Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Jørn » 15. jan 2016, 14:56

Har Donald Trump en chance for at blive valgt ...

1: Som Republikansk kandidat.

2: Som USA's præsident.

Jeg håber det ikke - I hvert fald det sidste ...(Præsident)
1
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55532
Kontakt:

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Ado » 15. jan 2016, 15:04

Det håber jeg sgu ikke!
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Hunkat » 15. jan 2016, 15:07

Jeg tror han har bedre chance for at blive præsident end for at blive kandidat.

Forstået sådan at der er rigtig mange magtfulde folk i partiet som hellere vil flække på langs end at lade Trump blive kandidat. Men HVIS han bliver det, så udgør han 50% af valget til præsident og der er masser af folk som af princip hellere vil stemme på ham (selvom de synes han er en jubelidiot) end at stemme demokratisk.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2016, 15:18

Jeg tror han vinder det hele. Han fører i racet om at blive republikansk kandidat. Når han har vundet det skruer han ned for retorikken for at få bredere appel. Det er kalkuleret hvad han gør, han fandt ud af at når han kom med random lige-ud-af-posen udtalelser fik han flere stemmer, og så har han bare skruet op for det.

Som jeg ser det, så skifter amerikanerne mellem mere introverte, intelligente, intellektuelle typer som f.eks. Obama, Clinton og George Bush I og udadvendte "jeg-lytter-til-min-mavefornemmelse", "skyd først og spørg bagefter"-højrisikotyper som Reagan og George Bush II. Tror de er trætte af velovervejethed efter 8 år med Obama kommer med, og de vil have en mavefornemmelses-fyr nu.

Ved Al Gore vs George Bush II, da var jeg sikkert på at Gore vandt, for mig var det en dygtig politiker vs en galning. Men de ville så helst have galningen. Clinton vs Trump ligner meget Gore vs Bush for mig.
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 15. jan 2016, 15:22

Hunkat skrev:[...] og der er masser af folk som af princip hellere vil stemme på ham (selvom de synes han er en jubelidiot) end at stemme demokratisk.

Det er rigtigt nok. Men hardlinere er jo aldrig i flertal. Mon ikke midtervælgerne - når alvorens time nærmer sig - vil foretrække noget lidt mindre eksperimenterende.

Og så forudsætter det jo, at han overhovedet bliver den republikanske kandidat. Det bliver skægt at se, om det vil påvirke dynamikken, hvis han "kun" bliver nr. 2 i det første rigtige primærvalg. Det tyder det jo på, godt kunne blive tilfældet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2016, 15:28

dgd2007 skrev:
Hunkat skrev:[...] og der er masser af folk som af princip hellere vil stemme på ham (selvom de synes han er en jubelidiot) end at stemme demokratisk.

Det er rigtigt nok. Men hardlinere er jo aldrig i flertal. Mon ikke midtervælgerne - når alvorens time nærmer sig - vil foretrække noget lidt mindre eksperimenterende.

Og så forudsætter det jo, at han overhovedet bliver den republikanske kandidat. Det bliver skægt at se, om det vil påvirke dynamikken, hvis han "kun" bliver nr. 2 i det første rigtige primærvalg. Det tyder det jo på, godt kunne blive tilfældet.


Bortset da lige fra tiden med George Bush II, Dick Cheney, Karl Rove og resten af de splittergale neocons :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jan 2016, 15:32

Hvis han bliver republikansk kandidat, tror jeg, at der vil ske noget i stil med dengang i Frankrig, hvor valget i anden runde stod mellem Chirac og Le Pen.
Af samme grund er jeg enig med Hunkat i, at man hos republikanerne vil gøre alt for, at han ikke vinder internt.
Senest rettet af DetSorteCirkus 15. jan 2016, 15:33, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Hunkat » 15. jan 2016, 15:32

dgd2007 skrev:
Hunkat skrev:[...] og der er masser af folk som af princip hellere vil stemme på ham (selvom de synes han er en jubelidiot) end at stemme demokratisk.

