Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2016, 13:51

Stars skrev:
eks-Maupassant skrev:
FruitFly skrev:
eks-Maupassant skrev:Støtter forslaget. For mig at se er svinekødsforbuddet i børnehaver et klokkeklart eksempel på religions regler der bliver trykket ned over andre

Der er ikke noget svinekødsforbud. Men det behøver du jo ikke at tage dig af.


Hvis du googler "børnehave ikke svinekød", masser af hits, popper der en artikel i Politiken frem, der nævner en børnehave i Randers der er svinekødsfri.

»Jeg har været leder i 11 år, og det har altid været sådan«, siger Hanna Højlund, der er leder af Børnehuset Jennumparken i Randers.

Her går man uden om svinekødet i vuggestuen, fordi man har vurderet, at det er for besværligt og dyrt at lave to retter. Frikadellerne og bollerne i karryen bliver i stedet lavet af andet kød.


http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... t-problem/

Så det er så bare forkert at svinekøddet ikke er forbudt (selv om de kalder deres forbud for "det er besværligt"), og rigtigt at det er det. Det kan jeg ikke rigtigt se man kan diskutere eller være uenig i, når der er børnehaver der selv siger, at sådan er det hos dem.


Nu du har sat dig så grundigt ind i sagen:

Er det nedskrevet nogle steder, at køkkenet ikke må lave mad af svinekød til vuggestuebørnene?
Mange institutioner har nedskrevne regler om sukker (også i de medbragte madpakker!!!), så der kan man tale om et reelt forbud.
Men hvis institutionen blot har valgt at undlade svinekød i vuggestuen uden at skrive nogle steder, at det skal være sådan, kan de jo snildt ændre det fra den ene dag til den anden, hvis børnesammensætningen eller andre forhold taler for det.

Læg iøvrigt mærke til, at det kun er vuggestuebørnene, der må undvære:

Når børnene kommer i børnehaven, er der igen svinekød på menuen nogle dage om ugen, og så forklarer pædagogerne børnene, hvem der må spise hvad. Hvis de ikke allerede ved det selv.

»I børnehaven har vi begge dele, og børnene ved, hvad de må tage, og hvad de ikke må tage. Så snakker vi om, hvem der spiser svinekød, hvem der ikke gør og hvorfor...så det er helt stille og roligt«, siger Hanna Højlund, der synes, at diskussionerne er blevet lige lovlig blæst op


Jeg har aldrig påstået at jeg har sat mig grundigt ind i sagen. Jeg har tværtimod påpeget at det er uklart hvon' situationen er her i landet omkring det her svinekød, især ved man ikke hvor udbredt det er. Jeg skrev jo som sagt at jeg på et tidspunkt forsøgte at google efter anti svinekøds-børnehaver, og det var vanskeligt, fordi de tit ikke skrev deres madpolitik på internettet. Og det ville kræve en større undersøgelse at få klarhed over det.

Det synes jeg er overkill at bruge en masse tid og penge på sådan en undersøgelse - det er nemmere bare at indføre en regel a la Randers Kommune, og så er det fikset. For de børnehaver der ikke bliver berørt af reglen betyder det jo ingenting med den, de børnehaver der ikke serveret svinekød, de bliver så nødt til at rette ind, hvor mange der så end er af dem. Det er den nemmeste løsning.

Igen har du gang i ordkløveri. Nu siger du "blot har valgt" i stedet for at kalde det et forbud. Folk ordkløver på livet løs for at kalde det alt mulig der lyder pænere end at kalde det et forbud mod at servere svinekød, og så brokker man sig bagefter over ordkløveri når man bliver korrigeret. "Vi har ikke forbudt hunde her på ejendommen. Vi har blot valgt det."

