2 :stoned:

Ligner at Cruz vinder i Bible Belt.

Jeg tjekkede Californien ud, og det ser ud til at Cruz vinder over Trump, med de andre langt bagude.

Noget med at staten er så overvældende liberal og demokratisk, at de få der er republikanere virkelig MENER noget med deres republikanisme og vil skille sig ud fra den californiske masse, og derfor foretrækker de de mest sindsyge kandidater.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 13. mar 2016, 20:08

Hmmm ... Trump beskylder Bernie Sanders for at stå bag balladerne ved hans møder - og truer angiveligt med at sende sine folk ud til Sanders' møder :shock:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 13. mar 2016, 20:25

dgd2007 skrev:Hmmm ... Trump beskylder Bernie Sanders for at stå bag balladerne ved hans møder - og truer angiveligt med at sende sine folk ud til Sanders' møder :shock:


Nå, sidst vi hørte fra ham, var det IS der var ude efter ham. Men i hans hjerne er Bernie Sanders nok også nogenlunde på sammen niveau som IS :lol:

Der er i øvrigt sket noget mærkeligt i Ohio, I lang tid helt frem mod denne weekend, har Trump ført med 42%, mod Kasichs 35% og 15% til Cruz, nu har Cruz pludselig stjålet 10% fra Trump, så Trump er nede på 32%, og Cruz på 25%. Kasich beholder sine 35%, men fordi Ohio er en winner takes alle stat, så det muligvis nok for Kasich til at vinde alle statens mandater, og så har vi et nyt scenarie, for så dropper han nok ikke ud :gruble:
I Florida Holder Trump fast i de omkring 42% foran Rubio og Cruz, selvom det en kort periode så ud til at noget der lignede Ohio også ville ske der. Men nu må vi se, de her polls er notorisk usikre, bare se på Bernie i Michigan.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 13. mar 2016, 20:44

Wizzze skrev:Nå, sidst vi hørte fra ham, var det IS der var ude efter ham. Men i hans hjerne er Bernie Sanders nok også nogenlunde på sammen niveau som IS :lol:

Der er i øvrigt sket noget mærkeligt i Ohio, I lang tid helt frem mod denne weekend, har Trump ført med 42%, mod Kasichs 35% og 15% til Cruz, nu har Cruz pludselig stjålet 10% fra Trump, så Trump er nede på 32%, og Cruz på 25%. Kasich beholder sine 35%, men fordi Ohio er en winner takes alle stat, så det muligvis nok for Kasich til at vinde alle statens mandater, og så har vi et nyt scenarie, for så dropper han nok ikke ud :gruble:
I Florida Holder Trump fast i de omkring 42% foran Rubio og Cruz, selvom det en kort periode så ud til at noget der lignede Ohio også ville ske der. Men nu må vi se, de her polls er notorisk usikre, bare se på Bernie i Michigan.

Kasich er den eneste af den firebande, der virker sympatisk på mig.
Meningsmålingerne stritter i alle retninger ... det bliver en gyser på tirsdag :gruble:
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Thomas31 » 13. mar 2016, 22:24

dgd2007 skrev:
Thomas31 skrev:nu skal der jo ikke sammensættes et parlament men vælges EN kandidat. Hvis en kandidat med langt flest stemmer skrottes ved at de andre rotter sig sammen bliver hele primærvalg-systemet kortsluttet. Det vil blive opfattet som en tilsidesættelse af valgresultaterne, og jeg tror konsekvenserne vil være temmelig uoverskuelige. Og Trump ville formentlig stille op alligevel udenfor partiet og tænkeligt høste mange stemmer på hele seancen.

