Vacciner og næste års Corona?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf zembra1986 » 29. apr 2020, 11:34

fisken80 skrev:
zembra1986 skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Nåh, men jeg vil være ærlig og sige, at jeg kommer ikke til at blive vaccineret med en vaccine der er hastet igennem. Nix. Jeg vil gerne kende de langsigtede følgevirkninger inden jeg siger ja tak.

Jeg er 100% for vaccinationer. Jeg er selv vaccineret mod diverse ting. Får stivkrampe og difteri når de skal genopfriskes. Jeg skal bare ikke have én, hvor man ikke kender de langsigtede konsekvenser.

Lige omkring vaccinen mener jeg faktisk, at kuren ikke må blive værre end sygdommen.

Derudover tror jeg ikke, at vi fortsat kommer til at have et nedlukket samfund. Jeg tror man kommer til at genåbne med restriktioner. Så jeg tror på en blanding af scenarie to og tre.


Enig. Jeg kunne heller ikke drømme om at få en vaccine (eller tage en pille) før jeg bliver bekendt med de fulde mulige bivirkninger/følgevirkninger. Andre må selvfølgelig gøre hvad de vil, men jeg synes det er ret sindsygt hvis man bare har tænkt sig at lægge krop til en vaccine, uden overhovedet at stille sig kritisk over hvad man fylder sin krop med.


I synes det er sindsygt at lægge krop til en influenza-vaccine? Altså - det som tusindvis af mennesker over 65 eller med kroniske sygdomme gør hver eneste efterår?

De to omtalte vacciner ændrer man også nogle gange i. Hvis man mener det er gavnligt for vaccinernes virkning. Så de kan såmænd også være nye når I får dem.


Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev det er sindsygt, hvis man tager imod en vaccine, UDEN at have undersøgt nærmere omkring mulige bivirkninger/søgt erfaring fra andre der har fået den. Har man gjort det og vejet for og imod, og konkluderet at det er bedre at få den end ikke, så ser jeg ingen problemer med tage i mod en sådan én.
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6026

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf Ondemand » 29. apr 2020, 11:46

Mon ikke vi skal forvente en 2. bølge af coronaen allerede til efteråret? Det er langtfra sikkert at vi har en vaccine klar til den tid.
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20477
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43943

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf paint » 29. apr 2020, 12:01

Man ændrer hvert år i vaccinens indhold for at kunne dække de varianter man mener vil være til stede i en kommende influenza-sæson. Hidtil har man brugt to varianter i en influenza-vaccine. For to år siden gik man over til 3-valente (3 stammer) og sidste år gav man 4-valente til alle (der blev vaccineret)
Da H1N1 (svineinfluenza) dukkede op og smittede mennesker (mod før kun grise) puttede man en udviklet vaccine imod denne variant med i 'pakken', og den har været der siden. Sådan kommer det formentlig også til at gå med corona. Man har nu mange års erfaring med influenza-vacciner, som for mange år siden er overgået fra at være levende vira til nu, 'døde' vira. Det tog flere års udvikling og tests, før man introducerede de nævnte 3-valente og 4-valente vacciner. Mit bud vil være at en ny corona-vaccine, vil blive tilføjet i den eksisterende vaccine-pakke. Men muligvis også i en 'særudgave' som kun indeholder corona-vaccine, hvis man af én eller anden grund ikke vil have 'hele pakken'.
Covid-19, adskiller sig ikke fra andre influenza-vira. Problemet vi har nu er, at der ingen immunitet er overfor den, og derfor er den 'farlig', på samme måde som at almindelig influenza slår indfødte stammer ihjel rundt omkring i verden, hvis de udsættes for den - de har ingen immunitet. Der er eksempler på at Amazonas-indianere, som ikke har haft kontakt med civilisationen, er døde af en almindelig forkølelse (forkølelse er i øvrigt af corona-stammen)


"Fakta

”Almindelig” influenza eller sæson-influenza, som det også bliver kaldt, skyldes influenzavirus, som kun ændrer sig lidt fra år til år. I 2009 opstod en ny influenza-form A (H1N1)v
Influenza A (H1N1)v forventes at cirkulere sideløbende med sæsoninfluenza de kommende år
Symptomer, forholdsregler og risiko ved de to typer influenza er i langt de fleste tilfælde de samme"
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf Thomas31 » 29. apr 2020, 12:31

Frøken Himmelblå skrev:
Thomas31 skrev:
zembra1986 skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Nåh, men jeg vil være ærlig og sige, at jeg kommer ikke til at blive vaccineret med en vaccine der er hastet igennem. Nix. Jeg vil gerne kende de langsigtede følgevirkninger inden jeg siger ja tak.