Det er rigtigt nok. Men hardlinere er jo aldrig i flertal. Mon ikke midtervælgerne - når alvorens time nærmer sig - vil foretrække noget lidt mindre eksperimenterende.

Og så forudsætter det jo, at han overhovedet bliver den republikanske kandidat. Det bliver skægt at se, om det vil påvirke dynamikken, hvis han "kun" bliver nr. 2 i det første rigtige primærvalg. Det tyder det jo på, godt kunne blive tilfældet.


Desværre er USA jo langt fra så open-minded som de selv godt kunne tænke sig. Der er masser af amerikanere som heller vil stemme på Trump end på Clinton, om ikke andet så fordi hun er kvinde.

Men ja, vi må da håbe han ikke bliver kandidat. For så tror jeg han vinder. Selv de republikanske midtervælgere kan sagtens finde på at stemme på ham.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 15. jan 2016, 15:41

eks-Maupassant skrev:Bortset da lige fra tiden med George Bush II, Dick Cheney, Karl Rove og resten af de splittergale neocons :)

Njaeh ... sådan som de førte sig frem senere hen, det var ikke sådan George W. førte valgkamp. Der var han faktisk forholdsvis mellow og snakkede om, at han var god til at reache across the aisles, og de andre holdt sig baggrunden. Det var først efter "9/11", at de for alvor gik amok. Så folk har ikke helt vidst, hvad de stemte for. (Bortset fra, at Al Gore vist fik lidt flere stemmer ... men sådan er systemet jo derovre).
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 15. jan 2016, 15:57

Man skal se på hvem der stemmer hvor.

Til republikanernes primærvalg er det kun erklærede republikanere der stemmer, det betyder primært hvide konservative der tænker på tro, penge og hvordan deres position i verden er truet. Trump taler til den base og derfor står han godt til primærvalgene. Jeg tror ikke han fremstår helt troende og from nok til sydstaterne. Alle hans exkoner og affærer fremstår ikke specielt gudfrygtigt :D
Men han kunne godt vinde nok primærstater, til at ende på toppen.

Men så kommer vi til et generelt valg, og her stemmer alle incl. en af USAs største vælgergrupper det spansktalende mindretal, som Trump i den grad har pisset op og nedad ryggen, han får aldrig deres stemmer, og uden kan han ikke blive valgt, så nej kommer han gennem primærvalgene, så vinder han aldrig præsidentembedet.
5
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51949

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf fisken80 » 15. jan 2016, 18:52

Wizzze skrev:Man skal se på hvem der stemmer hvor.

Til republikanernes primærvalg er det kun erklærede republikanere der stemmer, det betyder primært hvide konservative der tænker på tro, penge og hvordan deres position i verden er truet. Trump taler til den base og derfor står han godt til primærvalgene. Jeg tror ikke han fremstår helt troende og from nok til sydstaterne. Alle hans exkoner og affærer fremstår ikke specielt gudfrygtigt :D
Men han kunne godt vinde nok primærstater, til at ende på toppen.

Men så kommer vi til et generelt valg, og her stemmer alle incl. en af USAs største vælgergrupper det spansktalende mindretal, som Trump i den grad har pisset op og nedad ryggen, han får aldrig deres stemmer, og uden kan han ikke blive valgt, så nej kommer han gennem primærvalgene, så vinder han aldrig præsidentembedet.


Desuden har jeg læst et sted, at moderate republikanere heller vil lade være med at stemme end de vil stemme på Trump. Alle republikanere er trods alt ikke bindegale tosser...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2016, 20:05

Wizzze skrev:Man skal se på hvem der stemmer hvor.

Til republikanernes primærvalg er det kun erklærede republikanere der stemmer, det betyder primært hvide konservative der tænker på tro, penge og hvordan deres position i verden er truet. Trump taler til den base og derfor står han godt til primærvalgene. Jeg tror ikke han fremstår helt troende og from nok til sydstaterne. Alle hans exkoner og affærer fremstår ikke specielt gudfrygtigt :D
Men han kunne godt vinde nok primærstater, til at ende på toppen.

