Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
momuh
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 10:00
Kort karma: 3
Likede indlæg: 158

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf momuh » 18. jan 2016, 10:07

Vi har fornyelig skulle vælge hvilke institutioner vi ville søge til vores søn. Og når vi har kunnet læse på hjemmesiden at de ikke serverer svinekød, har vi konsekvens valgt dem fra. Ikke fordi det er vigtigt vigtigt for os at vores søn får svinekød i institutionen, det er vi sådan set ligeglade med. Men det sender et signal om at der er mange børn med anden herkomst end dansk, og dermed er er forældregruppen sandsynligvis mindre ressourcestærk. Og hvis forældregruppen er mindre ressourcestærk er det ofte et mindre velfungerende sted.

Og jeg tvivler på at vi næppe er de eneste i vores område der tænker sådan, og dermed får man en opsplitning af samfundet allerede fra at børnene er helt små, hvilket næppe er godt rent samfundsmæssigt.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Studsgaard » 18. jan 2016, 10:28

Jeg er imod man laver forbud om svinekød i institutionerne, men jeg syntes et påbud om svinekød er at gå i den anden grøft.

Andre steder hvor der er fsk behov for mad, eksempelvis vegetarer og allergikere så kan der blive lavet fsk mad, så jeg mener ikke der bør være andre forhold til dem der ikke spiser svinekød, så kan der være et alternativ.

Jeg må indrømme, at jeg tænker at de institutioner der vælger svinekød fra, dem vil jeg som person vælge fra, da jeg syntes det er en slag "over-hensyn tagen" (jeg ved ikke lige hvilket ord der passer) til muslimerne. Jeg er ret sikker på, at de er tilfredse så længe børnene har mulighed for at spise andet end svinekød. Er ret sikker på at de ikke kræver at alle andre børn ikke spiser svinekød.
De par multikulturelle institutioner jeg kender til, der har de børn med stor forskel på hvad de må spise, så der serveres eksempelvis kyllinge frikadeller og alm svinefrikadeller samt noget til vegetarene samme dag, og så kan børnene vælge det de må spise eller det de har lyst til at spise.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46290

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf LadyFox » 18. jan 2016, 10:34

Jeg synes det må være op til den enkelte institution hvordan de gør det. Hvis der er tid, mulighed, og overskud til at lave flere retter er det selvfølgelig super - men er der ikke det synes det er fint at undlade svinekød til børnenes fordel.

Og havde jeg børn ville jeg ikke have noget imod at de ikke fik svinekød i børnehaven - det får vi alligevel herhjemme, så det er jo ikke fordi det er noget barnet vil mangle.
1
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. jan 2016, 10:42

momuh skrev:Vi har fornyelig skulle vælge hvilke institutioner vi ville søge til vores søn. Og når vi har kunnet læse på hjemmesiden at de ikke serverer svinekød, har vi konsekvens valgt dem fra. Ikke fordi det er vigtigt vigtigt for os at vores søn får svinekød i institutionen, det er vi sådan set ligeglade med. Men det sender et signal om at der er mange børn med anden herkomst end dansk, og dermed er er forældregruppen sandsynligvis mindre ressourcestærk. Og hvis forældregruppen er mindre ressourcestærk er det ofte et mindre velfungerende sted.

Og jeg tvivler på at vi næppe er de eneste i vores område der tænker sådan, og dermed får man en opsplitning af samfundet allerede fra at børnene er helt små, hvilket næppe er godt rent samfundsmæssigt.


Men hvad så når I havde meldt jeres barn til en af de pågældende institutioner og dukkede op første dag og konstaterede, at der var for mange børn med en baggrund, I associerer med noget problematisk, når den i jeres øjne bliver for markant?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. jan 2016, 10:51

Hvis der endelig skulle dikteres noget oppefra, så skulle det efter min mening ske med udgangspunkt i miljøhensyn, men det er kun "hvis", for jeg synes, at den enkelte institution selv skal have lov til at finde ud af, hvad de vil servere.

