Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf annellaII » 8. maj 2020, 05:04

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/jenslutken/ECE12128327/mette-frederiksen-luk-saa-graensen-op/

Danmark lever af at handle med omverdenen og turismen har en enorm betydning for dansk økonomi. Der er absolut intet til hindre for, at man kunne åbne op for sommerhusturisterne fra Tyskland og Norge.

Med en reservation i hånden, så kunne det være et ”anerkendelsesværdigt formål”.

Det absurde er, at der ikke er noget sundhedsfagligt belæg for at holde grænserne lukket. Mette Frederiksen har på mange måder håndteret krisen dygtigt, men hendes stædighed i forhold til at smække grænsebommene i kommer til at koste Danmark milliarder.


Hvad mener du, burde grænserne åbnes for (sommerhus)turister fra Tyskland og Norge?

Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt eller forkert med at åbne eller holde grænserne lukket for turister, jeg tenderer mest til, at det sikkert er fornuftigt ikke at åbne grænserne for turister for tidligt, da tyske virologer formoder/forventer, at der vil komme en 2. og 3. bølge af Corona virussen
0
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf Brok » 8. maj 2020, 06:01

Jeg har været stor tilhænger af den måde regeringen har kørt krisen på, men nu med opstart er jeg helt
uenig i utrolig mange ting. Hvis grænsen er åbent så man kan køre over for, at arbejde, så ser jeg ingen grund til, at det ikke skulle være
muligt, at køre ud til et i forvejen lejet sommerhus.
Og professionelle sports folk må gerne spille fodbold, men amatører må ikke, det giver ingen mening.
Jeg vil garantere for, at der er flere mennesker rundt om prof spiller i superligaen end i Øster Bøvelse spiller i nederste række.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf DenBruneMunk » 8. maj 2020, 06:21

Brok skrev:Jeg har været stor tilhænger af den måde regeringen har kørt krisen på, men nu med opstart er jeg helt
uenig i utrolig mange ting.

Så er du jo bare generelt utilfreds med demokrati, for først var det S som lagde ud med anbefalinger, og så ville alle partier have noget at sige, og det er du så uenig i på mange områder. Så er du jo mere diktator / kommunist typen som mener en skal styre alle andre.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf Wizzze » 8. maj 2020, 07:05

DenBruneMunk skrev:
Brok skrev:Jeg har været stor tilhænger af den måde regeringen har kørt krisen på, men nu med opstart er jeg helt
uenig i utrolig mange ting.

Så er du jo bare generelt utilfreds med demokrati, for først var det S som lagde ud med anbefalinger, og så ville alle partier have noget at sige, og det er du så uenig i på mange områder. Så er du jo mere diktator / kommunist typen som mener en skal styre alle andre.


Jeg er i den grad både skuffet over regering og opposition her de sidste uger. Jeg forstår fint at der skulle handles hurtigt og lukkes ned, jeg kan endda tilgive de skønhedspletter og overreaktioner der opstod i den forbindelse.
Men her de seneste uger hvor vi har ligget under kurven og har lært mere, så har det godt nok været skuffende hvor lidt lederskab, planlægning, og fremdrift vi har set, og hvor elendig oppositionen har været til at holde regeringen til ilden.
Den plan vi nu ser med fase 2, 3 og 4, skulle jo have været præsenteret for små 14 dage siden, så vi havde undgået alle disse skæve og halve udmeldinger der har været.

Og ja, luk grænsen op for nordmænd og tyskere med et formål i landet, som f.eks, et lejet sommerhus.
3
Do as I say! :whip:
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf Peanutbutt » 8. maj 2020, 07:15

Wizzze skrev:
Jeg er i den grad både skuffet over regering og opposition her de sidste uger. Jeg forstår fint at der skulle handles hurtigt og lukkes ned, jeg kan endda tilgive de skønhedspletter og overreaktioner der opstod i den forbindelse.
Men her de seneste uger hvor vi har ligget under kurven og har lært mere, så har det godt nok været skuffende hvor lidt lederskab, planlægning, og fremdrift vi har set, og hvor elendig oppositionen har været til at holde regeringen til ilden.
Den plan vi nu ser med fase 2, 3 og 4, skulle jo have været præsenteret for små 14 dage siden, så vi havde undgået alle disse skæve og halve udmeldinger der har været.

