Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf annellaII » 22. mar 2020, 08:24

https://ekstrabladet.dk/nationen/sommerhusejere-irriterer-de-lokale-bliv-hjemme/8057409

- Jeg vil gerne bede de danskere, der bruger de her 14 dages corona lock-down til at tage i sommerhus, om at tænke sig om.

- De opfører sig som om de er på ferie.

- De vælter ind i supermarkederne i store grupper. Det er unge og det er familier med børn, og det virker som om de tror, at corona-reglerne ikke gælder, når man er i sommerhus.

- Vi har også talt om, at vi slet ikke har læger nok, hvis de skulle gå hen og blive syge, og vi er også usikre på, om de er taget i sommerhus, fordi de faktisk er smittet med corona.

- Jeg synes de skal blive hjemme i deres egen kommune.

Sådan lød det i går i nationen!-telefonen fra en borger, der bor i Odsherred Kommune - en af landets største sommerhuskommuner med mere end 23.000 fritidsejendomme



Hvad mener du, burde sommerhusejere blive hjemme under 'de her 14 dages corona lock-down'? og

Burde Danmark indføre et sommerhus-forbud (Ligesom Norge)?


Jeg mener ikke sommerhusejere burde blive hjemme, derudover er et sommerhus vel også et hjem for ejerne, og de er da sikkert mere isolerede og mindre udsat for en infektion i et sommerhusområde end i en (stor)by.

Nej der skal ikke indføres et sommerhus-forbud, mener jeg.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Lurende Peber » 22. mar 2020, 08:31

Nej til sommerhus forbud. Men folk skal selvfølgelig opføre sig ordentligt og ansvarligt overfor omgivelserne.
5
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Purple Haze » 22. mar 2020, 08:32

Der er en der skal lære at andre mennesker godt må være her.

Vil faktisk mene det er fornuftigt at folk tager fra byerne og i sommerhus, hvis det er muligt.
Der er jo langt større mulighed for at holde sig på afstand af andre i et sommerhusområde, frem for en lille lejlighed i et stort lejlighedskompleks i fx Storkøbenhavn.

Synes faktisk det er fint at folk benytter lejligheden til at “holde ferie”, hvis de voksne er sendt hjem og ikke kan arbejde hjemmefra og børnene ikke skal i skole.
Men folk skal selvfølgelig overholde gældende regler mens de gør det.

Hellere det en at folk sidder hjemme bag nedrullede gardiner på deres bjerge af hamstrede toiletpapir og fortæller børnene at verden er ved at gå under, mens de gumler på gær.
7
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Mani » 22. mar 2020, 08:35

Nej, men vi skal selvfølgelig overholde reglerne når vi færdes ud og handler.
Vi bruger også vores sommerhus nu - det ligger så kun et kvarters kørsel fra vores hus - og mener det er super, hvis det giver mere frihed til at være ude. Men selvfølglig skal vi handle fornuftigt (jeg købte ind til den næste uge i går), ikke gå tur samme sted som alle andre etc.

Vi udnytter et aflyst weekend besøg til at få klaret en del af forårsklargøringen af sommerhusgrunden i stedet.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24646

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf LaScrooge » 22. mar 2020, 08:40

Befolkningstæthed spiller en rolle ifht smittespredning, så jeg synes det er udmærket, hvis dem, som kan, migrerer til mindre tætbefolkede områder.

Men de skal selvfølgelig overholde de samme regler som alle andre og holde afstand til alle udenfor deres egen smittegruppe og slet ikke gå ud, hvis der er smittede iblandt dem.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf LadyFox » 22. mar 2020, 08:49

Nej til en sommerhuslov. Men selvfølgelig skal man vise hensyn til menneskerne omkring en uanset om man et hjemme eller i sommerhus.
1
...
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf ajnaM » 22. mar 2020, 09:00

Sure, gamle mænd på nationen. :rulle: Odsherred hænger i høj grad sammen økonomisk pga sommerhusejerne, så jeg synes måske, han skal skrue en anelse ned for brokkeriet.

Vi er taget i sommerhus, fordi vi sandsynligvis er smittede - vi har sagt til naboerne, at vi holder os på afstand, og vi har haft al mad med (og købt ind på nemlig som normalt, i øvrigt).

For os betyder det, at vi kan fungere. Kort sagt. Vi bor fire mennesker i en lille treværelses i kbh, og det spiller i hverdagen udelukkende fordi vi er rigtig meget ude og bruger weekenderne i sommerhuset.
Vi ville ikke fungere, hvis vi var låst inde i lejligheden i ugevis. Mine børn trives som det er nu ikke optimalt, men det at de lige kan gå ud i haven, og at vi har mere plads med flere værelser, gør, at vi bedre kan få tingene til at hænge sammen. Det gør også, at vi kan lukke døren til et ‘hjemmekontor’ og arbejde. Det kan vi ikke hjemme, hvor vi har ét rum med et bord.