Der er et forbud i Koranen mod at man spiser svinekød, børnehaverne hjælper med at implementere dette forbud (hvilket er OK for de muslimske børns vedkommende), og trækker det ned over hovedet på de ikke-muslimske børn, hvilket slet ikke er OK. Nu vil du måske sige at islam ikke forbyder svinekød, det er noget "de blot har valgt" lol.

Der er et nyt spændende ordkløveri på banen, hvor du vil have det skal stå på skrift, for at det kan kaldes et forbud. Vi blev forbudt i skolen at kaste æbler efter hinanden, fordi der kom til at ligge smadrede æblestykker overalt. Men vi kunne så, med dit ordkløveri i hånden have sagt "Lærerne har kun sagt det, men ikke skrevet det ned, derfor er det ikke et forbud, og vi må godt kaste med æbler, han overholdt ikke formalia".
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Aspargsen » 19. jan 2016, 13:53

thomassneum skrev:
Okay.. jeg går lidt videre.

Hvorfor det nu har du lige sagt af du vil stoppe ?

thomassneum skrev:Nej det kan vi ikke. Det starter ved at en del børn i institutionen ikke må spise svinekød. Dette kan typisk være muslimer, jøder, eller folk som har fysiske udfald af det. Sammensætningen af børn i visse områder, består så af mange som har de forbehold over for gris.


Altså religiøst betinget

undrer mig over hvorfor Børnehaverne ikke bare siger lige ud som det er af de ikke serverer svinekød af religiøse årsager
så kan vi altid diskuterer om der skal tages sådanne hensyn
og om der overhoved skal serveres kød i børnehaven hvis der er bare er enkelt barn der er vegetar
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4885
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Stars » 19. jan 2016, 14:19

eks-Maupassant skrev:Der er et nyt spændende ordkløveri på banen, hvor du vil have det skal stå på skrift, for at det kan kaldes et forbud. Vi blev forbudt i skolen at kaste æbler efter hinanden, fordi der kom til at ligge smadrede æblestykker overalt. Men vi kunne så, med dit ordkløveri i hånden have sagt "Lærerne har kun sagt det, men ikke skrevet det ned, derfor er det ikke et forbud, og vi må godt kaste med æbler, han overholdt ikke formalia".

Du har tydeligvis ikke forstået, hvad jeg mener.
Nej - du kan ikke bare kaste med æbler, fordi det ikke er nedskrevet.
Jo - læreren kan i morgen vælge, at i dag må I godt kaste med æbler, fordi der kommer en flok får forbi skolegården senere, som spiser de smadrede æblestykker.
Hvis det derimod var nedskrevet af forældrebestyrelsen, at I ikke måtte kaste med æbler, skulle læreren først indkalde denne til et møde, hvor det skulle besluttes, at der gerne må kastes med æbler d. 20. januar. :)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Tux » 19. jan 2016, 19:44

Og så blev en tråd druknet i ordkløveri, det er da altid noget at det ikke sker så tit på den her side som på andre lignende sider...
3
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf FruitFly » 19. jan 2016, 20:41

Tux skrev:Og så blev en tråd druknet i ordkløveri, det er da altid noget at det ikke sker så tit på den her side som på andre lignende sider...

Ja, det er sgu' trist at se den dårlige stil her også :(
0
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2016, 22:33

Så ramte historien verdenspressen. De randersanske børnehaver må hellere gøre klar til journalisternes indtog, hvor hver en frikadelle vil blive vejet på verdenspressens guldvægt.

http://www.theguardian.com/world/2016/j ... stitutions
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf thomassneum » 20. jan 2016, 07:44

Jeg har aldrig påstået at jeg har sat mig grundigt ind i sagen. Jeg har tværtimod påpeget at det er uklart hvon' situationen er her i landet omkring det her svinekød, især ved man ikke hvor udbredt det er. Jeg skrev jo som sagt at jeg på et tidspunkt forsøgte at google efter anti svinekøds-børnehaver, og det var vanskeligt, fordi de tit ikke skrev deres madpolitik på internettet. Og det ville kræve en større undersøgelse at få klarhed over det.

