-Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

-Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf annellaII » 16. mar 2020, 07:10

https://newsbreak.dk/a01-rejsebureauer-skal-stoppe-med-at-refundere-rejser/

Danske rejsebureauer skal stoppe med at refundere penge for rejser, der bliver aflyst på grund af coronavirusset.

Sådan lyder det fra Dansk Rejsebureau Forening. Den repræsenterer en lang række mindre rejseselskaber i Danmark.

– Det er en markant udmelding, men hvis ikke regeringen meget hurtigt kommer med en betragtelig økonomisk indsprøjtning til rejsebranchen, er det vores vurdering, at rejsebureaubranchen som helhed risikerer at gå konkurs, siger direktør Lars Thykier i en pressemeddelelse.

Rejsebranchen har søndag haft møde i Erhvervsministeriet om situationen. Men det endte ifølge Lars Thykier uden resultat.

For at undgå at rejseselskaberne løber tør for penge, ser han ikke andre muligheder end at lade være med at refundere rejser, til der er en afklaring om en eventuel hjælpepakke fra regeringen.

– Rejsearrangørernes likviditet er af altafgørende betydning for branchens overlevelse, og det er derfor vigtigt at sikre et minimum af likviditet, hvis vi skal gøre os forhåbninger om, at branchen skal overleve den nuværende krise, siger Lars Thykier.

Han peger på, at de danske rejsebureauer er ramt hårdt på to fronter. Dels er de ifølge lovgivningen pålagt at refundere for aflyste pakkerejser.

Derudover er salget af nye rejser på det seneste faldet over med 90 procent.

Desuden nævner han, at rejsebureauerne ikke får penge tilbage fra de flyselskaber og hoteller, hvor der allerede afregnet for længe siden.

Danmarks Rejsebureau Forening ser ikke andre muligheder end at opfordre til, at alle rejsebureauer på nuværende tidspunkt indstiller enhver form for refundering til alle rejsende, der lige nu afbestiller deres rejse indtil der foreligger en afklaring på forhandlingerne med regeringen.



Hvad mener du om denne (måske kun forbigående) opfordring?

Da vi i øjeblikket har en undtagelses situation pga Corona-virussens udbredelse, kan jeg ikke bedømme, hvad der er rigtigt eller forkert ang. refundering af aflyste rejser. Om regeringen skal komme med en indspøjtning til rejsebranchen, det mener jeg ikke den skal, mange andre brancher vil jo også blive ramt af krisen og jeg ved ikke, hvor meget regeringen kan/burde/skal betale til konkursramte firmaer og forretniger m.m.
0
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf Petrix » 16. mar 2020, 07:30

annellaII skrev:https://newsbreak.dk/a01-rejsebureauer-skal-stoppe-med-at-refundere-rejser/

Danske rejsebureauer skal stoppe med at refundere penge for rejser, der bliver aflyst på grund af coronavirusset.

Sådan lyder det fra Dansk Rejsebureau Forening. Den repræsenterer en lang række mindre rejseselskaber i Danmark.

– Det er en markant udmelding, men hvis ikke regeringen meget hurtigt kommer med en betragtelig økonomisk indsprøjtning til rejsebranchen, er det vores vurdering, at rejsebureaubranchen som helhed risikerer at gå konkurs, siger direktør Lars Thykier i en pressemeddelelse.

Rejsebranchen har søndag haft møde i Erhvervsministeriet om situationen. Men det endte ifølge Lars Thykier uden resultat.

For at undgå at rejseselskaberne løber tør for penge, ser han ikke andre muligheder end at lade være med at refundere rejser, til der er en afklaring om en eventuel hjælpepakke fra regeringen.

– Rejsearrangørernes likviditet er af altafgørende betydning for branchens overlevelse, og det er derfor vigtigt at sikre et minimum af likviditet, hvis vi skal gøre os forhåbninger om, at branchen skal overleve den nuværende krise, siger Lars Thykier.

