Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 27. sep 2018, 12:08

Hvis ellers man kan tillægge gallups historik nævneværdig betydning ser det skidt ud for Kavanaugh’s chancer.
Af de sidste 14 nomineringer til højesteret har de spurgt vælgernes indstilling til de 11 forud for afstemningen. De to dårligst placerede blev ikke valgt, Kavanaugh’s nettoopbakning ligger endog dårligere end disse to.
Harriet Miers valgte selv at trække stikket inden afstemningen, bl.a. fordi der blev sået alvorlig tvivl om hendes kvalifikationer, mens konservative Robert Bork ikke blev valgt.

Harriet Miers nominering kom som en overraskelse for alle. Hun kom direkte fra George W. Bush inderkreds i det hvide hus og havde ingen dommererfaring. Mit gæt er hun ville have modtaget en ringe evaluering fra komitéen under The American Bar Association (der altid evaluerer højesteretsnominerede for senatets dommerudvalg). Hun valgte at trække sig inden den blev frigivet, mon ikke hun har fået et vink om hvordan den tog sig ud.

Kavanaugh’s juridiske kvalifikationer er der dog ikke draget tvivl om, det er der derimod om hans person. Jeg ville være urolig hvis jeg var i hans sko.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Sangius » 27. sep 2018, 12:19

Et offer for sådan en forbrydelse som BK er anklaget for, lever med konsekvensen og arret resten af livet. Kan ikke se, hvorfor gerningsmanden så ikke også skulle mærke denne konsekvens, uagtet om det så er 1 eller 35 år siden det er sket.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Fru Himmelblå » 28. sep 2018, 07:42

Sangius skrev:Et offer for sådan en forbrydelse som BK er anklaget for, lever med konsekvensen og arret resten af livet. Kan ikke se, hvorfor gerningsmanden så ikke også skulle mærke denne konsekvens, uagtet om det så er 1 eller 35 år siden det er sket.


For det første er der noget der hedder forældelsesfrist. For det andet er det endnu ikke bevist, at BK har gjort noget som helst galt. Indtil videre er det udelukkende beskyldninger.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Sangius » 28. sep 2018, 07:46

Frøken Himmelblå skrev:
Sangius skrev:Et offer for sådan en forbrydelse som BK er anklaget for, lever med konsekvensen og arret resten af livet. Kan ikke se, hvorfor gerningsmanden så ikke også skulle mærke denne konsekvens, uagtet om det så er 1 eller 35 år siden det er sket.


For det første er der noget der hedder forældelsesfrist. For det andet er det endnu ikke bevist, at BK har gjort noget som helst galt. Indtil videre er det udelukkende beskyldninger.


Forældelsesfrist er jo kun for eventuel straf. Konsekvensen af sådan en gerning kan og er ofte mere end det.
Ved godt det blot er beskyldninger ind til videre - men troede vi diskuterede rimeligheden af, at noget man gjorde for som 17årig fik konsekvenser 35 år efter.

Og det synes jeg er ganske rimeligt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Fru Himmelblå » 28. sep 2018, 07:53

Sangius skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Sangius skrev:Et offer for sådan en forbrydelse som BK er anklaget for, lever med konsekvensen og arret resten af livet. Kan ikke se, hvorfor gerningsmanden så ikke også skulle mærke denne konsekvens, uagtet om det så er 1 eller 35 år siden det er sket.


For det første er der noget der hedder forældelsesfrist. For det andet er det endnu ikke bevist, at BK har gjort noget som helst galt. Indtil videre er det udelukkende beskyldninger.


Forældelsesfrist er jo kun for eventuel straf. Konsekvensen af sådan en gerning kan og er ofte mere end det.
Ved godt det blot er beskyldninger ind til videre - men troede vi diskuterede rimeligheden af, at noget man gjorde for som 17årig fik konsekvenser 35 år efter.

Og det synes jeg er ganske rimeligt.


Jeg synes godt og vel aldrig, at det er i orden at hænge folk til skue i den offentlige gabestok. I denne sag er det ikke engang afklaret om der er hold i anklagerne. Det taler da bestemt ikke for BK's sag at der nu er 3 kvinder der står offentligt frem. Men følger man det helt grundlæggende retsprincip - hvilket jeg synes man bør - er man uskyldig indtil andet er bevist. Så det er ikke fair, at han skal straffes på beggrund af beskyldninger der ikke er undersøgt korrektheden af, uanset om den mulige forbrydelse er begået i går eller for 30 år siden.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Sangius » 28. sep 2018, 08:04

Frøken Himmelblå skrev:
Sangius skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Sangius skrev:Et offer for sådan en forbrydelse som BK er anklaget for, lever med konsekvensen og arret resten af livet. Kan ikke se, hvorfor gerningsmanden så ikke også skulle mærke denne konsekvens, uagtet om det så er 1 eller 35 år siden det er sket.