Jeg er 100% for vaccinationer. Jeg er selv vaccineret mod diverse ting. Får stivkrampe og difteri når de skal genopfriskes. Jeg skal bare ikke have én, hvor man ikke kender de langsigtede konsekvenser.

Lige omkring vaccinen mener jeg faktisk, at kuren ikke må blive værre end sygdommen.

Derudover tror jeg ikke, at vi fortsat kommer til at have et nedlukket samfund. Jeg tror man kommer til at genåbne med restriktioner. Så jeg tror på en blanding af scenarie to og tre.


Enig. Jeg kunne heller ikke drømme om at få en vaccine (eller tage en pille) før jeg bliver bekendt med de fulde mulige bivirkninger/følgevirkninger. Andre må selvfølgelig gøre hvad de vil, men jeg synes det er ret sindsygt hvis man bare har tænkt sig at lægge krop til en vaccine, uden overhovedet at stille sig kritisk over hvad man fylder sin krop med.


Vacciner bliver testet meget grundigt. Millioner vil formentlig dø med corona, alene fordi vacciner skal gennemtestes i månedsvis. Ellers havde vi den jo allerede. Frivillige er allerede blevet vaccineret som led i disse tests. I hvilket omfang man er moralsk eller på anden måde forpligtet til at blive vaccineret må være alt alt for tidligt at vurdere. Om et halvt år ved man uendeligt meget mere om sygdommen, hvorfor der næppe er grund til en større moralsk diskusion på forskud.


Ja, de bliver testet grundigt. Under normale forhold. Der er vi dog ikke i øjeblikket. Og der er masser af tale om, at kravene for gennemtestning bør slækkes taget situationen i betragtning. Det er i så tilfælde bare ikke en vaccine jeg skal have.
Millioner vil dø. Men hvor mange af dem der dør, ville alligevel dø indenfor en kort tidshorisont?

Der var en dansk vaccineekspert ude og sige, at tidshorisonten er mere end optimistisk.
https://politiken.dk/viden/Viden/art775 ... tion%C2%AB

"»Jeg vil sige, at det vil tage mindst 2-3 år, før du, jeg og andre danskere kan få en sikker vaccination mod coronavirus, og det er endda et optimistisk skøn. Normalt regner man med, at en udvikling af en vaccine mod et nyt virus vil tage 8-10 år, fordi der er så mange faser, man skal igennem, og man tænker, at en vaccineudvikling på under 5 år vil være helt urealistisk. Så hvis vi kan nå at lave en coronavaccine til alle verdensborgere på 2-3 år, så vil det være en verdensrekord«, siger Peter Lawætz Andersen, som kalder det »ret usandsynligt«, at vaccinen fra Oxford University vil være klar til brug til september, selv om de britiske sundhedsmyndigheder – sagens alvor taget i betragtning – måtte være klar til at lempe lidt på kvalitetskravene for at komme i mål med vaccinen.

Peter Lawætz Andersen vil dog på det kraftigste advare imod, at man går på kompromis med sikkerheden under udviklingen af denne og andre vacciner i håb om at komme hurtigt i mål.

»Man skal tænke på, at langt de fleste kommer sig over covid-19 af sig selv, og at det kun er cirka 1 procent, der bukker under for sygdommen og mister livet. Så hvis man vælger at vaccinere hele befolkningen for at redde de få, så skal man være helt sikker på, at vaccinen ikke har utilsigtede bivirkninger, for det ville være ubærligt, hvis folk blev mere syge af vaccinen end selve sygdommen. Så vaccineudviklingen skal tage den tid, den tager, og man skal ikke skære for mange hjørner«, siger Peter Lawætz Andersen, som på trods af dette forsigtighedsprincip er sikker på, at hastigheden i forbindelse med vaccineudviklingen vil »overgå alt det, vi tidligere har set«."