Han peger på, at de danske rejsebureauer er ramt hårdt på to fronter. Dels er de ifølge lovgivningen pålagt at refundere for aflyste pakkerejser.

Derudover er salget af nye rejser på det seneste faldet over med 90 procent.

Desuden nævner han, at rejsebureauerne ikke får penge tilbage fra de flyselskaber og hoteller, hvor der allerede afregnet for længe siden.

Danmarks Rejsebureau Forening ser ikke andre muligheder end at opfordre til, at alle rejsebureauer på nuværende tidspunkt indstiller enhver form for refundering til alle rejsende, der lige nu afbestiller deres rejse indtil der foreligger en afklaring på forhandlingerne med regeringen.



Hvad mener du om denne (måske kun forbigående) opfordring?

Da vi i øjeblikket har en undtagelses situation pga Corona-virussens udbredelse, kan jeg ikke bedømme, hvad der er rigtigt eller forkert ang. refundering af aflyste rejser. Om regeringen skal komme med en indspøjtning til rejsebranchen, det mener jeg ikke den skal, mange andre brancher vil jo også blive ramt af krisen og jeg ved ikke, hvor meget regeringen kan/burde/skal betale til konkursramte firmaer og forretniger m.m.


Jeg er forstående og tænker det vel nok er den eneste mulighed. Denne krise kommer til at koste os allesammen rigtig mange penge.
0
27102021
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf hotlips » 16. mar 2020, 09:55

Det kan de ikke bare vælge og regeringen kan ikke lave lovgivning der dækker de aftaler de allerede har indgået med kunderne.

De penge skulle jo dække ting som de som alle andre virksomheder kan få hjælp til på forskellig vis og så må de prøve at få hjælp den vej.

Ellers så kan hver eneste af deres kunder trække dem i retten og få den erklæret konkurs og så bliver de tvunget til at finde pengene eller gå konkurs og det kommer også til at koste dem formuer.

De kan ikke bare beslutte at det vil de ikke, de kan faktisk risikere at blive dømt for bedrageri hvis de bliver begæret konkurs og man mener de prøver bevidst at undslå sig for at betale hvis de har pengene.
2
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf Petrix » 16. mar 2020, 10:04

hotlips skrev:Det kan de ikke bare vælge og regeringen kan ikke lave lovgivning der dækker de aftaler de allerede har indgået med kunderne.

De penge skulle jo dække ting som de som alle andre virksomheder kan få hjælp til på forskellig vis og så må de prøve at få hjælp den vej.

Ellers så kan hver eneste af deres kunder trække dem i retten og få den erklæret konkurs og så bliver de tvunget til at finde pengene eller gå konkurs og det kommer også til at koste dem formuer.

De kan ikke bare beslutte at det vil de ikke, de kan faktisk risikere at blive dømt for bedrageri hvis de bliver begæret konkurs og man mener de prøver bevidst at undslå sig for at betale hvis de har pengene.


Jeg tror de går konkurs hvadenten de tilbagebetaler pengene eller ej.
0
27102021
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf Jedi » 16. mar 2020, 11:28

Hvis man har købt en pakkerejse, er man vel stadigvæk dækket af rejsegarantifonden?
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf fisken80 » 16. mar 2020, 11:40

Jedi skrev:Hvis man har købt en pakkerejse, er man vel stadigvæk dækket af rejsegarantifonden?


Ja, hvis selskabet går konkurs.

Jeg kan godt forstå rejsebureauerne, det kan jeg. Men hvis man sidder som familie og har betalt 30-50000 for en rejse, så er det edderbankme mange penge man mister, dem kan jeg sådan set også godt forstå man gerne vil have tilbage, så man kan komme afsted på et senere tidspunkt.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11939

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf Bergen » 16. mar 2020, 11:43

De skal da pt bare gøre som reglerne siger.
3
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf Petrix » 16. mar 2020, 11:54

Jedi skrev:Hvis man har købt en pakkerejse, er man vel stadigvæk dækket af rejsegarantifonden?