Og ja, luk grænsen op for nordmænd og tyskere med et formål i landet, som f.eks, et lejet sommerhus.


Men man skulle vel vente 3-4 uger efter 15. april, hvor man lukkede lidt op, for at se smittespredningen? Så de kunne vel ikke melde noget ud før nu. Hvis nu det havde vist sig, at smitten havde spredt sig lynhurtigt og alle hospitaler var overbemandet efter tre uger, så ville vi jo ikke kunne lukke mere op nu, men skulle måske lukke mere ned. Det er vel det, som gør sygdommen ekstratricky, det er de 2-3-4 ugers forsinkelse på virkningen af tiltag.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf Wizzze » 8. maj 2020, 07:24

Peanutbutt skrev:
Wizzze skrev:
Jeg er i den grad både skuffet over regering og opposition her de sidste uger. Jeg forstår fint at der skulle handles hurtigt og lukkes ned, jeg kan endda tilgive de skønhedspletter og overreaktioner der opstod i den forbindelse.
Men her de seneste uger hvor vi har ligget under kurven og har lært mere, så har det godt nok været skuffende hvor lidt lederskab, planlægning, og fremdrift vi har set, og hvor elendig oppositionen har været til at holde regeringen til ilden.
Den plan vi nu ser med fase 2, 3 og 4, skulle jo have været præsenteret for små 14 dage siden, så vi havde undgået alle disse skæve og halve udmeldinger der har været.

Og ja, luk grænsen op for nordmænd og tyskere med et formål i landet, som f.eks, et lejet sommerhus.


Men man skulle vel vente 3-4 uger efter 15. april, hvor man lukkede lidt op, for at se smittespredningen? Så de kunne vel ikke melde noget ud før nu. Hvis nu det havde vist sig, at smitten havde spredt sig lynhurtigt og alle hospitaler var overbemandet efter tre uger, så ville vi jo ikke kunne lukke mere op nu, men skulle måske lukke mere ned. Det er vel det, som gør sygdommen ekstratricky, det er de 2-3-4 ugers forsinkelse på virkningen af tiltag.


Men derfor kunne de jo godt have lavet planen tidligere, selvfølgelig skal den afhænge af udviklingen som det forløber, det de har meldt ud om fase 3 og 4 er jo også betinget af at vi fortsat holder afstand, spritter/vasker og vi ikke ser en stor stigning i smitten, af fasen før.

Min anke går på at de netop ikke har planlagt, ikke har haft detaljerne på plads, før de går i medierne, så folk ender med at sidde tilbage med flere spørgsmål end svar, det er den gamle “der kommer en god plan i morgen...” jeg troede faktisk at vi var kommet videre end det i dansk politik, men åbenbart ikke :rulle:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf FruitFly » 8. maj 2020, 07:27

Folketingets partier og regeringen balancerer på en knivsæg og de gør det roligt og beslutningsdygtigt. Dét skal de have ros for.

De får selvfølgelig røg og skæld-ud lige meget hvad det gør, og det er de helt sikkert klar over. Det er fandme ikke nemt at skulle balancere sundhedsfaglige råd med at få hjulene i gang og også holde øje på vores trivsel, og jeg er dybt taknemmelig for at det ikke er mig, der skal være med til at træffe disse beslutninger. Og jeg er også meget tilfreds med at så stor en del af Folketinget står sammen her og bærer byrden sammen. Det er fantastisk at se at der ikke går politik i det. Gud ske tak og lov.