De fleste vil formentlig dø ret hurtigt alligevel, hvorfor jeg jo netop skriver, at de dør med - og ikke af - det. Men reelt ved man det stadig ikke. Og mange vil i øvrigt dø, direkte eller indirekte som følge af nedlukningen. Der er derfor al mulig grund til at producere vacciner så hurtigt som muligt, og det må være en selvfølge, at alle rekorder bliver slået, da man aldrig har kastet så mange ressourcer efter det.

Når det normalt tager mange år skyldes det også økonomiske og praktiske forhold. Man vil fx ikke investere i masseproduktion før en endelig godkendelse foreligger. Disse rent økonomiske chancer er man villige til at løbe nu. Men som sagt synes jeg, at det er alt for tidligt at spekulere i de her ting. Vi aner ikke om det er 2% eller 0,1% der dør - en gigantisk forskel. Eller om virus pludselig forsvinder eller omvendt kommer tilbage i voldsom anden bølge. Det er helt meningsløst at spekulere i ikke-kendte vacciners sikkerhed ift virus, hvis alvor man reelt stadig ikke kender. Jeg er dog villig til at tage en vaccine, der er blevet teste i halve år på fx oxford, og blevet godkendt og også i praksis testet ved, at de først er givet til udsatte, hvis det inøvrigt er væsentlig for andres sikkerhed eller samfundets grad af åbenhed. Men det er altsammen megwt teoretisk
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf FruitFly » 29. apr 2020, 12:32

kidkomb skrev:
FruitFly skrev:Hvis der er en vaccine kommer der ikke samme pres på sygevæsenet og der bliver ikke noget lock-down eller noget. Dem, der bliver syge, bliver selvfølgelig behandlet og "de svage" bliver vaccineret på samfundets regning.

Problemet er formentlig, desværre, at der er en gruppe der er for svage eller syge til at få vaccinen (spædbørn feks) og antivaxxers er dermed (semi-) ansvarlige for at de bliver syge, fordi de er uintelligente (avs, ja, det sagde jeg) og nægter at bliver vaccineret (og at vaccinere deres børn).

Jeg gider SLET IKKE anti-vaxxers. Der er også andre grunde til at fravælge vaccinen, f.eks. pengenød.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf FruitFly » 29. apr 2020, 12:33

abcd skrev:Selv hvis vaccinen var gennemtestet, så gider jeg da ikke en årlig vaccination imod Corona. Ligesom jeg ikke bliver vaccineret imod influenza hvert år. Hvis den varede for evigt, så måske. Det bør efter min mening være en menneskeret at fravælge vaccine-beskyttelse, og valget må ikke påvirke adgange til offentlige ydelser - medmindre selvfølgelig man så også fritages skatten. "Min krop, mit valg" kunne man sige for at genbruge et gammelt slogan.

Præcis og det er også helt ok.

Rigtigt mange vil vælge at få vaccinen - godt for dem og også godt for dem, der vælger den fra.
0
#Klimatosse
fisken80
Indlæg: 22334
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1132
Likede indlæg: 52527

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf fisken80 » 29. apr 2020, 12:40