Altså jeg er da ikke tvivl om, at Trump og hans fans ville udlægge det sådan.
Men det er jo ikke rigtigt, at det kortslutter systemet. Det ER systemet.
Det ville jo også være bevis på, at det er et mindretal, der har stemt på den førende kandidat.
Men du har ret i, at det vil give en farlig ballade, og Trump-folkene vil føle sig snydt. Men hvis de kun har 30-35%, så er det jo ikke udemokratisk at sige: "OK, hvad gør vi så? Kan vi finde en kompromiskandidat, når nu de fleste ikke vil have ham?"
Gevaldigt spændende, hvor Florida og Ohio går hen på tirsdag!


nej det er ikke systemet. Hele ideen med at have indført primærvalg ( fremfor de lukkede valgmøder) var at give kandidaterne et direkte folkeligt mandat og undgå de tidligere tvivlsomme forhandlinger på konventet. I den engelsk/amerikanske tradition er der mere respekt for en klar vinder med 30-40% støtte, end for hvad en større flok "tabere" måtte finde frem til i enighed, hvis de kan nå 50%+. Og det virker også fornuftigt, især til et præsidentvalg, hvor magten ligger hos personen. Det er jo næsten bizart at forsøge at komme frem med en kandidat, der i så fald nemt kunne blive en, der over fire måneder har tabt 50 valg. Hvis man ønskede den metode ville valgsystemet være et andet.

op mod 10% af de delegerede vil i øvrigt være mere eller mindre fritstillede ved konventet fra start og vil (normalt) blive brugt til at skubbe den førende kandidat over målstregen i fælles forståelse for at det er i partiets interesse.. Flere andre regler har samme formål. En kandidat skal således have absolut flertal i mindst otte stater. Det udelukker formentlig alle andre end Trump og Cruz, og Cruz er jo også en katastrofe for republikanerne. Teoretisk kan man ændre reglerne, men det er jo mildest talt skidt at ændre reglerne løbende i takt med at vælgerne stemmer forkert.

Og selv hvis partiet skulle forsøge det, er det langtfra sikkert det lykkes. De delegerede kan næppe topstyres, og slet ikke i et så kontroversielt foretagende. Det kan ende i rent kaos både på konventet og for partiet på sigt.

Men jeg er enig i, at det bliver spændende i morgen. Det er længe siden amerikansk politik har været så interessant. Der er enorm usikkerhed i målingerne bl.a fordi deltagelsen også varierer voldsomt og om det er rigtige valg eller valgmøder, om det er åbent og lukket osv. Men hvis Trump vinder det hele tirsdag er det godt nok svært at se alternativer. Rubio og kasich må så være færdige, og Trump må være oppe på nær 800 og med kæmpestore føringer i målinger i bl.a New York, ja så skal der simpelthen ske et aller andet voldsomt for at stoppe ham.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 13. mar 2016, 22:28

Wizzze skrev:
dgd2007 skrev:Hmmm ... Trump beskylder Bernie Sanders for at stå bag balladerne ved hans møder - og truer angiveligt med at sende sine folk ud til Sanders' møder :shock:


Nå, sidst vi hørte fra ham, var det IS der var ude efter ham. Men i hans hjerne er Bernie Sanders nok også nogenlunde på sammen niveau som IS :lol:

Der er i øvrigt sket noget mærkeligt i Ohio, I lang tid helt frem mod denne weekend, har Trump ført med 42%, mod Kasichs 35% og 15% til Cruz, nu har Cruz pludselig stjålet 10% fra Trump, så Trump er nede på 32%, og Cruz på 25%. Kasich beholder sine 35%, men fordi Ohio er en winner takes alle stat, så det muligvis nok for Kasich til at vinde alle statens mandater, og så har vi et nyt scenarie, for så dropper han nok ikke ud :gruble:
I Florida Holder Trump fast i de omkring 42% foran Rubio og Cruz, selvom det en kort periode så ud til at noget der lignede Ohio også ville ske der. Men nu må vi se, de her polls er notorisk usikre, bare se på Bernie i Michigan.


Jeg tror måske Trumps reality TV-inspirerede strategi er ved at backfire - man bliver bare træt af det efter noget tid, og han kommer til at virke irriterende i stedet for forfriskende. Jeg troede han var klog nok at skifte gear og en gang imellem tage en "seriøs" uge, men det ser ikke ud til det.

Men ja, et stort spørgmålstegn hvor meget man skal lægge i de polls :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 13. mar 2016, 22:35

Thomas31 skrev:
dgd2007 skrev:
Thomas31 skrev:nu skal der jo ikke sammensættes et parlament men vælges EN kandidat. Hvis en kandidat med langt flest stemmer skrottes ved at de andre rotter sig sammen bliver hele primærvalg-systemet kortsluttet. Det vil blive opfattet som en tilsidesættelse af valgresultaterne, og jeg tror konsekvenserne vil være temmelig uoverskuelige. Og Trump ville formentlig stille op alligevel udenfor partiet og tænkeligt høste mange stemmer på hele seancen.