Rejsegarantifonden har jo ikke økonomisk kapacitet som den norske oliefond, så den løber hurtigt tør for penge. I sidste ende bliver det vel skatteyderne der kommer til at betale, hvis folk skal have deres penge tilbage.
Min vurdering er, at man kommer til at indgå en række kompromisser, så vi både undgår konkurser og at de rejsende mister alle deres penge.
2
27102021
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf Jedi » 16. mar 2020, 12:02

fisken80 skrev:
Jedi skrev:Hvis man har købt en pakkerejse, er man vel stadigvæk dækket af rejsegarantifonden?


Ja, hvis selskabet går konkurs.

Jeg kan godt forstå rejsebureauerne, det kan jeg. Men hvis man sidder som familie og har betalt 30-50000 for en rejse, så er det edderbankme mange penge man mister, dem kan jeg sådan set også godt forstå man gerne vil have tilbage, så man kan komme afsted på et senere tidspunkt.


I yderste konsekvens må man jo gå rettens vej for at få sine penge. Det er selvfølgelig latterligt, at folk driver forretning på den måde.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf hotlips » 16. mar 2020, 12:11

Petrix skrev:
hotlips skrev:Det kan de ikke bare vælge og regeringen kan ikke lave lovgivning der dækker de aftaler de allerede har indgået med kunderne.

De penge skulle jo dække ting som de som alle andre virksomheder kan få hjælp til på forskellig vis og så må de prøve at få hjælp den vej.

Ellers så kan hver eneste af deres kunder trække dem i retten og få den erklæret konkurs og så bliver de tvunget til at finde pengene eller gå konkurs og det kommer også til at koste dem formuer.

De kan ikke bare beslutte at det vil de ikke, de kan faktisk risikere at blive dømt for bedrageri hvis de bliver begæret konkurs og man mener de prøver bevidst at undslå sig for at betale hvis de har pengene.


Jeg tror de går konkurs hvadenten de tilbagebetaler pengene eller ej.


Det er muligt men det er der jo ingen der vinder noget ved og kommer det dertil så står de involverede sig bedst ved at holde på deres troværdighed, så har de da en chance for at komme tilbage og måske især fordi der jo er særlige omstændigheder.

Et slagsmål i retten vil tage en krig og koste formuer i sig selv, det trækker det ud for dem der har rejsebureauerne og en frisk start for dem og for de kunder der evt ville rode sig ud i sådan en omgang.

Men muligheden er der og hvis man bare siger at vi stopper med at give folk deres egne penge igen for vi vil ikke være dem der står med håret i postkassen så tror jeg også man øger risikoen for at folk ikke er så forstående.

Måske kunne man prøve at finde ud af at lave aftaler om at folk frivilligt venter med at få pengene eller noget, det er før set man har haft held med den slags, jeg tror man kunne vinde en god portion goodwill hvis man ihvertfald gjorde forsøget.

Vi har også penge til gode, det kører automatisk via en standard formular hos Ryanair, det kan jeg ikke gøre så meget ved, men jeg har da selv henvendt mig og aftalt med hotellet at de venter med at fastsætte vores dage til de andre er taget, der er jo ingen grund til de skal sige nej til bookinger når det er ligemeget for os om det bliver første eller sidste halvdel af ferien og vi ved de er på den.

Men den slags er der jo ingen der vil hvis de sætter sig med krydsede arme og siger de ikke vil betale.
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf FruitFly » 16. mar 2020, 20:29

Jeg har det lidt stramt med folk, der er vildt hidsige med at få deres penge tilbage fra en branche, der er i frit fald. SELVFØLGELIG er det ærgerligt at de penge er tabt, men altså... dét tab må bare afskrives.
1
#Klimatosse
D.itsen
Indlæg: 3326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8986

Re: -Rejsebureauer skal stoppe med at refundere rejser

Indlægaf D.itsen » 16. mar 2020, 22:20

Jeg troede egentlig de var dækket ind under force majeure og derfor ikke skulle give pengene tilbage :gruble:
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"