paint skrev:Man ændrer hvert år i vaccinens indhold for at kunne dække de varianter man mener vil være til stede i en kommende influenza-sæson. Hidtil har man brugt to varianter i en influenza-vaccine. For to år siden gik man over til 3-valente (3 stammer) og sidste år gav man 4-valente til alle (der blev vaccineret)
Da H1N1 (svineinfluenza) dukkede op og smittede mennesker (mod før kun grise) puttede man en udviklet vaccine imod denne variant med i 'pakken', og den har været der siden. Sådan kommer det formentlig også til at gå med corona. Man har nu mange års erfaring med influenza-vacciner, som for mange år siden er overgået fra at være levende vira til nu, 'døde' vira. Det tog flere års udvikling og tests, før man introducerede de nævnte 3-valente og 4-valente vacciner. Mit bud vil være at en ny corona-vaccine, vil blive tilføjet i den eksisterende vaccine-pakke. Men muligvis også i en 'særudgave' som kun indeholder corona-vaccine, hvis man af én eller anden grund ikke vil have 'hele pakken'.
Covid-19, adskiller sig ikke fra andre influenza-vira. Problemet vi har nu er, at der ingen immunitet er overfor den, og derfor er den 'farlig', på samme måde som at almindelig influenza slår indfødte stammer ihjel rundt omkring i verden, hvis de udsættes for den - de har ingen immunitet. Der er eksempler på at Amazonas-indianere, som ikke har haft kontakt med civilisationen, er døde af en almindelig forkølelse (forkølelse er i øvrigt af corona-stammen)


"Fakta

”Almindelig” influenza eller sæson-influenza, som det også bliver kaldt, skyldes influenzavirus, som kun ændrer sig lidt fra år til år. I 2009 opstod en ny influenza-form A (H1N1)v
Influenza A (H1N1)v forventes at cirkulere sideløbende med sæsoninfluenza de kommende år
Symptomer, forholdsregler og risiko ved de to typer influenza er i langt de fleste tilfælde de samme"


Præcis min pointe.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20477
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43943

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf paint » 29. apr 2020, 12:42

I forlængelse af tidligere indlæg.

H1N1, som nævnes er meget lig Den Spanske Syge. Den spanske syge, dukkede op igen i 1957, dog en lille smule ændret. I 2009 kom den så tilbage og blev nu kaldt 'svineinfluenza'. Mange døde af svineinfluenza (ca. 18.000), men ikke ældre mennesker, som slet ikke blev syge - de var immune, hvis de havde haft influenzaen i 1957 -så meget betyder erhvervet immunitet.

I øvrigt er der 250.000 til 500.000 der hvert år dør af influenza.

Covid-19, har dags dato kostet 217.674 mennesker livet.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22334
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1132
Likede indlæg: 52527

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf fisken80 » 29. apr 2020, 12:57

paint skrev:I forlængelse af tidligere indlæg.

H1N1, som nævnes er meget lig Den Spanske Syge. Den spanske syge, dukkede op igen i 1957, dog en lille smule ændret. I 2009 kom den så tilbage og blev nu kaldt 'svineinfluenza'. Mange døde af svineinfluenza (ca. 18.000), men ikke ældre mennesker, som slet ikke blev syge - de var immune, hvis de havde haft influenzaen i 1957 -så meget betyder erhvervet immunitet.

I øvrigt er der 250.000 til 500.000 der hvert år dør af influenza.

Covid-19, har dags dato kostet 217.674 mennesker livet.


Men der skal man huske, at ved normale influezaer lukker vi ikke sådan ned som nu. Havde vi ikke lukket ned ville der nok have været en del flere er min tanke. Og det er også på meget kortere tid end normalt
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20477
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43943

Re: Vacciner og næste års Corona?

Indlægaf paint » 29. apr 2020, 13:22

fisken80 skrev:
paint skrev:I forlængelse af tidligere indlæg.

H1N1, som nævnes er meget lig Den Spanske Syge. Den spanske syge, dukkede op igen i 1957, dog en lille smule ændret. I 2009 kom den så tilbage og blev nu kaldt 'svineinfluenza'. Mange døde af svineinfluenza (ca. 18.000), men ikke ældre mennesker, som slet ikke blev syge - de var immune, hvis de havde haft influenzaen i 1957 -så meget betyder erhvervet immunitet.

I øvrigt er der 250.000 til 500.000 der hvert år dør af influenza.

Covid-19, har dags dato kostet 217.674 mennesker livet.


Men der skal man huske, at ved normale influezaer lukker vi ikke sådan ned som nu. Havde vi ikke lukket ned ville der nok have været en del flere er min tanke. Og det er også på meget kortere tid end normalt


Helt sikkert!
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"