Selvfølgelig skal man opføre sig ordentligt, som man skal over hele landet, men ellers synes jeg, det er fint at tage i sommerhus.

Vores sommerhus ligger i øvrigt 45 minutter væk, så får jeg brug for en læge, ville jeg bare køre hjem. Det tror jeg er tilfældet for de fleste sommerhusbrugere i Odsherred også, i øvrigt.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Petrix
Indlæg: 3754
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Petrix » 22. mar 2020, 09:10

Mine forældre ejer et sommerhus i den samme kommune, hvor de bor. Må jeg så gerne tage ud og bo i deres sommerhus selvom jeg bor i en anden kommune?
0
27102021
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Flora » 22. mar 2020, 09:26

Hvis man bor i en tætbefolket by, kan det være svært at forlade sit hjem uden at komme for tæt på andre mennesker. Så hvis man har et sommerhus, er det da sund fornuft at tage derud. Dem, der tager i sommerhus, får bedre plads omkring sig og dem, der er nødt til at blive i byen, får bedre plads omkring sig. Man skal selvfølgelig overholde retningslinjerne uanset hvor man befinder sig.
5
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9549
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26699

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Santa » 22. mar 2020, 11:37

Nå, men jeg er en af dem, som han er sur på.
Vi kørte herop for en uge siden, og her bliver vi indtil vi skal møde på arbejde igen.

Jeg er i risikogruppe, og vi kan meget bedre holde afstand her end i København. Vi har hund, som heroppe kan luftes og aktiveres uden at komme i nærheden af andre mennesker. Jeg kan indrette hjemmekontor i vores anneks, og arbejde meget mere koncentreret end i vores lejlighed. Kæresten kan arbejde i haven og cykle ture.
Vi tager hensyn, idet vi ikke går ret meget ud, ikke har gæster, ikke selv går på besøg og kun har handlet ind to gange siden vi kom. Begge gange var kun en af os i butikken, og vi holder afstand indenfor.

Jeg har købt og betalt mit sommerhus, og de lokale i kommunen ville være meget fattigere uden indtægten fra alle os sommerhusejere, både kommunekassen og alle erhvervsdrivende ville være godt tomme uden.
Så jeg bliver lidt sur over at vi nu skulle være til gene, vores penge er ellers gode nok!


Men jeg må alligevel give ham lidt ret. Da jeg handlede i går, var flere andre kunder både to og tre sammen, afstand var dermed svært, og en far havde sågar taget alle fire unger med ind, så de kunne vælge deres slik....!
Det pissede faktisk osse mig af.
Har dog også set at flere af de lokale skider på at holde afstand, både i supermarkeder og udendørs i solen, hvor man stadig sidder tæt på bænken og drikker øl.
Så der er plads til forbedring hos alle.
6
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Bergen » 22. mar 2020, 11:46

Alle irriterer alle pt....
5
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf ajnaM » 22. mar 2020, 13:11

Bergen skrev:Alle irriterer alle pt....


Haha, ja. The honeymoon is over! :D
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. mar 2020, 13:22

Jeg skal forhåbentlig i sommerhus i påskeugen. Vi bliver i bilen hele vejen, holder os for os selv og har al mad med hjemmefra, og når vi skal sejle, går vi ikke op på færgen, men opholder os på vogndækket i bilen. Det sidste er en særlig ordning, der køres med for tiden. Det er helt reglementeret med stærkt beskåret passagertal og personale, som fører tilsyn mellem de få biler.
Sommerhuset ligger på en ø, hvor det er almindeligt at pendle, så det er jo ikke fordi, vi er de eneste, der har været i kontakt med fastlandet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Slettet bruger » 22. mar 2020, 15:47

Alt andet lige burde spreden ud til sommerhuse være en god idé. Men B.T. har en artikel om det samme fænomen i Skagen, og hvis de lokales beskrivelser passer, lyder det ikke for smart, så har de jo bare flyttet søerne i Kbh til Skagen.
1
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Sommerhusejere irriterer de lokale: Bliv hjemme

Indlægaf Lone » 22. mar 2020, 16:01

Vi har lejet et sommerhus som "erstatning" for den forlængede weekend, vi skulle have været på denne weekend. Der er rigtig nok mange mennesker i området, særligt i går. VI holder os for os selv, men har dog været ude at handle. Det var ok at holde afstand i butikken, synes jeg. Der var ikke overfyldt da vi var derinde.
Det har været skønt at komme ud og få noget frisk luft, og trave lange ture i stedet for at være lukket inde i vores lejlighed i byen. På stranden i går var der en enkelt flok, som ikke kunne tælle til 10, ellers færdedes folk tilsyneladende i små grupper (typisk børnefamilier) eller i par.

I påsken skulle vi have været på Malta. Det bliver nu sommerhus i Løkken - forhåbentligt, da. Igen for at undgå at få helt kuller af at være hjemme i lejligheden så længe. Normalt er det aldrig et problem, men lige nu er intet rigtigt normalt
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"