Personligt ville jeg som forælder arbejde for, at man ikke standardiserede maden i mit barns institution, da jeg mener, at det både er pædagogisk og almenmenneskeligt givende for børn at opleve forskellighed.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf BlueBunny » 18. jan 2016, 11:06

DetSorteCirkus skrev:Hvis der endelig skulle dikteres noget oppefra, så skulle det efter min mening ske med udgangspunkt i miljøhensyn, men det er kun "hvis", for jeg synes, at den enkelte institution selv skal have lov til at finde ud af, hvad de vil servere.

Personligt ville jeg som forælder arbejde for, at man ikke standardiserede maden i mit barns institution, da jeg mener, at det både er pædagogisk og almenmenneskeligt givende for børn at opleve forskellighed.


Sundhed kan jeg også acceptere som en gyldig grund. Jeg finder oplysning og dialog bedre end forbud. I mine børns kommune er der en sukkerpolitik. Jeg synes det er fint at der er taget stilling med anbefalinger. Som så detaljeres lokalt.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf JoyNips » 18. jan 2016, 11:43

Jeg spiser ikke selv svinekød og har aldrig brudt mig synderligt om det. Jeg føler ikke, at jeg er gået glip af noget ved ikke at have det med på min madpakke, og jeg er sikker på at nutidens børn også snildt kan undvære det i institutionerne.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf BlueBunny » 18. jan 2016, 12:07

polavyk skrev:
FruitFly skrev:
Delfin skrev:Jeg tror, den går på, at DF i Randers har et forslag på bordet om, at der skal være tvunget tilbud om svinekød i inst., men det betyder da heldigvis ikke spisetvang, at det står på bordet.

Et tåbeligt symbol-politisk forslag, som ingen gang har på jord. Og det véd de godt. Må man da håbe... :gruble:


Hvis alle venstrefolk stemmer for, vil der være flertal for forslaget i Randers. Der er 31 medlemmer af byrådet, 13 venstre, 3 df´ere.

Jeg glemte lige :nerve: :træt2: :gris: :wacko: :puke: :cuss:

Hvis det bliver vedtaget, har vi nået bunden.


Jamen hvad får dig til at tro at venstrefolk vil stemme for? Jeg tror ikke engang manden kan finde opbakning hos sit eget parti (DF).
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf BlueBunny » 18. jan 2016, 12:11

JoyNips skrev:Jeg spiser ikke selv svinekød og har aldrig brudt mig synderligt om det. Jeg føler ikke, at jeg er gået glip af noget ved ikke at have det med på min madpakke, og jeg er sikker på at nutidens børn også snildt kan undvære det i institutionerne.


Der er uden tvivl masser man kan undvære. Jeg mener bare det må være op til forældre(-rådet og institution) at træffe det valg.

Her går forslaget så åbenbart på det modsatte. At der SKAL være svin.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32471

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf icelady » 18. jan 2016, 13:27

BlueBunny skrev:
Jamen hvad får dig til at tro at venstrefolk vil stemme for? Jeg tror ikke engang manden kan finde opbakning hos sit eget parti (DF).


Denne Venstre-mand har rettet ind, selvom han offentligt har ytret, han er imod forslaget.

http://amtsavisen.dk/randers/venstremand-presset-til-at-trodse-egen-holdning
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Animi » 18. jan 2016, 13:39

Jeg synes også det er lidt sjovt at dem der har et problem med at der ikke bliver serveret svinekød, det er fordi de ikke bryder sig om at der bliver taget hensyn til muslimer.
Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale på vegne af alle institutioner, men kun de fem jeg selv har arbejdet i. Tre af de fem institutioner serverede ikke svinekød - men de gjorde det ikke for at tage hensyn til muslimer, de gjorde det for at tage hensyn til dem selv, da det bare var nemmere og billigere for dem at lave noget de vidste alle kunne spise.
Om der er institutioner der gør det udelukkende for muslimernes skyld kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om - jeg synes bare det er synd at muslimerne endnu en gang får skylden for noget, de fleste måske ikke selv har bedt om.
Senest rettet af Animi 18. jan 2016, 13:57, rettet i alt 1 gang.
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf mulledit » 18. jan 2016, 13:51

Altså min sensitive dreng, han ville ikke spise hvis han ikke fik sin daglige kødpølse mad. Det er det eneste pålæg han spiser..

