Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf kidkomb » 18. apr 2020, 09:46

Hvis du var politiker og kunne få indflydelse på bestemte ting, hvad ville du så gøre?
Her tænker jeg ikke på "alle skal spise flere grøntsager og holde op med at flyve" - det skal være noget der er håndtérbart og opnåeligt.
Jeg tænkte at det kunne være sjovt at høre, hvilke små tiltag I synes ville gøre en stor forskel for samfundet.

TS lægger ud:

Praktiske fag som håndværkere osv bør kunne tilgåes og gennemføres selvom eleven ikke har de store boglige evner.
-Jeg synes vi taber absurd mange dygtige mennesker på gulvet med nuværende krav. Vi udelukker nogle mennesker fra at blive virkelig dygtige til et fag, blot fordi de ikke mestrer feks kemi på c-niveau.

Selvstændige og iværksættere bør kunne leve op til de krav de skal uden en revisor og en advokat. Det kan simpelthen ikke være rigtigt at vores system er så vanvittig kompliceret at små firmaer nærmest ikke kan overleve uden at ansætte dyre revisorer og advokater til at sørge for at de rigtige ting bliver sendt ind til skat osv. Min mand har et firma og heldigvis er hverken han eller hans bror dumme, men det er til grin. Helt til grin. Staten sætter automatisk folks firmaer til tvangsopløsning, som ikke bare kan laves om, fordi indberetningssystemet ikke sender en kvittering for indberetning og der til tider opstår fejl i systemet, men man bliver ikke gjort opmærksom på det, før begæring om tvangsopløsning er iværksat. (Dette har styrelsen selv indrømmet i øvrigt) Idet det bliver iværksat lukkes for feks e-boks til firmaet og man får så besked, på selvsamme lukkede eboks, om tvangsopløsningen. Dvs man får ikke besked. Jeg kunne blive ved, det er komplet grotesk og skal simplificeres så hurtigt som muligt.

Der skal være krav om satellit-opkoblet gps-sender i samtlige lastbiler på danske veje. Hviletider, hastighed, afstand osv skal overvåges automatisk. Jeg ved at dette piller ved folks skræk for Big Brother, men her er det ikke privatliv, det er erhvervsliv.

Vi skal have roadpricing for udenlandske transport-lastbiler der kører gennem Dk.

Ved at fjerne børnepenge og gøre en del af tilbuddene (feks delvis egenbetaling af institutioner) til børnefamilier gratis, kunne vi spare en rettergang i administrationsomkostninger.

Det bør være muligt at kunne komme på skadestue uden at skulle visiteres til det i telefonen. Jeg synes det er et tåbeligt og farligt tiltag.

Jobcentre og i det hele taget den overkomplicerede tilgang til arbejdsløse skal gennemgåes og gøres simpel og omkosningseffektiv. Her tænker jeg både økonomiske og menneskelige omkostninger.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 18. apr 2020, 10:03

Den pulje penge som hvert barn koster i institutionsplads bør følge barnet således at forældre kan gå hjemme med deres barn/børn hvis de ønsker det og få udbetalt de penge til sig selv.

Det giver naturligvis nogle problematikker for udsatte familier som måske ser det som en nem vej til indtægt. Her er det klart at det er barnets trivsel der kommer først og hvis det fra pædagogisk side vurderes at det vil være i barnets interesse at komme institution må det være sådan.

Ligesom når man hjemmeskoler så skal der være løbende tilsyn fra fagrelevant personale.
Senest rettet af FormerlyKnownAs 18. apr 2020, 10:27, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 18. apr 2020, 10:07

Jeg ved slet ikke hvad jeg ville gøre :stoned: .
Der ville helt klart være forskel på hvad jeg ville ændre, alt efter om det var i England eller i Danmark.

I England ville jeg give sygehusvæsnet en overhaling og tillægge noget egenbetaling.

- Hvis man har én eller flere tungtvejende risikofaktorer i forhold til elective surgeries, så hedder det egen betaling. F.eks. Er man moderat til svært overvægtig og ryger, så kommer man til at betale for sin egen rygoperation. Samme hvis man f.eks. Har astma/KOL og vælger med at fortsætte med at ryge, så må man selv lægge ud for behandling.