Og ja, så kan man være uenige i hvad de finder ud af, men der skal man eddermame huske at være ydmyg over for ens egen mangel på viden og ansvar.
5
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf paint » 8. maj 2020, 07:41

Jeg har svært ved at se, hvordan man skulle kunne planlægge noget fremadrettet, når man ikke ved hvordan forholdene vil være på tidspunktet for evt åbninger.
Det kan vel sammenlignes med at klatre op ad et bjerg. Vi starter i base camp og går til lejr 1. Når vi så er der, kan vi på vejrforholdene og øvrige forhold, afgøre hvor lang tid vi skal bruge og hvornår vi er i lejr 2 osv. Hver fase afhænger af forholdene, som kan skifte og så må planerne ændres/modificeres.
Så i stedet for konstant at skulle ændre planer, melder man først noget ud, når man er sikker på det.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf DenBruneMunk » 8. maj 2020, 08:07

paint skrev:Jeg har svært ved at se, hvordan man skulle kunne planlægge noget fremadrettet, når man ikke ved hvordan forholdene vil være på tidspunktet for evt åbninger.
Det kan vel sammenlignes med at klatre op ad et bjerg. Vi starter i base camp og går til lejr 1. Når vi så er der, kan vi på vejrforholdene og øvrige forhold, afgøre hvor lang tid vi skal bruge og hvornår vi er i lejr 2 osv. Hver fase afhænger af forholdene, som kan skifte og så må planerne ændres/modificeres.
Så i stedet for konstant at skulle ændre planer, melder man først noget ud, når man er sikker på det.

Rigtig god metaforisk forklaring for den matcher jo lige præcis til dette.
1
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2900

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf Kilix » 15. maj 2020, 23:47

Jeg har kæmpe stor respekt for hvordan den danske regering har håndteret corona indtil videre.
Som udlandsdansker ser jeg gerne at land grænserne bliver åbnet, dog med restriktioner til at starte med. F.eks kun Danske statsborgere og deres aller naermeste familie som mand/kone og egne/delte børn, og kun hvis de kan bo i f.eks sommerhus i min. en uge så de ikke spreder smitte tæt på familien.
Anden fase af grænseåbningen kunne være andre EU statsborgere som har ikke-danske familiemedlemmer fastboende i Danmark.
Dernæst ikke-EU borgere med familie fastboende i Danmark
Dernæst eu statsborgere med f.eks lejet sommerhus.

Det kommer nok ikke til at ske, men det kunne være interessant at teste alle ved grænsen, og kun lukke folk ind der ikke har covid19, ligegyldigt hvor de kommer fra, så længe de ellers kunne komme ind under normale omstændigheder.
0
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf Kanga » 16. maj 2020, 08:26

Landegrænserne... ja, jeg ved ikke. Jeg stoler ikke på, at andre lande har ligeså godt styr på corona, som vi har. Og vi har måske for meget styr på corona...

Men ja, tillad adgang for dem, der har en konkret booking. Det var måske en god måde.

Hele den her genåbning synes jeg skriger til himlen. Der er så meget der ikke giver mening. Sygehusene har slet ikke de coronapatienter, man havde regnet med, og på nogle afdelinger går de og pille næse, fordi de har aflyst alle patienter, og de har ingen coronapatienter. Jeg er lige blevet henvist til sygehuset, og har fået mail tilbage, at pga. corona kan de tidligst vende tilbage 1/7 med en tid. Det virker jo tåbeligt.

Regeringens forslag om, at der skulle testes folk uden symptomer, som har været i kontakt med en smittet OG at landets hoteller og feriecentre skulle bruges til karantæne og isolation, det kommer i min optik 3-4 uger for sent. Og sådan er det med mange af deres tiltag.

Kanga
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf FruitFly » 17. maj 2020, 07:17

Magic In The Sky skrev:Jeg bor få km fra den tyske grænse så jeg er påvirket af ikke at kunne komme ned for at handle dagligvarer.

Ah, nu kan du da vist også få udemærkede dagligvarer i Danmark, så værre er det da vist heller ikke...
2
#Klimatosse
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Mette Frederiksen, luk så grænsen op!

Indlægaf Brok » 17. maj 2020, 07:49

Det værste er slingre kurs, hvor udmelding er vi åbne igen, faktisk inden der er lukket.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"