Det synes jeg er overkill at bruge en masse tid og penge på sådan en undersøgelse - det er nemmere bare at indføre en regel a la Randers Kommune, og så er det fikset. For de børnehaver der ikke bliver berørt af reglen betyder det jo ingenting med den, de børnehaver der ikke serveret svinekød, de bliver så nødt til at rette ind, hvor mange der så end er af dem. Det er den nemmeste løsning.

Igen har du gang i ordkløveri. Nu siger du "blot har valgt" i stedet for at kalde det et forbud. Folk ordkløver på livet løs for at kalde det alt mulig der lyder pænere end at kalde det et forbud mod at servere svinekød, og så brokker man sig bagefter over ordkløveri når man bliver korrigeret. "Vi har ikke forbudt hunde her på ejendommen. Vi har blot valgt det."

Der er et forbud i Koranen mod at man spiser svinekød, børnehaverne hjælper med at implementere dette forbud (hvilket er OK for de muslimske børns vedkommende), og trækker det ned over hovedet på de ikke-muslimske børn, hvilket slet ikke er OK. Nu vil du måske sige at islam ikke forbyder svinekød, det er noget "de blot har valgt" lol.

Der er et nyt spændende ordkløveri på banen, hvor du vil have det skal stå på skrift, for at det kan kaldes et forbud. Vi blev forbudt i skolen at kaste æbler efter hinanden, fordi der kom til at ligge smadrede æblestykker overalt. Men vi kunne så, med dit ordkløveri i hånden have sagt "Lærerne har kun sagt det, men ikke skrevet det ned, derfor er det ikke et forbud, og vi må godt kaste med æbler, han overholdt ikke formalia".


Hmm.. jamen lad os da endeligt indfører nye regler, bare fordi... well.. at man 'tror' og 'antager'

Yep!.. koranen forbyder svinekød, samt en række andre fødevarer (som jeg ikke lige husker). Det er ikke et princip som institutionerne lever under, eller efterfølger. De forholder sig til at en lang række af børnene ikke må spise svinekød, på samme måde som en institution vil forholde sig til børn med f. eks. allergi. Institutionen vil heller ikke 'forbyde' mælk hvis de har mange børn med laktoseallergi, men de vil nok tilrette menuen, således at det hænger sammen srssoursemæssigt og økonomisk. - Vil det ikke lyde lidet underligt, hvis politikere så går ind og dikterer, at der SKAL serveres/tilbydes joughurt med banan, selvom 80% ikke må spise det, selvom der ikke er understøttet i kostvejledninger om ernæring, selvom det vil forøge omkostninger og ressoursespild?

Igen... Institutionen forbyder ikke svinekød.. de tilretter kostpalnen efter sammensætnigen af de børn der skal bespises, så det optimeres økonomisk og ressourcemæssigt.

Tror du, i ramme alvor,at folk i de nærdemokratiske processer, er blevet overhørt og pålagt forbud?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4885
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Stars » 20. jan 2016, 08:10

eks-Maupassant skrev:Så ramte historien verdenspressen. De randersanske børnehaver må hellere gøre klar til journalisternes indtog, hvor hver en frikadelle vil blive vejet på verdenspressens guldvægt.

http://www.theguardian.com/world/2016/j ... stitutions


Vibbsen's juletræ er med i artiklen :klap:
The DPP agreed in November 2013 to abandon a closely fought mayoral campaign in suburban Copenhagen if the incumbent promised to serve more pork meatballs in public canteens, as well as bring back the town’s official Christmas tree.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5041

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf HerErJeg » 21. jan 2016, 07:06