Altså jeg er da ikke tvivl om, at Trump og hans fans ville udlægge det sådan.
Men det er jo ikke rigtigt, at det kortslutter systemet. Det ER systemet.
Det ville jo også være bevis på, at det er et mindretal, der har stemt på den førende kandidat.
Men du har ret i, at det vil give en farlig ballade, og Trump-folkene vil føle sig snydt. Men hvis de kun har 30-35%, så er det jo ikke udemokratisk at sige: "OK, hvad gør vi så? Kan vi finde en kompromiskandidat, når nu de fleste ikke vil have ham?"
Gevaldigt spændende, hvor Florida og Ohio går hen på tirsdag!


nej det er ikke systemet. Hele ideen med at have indført primærvalg ( fremfor de lukkede valgmøder) var at give kandidaterne et direkte folkeligt mandat og undgå de tidligere tvivlsomme forhandlinger på konventet. I den engelsk/amerikanske tradition er der mere respekt for en klar vinder med 30-40% støtte, end for hvad en større flok "tabere" måtte finde frem til i enighed, hvis de kan nå 50%+. Og det virker også fornuftigt, især til et præsidentvalg, hvor magten ligger hos personen. Det er jo næsten bizart at forsøge at komme frem med en kandidat, der i så fald nemt kunne blive en, der over fire måneder har tabt 50 valg. Hvis man ønskede den metode ville valgsystemet være et andet.

op mod 10% af de delegerede vil i øvrigt være mere eller mindre fritstillede ved konventet fra start og vil (normalt) blive brugt til at skubbe den førende kandidat over målstregen i fælles forståelse for at det er i partiets interesse.. Flere andre regler har samme formål. En kandidat skal således have absolut flertal i mindst otte stater. Det udelukker formentlig alle andre end Trump og Cruz, og Cruz er jo også en katastrofe for republikanerne. Teoretisk kan man ændre reglerne, men det er jo mildest talt skidt at ændre reglerne løbende i takt med at vælgerne stemmer forkert.

Og selv hvis partiet skulle forsøge det, er det langtfra sikkert det lykkes. De delegerede kan næppe topstyres, og slet ikke i et så kontroversielt foretagende. Det kan ende i rent kaos både på konventet og for partiet på sigt.

Men jeg er enig i, at det bliver spændende i morgen. Det er længe siden amerikansk politik har været så interessant. Der er enorm usikkerhed i målingerne bl.a fordi deltagelsen også varierer voldsomt og om det er rigtige valg eller valgmøder, om det er åbent og lukket osv. Men hvis Trump vinder det hele tirsdag er det godt nok svært at se alternativer. Rubio og kasich må så være færdige, og Trump må være oppe på nær 800 og med kæmpestore føringer i målinger i bl.a New York, ja så skal der simpelthen ske et aller andet voldsomt for at stoppe ham.


Cruz.

Han er altså kun 100 delegerede bagud, og Cruz kan sagtens vinde Californien der er winner-take-all med 172 delegerede.

De andre to er klart bagude, og der skal ske noget ret vildt hvis de skal tilbage i kampen. Men jeg synes slet ikke Trumps forspring over Cruz ser afgørende ud pt.

Sidste dag i valgkampen stemmes der om 300 delegerede, hvor jeg syns det mest ligner 50 til Trump (New Jersey) og 250 til Cruz (South Dakora, New Mexico, California, Montana)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 13. mar 2016, 22:36

Uanset at nogle vil udlægge det som en skandale ... og der vil blive kæmpe rivegilde, så er det da, så vidt jeg ved, "systemet". At hvis en kandidat ikke får flertal ved første afstemning, åbner det hele sig op - med nye afstemninger, hvor de delegerede bliver løst fra forpligtelsen, og forhandlinger - og endda mulighed for at indskyde kompromiskandidater, som slet ikke har deltaget i primærvalgene. Det er der jo også tydeligvis nogle, der håber på.