- Mere funding til hospitalerne, således at personalet kan få en ordentlig løn og arbejdsvilkår.
Gennemgang af stillingerne og måden de arbejder på - hvis man f.eks. Læser This is going to hurt lyder det jo fuldkommen vanvittigt at man betaler kassen for at have “Consultants” men at de mere junior positioner ikke føler at de er til stede eller vil hjælpe på arbejdspladsen.
På en eller anden måde omrokere magtstrukturen, så man ikke føler at man som Band 2-3-4 ikke kan sige fra overfor uretfærdig behandling af en Band 7 uden at være bange for at det kommer til at bide en i røven. Det der er i gang på nuværende tidspunkt virker i hvert fald ikke nok til at folk der har en stensikker sag tør bringe det op.

- Generelt mere fokus og penge til mental health. Der bliver tabt så mange både på hospitalerne og i samfundet, fordi der simpelthen ikke er råd til eller bliver prioriteret at bruge penge på at hjælpe.
Og det kan helt tydeligt ses i at der er rigtig mange alkoholikere og stofmisbrugere igennem systemet. Når du så kigger på mange af deres “sociale historier” er der ofte rigtig tunge mental health problematikker i bagagen. At få styr på det ville også sænke udgifterne der ellers bruges til at behandle eftervirkningerne af mental health.

- sænke brugerbetalingen på nurseries og universiteter. Kan ikke være rigtigt at folk ikke har råd til at arbejde fordi de ikke kan betale for pasning, eller at langt størstedelen af tuition fees bare bliver afskrevet fordi der ikke er en jordisk chance for at man får betalt dem tilbage.
Jeg ville f.eks. Personligt gøre en mere aktiv indsats på at betale mine egne tuition fees tilbage hvis de var 9-15.000 pund i stedet for 52 :shock:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf kidkomb » 18. apr 2020, 10:13

Det minder mig om:
Jeg synes det er decideret pinagtigt at bo i et land, hvor man kan tage til en psykiatrisk skadestue, fortælle at man er så træt af livet at man overvejer at slutte det for egen hånd og derefter blive sendt væk med henvisning til at der ikke er nogen ledige pladser.
:tie:
God dammit, fix det!
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21921

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Purple Haze » 18. apr 2020, 10:29

Generelt ville jeg sørger for en forenkling af regler, over hele linjen.
Særlig fokus på regler for overførselsindkomster, div tilskud og fradreag og skatte regler i første omgang.
Og som noget af det første gøre noget ved behandlingen af arbejdsløse.
Synes det er uværdigt den måde arbejdsløse og syge behandles på.
Så hellere en form for borgerløn/tilskud, og reel praktisk hjælp til dem der har brug for det.

Bedre forhold til psykiatrien, det vil også frigive Ressourcer hos både det generelle sundhedsvæsen og hos politiet.

Og flere penge i kassen.... så igen, opstramning af og ressourcer til skattevæsnet.
Frigivelsen af hash under vejledning fra politi og skat.

Og sikkert en masse andet.
4
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf MrMister » 18. apr 2020, 11:52

Lavere skat / flere penge mellem hænderne for alle. På bekostning af alt det, der alligevel er unødvendigt / folk selv kan betale / prioritere (mediestøtte til radio, ekstrabladet, kulturprojektet som opera, aktiveringsprojekter uden reel jobskabelse, you name it).

Større investering og fokus på forskning og innovation på uni mm. A la Singapore, hvis bnp er sammenligneligt.

Væsentligt mindre offentlig sektor i de nyttesløse områder (aktivering eks, kommunikationsafdelinger osv).

Klarere sundhedskontrakt ml pligt og rettigheder. Eks skal en overvægtig, rygende, fartgal voldsmand ikke tilbydes samme behandling som en, der passer på sig selv. Culpa perspektivet om man vil.

Frihed over pensionsmidler mm så man skal betale x ind for at få y ud. Så kan man selv vælge, hvornår man går fra
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12724
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Guilded_Lily » 18. apr 2020, 12:27

Rulle folkeskolereformen tilbage og fjerne L409.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Daine » 18. apr 2020, 19:31

Jeg kender mest til arbejdsløsheds/dagpengesystemet og det kunne trænge til en oprydning:

- Firmaer i brancher med stor arbejdsløshed/hvor det er svært at få faglært arbejde, må ikke få arbejdsløse i aktivering mere end 2 gange om året, i max 1 måned pr gang og der skulle være garanti for mindst 3 måneders arbejde efterfølgende. Det skal sætte en effektiv stopper for specielt de detailkæder der misbruger systemet groft.

