Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Slettet bruger » 16. jan 2016, 03:34

Som jeg husker det fra min franske periode var det mest et teenageblad, altså for venstreorienterede teenagere der syntes det var sjovt med jokes om at paven pimper vin omme bagved og knalder nonner og at præsidenten prutter og den slags. Det var som sådan ikke noget man tog meget mere alvorligt i offentligheden end Anders And bliver det her tillands. Det er kun fordi djihadisterne har reageret så kraftigt på deres tegninger at de er blevet verdensberømte og til en slags banner for ytringsfriheden. Det var sågar lige ved at gå fallit for terrorangrebet sidste år, så djihadiserne kunne have sluppet af med de tegninger hvis de havde ladet være med at genere dem.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 03:37

landsbytossen skrev:Jeg skrev ikke, det var familiens valg, at billedet gik verden rundt i september. Jeg har ikke viden om, om familien har sagt ok eller ej til brugen af billedet.
Familien, som FN ikke ville give flygtningestatus, valgte at blande sig i migrantstrømmen. Dermed har familien en del af ansvaret. Kaosset på Middelhavet og folkevandringen er del af samme historie.

Jeg synes, det ville være langt værre, hvis Charlie Hebdo havde brugt et andet barn til tegningen, som kom direkte fra ruinerne i Raqqa


Jeg synes, at det er sagen uvedkommende, hvem der har ansvaret, når det handler om det etiske aspekt i at bruge et konkret barn, der fornylig er omkommet, i en satiretegning. Jeg tvivler på, at tegneren har tænkt, at det var lidt mere ok at tegne lige den dreng, fordi familien er migranter.

Mht. til folkevandring vs. den livsfarlige transport over Middelhavet hænger tingene selvfølgelig sammen, men derfor mener jeg stadig godt, at man kan fokusere på det ene uden det andet. Jeg mener ikke, at man har fortjent at få ophold i Europa, blot fordi man har været villig til at foretage den rejse, og omvendt kan jeg godt se isoleret på den menneskelige tragedie i smuglingen og problematisere den uden at bedømme, om den enkelte omkomne evt. satte livet på spil for for lidt.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Jørn » 16. jan 2016, 09:23

Den tegning er under lavmålet.

Jeg kender Charlie Hebdo fra "gamle dage", hvor det, virkelig, var et "satire magazin" af format.
Læste det, når jeg var på ture i Paris og omegn.

Men de senere år, langt før attentatet (som jeg naturligvis fordømmer) på bladet, har det mest være et skæld ud og håne blad mod muslimer.

Den aktuelle tegning antyder, at drengen, naturligvis ville vokse op som en voldtægtsmand og kvinde-krænker i stor stil.

Altså : "Godt han druknede" ! + Andre drenge burde drukne, så vi slipper for dem som voksne voldtægts-forbrydere.

(Tolker jeg det som)

Charlie Hebdo har for længe siden vist usympatiske sider. Og, ja, jeg går ind for ytringsfrihed.

Men ikke tegninger i stil med "Der Stürmer", der altid generede jøder. Nu er det så muslimer, man altid generer
4
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Pølsemix » 16. jan 2016, 09:51

Hebdo håner alt og alle, så der er ikke noget specielt i denne tegning...den politiske korrekthed tager bare overhånd når det handler om muslimer, hvis de ikke offentliggøres så "vinder" terroristerne.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Jørn » 16. jan 2016, 10:40

Det er usmageligt og ondt, at fremstille et druknet barn (som alle ved hvem er) - Og sige : Godt barnet druknede, så vi slipper for ham som voksen voldtægtsmand og kvinde-krænker. (Hvad man ikke kan vide, om han nu også blev. Det er et "gæt" og en dum fordom).

Og det gælder for et barn, hvad enten det er en kristen, jøde, muslim, buddhist, ateist, asatro.

Modbydelig tegning.
1
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf LadyFox » 16. jan 2016, 12:27

Jeg synes det er en virkelig usmagelig tegning, jeg forstår slet ikke de kan være sig selv bekendt. Jeg kan slet ikke se det humoristiske i at fremstille en lille drengs tragiske død på den måde, og jeg synes bestemt hensynet til de pårørende har noget at skulle have sagt.
2
...
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Pølsemix » 16. jan 2016, 13:05

Jørn skrev:Det er usmageligt og ondt, at fremstille et druknet barn (som alle ved hvem er) - Og sige : Godt barnet druknede, så vi slipper for ham som voksen voldtægtsmand og kvinde-krænker. (Hvad man ikke kan vide, om han nu også blev. Det er et "gæt" og en dum fordom).

Og det gælder for et barn, hvad enten det er en kristen, jøde, muslim, buddhist, ateist, asatro.

Modbydelig tegning.