Men så kommer vi til et generelt valg, og her stemmer alle incl. en af USAs største vælgergrupper det spansktalende mindretal, som Trump i den grad har pisset op og nedad ryggen, han får aldrig deres stemmer, og uden kan han ikke blive valgt, så nej kommer han gennem primærvalgene, så vinder han aldrig præsidentembedet.


Mjah, men Trump kan nå at ændre stil en masse gange hvis det er nødvendigt.

Han haler meget kraftigt ind på Clinton i øvrigt. Som heller ikke kan høste mange point på bibelkontoen heller vel.

http://elections.huffingtonpost.com/pol ... vs-clinton
http://www.realclearpolitics.com/epolls ... -5491.html

...selv om det stadig vil gi en klar overvægt af valgmænd til Clinton

Men uhm, det handler nok om hvad man tror amerikanerne er for nogen. Jeg tror de er bindegale, og tænker derfor Trump vinder plain-nuts-segmentet :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Wizzze » 15. jan 2016, 22:51

En klog mand sagde engang, its the economy stupid!
Valg i USA handler om hvem man tror, kan sikre en, en bedre økonomi. I år kommer til at handle om at give middelklassen, den brede befolkning en del af kagen.
Arbejdsløsheden er faldet, folk arbejder, men de har ikke set en økonomisk fremgang siden krisen. Indtil nu er det kun dem på toppen, som har fået fremgang ud af den gode økonomi. Den kandidat som får overbevist befolkningen om at h*n kan levere bedre levestandarder vil vinde. Jeg tror ikke Trump kan sælge det budskab, dels har han som sagt talt meget negativt om de spansktalende, og truet dem på deres job og ophold i landet, den glemmer de ikke, heller ikke selv om han skulle bløde op senere, dels så er han i USA mest kendt for sit "you are fired!" fra hans tv serie, og han har faktisk praktiseret det i hans selskaber, der har fyret mange ansatte de sidste år. Hvis han bliver kandidaten, så kan i være sikre på at demokraterne vil køre på det emne.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Rapfisk » 15. jan 2016, 22:58

Jeg tror, Clinton tiltrækker flere midtervælgere end Trump.

Til gengæld er jeg meget bekymret for et valg a la Trump vs. Sanders, selv om Sanders heller ikke er oplagt til at vinde nomineringen.
0
Livslinjen: 70 201 201
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2016, 23:04

Han kan da nemt køre på at han er succesfuld forretningsmand, han ved da nok hvordan klaveret spiller i økonomien, mens Clinton er en verdensfjern politiker der ikke ville overleve en dag i hans firma osv.

Er heller ikke sikker på om han ikke kan vinde hispanics tilbage, de er jo naturlige republikanere, og han er i gang allerede

“They’re unbelievable people,” Trump said of the “thousands” of Latinos who’ve worked for him over the years, adding that there would be a “big, beautiful door” in the wall he plans to build between Mexico and the U.S. so that those who come legally would feel welcomed.

“If you look at the polls that come out on the Hispanics,” he said, “the people that are here and have gone through the process, they’re here legally, I’m doing great. I mean, I’m gonna win the Hispanic vote, in my opinion. I mean, we’re gonna see what happens … I’ve developed a great relationship with the Hispanics for a very simple reason: I’m gonna create jobs.”


http://time.com/4153109/donald-trump-im ... anic-vote/

... igen, tror han bliver undervurderet i Europa, fordi han ikke ville have en chance her. Men for en amerikaner der ikke tror på evoluition eller global warming, og som mener det er en menneskeret at have sin egen uzi, der ser det anderledes ud. Siger ikke han vinder, men jeg tror det bliver en lige kamp, hvor jeg har Trump som favorit.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"