For det første er der noget der hedder forældelsesfrist. For det andet er det endnu ikke bevist, at BK har gjort noget som helst galt. Indtil videre er det udelukkende beskyldninger.


Forældelsesfrist er jo kun for eventuel straf. Konsekvensen af sådan en gerning kan og er ofte mere end det.
Ved godt det blot er beskyldninger ind til videre - men troede vi diskuterede rimeligheden af, at noget man gjorde for som 17årig fik konsekvenser 35 år efter.

Og det synes jeg er ganske rimeligt.


Jeg synes godt og vel aldrig, at det er i orden at hænge folk til skue i den offentlige gabestok. I denne sag er det ikke engang afklaret om der er hold i anklagerne. Det taler da bestemt ikke for BK's sag at der nu er 3 kvinder der står offentligt frem. Men følger man det helt grundlæggende retsprincip - hvilket jeg synes man bør - er man uskyldig indtil andet er bevist. Så det er ikke fair, at han skal straffes på beggrund af beskyldninger der ikke er undersøgt korrektheden af, uanset om den mulige forbrydelse er begået i går eller for 30 år siden.


Enig. Men det var ikke det jeg personligt kommenterede på. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 28. sep 2018, 08:29

OT: Både formand og næstformand for Senatets retsudvalg er 85 år! :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 28. sep 2018, 08:34

Noget helt andet er at uanset om det var ham der overfaldt Ford i 1982, så ville det der billede af ham siddende og udslynge arrige skældsord og konspirationsteorier om at det en hævnsammensværgelse, styret af "The Clintons", give mig alvorlige betænkeligheder ved at have ham som højesteretsdommer.
4
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf paint » 28. sep 2018, 08:41

Jeg hader at sige det, måske i sær fordi jeg på ingen måde deler hverken Kavanaughs, republikanerne eller Trumps synspunkter - men denne sag er langt ude på overdrevet.
På den éne side, har vi en kvinde, der som 15'-årig mener sig udsat for grove tilnærmelser fra en 17-årig fyr til en gymnasiefest. På den anden side, en mand med en pletfri fortid som dommer, som hvis man bliver fravalgt, får ødelagt både sit eget og hans families liv. Det er ikke kun ham, der rammes, men hans kone og børn, skal også leve med konsekvenserne.

For det første mangler der proportionalitet. For det andet hviler det på en påstand, som ikke kan bevises. For det tredje og måske vigtigste, er sagen blevet en led i et politisk spil, mere end det egentlig handler om selve sagen.

Efter min mening, kan man ikke komme 35 år efter og smadre en persons liv pga noget som man mener at have oplevet for oplevet for 35 år siden.

Kvinden skulle, for så vidt som det er rigtigt, have fået sine forældre til at anmelde sagen dengang den fandt sted. Havde han fået en straf for det, ville han aldrig være blevet dommer (som han er nu). Og sagen ville aldrig være opstået.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4563
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 665
Likede indlæg: 20861

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf catnip » 28. sep 2018, 08:44

dgd2007 skrev:Noget helt andet er at uanset om det var ham der overfaldt Ford i 1982, så ville det der billede af ham siddende og udslynge arrige skældsord og konspirationsteorier om at det en hævnsammensværgelse, styret af "The Clintons", give mig alvorlige betænkeligheder ved at have ham som højesteretsdommer.


Lige præcis.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 28. sep 2018, 09:18

paint skrev:[...]
På den éne side, har vi en kvinde, der som 15'-årig mener sig udsat for grove tilnærmelser fra en 17-årig fyr til en gymnasiefest. På den anden side, en mand med en pletfri fortid som dommer, som hvis man bliver fravalgt, får ødelagt både sit eget og hans families liv.
[...]

1) Nej, ikke grove tilnærmelser - regulært voldtægtsforsøg.
2) Hans påberåbelse af diverse sager og vidneudsagn var i flere tilfælde (som fx Judges og venindens) fordrejet/selektiv i en grad som man ikke bør kunne forvente sig af en dommer. Plus hans tirader mod "venstreorienterede" ved selve høringen må så tvivl om han på nogen måde ville kunne have den fornødne neutralitet eller fairness når spørgsmål som på den ene eller anden måde involverer noget politisk, kommer for Højesteret.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf paint » 28. sep 2018, 09:26

dgd2007 skrev:
paint skrev:[...]
På den éne side, har vi en kvinde, der som 15'-årig mener sig udsat for grove tilnærmelser fra en 17-årig fyr til en gymnasiefest. På den anden side, en mand med en pletfri fortid som dommer, som hvis man bliver fravalgt, får ødelagt både sit eget og hans families liv.
[...]