- Der skal være mulighed for at alle ledige kan tage ny uddannelse/opkvalificering på SVU, hvis de har en erhversuddannelse der er mere end 6-8 år gammel eller er i en branche hvor arbejdsløsheden er stor og hvor den uddannelse man har ikke rækker til et direkte brancheskift. Det skal ikke være op til den enkelte kommune om de vil tilbyde det. Valg af ny uddannelse skal ske i samarbejde med fagforening (eller jobcenter, hvis man ikke er i fagforening), så man ikke uddanner sig til ny arbejdsløshed.

- Fagforening/Akasse skal varetage den ledige i hele ledighedsperioden, så jobcenter primært bliver for dem der ikke er i fagforening, ikke er omfattet af dagpengesystemet eller hvor F/A måske ikke er store nok til at kunne varetage opgaven. Der skal være mulighed for, og øget focus på, samarbejde mellem fagforeninger, hvis medlemmet feks ønsker job/uddannelse i en anden type virksomhed/fag end ens egen fagforening kan hjælpe med (det samarbejde vil nok kun kunne lade sig gøre mellem de røde fagforeninger).

- Ved samarbejde med en evt “2. Aktør” skal der være ekstremt focus på om den ledige får noget ud af det, hvad samarbejdet indeholder og hvilken værdi 2. Aktør kan skabe for den ledige jobmæssigt - det skal passe til uddannelse, erfaring og ønsker. Det må aldrig være et sted ledige deponeres fordi ‘så gør vi da noget’.

- Har man haft faglært fuldtidsarbejde i min 1 år (elevtid ikke medregnet) og betalt for fuldtidsforsikring hos akassen i de seneste 2 år, så bør man have tildelt højeste dagpengesats ved ledighed. Det skal ikke være en straf at vælge en uddannelse i et fag med lav mindsteløn.

- Det skal være lettere og mere gennemskueligt at tage vikariater - også korttids - som ledig. Det skal selvfølgelig stadig modregnes i dagpengene, men systemet skal være mere enkelt og nemt at navigere i og man skal ikke ende med at blive straffet økonomisk fordi der var en-eller-anden-regel som alle have glemt eksisterede, der ikke blev fulgt. Som ledig er det en jungle at finde rundt i og selv dem der burde vide noget, kan ikke altid. Specielt ikke hvis man finder et vikariat udenfor ens egen fagforenings kompetencer (ens regler og/eller mere tvær-foreningssamarbejde).
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1541
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1005

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Dane » 19. apr 2020, 07:01

Jeg ville omgående genindføre samtlige kontrolfunktioner der gennem de sidste 20 år er forsvundet og har medført en uhørt økonomisk lovløshed i både den offentlige og private sektor.
Der svindles på alle niveauer og indenfor alle områder grundet årtiers nedskæringer, effektiviseringer og privatiseringer i liberalismens uhellige navn.
Væk er tilliden til stort set alle off. instanser der grundet nedskæringer er blevet et tag selv bord for svindlere i alle afskygninger.
I det private kæmper konkursryttere, skuffe selskaber og selskabstømmerne om at dræne statskassen, men også utallige små erhvervsdrivende bedriver momssvindel i stor stil.
Seneste eksempel er “www.grand-theft-europe.com” der tydeligt viser hvad årtiers neo liberalistisk effektivisering/nedskæring har medført.
Kort sagt ville jeg vende skuden 180 grader og sætte kursen mod “lov og ret” tiden hvor man kendte forskel på dit og mit og hvor myndighederne havde ansatte nok til at passe på vores penge!

Nostalgisk, anti-globalistisk, anti-liberalistisk - ja netop !
2
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Modesty Blame » 19. apr 2020, 08:04

Solidaritet.
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7921

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Nicolait » 19. apr 2020, 08:32

Afskaffe økonomiske hjælpepakker til erhvervslivet.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf IrmaPigen » 19. apr 2020, 11:30

Jeg ville lukke hullerne i statskassen. Så penge ikke fosser ud til folk der snyder skat osv.


Generelt vil jeg være med nidkær med hvad der bruges penge på i vores samfund.
0
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Kakadu » 19. apr 2020, 14:34

Borgerløn, afskaffelse af dokumentationskrav i omsorgsfagene, og så til kamp mod pseudoarbejde.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Mani » 19. apr 2020, 15:30

Nicolait skrev:Afskaffe økonomiske hjælpepakker til erhvervslivet.

Alle? Hvorfor?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Dine vigtigste enkelt-mærkesager som politiker.

Indlægaf Mani » 19. apr 2020, 15:31

Mindske bureaukratiet og papirarbejdet. Enklere skatteregler og øget kontrollen i Skat.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"