NU får jeg kvalme. Et klart bevis på at fornuften er totalt fraværende når det politiske system arbejder.
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oest ... -mod-deres
Politisk studehandlen og lobbyisme i kilometervis. Hvor er jeg led og ked at det politiske system i Danmark, nu er det lokalpolitisk i Randers, men det foregår jo også på borgen i meget større målestok og påvirker mange flere mennesker.
Det hele handler om at have et horn i siden på hinanden, så den ene tåbelige overbevisning eller standpunkt kan føres ud i livet, som en brik i en kæmpemæssig studehandel.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf thomassneum » 21. jan 2016, 07:23

HerErJeg skrev:NU får jeg kvalme. Et klart bevis på at fornuften er totalt fraværende når det politiske system arbejder.
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oest ... -mod-deres
Politisk studehandlen og lobbyisme i kilometervis. Hvor er jeg led og ked at det politiske system i Danmark, nu er det lokalpolitisk i Randers, men det foregår jo også på borgen i meget større målestok og påvirker mange flere mennesker.
Det hele handler om at have et horn i siden på hinanden, så den ene tåbelige overbevisning eller standpunkt kan føres ud i livet, som en brik i en kæmpemæssig studehandel.


Det er jo sådan at politik fungerer.
Men man kan jo undres over hvad folk vælger at 'kæmpe' for.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf FruitFly » 21. jan 2016, 07:32


Tak! SÅ giver det mere mening at Venstre stemte for!

:gogo:
0
#Klimatosse
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5041

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf HerErJeg » 21. jan 2016, 07:33

thomassneum skrev:
HerErJeg skrev:NU får jeg kvalme. Et klart bevis på at fornuften er totalt fraværende når det politiske system arbejder.
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oest ... -mod-deres
Politisk studehandlen og lobbyisme i kilometervis. Hvor er jeg led og ked at det politiske system i Danmark, nu er det lokalpolitisk i Randers, men det foregår jo også på borgen i meget større målestok og påvirker mange flere mennesker.
Det hele handler om at have et horn i siden på hinanden, så den ene tåbelige overbevisning eller standpunkt kan føres ud i livet, som en brik i en kæmpemæssig studehandel.


Det er jo sådan at politik fungerer.
Men man kan jo undres over hvad folk vælger at 'kæmpe' for.


Det ved jeg godt. Det gør det bare ikke mere rigtigt at det er en udbredt praksis uanset hvor man ser hen.
Vi forarges dagligt over alverdens bitte små ligegyldige ting, men som alligevel får vores pis alvorligt i kog. Men enorme politiske apparater som tilsidesætter almindelig sund fornuft, store rapporter og seriøse analyser - som i øvrigt er købt og betalt i dyre domme, det er uden for vores egen lille rækkevidde, og derfor får det lov til at leve sig eget liv. Det er bare stadig så uendeligt forkert at det fungerer sådan.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Tux » 21. jan 2016, 09:15

HerErJeg skrev:NU får jeg kvalme. Et klart bevis på at fornuften er totalt fraværende når det politiske system arbejder.
http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oest ... -mod-deres
Politisk studehandlen og lobbyisme i kilometervis. Hvor er jeg led og ked at det politiske system i Danmark, nu er det lokalpolitisk i Randers, men det foregår jo også på borgen i meget større målestok og påvirker mange flere mennesker.
Det hele handler om at have et horn i siden på hinanden, så den ene tåbelige overbevisning eller standpunkt kan føres ud i livet, som en brik i en kæmpemæssig studehandel.


Endnu et bevis på hvor lidt DF rent faktisk kæmper for deres vælgere. "Ja det kan godt være vi har sagt ja til nogle store nabo-generende vindmøller, som vi egentlig er imod - men til gengæld har vi løst et problem der ikke eksisterer!" :nej:

Det er jo grænsebom for efterløn om igen..
3
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Aspargsen » 21. jan 2016, 11:10

polavyk skrev:BØRNENE spiser ikke svinekød af religiøse årsager.

Det er da dejligt af høre andre sige det så tydeligt :)
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Slettet bruger » 21. jan 2016, 15:57

0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"