1) Nej, ikke grove tilnærmelser - regulært voldtægtsforsøg.
2) Hans påberåbelse af diverse sager og vidneudsagn var i flere tilfælde (som fx Judges og venindens) fordrejet/selektiv i en grad som man ikke bør kunne forvente sig af en dommer. Plus hans tirader mod "venstreorienterede" ved selve høringen må så tvivl om han på nogen måde ville kunne have den fornødne neutralitet eller fairness når spørgsmål som på den ene eller anden måde involverer noget politisk, kommer for Højesteret.


1: Det er en påstand om noget der fandt sted for 35 år siden
2: Det jeg hørte hun sagde var. "jeg troede han ville voldtage mig". Hun sagde ikke at han prøvede på det.

Spørgsmålet om hans fairness, neutralitet og i øvrigt objektivitet, er en helt anden sag. Det er ikke det jeg forholder mig til.

ps. Efter min mening, bør han ikke blive højesteretsdommer. Men det er pga af hans holdninger og manglende neutralitet/objektivitet - IKKE pga af en påstand, om noget der måske skete for 35 år siden.
Den amerikanske højesteret, har i mange tilfælde mere magt end landets præsident, og dér passer hans attituder og ekstreme holdninger, på ingen måde ind.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 28. sep 2018, 13:57

Jo men det skyldes vel bare at du ikke ønsker folk placeret på betydningsfulde poster med anden politisk observans end din egen, i og for sig meget forståeligt, men det diskvalificerer jo ikke manden til embedet. Det synes jeg da nok nogle af anklagerne gør, dersom de er rigtige naturligvis.

Jeg mener til gengæld ikke du har belæg for at mene han skulle have problemer med sin neutralitet/objektivitet i større omfang end andre dommere der sidder i højesteret.

Senatets retsudvalg får en komité der hører under American Bar Association til at evaluere alle nominerede føderale dommere. Her bliver foruden den nomineredes juridiske kompetencer, også hans integritet og redelighed og juridiske temperament og habitus undersøgt indgående fra ende til anden.
Komitéens 15 medlemmer der kommer fra alle landets føderale retskredse tildelte ham ved enstemmighed den højeste karakter ”well-qualified”.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf paint » 28. sep 2018, 15:18

KIM K skrev:Jo men det skyldes vel bare at du ikke ønsker folk placeret på betydningsfulde poster med anden politisk observans end din egen, i og for sig meget forståeligt, men det diskvalificerer jo ikke manden til embedet. Det synes jeg da nok nogle af anklagerne gør, dersom de er rigtige naturligvis.

Jeg mener til gengæld ikke du har belæg for at mene han skulle have problemer med sin neutralitet/objektivitet i større omfang end andre dommere der sidder i højesteret.

Senatets retsudvalg får en komité der hører under American Bar Association til at evaluere alle nominerede føderale dommere. Her bliver foruden den nomineredes juridiske kompetencer, også hans integritet og redelighed og juridiske temperament og habitus undersøgt indgående fra ende til anden.
Komitéens 15 medlemmer der kommer fra alle landets føderale retskredse tildelte ham ved enstemmighed den højeste karakter ”well-qualified”.


Det har sådan set, været pointen i de indlæg jeg har skrevet, nemlig at jeg ikke sympatiserer med hans politiske observans, men at der alligevel skal være en vis retfærdighed til stede. Dette her kan være totalt ødelæggende for manden og hans families videre fremtid. Derfor mener jeg også at der skal være helt ekstraordinære beviser/sandsynligheder for hans skyld, til stede.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 29. sep 2018, 13:14

paint skrev:1: Det er en påstand om noget der fandt sted for 35 år siden
2: Det jeg hørte hun sagde var. "jeg troede han ville voldtage mig". Hun sagde ikke at han prøvede på det.
[...]

1) Det er vi enige om.
2) Arh, men så har du måske ikke hørt det hele:
15-årig pige bliver skubbet ind i et værelse. Døren bliver låst, og musikken skruet op. Hun bliver væltet om på sengen og forsøgt afklædt - og holdt for munden for at hun ikke skal kunne råbe om hjælp. Som minimum må du vel medgive at det var en nærliggende tanke fra hendes side at der var tale om et voldtægtsforsøg, snarere end klodsede og uskyldige teenage-tilnærmelser.

Det er helt fair hvis man tror man hun er fuld af løgn. Det kan ingen af os vide, kun gætte ud fra om man "fornemmer" at hun eller han virker mest pålidelig. Men det der får mit blodtryk til at stige, er hvis nogen slår det hen som at det var længe siden og uskyldige teenage-streger. Det er i hvert langt uden for det jeg ville regne ind under uskyldige teenage-streger og herregud, det er jo længe siden.
Senest rettet af dgd2007 29. sep 2018, 15:16, rettet i alt 1 gang.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"