MEN.. Altså om min har svinekød med, det ødelægger vel ikke noget for andre. Ikke om jeg fatter hvorfor der skal lovgives om sådan noget pjat. Jeg mener at hvis institutionen serverer maden, så skal der være alternativer, for alle. Allergikere, religiøse osv. Fatter ikke hvorfor problemet skal gøres så meget større end det er.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Mani » 18. jan 2016, 14:06

Animi skrev:Jeg synes også det er lidt sjovt at dem der har et problem med at der ikke bliver serveret svinekød, det er fordi de ikke bryder sig om at der bliver taget hensyn til muslimer.
Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale på vegne af alle institutioner, men kun de fem jeg selv har arbejdet i. Tre af de fem institutioner serverede ikke svinekød - men de gjorde det ikke for at tage hensyn til muslimer, de gjorde det for at tage hensyn til dem selv, da det bare var nemmere og billigere for dem at lave noget de vidste alle kunne spise.
Om der er institutioner der gør det udelukkende for muslimernes skyld kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om - jeg synes bare det er synd at muslimerne endnu en gang får skylden for noget, de fleste måske ikke selv har bedt om.

Det er vel primært af hensyn til muslimer, at alle ikke bare kan spise svinekød?

Nå, jeg mener den enkelte institution selv skal bestemme, hvad de vil servere - og forældrene, hvad de vil putte på madpakken.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf bralle » 18. jan 2016, 14:10

Jeg mener ikke, at man skal tage hensyn til alles små og store undtagelser. Det åbner for en ladeport af særbehov, der bliver umuligt for personalet at administrere. Nogle gange (ikke i tilfældet svinekød) handler det også om forældrenes manglende lyst til at skære igennem over for deres børn. Jeg har oplevet en mor der på et forældremøde i børnehaven skabte sig over, at hendes barn ikke måtte få saftevand med i børnehaven. For barnet kunne ikke lide vand! Barnet drak selvfølgelig vand i børnehaven, men derhjemme fik barnet sin vilje og fik saftevand.. Det er den slags forældre pædagogerne er oppe imod.
Men det er naturligvis en anden problematik at nogle religioner ikke tillader svinekød. Jeg mener ikke, at der skal laves særlige menuer, til de der ikke spiser enkelte fødevarer. Men man kan godt tage hensyn når maden produceres, således at der f.eks. ikke blandes svinekød i en gryderet. Og så er der vist ingen der tage skade af, at undvære kød, den dag der serveres frikadeller. Det er sådan set helt almindeligs hos de fleste familier, at enten spiser man det der bliver serveret, eller også må man nøjes med det man kan lide. Og så må man leve med at ungerne en gang i mellem kun spiser pasta. Børnehaven kan ikke og skal ikke være en a la carte restaurant.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Animi » 18. jan 2016, 14:23

Mani skrev:
Animi skrev:Jeg synes også det er lidt sjovt at dem der har et problem med at der ikke bliver serveret svinekød, det er fordi de ikke bryder sig om at der bliver taget hensyn til muslimer.
Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale på vegne af alle institutioner, men kun de fem jeg selv har arbejdet i. Tre af de fem institutioner serverede ikke svinekød - men de gjorde det ikke for at tage hensyn til muslimer, de gjorde det for at tage hensyn til dem selv, da det bare var nemmere og billigere for dem at lave noget de vidste alle kunne spise.
Om der er institutioner der gør det udelukkende for muslimernes skyld kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om - jeg synes bare det er synd at muslimerne endnu en gang får skylden for noget, de fleste måske ikke selv har bedt om.


Det er vel primært af hensyn til muslimer, at alle ikke bare kan spise svinekød?


Jeg tror ikke at jeg helt forstår hvad du mener?
Men som skrevet, dem jeg har arbejdet hos gjorde det ikke af hensyn til muslimer, men af hensyn til hvad der var nemmest for dem.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"