Men det er jo ikke rettet mod ham som person, men som symbol. Der er immervæk en forskel, og igen Hebdo provokerer for provokationens skyld.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Jørn » 16. jan 2016, 14:24

Person eller symbol. Det er, fuldstændig, lige meget. Alle ved jo hvem der er tale om. Charlie Hebdo er, måske, kniv skarp, og berettiget, med nogle af deres tegninger.
Denne her er malplaceret. Under deres niveau (fra da jeg kendte bladet "i gamle dage") . Skam jer på Charlie Hebdo !
1
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Slettet bruger » 16. jan 2016, 16:07

eks-Maupassant skrev:
Jørn skrev:Person eller symbol. Det er, fuldstændig, lige meget. Alle ved jo hvem der er tale om. Charlie Hebdo er, måske, kniv skarp, og berettiget, med nogle af deres tegninger.
Denne her er malplaceret. Under deres niveau (fra da jeg kendte bladet "i gamle dage") . Skam jer på Charlie Hebdo !


Nej det er ikke lige meget. Personer kan blive til symboler, eller rettere ikoner, det er sket masser af gange. Når de så er sket, så bliver billedet af dem en del af debatten. Det er jo langt fra første gang det er sket.

Det fungerer samme måde som malerier i gamle dage. Man kan mene det er trist at der nu bruges rigtige mennesker, men det har været sådan i over 100 år, så du kan ikke påstå du er forbløffet over fænomenet.

"Il Che" - frihed, oprørskhed, en bad boy med en mission

Billede

Einstein - genialitet og skørhed

Billede

"Napalm girl" - krigens grusomhed, mennesket ondskab

Billede

"Tank Man"
Billede

"Heil Hitler refuser"
Billede
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Pølsemix » 16. jan 2016, 16:15

Angelina skrev:
Pølsemix skrev:
Men det er jo ikke rettet mod ham som person, men som symbol. Der er immervæk en forskel, og igen Hebdo provokerer for provokationens skyld.


At bruge nogens døde barn som "symbol" på den måde er så usympatisk at jeg slet ikke har ord for det - jeg er i øvrigt ikke spor provokeret, jeg føler nærmere sorg på de pårørendes vegne, og det stakkels barn der døde under så tragiske omstændigheder.

Jeg har ingen tilovers for Hebdo overhovedet, uagtet om det handler om provokation, satire, ytringsfrihed eller hvad man ellers vil gemme sin sociopati under - så er det blot det - sociopati ...


Den tre-årlige dreng er et symbol, så det er jo også det som Hebdo forholder sig til, om det lykkedes eller ej kan diskuteres, men det er ikke alle som deler din holdning. Så det kan ikke affærdiges med bare at være sociopati.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Slettet bruger » 16. jan 2016, 16:24

Her "napalm girl" brugt i en satire af amerikansk børnerelateret forbrugskultur. Tanken er uden tvivl at Disney/McDonalds fører krig mod børnene.

Billede
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Jørn » 16. jan 2016, 16:39

Vi bliver vist aldrig enig om den tåbelige tegning. "Napalm Girl" er heller ikke spor "sjov". - Hun er også kendt. Lever i USA. Kendt eller ej. det er ikke "morsomt" !
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Slettet bruger » 16. jan 2016, 17:17

Det kan i den grad sammenlignes, fordi der sker fuldkommen det samme: Nogen tager et billede af en situation som mange mener udtrykker noget mere alment, en generel konflikt eller noget i tidsånden. Der er ikke nogen regel om at man ikke må bruge døde børn - ellers var billedet jo aldrig blevet et ikon in the first place. Og når det først er ikongjort, så får det sig eget liv og bliver brugt i en masse sammenhænge. Du vil se "stranddrengen" fra tid til andet hele resten af dit liv formentlig i forskellige sammenhænge, lige som de andre billeder.

Det her er fra 1994 fra Sudan i øvrigt.

Billede

Du kan google "sudan vulture boy" og klikke på billedfremvisning og se hvor spredt det er - det er overalt.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 17:34

eks-Maupassant skrev:Det kan i den grad sammenlignes, fordi der sker fuldkommen det samme: Nogen tager et billede af en situation som mange mener udtrykker noget mere alment, en generel konflikt eller noget i tidsånden. Der er ikke nogen regel om at man ikke må bruge døde børn - ellers var billedet jo aldrig blevet et ikon in the first place. Og når det først er ikongjort, så får det sig eget liv og bliver brugt i en masse sammenhænge. Du vil se "stranddrengen" fra tid til andet hele resten af dit liv formentlig i forskellige sammenhænge, lige som de andre billeder.

Det her er fra 1994 fra Sudan i øvrigt.

Billede

Du kan google "sudan vulture boy" og klikke på billedfremvisning og se hvor spredt det er - det er overalt.


Men budskabet er et helt andet. Der var ingen, som antydede at det er godt, at dette navngivne barn ikke voksede op og blev *indsæt noget vi ikke vil have*. Det kan ikke sammenlignes.
1
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf dgd2007 » 16. jan 2016, 17:36

Angelina skrev:At bruge nogens døde barn som "symbol" på den måde er så usympatisk at jeg slet ikke har ord for det [...]

Nu skal det jo retfærdigvis siges, at "nogens døde barn" allerede i høj var blevet brugt som symbol.
(Det er måske endda det, de satiriserede over?) :gruble:
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"