Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 4. nov 2018, 22:53

Rigtig nok, der findes afgjort politikere med begrænset viden. Jeg tager mig selv til hovedet engang imellem og kunne da godt nævne nogle stykker her hjemme fra som jeg ikke mener er de skarpeste knive i skuffen, heller ikke på basal almen viden.
Men som regel lander de ikke poster som Danmarks statsminister eller USA’s præsident (Trump og måske nogle få andre undtaget). Trump lyver så meget så det er svært at vide om han selv tror på sine egne udtalelser.

Mht Bush Jr. kan jeg godt huske interviewet hvor han ikke kunne nævne lederne fra 4 lande da han direkte adspurgt af en journalist blev bedt om det i 1999 under valgkampen.
Jeg må indrømme jeg synes det var unfair.
Bush jr. var dengang Guvernør i Texas med begrænset udenrigspolitisk erfaring.

Navnene han blev bedt om at nævne var:

- Tjetjeniens præsident
- Taiwans præsident
- Pakistans de facto Leder
- Indiens Premierminister

Han kunne huske fornavnet på Taiwans præsident, men kunne ikke huske navnene på resten da han uforberedt og uden meget betænkningstid blev spurgt om det.
Jeg tror faktisk hverken en Bill Clinton i 1991 eller en Obama i 2007 ville have klaret sig stort bedre på de spørgsmål hvis de pludselig blev bedt om at fyre navnene af fra hoften.
Bill Clinton var ligesom Bush Guvernør med lille udenrigspolitisk erfaring, og Obama havde få år i senatet bag sig.
De ville muligvis kunne svare at Pakistans de facto leder var General Pervez Musharraf, det vidste jeg i hvert fald selv dengang, men jeg er ikke sikker på de kunne svare at Indiens Premierminister hed Atal Bihari Vajpayee, ligesom jeg heller ikke er overbevist om de kunne remse navnene på Tjetjeniens og Taiwans præsidenter op som jeg ikke engang er sikker på jeg selv ville kunne svare på for at være ærlig.
Jeg er godt klar over Tjetjenien var noget mere i vælten grundet krigen med Rusland i 1999, Pakistan ligeså.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 5. nov 2018, 00:34

KIM K skrev:[...]
Mht Bush Jr. kan jeg godt huske interviewet hvor han ikke kunne nævne lederne fra 4 lande da han direkte adspurgt af en journalist blev bedt om det i 1999 under valgkampen.
Jeg må indrømme jeg synes det var unfair.
Bush jr. var dengang Guvernør i Texas med begrænset udenrigspolitisk erfaring.
[...]

Jeg er enig i der blev himlet for meget op hvis han udtalte et ord forkert og sådan - men hvis man skal have et så stort ord at sige om en supermagts udenrigspolitik, synes jeg ikke det er unfair at høre om han har interesseret sig bare en lille smule før han stillede op.
Det var jo ikke bare tilfældige hottentotlande, Indien og Pakistan er rimeligt vigtige lande, som endda havde været meget optalt i den tid. Musharraf havde lige begået militærkup, og Vajpayee havde også været meget omtalt fordi han repræsenterede hindunationalistpartiet. Og som du selv nævner krigen i Tjetjenien. Jeg kan ikke huske om der var noget særligt med Taiwan dengang, men det har der sikkert også været, siden det var med på listen.
Man så jo også at da han skulle træffe udenrigspolitiske beslutning senere, blev det alt andet end vellykkede. Hans far har sikkert vredet sig i flere omgange - han havde nemlig forstand på udenrigspolitk :)

Men jeg er enig i at med Trump giver det knap nok mening at overveje hvad han egentlig mener eller ved. Han kan sige en ting den ene dag, og det stik modsatte den næste. Hold da op, jeg skal vist være oppe hele natten på tirsdag. :genert:
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 5. nov 2018, 01:12

Jeg udtrykte mig ikke præcist.
Jeg synes også spørgsmålene var berettiget, men behandlingen han efterfølgende fik i de demokratisk orienterede medier var ude af proportioner.
Du har ret i at i hvert fald Tjetjenien og Pakistan var mere i vælten dengang, Taiwan er det fortsat vil jeg mene.
Det er også grunden til jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg selv ville kunne svare fra hoften på spørgsmålene tilbage i 1999.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 5. nov 2018, 10:15

KIM K skrev:Jeg udtrykte mig ikke præcist.
Jeg synes også spørgsmålene var berettiget, men behandlingen han efterfølgende fik i de demokratisk orienterede medier var ude af proportioner.
Du har ret i at i hvert fald Tjetjenien og Pakistan var mere i vælten dengang, Taiwan er det fortsat vil jeg mene.
Det er også grunden til jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg selv ville kunne svare fra hoften på spørgsmålene tilbage i 1999.

Vi er vist ret enige :)

PS: Jeg skulle da for øvrigt lige tjekke mig selv (hvis det var nu):
Tjetjenien: absolut ingen anelse
Taiwan: kunne kun huske det vist nok var en rimeligt nyvalgt dame
Indien: Narendra Modi, check
Pakistan: Imran Kahn, check
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf KIM K » 5. nov 2018, 11:05

Modi og Khan var også de eneste jeg kunne, dog uden at kunne huske deres fornavne :gruble:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"