Der var for øvrigt en, der sagde noget interessant forleden: at de delegerede, der bliver valgt rundt omkring - også Trumps - i høj grad ikke er nogle han har bragt med sig, men long-time partimedlemmer fra de lokale steder, som ikke nødvendigvis vil være mere loyale over for ham, end de har pligt til.

Jeg siger ikke dette, for at bevise, at det vil ske ... for det hele er vitterligt uforudsigeligt for mig. Men jeg mener, det er en reel mulighed, sådan som jeg har forstået systemet. Selvfølgelig vil det være vanskeligere rent psykologisk, jo tættere Trump er på de 1.237.
0
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Thomas31 » 13. mar 2016, 22:38

eks-Maupassant skrev:Nu fik Trump tæsk i to starter, Wyoming der vinder Cruz med 66% og Trump får kun 7%, Washington DC, der vinder Rubio, og Kasich er nr 2 :stoned:

Ligner at Cruz vinder i Bible Belt.

Jeg tjekkede Californien ud, og det ser ud til at Cruz vinder over Trump, med de andre langt bagude.

Noget med at staten er så overvældende liberal og demokratisk, at de få der er republikanere virkelig MENER noget med deres republikanisme og vil skille sig ud fra den californiske masse, og derfor foretrækker de de mest sindsyge kandidater.


Wyoming var ikke et valg. de stemte for flere uger siden, tror jeg. De har bare et usædvanligt system, hvor de delegerede formelt ikke er bundet og derfor offentliggør de ikke resultater før de lokale konventer afholdes. Lørdag var resultater af afsteminger blandt delegerede på regionale konventer. Muligvis øger det forskellene mellem kandidaterne. senere kommer der endnu et konvent i Wyoming.

Det er bizart arrangement især i Wyoming, fordi kun nogle få tusinde rent faktisk stemmer i hele staten. De bruger valgmøder, hvilket får valgdeltagelsen til at styrtdykke, fordi man kun kan stemme om aftenen ved at deltage i et gerne flere timer langt møde, hvor man gerne først skal høre adskillige taler og evt stemme om, hvem der skal være supplerende kasserer i valgforeningen og om der skal være sandkage til sommerfesten. Stort set ingen gider deltage. Samtidig er det lukket i Wyoming, så kun republikanere deltager, hvad der gavner Cruz, men jo får deltagelsen endnu længere ned.

Du har ret i det med Californien, men det er ikke altid sådan, at det lille parti i staten bliver mere ekstremt. Nogle gange. Andre gange ikke. Det gør det hele endnu mere uforudsigeligt. Også fordi både Trump og Cruz er ekstreme. på hver sin måde.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 13. mar 2016, 22:44

dgd2007 skrev:Uanset at nogle vil udlægge det som en skandale ... og der vil blive kæmpe rivegilde, så er det da, så vidt jeg ved, "systemet". At hvis en kandidat ikke får flertal ved første afstemning, åbner det hele sig op - med nye afstemninger, hvor de delegerede bliver løst fra forpligtelsen, og forhandlinger - og endda mulighed for at indskyde kompromiskandidater, som slet ikke har deltaget i primærvalgene. Det er der jo også tydeligvis nogle, der håber på.

Der var for øvrigt en, der sagde noget interessant forleden: at de delegerede, der bliver valgt rundt omkring - også Trumps - i høj grad ikke er nogle han har bragt med sig, men long-time partimedlemmer fra de lokale steder, som ikke nødvendigvis vil være mere loyale over for ham, end de har pligt til.

Jeg siger ikke dette, for at bevise, at det vil ske ... for det hele er vitterligt uforudsigeligt for mig. Men jeg mener, det er en reel mulighed, sådan som jeg har forstået systemet. Selvfølgelig vil det være vanskeligere rent psykologisk, jo tættere Trump er på de 1.237.


Ja det er vel rigtigt nok. Det er vel til fordel for Kasich og Rubio, fordi delegerede der er "tvunget" til at stemme på Trump/Cruz gerne vil droppe deres forpligtelse så snart det virker rimeligt.

Man kan formentlig ikke finde nok "egentlige" republikanere der laver arbejde i partiet der støtter Trump til at tage til det konvent? Han har jo ikke en gang været republikaner særlig lang tid, og han har vist skiftet mellem demokraterne og republikanerne indtil flere gange.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"